Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@12:25:24 GMT

تشریح فعالیت‌های هوشمندسازی در قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۵۲۶۴

تشریح فعالیت‌های هوشمندسازی در قوه قضائیه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در دیدار رئیس دیوان عالی کشور به تشریح فعالیت‌های این مرکز در هوشمندسازی دستگاه قضا پرداخت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ رئیس دیوان عالی کشور و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با یکدیگر دیدار و طی آن بر ضرورت اولویت‌بندی هوشمندسازی در قوه قضائیه تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در این دیدار با اشاره به بازدید خود از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: مشاهده تشکیلات هوشمندسازی در این مرکز قابل توجه است.

وی با بیان اینکه امروزه دنیا با سرعت زیادی به سمت هوشمندسازی در حرکت است، افزود: ما از لحاظ زیرساختی و تجهیزاتی به خوبی پیش نمی‌رویم و وقتی از این لحاظ عقب باشیم مشکلاتی در کارها پیش می‌آید و قوه قضائیه باید تلاش خود را به کار گیرد تا با اختصاص اعتبارات لازم به این مرکز، تجهیزات تکمیل و مشکلات رفع شود.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: در قوه قضائیه مسائل زیادی وجود دارد، بر این اساس باید اولویت‌ها را شناسایی کرد و با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندسازی آنها این مشکلات را برطرف کرد.

وی سپس به کارگیری و استفاده از حقوقدان‌ها و قضات با تجربه برای ایجاد سامانه‌های هوشمند و تولیدات نرم‌افزاری را بسیار لازم دانست.

در ادامه این دیدار رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گزارشی از روند کار در این مرکز ارائه داد و به سرویس‌های مهم ایجاد شده آن از جمله؛ پایداری شبکه دادگستری‌های سراسر کشور، سیاست‌گذاری امنیت در سطح قوه قضائیه از سازمان‌های تابعه تا دادگستری‌ها، سیاست‌گذاری راهبردهای قوه قضائیه در زمینه فناوری اطلاعات، تأمین سامانه‌های اداری و قضائی مورد نیاز، نظارت بر فعالیت‌های قضائی، تهیه آمارهای مورد نیاز و تجهیزات سخت‌افزاری دادگستری‌های سراسر کشور و همچنین سامانه‌های مهمی مانند داشبوردهای آماری و نظارتی، اعاده دادرسی دیوان عالی کشور، نوبت‌دهی و ثبت اموال مسئولین اشاره کرد.

کاظمی‌فرد افزود: ما در راستای هوشمندسازی قوه قضائیه از ابتدای سال 99 حدود 80 سامانه راه‌اندازی کرده‌ایم و در این مسیر با استفاده از نیروی‌های فنی و متخصص از دانش تعدادی از قضات با تجریه جهت ایجاد سامانه‌ها استفاده شده است.

وی با اشاره به مشکلات قوه قضائیه که با توجه به اولویت آنها باید در مسیر هوشمندسازی قرار بگیرند، افزود: با توجه به تشخیص کمیته طرح و برنامه مرکز، اجرای احکام کیفری و مدنی در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون کارهای خوبی انجام شده و تا پایان سال سامانه توقیف و لیست معاملات محکومٌ‌علیه راه‌اندازی خواهد شد. همچنین در این زمینه با ناجا به توافق رسیدیم که با راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مجرمان متواری، هیچگونه خدماتی به مجرم ارائه نشود.

وی از دیگر معضلات اولویت‌دار، اجرای احکام به نیم عشر، مزایده اجرای احکام و نیز اعلام ورشکستگی و اعسار بر اساس قانون چک که در سامانه سجل محکومان مالی اضافه شده است، اشاره کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات گفت: طبق تبصره 2 بند «ب» ماده 113 برنامه ششم توسعه که مقرر کرده چنانچه متعهد سند لازم‌الاجراء، ظرف مدت بیست روز نسبت به انجام تعهد خود اقدام نکند مراتب در سامانه سجل محکومیت‌های مالی منعکس خواهد شد، سامانه‌ای را با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد کرده‌ایم که در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد.

کاظمی‌فرد با اشاره به فعالیت کمیته استانداردسازی سامانه‌ها بیان کرد: پیشنهاداتی که از استان‌ها مطرح می‌شود از سوی قضات حاضر در کمیته بررسی می‌شود؛ چراکه از لحاظ حقوقی ما مجاز به اظهارنظر نیستیم و تنها از جهات فنی باید ورود پیدا کنیم.

وی در پایان آمادگی خود را برای برطرف کردن مشکلات، معضلات و همچنین تجهیز دیوان عالی کشور اعلام کرد.

ایجاد 43 سامانه هوشمند قضائی برای افزایش رضایتمندی مردم/ تأثیر پابندهای الکترونیک در بازاجتماعی کردن زندانیان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه دیوان عالی کشور مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه دیوان عالی کشور مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات رئیس دیوان عالی کشور سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۵۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارگذاری ۹۰ میلیون رأی و تصمیم قضایی گمنام‌شده در سامانه تناد
  • ۲۶۰ سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود
  • فعالیت دو مرکز تحقیقاتی و فناوری در حوزه تولید واکسن
  • کاهش شدت فعالیت سامانه بارشی در غرب، شمال و مرکز هرمزگان
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است
  • کلیه مدارس هرمزگان فردا دایر خواهد بود
  • بارش ۴۶ میلیمتری باران در لارستان
  • (ویدئو) آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
  • فیلم/سامانه بارشی جدید در راه این مناطق کشور