Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس پژمان شهابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارخانه های پنبه پاک کنی استان در سال گذشته نسبت به کشت قراردادی اقدام کردند که هم اینک محصول کشاورز را طبق قرارداد بسته شده خریداری می کنند.

وی اضافه کرد: در اجرای کشت قراردادی پنبه در استان، تامین کود و نهاده های مورد نیاز، آموزش های ترویجی، ارائه خدمات فنی و خرید محصول برداشت شده توسط کارخانه طرف قرارداد، تامین و به پنبه کار ارایه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی گفت: به لحاظ تجاری نیز در سال جاری بازرگانی و خرید و فروش پنبه از رونق خوبی برخوردار بوده که باعث افزایش بهره روی و تولید این محصول شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه سال زراعی گذشته در سطح ۹ هزار هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود گفت: پیش بیینی می شود از این سطح ۲۷ هزار تن وش پنبه برداشت شود.

شهابی میانگین تولید محصول وش پنبه در هر یک هکتار را سه تن دانست و اظهار داشت: پارسال از پنبه زارهای استان ۱۷ هزار تن وش پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار برداشت شده بود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

وی افزود: پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از علت های افزایش تولید در واحد سطح را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و گفت: در سال های اخیر ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در سطح استان افزایش یافت.

شهابی اظهار داشت: توزیع مناسب نهاده بذر و سموم مورد یناز، توسعه کشت مکانیزه، ایجاد سایت‌های آموزشی و ترویجی تغذیه‌ای، کاربرد هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد در مزارع استان،  تشکیل شبکه های مراقب و پیش آگاهی در خصوص کنترل به‌موقع با عوامل خسارت زای پنبه استان،  اجرای مزارع مقایسه‌ای p.v.s پنبه در مناطق مختلف جغرافیایی استان. مقایسه پنج رقم زودرس و متوسط رس داخلی و خارجی از جمله اقدمات انجام شده است.

وی گفت: بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

وی اظهار داشت: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی پنبه توسعه روستایی خراسان شمالی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی پنبه بجنورد کشاورزی پنبه توسعه روستایی خراسان شمالی مانه وسملقان خراسان شمالی هزار تن وش پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۵۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، امید جهان نژادیان مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است.
این میزان خرید که توسط ۱۰۳ مرکز انجام شده است رشد بیش از یک برابری نسبت به مشابه پارسال را نشان می‌دهد.
در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
در سال زاراعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.
استان خوزستان پارسال رتبه نخست خرید گندم در کشور را کسب کرد.

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی