Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-30@05:50:34 GMT

استان همدان با تنش آبی روبه‌رو شده است

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۵۶۱۲

استان همدان با تنش آبی روبه‌رو شده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علیرضا قاسمی فرزاد ،استاندار همدان بیان کرد: پوشش گیاهی و گیاهان دارویی متنوع و مختلف از جمله ظرفیت‌های ویژه و منحصر به‌فرد این استان در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی است.

او در دیدار با «مسعود منصور» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که به استان همدان سفر کرده است، افزود: برهمین اساس از برنامه‌ها و طرح‌هایی که مراتع و پوشش گیاهی استان را تقویت و تثبیت کند حمایت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار همدان گفت: یکی از سیاست‌های دولت، کاهش میزان مصرف و استفاده از سفره‌های آبی زیرزمینی است همچنین به این منظور می‌توان با حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی برای تحقق رونق اقتصادی استان تلاش کرد.

قاسمی فرزاد افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی اخیر، استان همدان با تنش آبی روبه‌رو شده و نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی موثر برای مقابله با این وضعیت و حل مشکلات مربوط به خشکسالی است.

او تقویت منابع طبیعی، مراتع و پوشش‌گیاهی استان و تدوین برنامه‌های مختلف در راستای استفاده بهینه از آب و خاک را یک امر ضروری دانست.

استاندار همدان ادامه داد: توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای و تغییر الگوی کشت با رویکرد تقویت و حفظ منابع طبیعی در دستور کار است.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه کشت‌گلخانه‌ای به عنوان یکی از شیوه‌های نوین کشاورزی می‌تواند بهره‌وری آب و خاک را افزایش دهد گفت: کشت گلخانه‌ای در ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی موثر است.

پویش مردمی بذرکاری احیای جنگل‌های زاگرس همزمان در ۱۱ استان منطقه زاگرس عملیاتی شده که اجرای این طرح در منطقه جنگلی بخش گیان شهرستان نهاوند نیز امروز (چهارشنبه) با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آغاز می‌شود.

یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان، کوه ها، دشت‌ها و دامنه‌ها پراکنده اند که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از این تعداد ۳۱۳ گونه دارویی و ۲۲ گونه از جمله گونه صنعتی «گون سفید» تنها مختص همدان هستند.

شاخص‌ترین محصول عرصه‌های رویشگاهی طبیعی استان همدان «کتیرا» است که از نوع گون سفید به دست می‌آید همچنین می‌توان به موسیر، کنگر، ریواس و اسفناج وحشی، آویشن و ده‌ها گونه دیگر اشاره کرد.

نیمی از وسعت استان همدان را عرصه‌های ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری گیاهان دارویی تنش آبی استان همدان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۵۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان گفت: آبخیزداری به عنوان یک عامل تجدید شونده و زیرساخت توسعه هر کشور و جامعه است که با بهره‌برداری اصولی، علمی و پایدار از منابع طبیعی در بستر زمان پایدار می‌شود.
احمدی افزود: بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی موجب بحران کم‌آبی، وقوع سیل‌های ویرانگر، هدر رفت خاک حاصلخیز، از بین رفتن کیفیت آب‌ها از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، پر شدن مخازن سد‌ها و تأسیسات آبی از رسوب و لغزش زمین شود.. وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب، کنترل فرسایش خاک، کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، توسعه و تقویت پوشش گیاهی کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تغذیه سفر‌های زیرزمینی و افزایش آب رودخانه و چشمه تأثیرگذار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اجرای این طرح‌ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به توپوگرافی منطقه و بالا بودن میزان فرسایش خاک به عنوان یک ضرورت است.
عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سه بخش بیومکانیک، بیولوژیک و مکانیک از جمله مرتعداری، جنگل‌کاری، ایجاد و افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز و، احداث بند و سد خاکی به منظور جلوگیری و کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • باز پس گیری هفت هکتار از اراضی ملی در کرمانشاه
  • بازپس گیری ۷ هکتار از اراضی ملی در شهر کرمانشاه با مشارکت مردم
  • احیای جنگل‌های شمشاد خزری
  • انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • کشف زمین خواری در اراضی ملی در منطقه هیر
  • هیچ گونه افزایش قیمتی برای انواع کود نداریم
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • نمایش تنوع اکوسیستمی لرستان در موزه تاریخ طبیعی + فیلم