Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@20:59:08 GMT

آغاز تولید ورق‌های فولادی X۸۰ در فولاد اکسین اهواز

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۶۰۰۹

آغاز تولید ورق‌های فولادی X۸۰ در فولاد اکسین اهواز

‍‍‍‍‍‍

روز سه شنبه مورخ نهم آذرماه ۱۴۰۰، اتفاق بزرگی در مجتمع فولاد اکسین اهواز رقم خورد که در نوع خود منحصر بفرد بود و با پایان مراحل آزمایشی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نیاز‌های استراتژیک کشور را در حوزه صنعت فولاد مرتفع کند؛ اتفاقی که ناظر بر تولید ورق‌های فولادی API ۵ LX ۸۰ PSL ۲ آنهم برای اولین بار در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، صنعت فولاد کشور علی رغم همه پیشرفت ها و توفیقاتی که در سال و دهه های گذشته داشته است، هنوز افق ها و چشم اندازهای کشف نشده بسیاری پیش رو دارد که منتظر دستان و اذهان توانمند جوانان این مرز و بوم است و فتح این چشم اندازها می تواند نوید بخش آینده درخشانی برای ایران اسلامی در این حوزه باشد.

درست مثل اتفاق جدیدی که در مجتمع تولیدی فولاد اکسین اهواز رخ داده و به دست متخصصان و نیرو‌های بومی، این مجتمع توانسته است برای اولین در ایران و خاورمیانه به تکنولوژی ساخت ورق‌های فولادی API ۵ LX ۸۰ PSL ۲ دست پیدا کند.

اتفاق مهم و استراتژیکی که روز سه شنبه نهم آذرماه و در حضور مدیران و متخصصان شرکت ملی گاز ایران، فولاد اکسین اهواز و نیز فولاد مبارکه اصفهان عملیات آزمایشی تولید این ورق‌ها با موفقیت انجام شد.

ورق‌هایی که در صورت دریافت تأییدیه‌های نهایی می‌تواند به انقلابی بزرگ در صنایع وابسته مثل خطوط انتقال گاز و نفت منجر شود و ضمن صرفه جویی هنگفت ارزی و مالی برای کشور همچنین توانمندی‌های داخلی را در حوزه تولید لوله‌های انتقال گاز و نفت در سطح عالی‌ترین تکنولوژی و توانمندی‌های روز دنیا رده بندی کند.

برای تحقق این اتفاق مهم، شاهد همفکری و هم افزایی میان فولاد اکسین اهواز با فولاد مبارکه اصفهان هستیم و تقسیم کار این دو مجموعه بزرگ تولیدی برای تولید API ۵ LX ۸۰ PSL ۲ به این صورت است که فولاد مبارکه ابتدا اسلب‌های مورد نیاز این محصول را با توجه به زیرساخت و نیز تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد می‌سازد و فولاد اکسین اهواز نیز در مرحله بعد این اسلب‌ها را با کمک زیرساخت‌های در اختیار و نیز دانش فنی متخصصان خود به ورق‌های X۸۰ تبدیل می‌کند.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از کشور‌های جهان برای انتقال میعانات گازی و نیز نفت به سمت استفاده از لوله‌های ساخته شده با ورق‌های API ۵ LX ۸۰ PSL ۲ رفته اند، تحقق این مهم در کشور بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران نیز با بومی سازی این تکنولوژی ضمن قرارگیری در سطح کشور‌های انگشت شمار تولید کننده این ورق‌ها همچنین برای بهره مندی از این ورق‌های استراتژیک از واردات بی نیاز خواهد شد.   در همین رابطه امین آسیابان- مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان به خبرنگار «تابناک»، گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان، برای رفع نیاز صنعت نفت و گاز کشور راه‌اندازی شد، بنابراین رسالت اصلی آن رفع نیاز این صنعت در تولید ورق‌های فولادی خطوط لوله انتقال نفت و گاز و مخازن ذخیره و تحت فشار است.  

 آسیابان افزود: در سال‌های اخیر با همکاری فولاد مبارکه اصفهان، تولید ورق‌های API ۵LX۴۲PSL۲ تا API ۵LX۸۰PSL۲ که امروز برای اولین بار در کشور تولید آزمایشی آن انجام می‌شود را آغاز کردیم. موارد مختلف و نمونه‌های زیادی از این همکاری‌ها داشتیم که مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین آن‌ها، تولید ورق خط لوله انتقال نفت خام صادراتی از گوره به جاسک بود که فولاد مبارکه، فولاد اکسین و سه کارخانه لوله سازی در آن نقش داشتند و این بدان معناست که در تامین مواد اولیه خطوط لوله در سراسر کشور هیچ نیازی به واردات کالا نداریم.

وی افزود: این بسیار باعث خرسندی است که کشور ما توانست در این زمینه صنعتی مهم که در انحصار  ۱۰ کارخانه در جهان بود، به موفقیت دست پیدا کند. در این راستا سعی کردیم که این کار را متوقف نکنیم. محصولی که امروز تولید آزمایشی آن انجام می‌شود، تا به حال تولید نشده بود.

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: ما این اقدام را با همکاری فولاد مبارکه در تولید و تامین اسلب مورد نیاز با موفقیت به انجام رساندیم و انشالله پس از حصول نتایج، این مرحله را به تولید لوله در سایر لوله‌سازی‌های کشور خواهیم رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   توضیح بیشتر در مورد اهمیت استفاده از این تکنولوژی در ساخت ورق‌های فولادی و چرایی جذابیت آن برای شرکت ملی گاز و نفت نکته اینکه ورق‌های فولادی X۸۰ علی رغم کاهش وزن همچنین به واسطه کربن کمتر و نیز منگنز بالا دارای مقاومت به مراتب بالاتری است و به همین دلیل ضمن صرفه جویی در مصرف فولاد می‌تواند عمر خطوط لوله را نیز افزایش دهد و حریم مورد نیاز برای خطوط لوله را نیز به دلیل بالارفتن مقاومت لوله‌ها کاهش دهد.

همه این موارد در نهایت سبب خواهد شد تا یکی از نیاز‌های استراتژیک کشورمان در زمینه بهره برداری عملیاتی از ورق‌های فولادی در داخل کشور و به مدد توانمندی متخصصان داخلی آن هم در بالاترین سطح از استاندارد‌های جهانی مرتفع شود.

مسئله بسیار مهمی که البته مدیران و مسئولان فولاد اکسین اهواز عقیده دارند برای نهایی شدن آن نیازمند حمایت ویژه مسئولان دولتی هستند؛ حمایتی که به دلیل تحریم نبودن صنایع فولاد و وجود امکان واردات تولیدات مشابه از کشورهایی نظیر چین بسیار شکننده است و اگر ثبت سفارش داخلی در این حوزه توسط شرکت های دولتی و خصوصی داخلی صورت نپذیرد، قطعاً این دستاورد ارزشمند با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

گفتنی است در آینده نزدیک قرار است این دستاورد داخلی برای اولین بار و پس از کسب تأییدیه های نهایی به صورت پایلوت توسط شرکت ملی گاز ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین فولاد اکسین فولاد مبارکه ورق های فولادی X80 یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین فولاد اکسین اهواز ورق های فولادی تولید ورق فولاد مبارکه API ۵ LX ۸۰ PSL ۲ برای اولین خطوط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی

  رئیسی در نشست خبری مشترک محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان با اشاره به سطح روابط تجاری تهران و اسلام‌آباد بیان کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دوکشور،سطح قابل‌قبولی نیست اما تصمیم گرفتیم این سطح روابط تجاری را در گام اول به ۱۰میلیارد دلار افزایش دهیم.به نظرمی‌رسد رقم اعلام شده برای ارتقای ظرفیت تجارت خارجی دو کشورقابل تحقق است، زیرا ایران و پاکستان ظرفیت‌های خوبی برای این موضوع دارند.وجود سه منطقه مرزی فعال اعم از ریمدان که در ۱۲۰کیلومتری چابهارو۵۰کیلومتری مسیر چابهار ــ راسک قراردارد،مرزسراوان درکهک ومنطقه تفتان میرجاوه ازجمله مهم‌ترین گذرگاه مرزی میان ایران و پاکستان به‌شمار می‌رود. منطقه ریمدان ازسال۹۵ برای جابه‌جایی رسمی کالا میان ایران وپاکستان مشخص شده است. این گذرگاه مسیر ریلی ایران را به پاکستان وشبه‌قاره هند وصل می‌کند؛ بنابراین ظرفیت‌های بسیار خوب مرزی برای توسعه تجارت خارجی میان دو کشور وجود دارد. بخش اصلی تجارتی که تاکنون به صورت رسمی میان ایران و پاکستان وجود داشته مرتبط با صادرات انرژی از ایران است، زیرا شرکت نفت مجوزهایی در این زمینه صادر کرد؛ به طوری که از این محل سالانه حدود شش میلیارد دلار مبادله مالی شکل می‌گیرد. 
   
صادرات کاشی و سرامیک
بخش دیگر،کالاهای تجاری است که قابلیت بسیار زیادی برای توسعه روابط دارد وازجمله می‌توان به نیازعظیم پاکستان به واردات کاشی و سرامیک تولیدی ایران پرداخت.باتوجه به کیفیت بین‌المللی قابل‌توجه کاشی و سرامیک تولید ایران، پاکستان خریدار بسیار خوبی برای این محصول است؛ ضمن این‌که پاکستان به واردات کالاهای مختلفی از ایران نیاز دارد. انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی کشور زمینه‌های لازم را برای بازاریابی تجار و تولید‌کنندگان ایرانی در پاکستان فراهم کند. پاکستان در زمینه محصولات پتروشیمی و پلاستیک مشتری بسیار خوبی است؛ بنابراین باید در بازار پاکستان به شکل مدون بازاریابی کرد تا نیازهای مختلف این کشور شناسایی شود. ایران می‌تواند برخی کالاهای تولید پاکستان را که در کشور تولید نمی‌شود یا مزیت تولید ندارد، وارد کند. اگر تبادل تجاری به شکل جدی و سازمان‌یافته میان دو کشور ناظر بر حل مشکلات گمرکی و تفاهم در موضوعات مرتبط با تعرفه صادرات و واردات شکل بگیرد،قطعا زمینه‌های لازم برای تحقق۱۰میلیارد دلار تبادل تجاری میان دو کشور وجود دارد و موضوع مدنظر دولت سیزدهم محقق می‌شود.
   
نوسازی ماشین‌آلات
با توجه به این‌که بخش قابل‌توجهی از ماشین‌آلات صنعتی و معدنی کشور درمسیر فرسودگی قرار دارد و برای جهش و رشد تولید نیازمند واردات ماشین‌آلات و فناوری‌های روز دنیا هستیم، پاکستان که تحریم نیست، می‌تواند واسطه واردات ایران باشد و به‌راحتی کالاهای مورد نیاز ایران را از اروپا و آمریکا وارد کند و در ازای واردات، کالای ایرانی به پاکستان صادر شود. میان چین و هند بر سر موضوع بندر گوادر و چابهار رقابت وجود دارد، زیرا چینی‌هانزدیک به ۴۶میلیارد دلار دربندر گوادر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مایلند خط ترانزیتی از گوادر به مناطق مختلفی درپاکستان و چین حتی تا افغانستان بکشند اما با توجه به این‌که قرار است هندی‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی در بندر چابهار داشته باشند و به‌دلیل این‌که چین و هند در این زمینه رقابت دارند؛ چین راه‌حلی مبنی بر این ارائه داده که در بندر گوادر و چابهارشریک باشند. برمبنای این شراکت، خط‌آهنی از بندر گوادر تا چابهار به آسیای مرکزی از سویی و راه‌آهن از چابهاربه سمت زابل وافغانستان وشعبه دیگر ازسمت خراسان جنوبی و خراسان رضوی از سوی دیگر کشیده شود تا به سرخس و خط‌‌آهن ترکمنستان وصل شود وکل آسیای مرکزی راپوشش دهد.با توجه به این‌که منطقه چابهارتحت تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته و رقابت بر سر این منطقه و تجارت خارجی میان کشورهای یاد شده بالاست، باید منتظر ماند عاقبت رقابت چه می‌شود و ایران در همکاری با کشورهای یاد شده چه نتیجه مالی و اقتصادی‌ای می‌تواند کسب کند.

طرح انتقال گاز
طرح انتقال گاز ایران به پاکستان از حدود ۱۵سال پیش طراحی و اجرا شد که تاکنون به‌دلایل مختلفی وارد فازعملیاتی نشده بود اما با حضور مقامات ایران در پاکستان و مذاکرات صورت گرفته و با ابراز تمایل طرف پاکستانی، این موضوع اکنون به مرحله اجرا نزدیک‌تر شده است.بر‌اساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله ۲۷۰۰کیلومتری،گازصادراتی ایران را ازمسیرپاکستان به هند منتقل کند. پیش‌بینی شده بود که درصورت توافق نهایی، ۱۱۰۰کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰کیلومتر در هند احداث شود. طبق طرح اولیه قرار بود روزانه ۱۵۰میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که از این مقدار،۹۰میلیون مترمکعب برای هند و۶۰میلیون مترمکعب برای پاکستان در نظر گرفته شده بود که البته این ایده عملی نشد.هند بابهانه‌هایی درباره امنیت وقیمت معاهده، نسبت به آن سردشده وازتعهد سه‌جانبه کناره‌گیری کرد.بعدازآن در سپتامبر۲۰۱۲، عملیات اجرایی معاهده آغاز شده وروسای‌جمهوروقت ایران و پاکستان توافق کردند که در این زمینه همکاری داشته باشند. براساس این همکاری، پیش‌بینی شده بود که پاکستان نیز خط لوله خودراطی۲۲ماه تا مرز ایران بکشد.همچنین بر‌اساس این معاهده گازی، قرار شد با شروع عملیات لوله‌گذاری تا سال ۱۳۹۳، صادرات گاز ازطریق خط لوله به کراچی آغاز شود. این قرارداد ۲۵ ساله، ایران را متعهد کردکه صادرات گاز درروزازحجم۱۴میلیون مترمکعب راآغازکرده و آن را در دو فاز به ۲۱و۳۰میلیون مترمکعب افزایش دهد.آن‌طور که جواد اوجی،وزیرنفت اعلام کرده؛اسلام‌آباد برای بهره‌برداری سریع خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان (آی‌پی) علاقه‌مند بوده و طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌پی انجام شود، پاکستان برای تسریع این کار درحال تنظیم قرارداد باشرکت‌های مختلف است.وی افزود: با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، دردوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

دیگر خبرها

  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • پایان یک توقف طولانی؛ گاز ایران در مسیر پاکستان
  • صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان
  • قزاقستان ساخت خط لوله در دریای خزر را بررسی می‌کند
  • رکورد شکنی تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان