Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس؛ حمیدرضا عینی‌زاده: سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی را «اُمیکرون» نام‌گذاری کرده است.

این سازمان هشدار داد شناسایی «امیکرون» در آفریقای جنوبی به‌عنوان کشوری با پایین‌ترین آمار واکسیناسیون، نشان‌دهنده فوریت توزیع بهتر دُزهای واکسن به منظور جلوگیری از بروز جهش‌های خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهانی بهداشت به دنبال توصیف گونه امیکرون به‌عنوان «گونه نگران‌کننده» که لزوم نظارت ویژه بر روند تکامل آن را می‌طلبد، در صفحه رسمی‌اش اعلام کرد، امیکرون «یادآور این امر است که با نابرابری بیشتر در توزیع واکسن‌ها، فرصت بیشتری برای انتقال ویروس فراهم می‌شود».

 


جهش‌های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس و سرعت انتشار آن بسیار بالاست، این سویه جدید اکنون در مکزیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل شیوع یافته و کشورهای جهان همه‌گیری این سویه را برای دنیا خطرناک ارزیابی می‌کنند.

علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته است: سویه جدید امیکرون ۵۰۰ برابر سرعت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی این ویروس داشته و تاکنون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش کلیدی و قدرت انتقال بسیار بالایی دارد.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز سویه جدید «امیکرون» را واکسن‌گریز خواند و اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سویه جدید کرونا در کشور باید سخت‌گیرانه شده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی الزامی است.

«امیکرون» از دلتا پیشی می‌گیرد!

مدیر اجرایی مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی می‌گوید: «نوع ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، می‌تواند محتمل‌ترین گزینه برای جابجایی نوع بسیار مسری دلتا باشد. در این مدت ما درباره این موضوع فکر می‌کردیم که چه چیزی بر دلتا برتری خواهد داشت؟ حداقل از نظر قابلیت انتقال، این سوال همیشه بوده است؛ شاید این نوع خاص همان نوع باشد».
 


علائم سویه «امیکرون» چیست؟

مطالعات در خصوص سویه جدید کرونا باید تکمیل شود و در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره قدرت انتقال، میزان سرایت و شدت بیماری، اثربخشی واکسن و همچنین درمان‌ها و روش‌های تشخیصی موجود در دسترس نیست.

در هر یک از سویه‌های جدید ویروس کرونا، قدرت انتقال، سرایت و شدت وضعیت بیماری افزایش یافته بود و انتظار می‌رود، سویه جدید امیکرون نیز این خصائص را داشته باشد.

براساس شواهد اولیه، سویه جدید اومیکرون علائم خفیفی از کووید۱۹ را به همراه داشته است، اما این گزارش‌ها اغلب مربوط به جوانان بوده و باتوجه به این مهم که سویه‌های پیشین کرونا نیز در جوانان نسبت به کهنسالان و بیماران زمینه‌ای و... خفیف‌تر بود، مطالعات و تحقیقات باید ادامه یابد.
 


«اُمیکرون» در کمین واکسن‌نزده‌ها!

طبق گزارش‌های موجود بیشترین آمار مرگ‌ومیر، ابتلا و شدت بیماری در آفریقای‌ جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع ویروس اُمیکرون مربوط به کسانی است که واکسن نزده‌اند. 

واکسیناسیون کرونا، شدت وضعیت بیماری، مرگ ومیر و گردش و انتقال ویروس را کاهش داد و انتظار می‌رود که بتواند در مواجهه با سویه جدید امیکرون هم اینگونه عمل کند.

در همین رابطه مدیر موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی چین می‌گوید: واکسن‌های کووید ۱۹ علیه سویه امیکرون، آخرین نوع ویروس کرونا مؤثر هستند و می‌توانند شدت بیماری و میزان مرگ و میر را کاهش دهند.

به گفته متخصصان، راه مقابله با این بیماری علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، انجام واکسیناسیون است و آن دسته از افرادی که از تزریق واکسن کرونا ممانعت می‌کنند در صورت ابتلا به این ویروس در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند آنتی‌بادی لازم را برای مقابله با این ویروس دارند و خطر مرگ برای آنها بسیار کم است. بنابراین آن دسته از افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه در برابر واکسیناسیون به اشتباه مقابله می‌کنند باید در سریع‌ترین زمان برای تزریق واکسن اقدام کنند.

«پی سی آر» امیکرن را شناسایی می‌کند؟

آزمایش‌های تشخیصی کنونی همچون تست «پی سی آر» این واریانت را هم شناسایی خواهد کرد، اما همانند سایر واریانت‌ها نظیر کرونا دلتا احتمال نتیجه منفی کاذب نیز وجود داشته و با بروز علائم کووید۱۹ نباید صرفا به نتایج یک تست بسنده کرد.

در حال حاضر معالجات اصلی کووید۱۹ که تحت عنوان درمان‌های ضد التهاب شناخته می‌شود، باید سویه «امیکرون» را هم تحت تاثیر قرار دهد، اما این شواهد عمدتا مربوط به آفریقای جنوبی بوده و شیوع این واریانت در کشورهای مختلف می‌تواند اطلاعات پزشکی درباره میزان سرایت و شدت بیماری، اثربخشی واکسن، درمان‌ها و روش‌های تشخیصی را تکمیل کند.

برای مقابله با امیکرون چه کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون نیز همچون جهش‌های گذشته باید از ماسک (ترجیحا ماسک دو لایه استاندارد که به طور کامل فیکس شود) استفاده شده و فاصله فیزیکی حداقل یک و نیم الی دو متری و شست وشوی مداوم دست‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین باید از اجتماعات و اماکن پرازدحام خودداری شود، محیط‌های سربسته تهویه مناسب داشته و جریان هوا صورت گیرد، در و پنجره‌ها در اماکن بسته، باز بوده و تزریق دو دز واکسن برای همه انجام شود.

با گذشت حداقل چهار ماه از تزریق دز دوم نیز دز سوم واکسن کرونا می‌تواند تزریق شود، بدون شک دریافت واکسن هم در مقابله با هر یک از سویه‌های جدید کرونا می‌تواند در کاهش گردش ویروس در جامعه اثرگذار و بیماری را در سطح جهان کاهش دهد.
 


واکسیناسیون علیه کرونا مؤثرترین سلاح در برابر کروناست

در همین رابطه رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به کارکرد واکسن‌های موجود در برابر جهش سویه آفریقایی، می‌گوید: ممکن است جهش‌های مکرر کرونا اثر‌گذاری واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد اما پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین راهکار مقابله با این بیماری است.

پیام طبرسی از افزایش محدودیت‌های جهانی برای پیشگیری از چرخش بیشتر اُمیکرون در دنیا خبر داد و تاکید کرد: چرخش این ویروس محدود به چند کشور اعلام شده نیست و احتمالا با توجه به قدرت سرایت‌پذیری بالا در کشورهای دیگری نیز در چرخش باشد.

وی با بیان اینکه کنترل مرزهای خارجی، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شست‌و‌شوی دست‌ها، عدم ازدحام جمعیت در فضاهای بسته و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط فعلی باید با جدیت بیشتری دنبال شود، گفت: آمار ابتلا به کرونا در کشور ما روند نزولی دارد و به نظر نمی‌رسد سویه جدیدی وارد کشور شده باشد، بنابراین مهم‌ترین نکته پایش و غربالگری مرزهای خارجی برای پیشگیری از ورود اُمیکرون است.

طبرسی درباره کارکرد واکسن‌های موجود در برابر جهش اُمیکرون خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مرگ‌ومیر، ابتلا و شدت بیماری در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این ویروس مربوط به کسانی است که واکسن نزده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اثر‌گذاری واکسن کرونا در کاهش مرگ‌ومیر و وخامت وضعیت بیماران کرونایی غیرقابل انکار است، گفت: ممکن است جهش‌های مکرر کرونا اثر‌گذاری واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد ولی بی‌تردید در کاهش میزان مرگ‌و‌میر و وخامت بیماری اثربخش است.

به گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، واکسیناسیون علیه کرونا مؤثرترین سلاح در برابر کروناست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری سویه جدید کرونا امیکرون واکسیناسیون علیه کرونا آفریقای جنوبی سویه جدید کرونا شدت بیماری واکسن کرونا واکسن نزده ا میکرون مرگ ومیر واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟

در حالیکه بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) موارد ابتلا به سرخک پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون در دنیا طی چند سال‌ اخیر به ویژه در پی همه‌گیری کرونا در شماری از کشورها به میزان قابل توجهی شدت یافته است، پزشکان با تاکید بر اقدامات بهداشتی لازم برای تمام افراد، توصیه می‌کنند گروه‌های آسیب‌پذیر بیش از سایرین از خود در برابر این بیماری مراقبت کنند.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود در اواسط سال گذشته (۲۰۲۳) منتشر کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۳ درصد افزایش یافته است.

شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سرخک در قاره سبز هشدار داد.

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است و می‌تواند منجر به عوارض جدی شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

بنابر گزارش ان‌اچ‌کی، برای مثال در ژاپن بیشتر افراد ۵۰ ساله یا مسن‌تر در دوران کودکی به دلیل فقدان سامانه‌های معمول واکسیناسیون در آن روزها، واکسن دریافت نکردند. برای نسل‌های بعد از این افراد، سامانه‌های واکسیناسیون معمولی حدود ۳۰ سال تنها یک واکسن ارائه می‌کردند به این معنی که احتمال دارد این نسل‌ها مصونیت کافی به دست نیاورده باشند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

همچنین زنان باردار به ویژه باید در مقابل ابتلا محتاط باشند. گفته می‌شود زنان باردار در صورت ابتلا به سرخک در معرض خطرات بالای عوارض آن قرار خواهند گرفت. ابتلا به این بیماری می‌تواند خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. برای زنانی که قصد بارداری دارند مهم است که خطر ابتلای خود را از قبل با انجام اقداماتی مانند آزمایش آنتی‌بادی بررسی کنند و از آنها خواسته می‌شود که در صورت لزوم، واکسینه شوند.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آنها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود اقداماتی مشابه اقدامات مربوط به زنان باردار انجام دهید و پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • احتمال انتقال بیماری کریمه کنگو هنگام تکه‌تکه کردن گوشت
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟