Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:21:03 GMT

جمعیت فعال آذربایجان‌شرقی روبه کاهش است

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۶۵۱۹

جمعیت فعال آذربایجان‌شرقی روبه کاهش است

داود بهبودی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: جمعیت واقع در این گروه سنی از ۷۰.۶ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۶۹.۹ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت ۶۵ سال به بالای استان نیز از ۶.۳ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۷.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

بهبودی اظهار کرد: جمعیت استان طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر بود که از این تعداد ۲۸۳ هزار و ۷۶ نفر معادل ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد جمعیت استان در سنین بالای ۶۶ سال قرار داشتند. 

وی با بیان اینکه این استان در رتبه ۱۴ کشور از لحاظ نرخ زاد ولد قرار دارد، یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ میزان کلی باروری زنان در کشور، با استفاده از داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور برابر با ۱.۶ فرزند بود؛ بیشینه میزان کلی باروری مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و استان آذربایجان‌شرقی با میزان ۱.۶ فرزند، برابر با متوسط کشوری است. 

وی گفت: در سال ۱۳۹۵ ، حدود ۲۲.۹ درصد جمعیت استان در گرو ه سنی صفر تا ۱۴ سال، ۶۹.۹ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال و ۷.۲ درصد در گروه سنی ۶۵ سال و بیشتر قرار داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: درصد جمعیت سالمندان ساکن در شهرهای استان ۶.۹۲ و در روستاها ۸.۰۴ است.

بهبودی ابراز داشت: بر اساس اطلاعاتی که اداره کل ثبت احوال استان طی سال‌های اخیر منتشر کرده است، نرخ موالید استان سالانه در حال کاهش بوده و در مقابل با توجه به افزایش بهداشت عمومی، نرخ مرگ و میر نیز در سنین بالای ۶۵ سال(سالمندان) رو به کاهش است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش میانگین سنی جمعیت استان می‌تواند افزایش مهاجرت افراد جوان به خارج از استان باشد. 
وی متذکر شد: هرچند عبور از فرصت طلائی پنجره جمعیتی و بسته شدن تدریجی آن در آینده بدون استفاده موثر از آن برای کشور خسارت بار است ولی هنوز نرخ جمعیت سالمندی استان کمتر از میانگین کشوری است.

بهبودی با بیان اینکه آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵به لحاظ تعداد جمعیت در رتبه ۶ کشوری قرار دارد؛ افزود: ۴.۹ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن می باشند و نسبت جنسی جمعیت استان ۱۰۴ می باشد. (به ازاء هر ۱۰۰ نفر زن ۱۰۴ نفر مرد)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت استان طی سالهای ۹۵ - ۹۰ برابر ۰.۹۷ و متوسط بعد خانوار استان در سال ۹۵  برابر ۳.۲ نفر است؛ ۷۲ درصد از جمعیت استان در مناطق شهری ساکن هستند و میانگین سنی جمعیت ۳۲.۴  سال است .

وی خاطرنشان کرد: ۲۲.۸  درصد از جمعیت استان کمتر از ۱۵ سال، ۲۳.۵ درصد ۱۵ تا ۲۹ سال و ۴۶.۴ درصد از جمعیت ۶۴ - ۳۰ دارند  و ۷.۲ درصد بالاتر از ۶۴ سال دارند.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز جمعیت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز جمعیت ایران آذربایجان شرقی تبریز جمعیت ایران آذربایجان شرقی جمعیت استان درصد در سال سال ۱۳۹۵ درصد جمعیت ۷ ۲ درصد ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی

به گزارش همشهری، این نهاد بین‌المللی مبنای فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه ۲.۱۵دلار برای هر نفر و البته براساس شاخص برابری قدرت خرید به ‌قیمت ثابت سال۲۰۱۷ تعریف کرده و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد.

این گزارش می‌افزاید: پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نسبت جمعیت درگیر فقر مطلق به کل جمعیت کشور ۸ دهم درصد بوده که در سال ۲۰۲۱‌، ۷دهم درصد و در سال ۲۰۲۲هم ۵دهم درصد بهبود یافته است. با این حساب، فقر مطلق در ایران طی ۲سال متوالی کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت طی این مدت مجموعا ۳۷درصد کمتر از سال ۲۰۲۰یعنی سال آخر فعالیت دولت قبل بوده است. نرخ ۵دهم درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص طی ۵سال گذشته است.

گفتنی است سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، اسفند سال۱۴۰۰ با بیان اینکه «اگرچه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلندمدت برای رفع فقر و بی‌عدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم دارد، اما نباید باعث غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان شود» تأکید کرده بود دولت، امکانات کافی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق را دارد و با کار جهادی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم‌به نتیجه‌برسیم.‌

کد خبر 846377 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها فقر بانک جهانی اقتصاد

دیگر خبرها

  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • افزایش یک درصدی نزاع در آذربایجان‌شرقی
  • ۳۰ درصد مدارس آذربایجان‌شرقی نیازمند بازسازی است