Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امین کیا پاشا  روز چهارشنبه در حاشیه آیین بذرپاشی جنگل  های دیل از توابع شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: بالا بودن سرانه جنگل ها در این استان زاگرس نشین مسوولیت شهروندان برای صیانت را سنگین کرده است.

وی با یادآوری اینکه تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت ها و امراض از  عواملی است که باعث آسیب به جنگل ها می شود ، اضافه کرد: پویش مردمی احیای جنگل های زاگرس امروز دهم آذر در ۱۱ استان زاگرس نشین شروع شده و قرار است در این آیین ها بخش قابل توجهی جنگل بذرپاشی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیاپاشا ابراز داشت: بذر مورد نیاز عملیات بذرپاشی از گونه های ارژن، بادام کوهی و بلوط تامین شده است.

مدیرکل دفتر جنگلداری و بهره برداری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری کشور تصریح کرد: منطقه زاگرس ۶ میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون هکتار از این میزان براساس عواملی مانند خشکیدگی درختان بلوط،کم بارشی و سایر عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده است .

وی اظهار داشت: جنگل های زاگرس با داشتن ۴۰ درصد از وسعت جنگل های کشور در شرایط نرمال بارندگی سالیانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب را می توانند در خود ذخیره کند.

وی گفت: مساحت جنگل های کشور افزون بر ۱۳.۴ میلیون هکتار است و بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مساحت کشور را مراتع و ۳۰ میلیون هکتار را نیز بیابان تشکیل داده است.

مدیرکل دفتر جنگلداری و بهره برداری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری کشور عنوان کرد: ۸۵ درصد از مساحت  کشور معادل ۱۳۵ میلیون هکتار را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

به گفته کیا پاشا جنگل های کشورمان در پنج نقطه رویشی هیرکانی، ارس باران، زاگرس، خلیج فارس و عمان و ایران تورانی قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران نیز در این آیین گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های این شهرستان در وسعت ۶۰ هکتار با مشارکت تشکل های مردمی انجام می شود.

مجید نظری بر اهمیت توسعه فرهنگ جنگل کاری و حفظ عرصه های طبیعی تاکید کرد و افزود: برای اجرای طرح های توسعه جنگل کاری از ظرفیت جوامع محلی استفاده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: تاکنون ۲ هزارو ۶۷۲ هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد:  طرح احیا و توسعه جنگل‌های گچساران در مناطق کمبل، پشکان و پربالی که در معرض بیشترین میزان فرسایش خاک هستند اجرا شده و درختان کنار، کاج، سرو و کهیر که با آب و هوای منطقه سازگاری دارد در این جنگل‌ها غرس شده است.

نظری گفت: ۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

وی افزود: گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل دارد.

برچسب‌ها جنگل کهگیلویه و بویراحمد اختصاصی ایرنا گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل کهگیلویه و بویراحمد اختصاصی ایرنا جنگل کهگیلویه و بویراحمد اختصاصی ایرنا گچساران میلیون هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، طی حکمی از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، «سید ایوب صدر پور» به عنوان سرپرست جدید دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

پیش از این «اسماعیل کیهان» این مسئولیت را بر عهده داشت، که بازنشسته شدند.

صدر پور پیش از این مسئولیت معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات استان را برعهده داشت.

کد خبر 6087736

دیگر خبرها

  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران
  • ابراز خرسندی شهروندان گچساران از مرمت و بهسازی گلزار شهدا + فیلم
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین