Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@03:10:05 GMT

ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس کاشمر مطلوب نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۶۹۴۳

ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس کاشمر مطلوب نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر گفت: ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس شهر و روستای کاشمر آن طور که باید رعایت نشده و وضعیت مطلوب نیست.

احمد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متاسفانه ارائه آموزش‌های لازم در خصوص زلزله را فقط به هشتم آذر ماه که همه ساله مانور زلزله برگزار می‌شود، محدود نموده‌ایم در صورتی که باید ادامه‌دار باشد و در طی سال نیز آموزش‌های مختلفی برای آشنایی با مخاطرات و به خصوص زلزله داشته باشیم تا در دانش آموزان نیز تغییر رفتار ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضاپور در ادامه به وضعیت ایمنی مدارس در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: بر اساس بازدیدی که از مدارس شهر و روستا داشته‌ایم در ۵۰ درصد مدارس موضوع ایمنی در سازه‌ها ان طور که باید رعایت نشده است.

وی افزود: مدرسه فرهنگ که امسال بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی در آن برگزار شد یکی از همان مدارس قدیمی محسوب می‌شود که در برابر زلزله آن گونه که باید ایمن نیست حتی در کلاس‌ها باید به بیرون باز شوند که این مورد هم در این مدرسه رعایت نشده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر تصریح کرد: با توجه به نقشه خطرپذیری شهرستان که در دست تهیه داریم و برابر دستورالعمل موجود از یک سال گذشته از تمامی ادارات به خصوص آموزش و پرورش خواسته شده تا اماکن امنی را که در اختیار دارند، به ما معرفی کنند تا در مواقع بحرانی برای اسکان شهروندان هر منطقه بتوان از آن‌ها استفاده نمود ولی هنوز آموزش و پرورش جواب نامه ما را نداده است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود نقشه خطرپذیری شهرستان با رویکرد زلزله تا سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ جمع‌بندی و رونمایی شود.

حتی به اندازه یک درصد جمعیت دپوی اقلام نداریم

رضاپور در ادامه به وضعیت تنها مجتمع امدادی هلال‌احمر شهرستان کاشمر اشاره و اظهار کرد: چندین دهه است که کار احداث مجتمع امدادی کاشمر آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز تاکنون فقط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی کاشمر به دومین گسل بزرگ کشور و زلزله‌خیزی منطقه به اتمام رساندن این پروژه بسیار ضروری است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر ظرفیت انبار هلال‌احمر برای منطقه ترشیز ۳۰۰ متر مربع است که این ظرفیت از استانداردهای موجود بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل انبار و محوطه‌ سازی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم ظرفیت لجستیکی و امدادی شهرستان و منطقه ترشیز را افزایش دهیم.

رضاپور تصریح کرد: بر اساس استانداردها ظرفیت اقلامی که در شهرستان‌ها دپو می‌شود بر اساس ۲درصد جمیعت است که یک درصد در مرکز استان و یک درصد دیگر در خود شهرستان نگهداری می‌شود ولی ظرفیت فعلی بسیار پایین‌تر از همان یک درصد است و اصلاً جوابگوی نیاز نیست.

وی گفت: در خصوص تجهیزات و وسایل نقلیه هم با وضعیت مطلوب، فاصله بسیاری داریم و باید حتماً تقویت شود، از سویی چون فاصله شهرهای اطراف با کاشمر بین ۱۵ تا ۴۵ کیلومتر است و فاقد انبار امدادی هم هستند در صورت وقوع اتفاق باید از کاشمر امداد رسانی صورت گیرد که با احداث انبار امدادی می‌توانیم جوابگوی نیاز شهرهای اطراف نیز در مواقع بحرانی باشیم.

شهروندان به فراگیری آموزش‌ها احساس نیاز نمی‌کنند

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر خشکسالی، فرونشست، سیل، زلزله، گرمی و سردی بیش از حد هوا و حتی گرد و غبار را از جمله مخاطرات شهرستان کاشمر دانست و افزود: با توجه به نوع هر مخاطره آسیب‌پذیری کاشمر متفاوت است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در هر ۱۰ سال یک زلزله با ریشتر بالایی در منطقه اتفاق افتاده که این میزان به ۷ سال نیز کاهش یافته است می‌طلبد ظرفیت نرم‌افزاری، آموزشی و سطح آمادگی شهروندان و همچنین وضعیت لجستیکی نیز افزایش و ارتقاء یابد.

رضاپور در ادامه با اشاره به مؤلفه‌های آسیب‌پذیر بودن هر منطقه، گفت: در مجموع به لحاظ تراکم ساختمانی و تراکم جمعیتی بیشتر در جنوب شهر با مشکل مواجه هستیم به طوری که اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد به خاطر کم عرض بودن معابر امداد رسانی با مشکلات بیشتری انجام می‌شود و آسیب‌پذیرتر هستند.

وی درصد افرادی را که تا کنون از آموزش‌های هلال‌احمر استفاده نموده‌اند، رضایت‌بخش ندانست و افزود: متأسفانه به فراگیری این آموزش‌ها احساس نیاز بسیار کمی می‌کنند، از ابتداء امسال تا کنون با توجه به جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهرستان فقط هزار نفر را توانستیم آموزش دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر از شهروندان خواست؛ آشنایی با مخاطرات، امداد و کمک‌های اولیه را در اولویت خود قرار دهند و در کلاس‌های آموزشی که رایگان است، حضور پیدا کنند تا در زمان حوادث و سوانح خسارت‌های کمتری داشته باشیم و حتماً کیف نجات را برای منزل خود تهیه کنند تا در لحظات ابتدایی حادثه بتوانند پاسخگوی نیاز خودشان باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها ایمنی مدارس کاشمر خبرهای شهرستان کاشمر آموزش ها یک درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حسین‌زاده امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر درمیان، در سال ۱۴۰۲ با هم‌افزایی مشارکت‌های مردمی و همکاری‌های بین‌بخشی با مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است.

وی افزود: در این راستا تعداد هزار و ۴۶۱ بسته غذایی و معیشتی برای خانواده‌های کم بضاعت و کم برخوردار شهرستان تهیه و توزیع شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان بیان داشت: در اولین طرح توزیع و حمایت جمعیت هلال احمر شهرستان در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد ۲۴۱ بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در بین خانواده‌های کم برخوردار شهرستان توسط خانه‌های هلال توزیع شد.

حسین‌زاده گفت: ارزش ریالی هر بسته غذایی، مبلغ ۸ میلیون ریال بوده که شامل کنسرو تن ماهی، کنسرولوبیا، شکر، عدس، قند، چایی، پودر لباس شویی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در ادامه روند اجرایی این‌گونه برنامه‌ها بتوانیم با مشارکت و کمک حامیان و خیرین شهرستان جامعه هدف بیشتری را تحت پوشش طرح‌های حمایتی جمعیت هلال احمر قرار دهیم.

کد خبر 6086287

دیگر خبرها

  • تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد
  • جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر زنجان برای یافتن مرد ۶۰ ساله
  • توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی بین خانواده های کم برخوردار
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌ و بختیاری
  • آموزش امداد و نجات به ۲۶ هزار البرزی
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌وبختیاری
  • پیکر دو فرد غرق‌شده در سیلاب بلوچستان پیدا شد
  • ارائه آموزش‌های امدادی به ۲۵ هزار البرزی