Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@00:55:11 GMT

روند متعادل تراز تجاری کشور در ۸ ماهه سال جاری

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۷۸۵۴

روند متعادل تراز تجاری کشور در ۸ ماهه سال جاری

پیگیری‌ها نشان می‌دهد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل رشد صادرات غیرنفتی و در ۸ ماهه اول امسال رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش مشرق، طبق اعلام بانک مرکزی و گمرک طی هشت ماهه سال جاری ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات کشور بوده که بیانگر افزایش حدود ۴۲ درصدی آن در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه ارزش واردات گمرکی در دوره یاد شده حدود ۳۲ میلیارد و  میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش ۳۸ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است. تحولات بازرگانی در ماه‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ موید توازن نسبی میان جریان صادرات و واردات کالایی برخی از اقتصاددانان معتقدند افزایش صادرات کشور، ناشی از بهبود عملکرد صادرات غیرنفتی است.

علاوه بر این موضوع در سطح جهانی و به تدریج به‌دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا نیز وضعیت تجارت جهانی نیز در حال بهبود و رونق است و کشور ما نیز به مانند سایر کشورها از این امر مستثنی نیست و همگام با بازگشت تدریجی کشورها به اقتصاد جهانی، شاهد افزایش سطح تجارت جهانی هستیم.

گویای این امر بهبود در بخش واقعی اقتصاد ایران است و با استناد به آمارهای بانک مرکزی نیز، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار بوده است. در همین گزارش استناد می‌شود که ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» از افزایشی به ترتیب معادل ۲۳.۳، ۲.۱ و ۷.۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.

گزارش گمرک نیز شاهدی بر این مدعاست که در سال جاری ارزش صادرات گمرکی نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۴۷ درصد رشد داشته است و برخی شواهد و مستندات این رشد صادراتی بیشتر از حوزه های صنایع معدنی به ویژه محصولات فولادی، پتروشیمی ها و پایه نفتی و صادرات غیرنفتی نشأت می‌گیرد.

همچنین برخی فعالان معتقدند آمارهای صادرات بخش صنعت نیز رشد داشته و صادرات کالاهای صنعتی در این حوزه بهبود یافته است که با نگاهی به حوزه‌های رشد اقتصادی می‌توان این موارد را با حوزه‌هایی که ارزش افزوده‌هایشان نسبت به سال گذشته از نظر تولید ناخالص داخلی و فصل اول ۱۴۰۰، افزایشی بوده است، مرتبط دانست و علاوه بر این تولید ناخالص داخلی نیز در فصل اول ۱۴۰۰ بدون نفت از افزایش ۴.۷ درصدی برخوردار بوده است که خود می تواند گواهی بر بهبود صادرات غیرنفتی تلقی شود.

این بهبود در صادرات را نیز می‌توان در روند معاملات سامانه نیما مشاهده کرد، اخیراً بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که  حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما طی هشت ماه سال ۱۴۰۰، ۱۸.۱ میلیارد دلار بوده است که این میزان حدود ۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که شاید این امر را بتوان نشانه ای از بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ارزیابی کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بانک مرکزی صادرات نفت اقتصاد ایران سامانه نیما گمرک صادرات غیرنفتی مشابه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارز آوری حدود ۷ میلیون دلاری صادرات کیوی عباس آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، ابراهیم کاویانی از صادرات ۲ هزار و ۳۰۰ تن کیوی از شهرستان عباس آباد به خارج از کشور در فروردین ماه امسال خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: فروردین ماه امسال ۲ هزار و ۳۰۰ تن محصول کیوی به ارزش ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از این شهرستان به خارج کشور صادر شد که ارز آوری خوبی برای کشور داشت.

وی با بیان اینکه این مقدار محصول به کشور‌های روسیه، امارات، ازبکستان، هندوستان، پاکستان و کویت صادر شد، گفت: روند صادرات کیوی همچنان از این شهرستان به خارج کشور با شتاب خوبی در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • ارز آوری حدود ۷ میلیون دلاری صادرات کیوی عباس آباد
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان