Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته حقیقت‌یاب عراق نتایج تحقیقات خود درباره تظاهرات اخیر در نزدیکی منطقه سبز بغداد را اعلام کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از واع، کمیته حقیقت‌یاب عراق که تظاهرات اخیر در نزدیکی منطقه سبز بغداد را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است، در نشست خبری نتایج تحقیقات خود را اعلام کرد.

کمیته حقیقت‌یاب در نشست خبری خود اعلام کرد که بیش از ۶۵ گزارش درباره حوادثی که در اعتراضات منطقه سبز به وقوع پیوست، ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گفته شده این نتایج براساس اطلاعات از تصاویر و فیلم ضبط‌شده توسط دوربین‌های نزدیک محل حادثه بدست آمده است و تحقیقات نشان می‌دهد دستوری درباره برچیدن تظاهرات صادر نشده و هیچ ادله و دستوری مبنی بر به آتش کشیدن چادر تظاهرات‌کنندگان در کار نبوده و در تظاهرات در اطراف منطقه سبز دو نفر از تظاهرات‌کنندگان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته سخنگوی کمیته حقیقت یاب، برگه‌های مربوط به حوادث به شورای قضائی ارجاع داده شده است و الحشدالشعبی نقش مهمی در آرام کردن اوضاع داشته است، هرچند رأی شورای قضائی عراق در ارتباط با این پرونده فصل الخطاب خواهد بود.

حدود یک ماه پیش شورای عالی قضائی عراق بیانیه‌ای را در خصوص حوادث خونین بار روز جمعه در منطقه سبز منتشر کرد و در این بیانیه گفت که یک کمیته حقیقت یاب به منظور تحقیق درباره حوادث جمعه خونین تشکیل شده است. در همین ارتباط فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق اعلام کرد که وظیفه و مسئولیت کمیته مذکور بررسی ابعاد و زوایای مختلف حوادث روز جمعه اخیر در منطقه سبز است.

کمتر از ۴۰ روز پیش، شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق در مقابل تعدادی از وزارتخانه‌های این کشور دست به برگزاری تظاهرات زدند. معترضان پس از برگزاری تظاهرات مذکور به سمت ورودی منطقه سبز بغداد حرکت کردند تا در آنجا تجمع کنند. از آنجایی که نیرو‌های امنیتی عراق تمامی ورودی‌های منطقه سبز را مسدود کرده بودند، معترضان در مقابل ورودی‌ها چادر زدند و تحصن کردند.

تحصن مسالمت آمیز معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی ادامه پیدا کرد تا اینکه نیرو‌های امنیتی به سمت آن‌ها یورش بردند. طبق گزارش‌های میدانی، نیرو‌های ارتش عراق از گاز‌های اشک آور و گلوله‌های جنگی علیه تحصن کنندگان استفاده کردند. همین مسأله موجب شد تا بیش از ۱۰۰ تن از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زخمی شوند. اقدام ارتش در یورش به تحصن کنندگان واکنش‌های متعددی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشت.

در همین ارتباط، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که دولت در برخورد با تظاهرات کنندگان و معترضان به نتایج انتخابات نباید به ابزار خشونت آمیز متوسل شود. در همین حال، رئیس جمهور عراق تظاهرات اخیر در این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی و وقوع درگیری میان نیرو‌های امنیتی و تظاهرات کنندگان را تأسف بار توصیف کرد. برهم صالح گفت: «برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است. از تمامی طرف‌ها خواستار خویشتن داری هستیم. در هر حال باید مصحلت و منافع کشور در تمامی امور در اولویت قرار گیرد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تظاهرات عراق کمیته حقیقت یاب نتایج انتخابات پارلمانی معترضان به نتایج انتخابات تظاهرات کنندگان کمیته حقیقت یاب منطقه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۹۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

کد خبر 846777 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق عراق

دیگر خبرها

  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس / حمله معترضان به بن گویر
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس اشغالی/ حمله معترضان به بن گویر
  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • ثبت بیش از ۱۰ هزار بازدید کنترل‌کیفی در پخش منطقه آذربایجان شرقی