Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@22:24:20 GMT

علت گل انداختن و سرخ شدن گونه ها

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۹۹۷۶

علت گل انداختن و سرخ شدن گونه ها

گشاد شدن عروق خونی نزدیک سطح پوست باعث قرمز شدن گونه ها می شود ، گل انداختن گونه ها در اغلب موارد نتیجه واکنش بدن به عوامل محیطی است مثلا به دلیل سردی هوا، که نیازی به نگرانی ندارد. ناطقان: قرمز شدن گونه ها به دلیل گشاد شدن عروق خونی نزدیک سطح پوست است. در بسیاری از موارد گل انداختن گونه ها نتیجه عکس العمل ساده بدن در مقابل عوامل محیطی است از جمله تلاش برای گرم کردن پوست در هوای سرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






ولی گاهی اوقات می تواند علت زمینه ای آن مشکلات سلامتی باشد که اغلب خوش خیم هستند ولی در برخی موارد نیاز به مراجعه به پزشک دارند.

 

قرمزی صورت میتواند در اثر خجالت کشیدن ، استرس ، اضطراب ، عصبانیت و ترس یا بدون هیچ دلیلی ایجاد شود.

 
علت قرمز شدن گونه ها

علت گل انداختن گونه ها میتواند یکی از موارد زیر باشد، زمانی که دلیل زمینه ای را پیدا کنید، میتوانید برای گل انداختن گونه ها، راه چاره پیدا کنید.

 
قرمز شدن گونه ها به دلیل آکنه

مسدود شدن حفرات پوستی منجر به ایجاد آکنه میشود که میتواند باعث ایجاد التهاب پوستی و قرمزی در ناحیه گونه های درگیر آکنه شود. مسدود شدن منافذ پوستی منجر به دام افتادن باکتریا زیر سطح پوست شده که میتوانند به سرعت رشد کرده و موجب قرمزی و متورم به نظر رسیدن پوست شوند. برای کاهش قرمزی گونه ها در اثر آکنه میتوانید از داروهای خانگی و ژل های آنتی بیوتیک موضعی ضد جوش استفاده کنید و از تماس دستها با صورت اجتناب کنید.

 
قرمز شدن گونه ها به دلیل رزاسه

رزاسه یک اختلال شایع است که اغلب با آکنه اشتباه گرفته می شود و باعث ایجاد جوش های کوچک و قرمز شبیه آکنه روی صورت می شود و میتواند علت گل انداختن گونه ها شود.

افراد مبتلا به رزاسه از وجود آن مطلع نیستند و فقط به دلیل شکل ظاهری صورت خجالت می کشند در جمع حاضر شوند. رزاسه علت شناخته شده ای ندارد و حتما برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه نمود وگرنه روز به روز بدتر می شود.

 
قرمزی گونه ها به دلیل حساسیت غذایی

مصرف غذاهای تند یا داغ موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی و گشاد شدن عروق خونی پوست واکنش سریع پوست صورت و قرمز شدن گونه ها می شود. احتمال عرق کردن همزمان هم وجود دارد.

 

از آنجا که غذاهای داغ و تند و پر ادویه برای گل انداختن گونه ها ، مضر است و در صورتی که با گل انداختن گونه ها هنگام مصرف این خوراکی ها مشکل دارید بهتر است از مصرف غذاهای تند و داغ اجتناب کنید و مقدار ادویه مصرفی در غذاها را کاهش دهید.

 

 
گل انداختن گونه ها به دلیل مصرف دارو

برخی از داروها باعث آزاد شدن هیستامین در بدن و گرم شدن پوست میشوند و به عنوان علت گل انداختن گونه ها شناخته می شوند.  داروهایی که باعث داغ شدن پوست می شوند عبارتند از :

هیدروکورتیزون

آیپوها مثل مرفین

نیتروگلیسرین

نیاسین

مسدود کننده های کانال کلسیم

بوتیل نیتریت و امیل نیتریت

تریامسیونولون خوراکی

انواع ویاگرا و سیلدنافیل

ریفامپین


 

در صورتی که ترشح هیستامین علت گل انداختن گونه ها باشد میتوانید با با مصرف آنتی هیستامین میتوانید این عارضه را از بین ببرید.  یا این که مصرف دارو را متوقف کرده یا با مشورت پزشک با دارویی دیگر جایگزین کنید.

 
قرمزی گونه ها به دلیل گرگرفتگی و اختلال غدد درون ریز

یکی از عوارض شایع در یائسگی زنان ، گر گرفتگی و احساس گرمای شدید است که ممکن است 30 ثانیه تا 10 دقیقه طول بکشد که ممکن است باعث گل انداختن گونه ها در فرد شود. پزشکان از علت بروز گرگرفتگی مطمئن نیستند ولی احتمال می دهند به دلیل پایین آمدن شدید سطح استروژن در بدن باشد. برای کاهش گر گرفتگی میتوانید از مصرف سیگار و الکل ، غذاهای تند و داغ و قهوه اجتناب کرده و دوش آب گرم بگیرید.

 

رژیم غذایی گیاهی و ورزش و درمان های دارویی میتواند به کاهش علایم یائسگی کمک کند. هر گونه اختلال در غدد درون ریز و کم یا زیاد تولید شدن یک هورمون در بدن منجر به اختلال و ایجاد قرمزی گونه ها می شود. مثال تولید بیش از حد کورتیزول در بدن  یا سندرم کوشینگ می تواند باعث افزایش وزن در اطراف قفسه سینه و گرگرفتگی شود.


 

گل انداختن گونه ها به دلیل لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که یکی از علایم اولیه آن بثورات قرمز و قهوه ای پروانه ای روی گونه ها و پل بینی است که حالت آفتاب سوختگی روی صورت ایجاد می کنند.

 
گل انداختن گونه ها به دلیل اگزما

اگزما بثورات پوستی ایی که باعث ایجاد قرمز ، خارش و تورم پوست می شود. برای اولین بار زیر 5 سال احتمال بروز آن وجود دارد که تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند و در برخی موارد افراد در بزرگسالی با آن روبرو می شوند. افراد مبتلا به  اگزما میتوانند از پمادهای درمانی یا ماسک ها خانگی باری کاهش علایم خود استفاده کنند.

 
گل انداختن گونه ها در اثر آفتاب سوختگی

بیش از حد ماندن در آفتاب داغ و مستقیم میتواند منجر به آفتاب سوختگی پوست شود. پوست صورت بسیار مستعد تر از سایر بخش های بدن در مقابل آفتاب سوختگی است. استفاد از ضد آفتاب و کمتر قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید ، گرفتن دوش آب سرد ، استفاده از آبرسان بدون روغن های نفتی و نوشیدن مقدار زیادی آب برای جبران کم آبی بدن ، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و لمس نکردن مناطق آفتاب سوخته ،  میتواند درد ، سوزش ، تورم و قرمزی ناشی از آفتاب شوختگی را کاهش دهد.

 
قرمز شدن گونه در اثر مصرف الکل

مصرف الکل در برخی موارد میتواند منجر به قرمز شدن گونه شود. هنگام پردازش الکل در بدن ، ترکیبی به نام استالدئید ایجاد میشود که بدن برخی افراد قادر به دفع آن نیست و افزایش مقدار آن در خون منجر به گرم شدن بردن و قرمزی صورت می شود. این مشکل در افراد شرق آسیا بیشتر دیده می شود. افزایش میزان استالدئید در بدن ارتباط مستقیم با افزایش احتمال سرطان دارد بنابراین اگر مصرف الکل در شما منجر به قرمزی صورتتان می شود بهتر است کاملا از آن اجتناب کنید.

 

علت قرمز شدن گونه کودک



برخی نوازادان به طور طبیعی گونه هایی قرمز دارند. یا ممکن است هنگام خنده و گریه لپ نوزاد گل بیندازد که جای نگرانی ندرد ولی در صورتی که قرمز شدن گونه نوزاد طولانی مدت بود و حالت معمولی قبل را نداشت ممکن است نشانه بیماری باشد.

 

قرمز شدن گونه کودک معمولا به دلیل حساسیت یا ضربه یا عفونت میکروبی یا ویروسی باشد که البته به تنهایی دلیل بیماری نیست و باید همراه با علایم دیگر باشد مثلا :

تب ، گلو درد و عفونت = حساسیت غذایی

کبودی لب و صورت = نشنه بیماری قلبی و تنفسی

قرمز شدن گونه نوزاد میتواند نشانه بیماری باشد بنابراین باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

قرمز شدن گونه نوزاد تا 3 ماهگی ممکن است همراه با  التهاب ، تورم و زخم در ناحیه گونه ها باشد که گاهی زخم ها ترشح دارند، این مشکل به نام اگزمای شیرخوارگی شناخته میشود که باید با تجویز پزشک درمان شود.

 
سندرم گونه سیلی خورده

این بیماری به نام بیماری پنجم شناخته میشود که در اثر یک ویروس خفیف به نام پاروویروس B19 ایجاد میشود و باعث سرخی گونه ها می شود. برخی نوزادان در اثر این بیماری دچار بثورات پوستی قرمز رنگ روی صورت و بعد از آن روی  سینه و گردن میشوند. این بیماری ممکن است با علایم مشابه سرماخوردگی از جمله تب و آبریزش بینی همراه باشد که چند روز بعد از قرمزی گونه ها ایجاد میشود.



 
دندان در آوردن

برخی نوزادان هنگام دندان در اوردن و ریختن آب دهان و خشک شدن آن روی صورت دچار بثورات پوستی روی گونه و چانه می شوند که منجر به سرخی و ترک خوردن پوست میشود.

 
ترک خوردن پوست

در صورتی که پوست حساس نوزاد در مقابل هوای سرد قرار بگیرد یا دچار اگزما شود احتمال ترک خوردن گونه ها و لب ها بالا می رود که التهاب ناشی از ترک خوردن باعث قرمز شدن گونه نوزاد می شود که با مصرف کرم های مرطوب کننده به سادگی قابل درمان است.


 
قرمز شدن گونه ها در بارداری

قرمز شدن گونه ها در بارداری و قرمزی پوست صورت در بارداری پدیده ای است که اغلب دیده میشود و عمدتان به علت نوسانات هورمونی و تغییرات ناشی از آن در بدن ایجاد می شود. قرمز شدن گونه ها در بارداری معمولا در سه ماهه دوم بارداری بیشتر دیده میشود که بعد از زایمان از بین می رود.

 

علت قرمز شدن گونه ها در بارداری عبارتند از :

نوسانات هورمونی

نوسان هورمون ها در بارداری میتواند باعث خشکی و قرمزی پوست صورت شود و به علاوه پوست صورت را براق و درخشان نماید.

 
افزایش جریان خون

به دلیل وجود جنین در حال رشد ، رحم شما نیازبه خون بیشتری دارد بنابراین تولید و جریان خون بدن افزایش پیدا می کند و عروق خونی متسع می شوند که باعث قرمزی و براق شدن پوست به خصوص در صورت می شود.

 
افرایش چربی پوست

برخی مادران باردار با افزای تولید چربی در پوست روبرو می شوند که میتواند منجر به کهیر ، جوش و آکنه شود که التهاب  ناشی از آن ها باعث قرمزی پست صورت در بارداری می شود.

 
گرگرفتگی

تغییرات هورمونی و افزایش وزن به دلیل رشد جنین میتواند باعث بالا رفتن دمای بدن شود که با گرگرفتگی و عرق سوز شدن همراه است.

 
حادتر شدن مشکلات پوستی

اگر شما از قبل مشکلات پوستی از جمله اگزما ، لک های قرمز  و پسوریازیس داشته باشید احتمال تشدید علایم در دوران بارداری وجود دارد.

 
 
چه زمانی برای گل انداختن گونه ها باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد برای گل انداختن گونه ها نیازی به مراقبت های پزشک ندارید و به راحتی میتوانید علایم را در خانه برطرف کنید ولی در موارد زیر برای گل انداختن گونه ها حتما باید به پزشک مراجعه نمایید:

 

قرمزی صورت و گونه ها بیشتر از یک هفته طول بکشد

آکنه پایدار

مشکلات اعتماد به نفس به دلیل قرمز شدن صورت

قرمزی به شکل پروانه روی صورت

کهیر

خستگی

مشکل تنفسی

تورم دهان یا گلو

سبکی سر و سرگیجه

 
برچسب ها: گونه ، ناطقان ، عرق خونی ، پوست ، سردی ، هوا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: گونه ناطقان عرق خونی پوست سردی هوا گونه ها به دلیل پزشک مراجعه گونه ها می شود قرمزی گونه ها قرمزی صورت پوست صورت باعث قرمز عروق خونی ترک خوردن روی صورت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟

لبخند همیشه زیباست و هیچ چیز مانند دندان‌های سالم و سفید اعتماد به نفس را بالا نمی‌برد. اما متأسفانه، دندان‌های ما به ندرت هم سالم هستند و هم سفید! مسواک زدن لکه‌های عمیق را از بین نمی‌برد و راهکارهای سفید کردن دندان‌ها هم می‌تواند مینای دندان را دچار فرسایش کند و خطر ایجاد حفره‌ها و از قضا تغییر رنگ را افزایش دهد. 

به گزارش فرادید، خوشبختانه، در مطالعه‌ی اخیری که در مجله علمی «ACS Applied Materials & Interfaces» منتشر شد، یک درمان جدید نانوذره‌ای گزارش شده که دندان‌ها را بدون آسیب رساندن به آن‌ها سفید می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های حفره‌ساز از آن‌ها محافظت می‌کند. 

چرخه بدخیم پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

سال ۲۰۱۹، «موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» جامع‌ترین مطالعه جهانی سلامت را منتشر کرد. در این مطالعه محققان ۲۸۶ علت مرگ، ۳۶۹ بیماری و جراحت و ۸۷ عامل خطر را در ۲۰۴ کشور و منطقه تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس این مطالعه، شایع‌ترین وضعیت از دست دادن سلامتی، پوسیدگی دندان است؛ فرسایش دندان که معمولاً به واسطه پلاک‌های چسبنده و اسیدی باکتری ایجاد می‌شود. 

نخستین قدم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، از بین بردن این پلاک‌های اسیدی است. مسواک زدن شروع خوبی است، اما نمی‌تواند تمام باکتری‌ها را از بین ببرد. در نهایت پلاک فوق‌چسبنده دندان‌های شما را می‌پوشاند که برداشتن آن کار متخصص است. 

متأسفانه همه افراد به متخصص دسترسی ندارند. بنابراین، محققان همیشه در جستجوی درمان‌هایی برای مقابله با این پلاک‌های سرسخت هستند. مشکل چنین درمان‌هایی، عوارض جانبی آن‌هاست، از جمله تغییر رنگ دندان‌ها پس از استفاده طولانی مدت.

این لکه‌ها با روش‌های سفیدکنندگی بالینی با استفاده از نور آبی با شدت بالا و پراکسید هیدروژن پاک می‌شوند. اما نور آبی می‌تواند به پوست و چشم آسیب برساند و قدرت بالای ضدلک پراکسید هیدروژن نیز سبب فرسایش شدید دندان می‌شود. 

به بیان دیگر، ترکیباتی که باکتری‌های پلاک‌ساز را از بین می‌برند، می‌توانند دندان‌ها را لکه‌دار کنند و درمان‌هایی که لکه‌ها را از بین می‌برند، می‌توانند به سطح دندان آسیب برسانند و به باکتری‌ها اجازه دهند راحت‌تر بچسبند. این چرخه بدخیم پوسیدگی و تغییر رنگ دندان است. 

جایگزینی خمیر دندان با هیدروژل نانوزیمی

چند سال پیش، مهندسان زیست‌بهداشت دهان و دندان شروع به بررسی امکان از بین بردن پلاک‌ها با نانوذرات اکسید آهن کردند. یک ماده زیست‌پزشکی؛ اکسی کلرید بیسموت (Bi12O17Cl2) امیدوارکننده بود. دانشمندان دریافتند که می‌توانند به طور دقیق فعال شدن آن را با استفاده از نور سبز به جای نور آبی کنترل کنند. این ماده پس از فعال شدن، می‌تواند دندان‌ها را سفید کند و پلاک‌ها را از بین ببرد. اما متأسفانه، به اندازه کافی به دندان نمی‌چسبد تا مؤثر واقع شود. 

شائولِی وانگ و همکارانش در دانشگاه نانچانگ به دنبال راهی بودند تا نانوذرات اکسی کلرید بیسموت را مدت طولانی‌تری روی دندان بچسبانند. راه‌حل آن‌ها افزودن یک نانوذره دیگر بود. اکسید مس (Cu2O) خواص ضد باکتریایی با طیف وسیعی دارد، با نور سبز فعال می‌شود و وقتی با بیسموت اکسی کلرید و کلسیم مخلوط شود، یک هیدروژل تشکیل می‌دهد. 

وانگ و همکارانش فرض کردند بکاربردن هیدروژلی از نانوذرات روی دندان، لکه‌ها و پلاک‌ها را از بین می‌برد

هیدروژل نانو ذرات، دندان‌ها را سفید کرده و پلاک‌ها را از بین می‌برد

تیم تحقیق این ماده را روی دندان‌های آغشته به مخلوط قهوه، چای، آب زغال‌اخته و سس سویا به مدت ۱۵ روز آزمایش کرد تا رنگ طبیعی دندان‌ها را شبیه‌سازی کند. سپس دندان‌ها با هیدروژل پوشانده شدند و روزانه به مدت ۱ ساعت در معرض نور سبز قرار گرفتند. با ادامه این درمان، دندان‌ها با گذشت زمان درخشان‌تر شدند. افزون بر این، هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نشد و ۹۴ درصد از باکتری‌های موجود در بیوفیلم‌ها (زیست‌لایه‌ها) از بین رفتند. 

عکس‌هایی از دندان‌های انسان که با کنترل درمان شدند، محلول پایه هیدروژل بدون نانوذرات (SA؛ آلژینات سدیم) و هیدروژل (BC-SA) تحت درمان با نور سبز به ترتیب برای ۰.۱، ۲ و ۳ روز 

برای ما، تمیز کردن دندان‌ها در ظرف کشت میکرب و قرار دادن آن‌ها در معرض نور سبز به مدت یک ساعت در روز، عملی نیست. بنابراین تیم تحقیق از موش‌هایی استفاده کرد که دهانشان به باکتری‌های حفره‌ساز آغشته شده بود تا مشخص شود آیا این درمان روی دندان‌های یک ارگانیسم زنده موثر است یا خیر.

هیدروژل روی سطح دندان اعمال شد و روزانه با دو بار استفاده به مدت پنج دقیقه درمان شد. پس از ۳۰ روز، سطح پلاک دندان پس از درمان به طور قابل‌توجهی کوچکتر شد و تنها ۹ درصد از کل سطح دندان را تشکیل می‌داد. 

در انسان، اگر ناحیه پلاک کمتر از ۲۰ درصد دندان را تشکیل دهد، مهارشده در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، هیدروژل فعال‌شده با نور سبز به نحو موثر از ایجاد حفره‌های متوسط و عمیق روی سطح دندان‌های حیوان جلوگیری کرد (به رغم‌عدم مسواک زدن). 

محققان به این نتیجه رسیدند که درمان بدون مسواک آن‌ها از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند و دندان‌ها را سفید می‌کند. با این حال، این مطالعه هنوز کمبودهایی دارد. برای مثال، چسبناکی BC-SA را می‌توان بهبود بخشید و پایداری طولانی‌مدت BC-SA نیاز به کاوش تجربی بیشتری دارد. در مجموع، این یافته یک گام امیدوارکننده جهت بهبود سلامت دهان و دندان است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدارس زاهدان و ۴ شهرستان کرمان چهارشنبه تعطیل شد
  • هیچ گونه خللی در سیر روان قطارهای باری و مسافری نداشتیم/ تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو را بشناسید
  • امنیت؛ خط قرمزی غیرقابل گذشت
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • هشدارسطح قرمز آب و فاضلاب در اثر بارندگی
  • برخورد قانونی با فروشندگان متخلف گوشت قرمز
  • این دختران ایرانی برای زیبا شدن خود را می سوزانند
  • دنیا باید خطوط قرمز ایران را محترم بشمارد
  • آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟