Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@06:36:42 GMT

اردوغان وزیراقتصاد جدید ترکیه را منصوب کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۰۰۱۶

اردوغان وزیراقتصاد جدید ترکیه را منصوب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه وزیر اقتصاد جدید این کشور را معرفی کرد.

اردوغان با قبول کناره گیری «لطفی الوان»، وزیر سابق اقتصاد، معاون وی، «نورالدین نباتی» را به عنوان وزیر جدید اقتصاد منصوب کرد.

وزیراقتصاد جدید ترکیه از حامیان سرسخت کاهش نرخ بهره بانکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یک سال گذشته حداقل در سه نوبت وزیراقتصاد ترکیه تغییر پیدا کرده است و روز گذشته، بانک مرکزی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در مقابل شکل‌گیری قیمت‌های ناسالم در بازارهای ارز مداخله خواهد کرد.

با کاهش و سقوط شدید ارزش پول ملی ترکیه، سرمایه‌گذاران ترک برای حفظ ارزش دارایی‌های خود تنها در هفته منتهی به ۸ اکتبر ۱.۷ میلیارد دلار ارز خارجی خریداری کرده‌اند. طبق آخرین تخمین‌ها در حال حاضر شهروندان ترکیه ۲۳۴ میلیارد دلار ارز خارجی در اختیار دارند که این معادل نیمی از تمام سپرده‌های آنها می‌باشد.

فراز و نشیب‌های اقتصاد ترکیه در دوره حاکمیت اردوغان کش و قوس‌های فراوانی داشته است. زمانی که اردوغان و حزب متبوع او بر سر کار آمدند، اقتصاد ترکیه حال و روز خوبی نداشت.

هم اکنون سال ۲۰۰۱ به عنوان سال بحران اقتصادی کشور یاد می‌شود. در آن دوران اقتصاد ترکیه با رویدادهایی که در نشست شورای امنیت ملی در ۱۹ فوریه ۲۰۰۱ رخ داد متلاشی شد، مباحثه سیاسی بین «احمد نجدت سزر» رئیس جمهور و «بولنت اجویت» نخست وزیر وقف ترکیه کافی بود تا کشور در یک شب به هم بریزد؛ پس از این بحران بود که اردوغان و حزبش با وعده‌های اقتصادی توانستند بر مسند قدرت بنشینند. ایجاد شرایط خصوصی سازی در نهادهای اقتصادی، باز کردن درهای کشور برای سرمایه گذاران خارجی که موجب ورود نقدینگی به کشور شد، پایان دادن به بدهی کشور مقابل صندوق بین المللی پول تا سال ۲۰۱۳، توسعه در بخش‌های ساختمان سازی و تک رقمی کردن نرخ تورم موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور شد. البته پس از ثبت تورم تک رقمی ۸.۱۹ درصدی در سال ۲۰۰۴ بانک مرکزی فضا را برای حذف صفر مناسب دید و در سال ۲۰۰۵ معادل ۶ صفر از لیر ترکیه حذف شد.

در آن زمان اردوغان گفته بود «از شر صفرهای اسکناسمان خلاص شدیم! خوشحالیم که اعتبار را به لیر بازگرداندیم».

حتی صندوق بین المللی پول در گزارشی که بعدها در خصوص اقدام ترکیه منتشر کرد، تجربه ترکیه در حذف صفر از پول را تجربه‌ای موفق خواند.

اگرچه اصلاحات اقتصادی دولت ترکیه موجب افزایش محبوبیت اردوغان در جامعه شد، اما این موفقیت‌های اقتصادی دیری نپایید که ترکیه را دوباره با بحران‌های اقتصادی دیگر مواجه کرد. بحران مالی ۲۰۰۸ بدترین فاجعه اقتصادی بود که پس از رکود سال ۱۹۲۹ گریبان گیر جهان شد و ترکیه نیز از این بحران بی نصیب نماند به طوری که اقتصاد این کشور تورم ۲ رقمی معادل ۱۱.۷ را تجربه کرد.

کد خبر 5365787

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک مرکزی ترکیه رجب طیب اردوغان ترکیه بانک مرکزی اقتصاد نرخ تورم ایالات متحده امریکا عراق مذاکرات وین روسیه ایران رژیم صهیونیستی فلسطین عربستان سعودی افغانستان اوکراین میخائیل اولیانوف سوریه انگلیس لبنان اقتصاد ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود

منابع رسانه‌ای امروز (دوشنبه) از دیدار و رایزنی روسای جمهور ترکیه و عراق در بغداد درباره تحولات منطقه و پرونده‌های مشترک میان ۲ کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که امروز وارد بغداد شده بود با «عبد اللطیف جمال رشید» همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) دو طرف در این دیدار درباره تحولات منطقه و در راس آن جنگ غزه رایزنی کرده و بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش در منطقه تاکید کردند.

رئیس جمهور عراق و اردوغان بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی و بحران آب تاکید کردند.

دو طرف همچنین درباره پرونده‌های مختلف میان دو کشور و به ویژه پرونده آب رایزنی کردند.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: روسای جمهور ترکیه و عراق بر ضرورت توقف تجاوز به غزه و حمایت از ملت فلسطین تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: روسای جمهور ترکیه و عراق همچنین بر لزوم کاهش تنش در منطقه و توقف تشدید تنش تاکید کردند.

رشید در سخنانی در این دیدار بر ضرورت همکاری میان ۲ کشور در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بغداد اجازه نمی‌دهد خاک عراق سکوی تهدید کشور‌های همسایه باشد. ما همچنین هرگونه حمله یا تجاوز به شهر‌های عراق را رد و بر لزوم احترام به حاکمیت و امنیت عراق تاکید می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه نیز در دیدار با همتای عراقی خود اظهار کرد: ما نیاز عراق به آب را درک می‌کنیم. پروژه جاده توسعه مهم است و ما به حمایت خود از عراق برای تکمیل آن ادامه خواهیم داد.

اردوغان همچنین بر ضرورت اقدام مشترک کشور‌های اسلامی برای توقف جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که تلاش‌ها برای توقف بی‌عدالتی و ظلم علیه ملت فلسطین ادامه دارد.

اردوغان صبح امروز مورد استقبال «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق قرار گرفته بود.

این نخستین سفر اردوغان به عراق از سال ۲۰۱۱ تا کنون است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • (ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • اردوغان وارد عراق شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • زمان مهاجرت ایرانیان ساکن ترکیه فرا رسید؟/ بحران اقتصادی در راه استانبول
  • راه‌حل اردوغان در برابر اسرائیل چیست؟
  • جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟