Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاجری گفت: برخی از کشورها سن مسئولیت کیفری را ۱۸ سال در نظر گرفته‌اند و برای اشخاصی که از این سن و سال کوچکتر هستند، مسئولیت کیفری ناقص را در مورد آن‌ها در نظر می‌گیرند.

محمد مهاجری وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: در خصوص مسئولیت کیفری کودکان و نوجوانان نظام‌های حقوقی مختلف موضع گیری های متفاوتی را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برخی از کشورها سن مسئولیت کیفری را ۱۸ سال در نظر گرفته‌اند و برای اشخاصی که از این سن و سال کوچکتر هستند، مسئولیت کیفری ناقص را در مورد آن‌ها در نظر می‌گیرند.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: اینطور نیست که با اشخاصی که سن آن‌ها به داشتن قدرت تمیز و تشخیص رسیده است و مسائل اطراف خود را تشخیص می‌دهند، پس از ارتکاب جرم هیچ گونه برخوردی صورت نگیرد.

مهاجری همچنین یادآور شد: اگر یک کودک ۱۲ ساله مرتکب جرمی چون سرقت شود، اینطور نیست که بگوییم هیچ برخوردی نباید با او صورت بگیرد و هیچ مسئولیتی ندارد اما برخورد کیفری چنین مواردی مشروط است؛ یعنی قانونگذار ضمانت اجراهایی را در این موارد لحاظ می‌کند که نسبت به برخوردهای قانونی با افراد بالغ و بزرگسال خفیف‌تر هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: کودکانی که مرتکب جرم می‌شوند را نزد روانشناس می‌برند و یا به کانون اصلاح و تربیت می‌فرستند و در نظام حقوقی ما در ماده ۸۸ و ۸۹ قانون مجازات اسلامی این احکام مشخص شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: قوانین فوق برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال یا ۹ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال به تصویب رسیده است و ضمانت اجرای آن برای کودکان ۹ تا ۱۵ ساله خفیف‌تر هستند.

مهاجری تصریح کرد: در قوانین مرتبط با جرائم مربوط به کودکان پیش بینی شده است که اگر مرتکب جرائم تعزیری یا سرقت، توهین، تهدید و ... شوند، پس از تذکر به والدین خود یا موسسات حقوقی سپرده می‌شوند و در مورد افراد ۱۵ تا ۱۸ سال برخوردها شدیدتر خواهد بود و ممکن است تا چندین سال در کانون اصلاح و تربیت باقی بمانند.

وی یادآور شد: به موجب قانون آئین دادرسی کیفری، جرائم کودکان و نوجوانان در دادگاه ویژه مربوط به اطفال مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرایند رسیدگی یک فرایند خاص است.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: قانونگذار برای افراد زیر ۱۵ سال مجازات آنچنانی در نظر نگرفته و تنها یک سری اقداماتی صورت می‌گیرد که کودک یا نوجوان ابزار دست دیگران نباشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قوه قضائیه سرقت کودکان وکیل پایه یک دادگستری مسئولیت کیفری ۱۸ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۱۳ فلسطینی در دور جدید بمباران غزه/ وضعیت بغرنج کودکان+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، منابع محلی در نوار غزه از شهادت ۱۳ فلسطینی در دور جدید بمباران این باریکه خبر دادند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی گروهی از فلسطینیان را در محله شیخ رضوان در شمال شهر غزه هدف قرار دادند که طی آن ۱۳ نفر به شهادت رسیده و شماری هم زخمی شدند.

وضعیت بغرنج کودکان جنگ زده در نوار غزه

به گزارش منابع محلی، کودکان فلسطینی در غزه مانند کودکان دیگر نیستند، آن‌ها صبح‌ها با صدای بمباران و شلیک اشغالگران صهیونیست بیدار می‌شوند و بعضا می‌بینند که همه اعضای خانواده را از دست داده و تنها و بی‌کس شده‌اند.

کد خبر 6080821 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • وزیر کشور از وضعیت سیلاب در سیستان و بلوچستان بازید کرد
  • متفاوت بودن روشن‌گران افکار عمومی با تهدیدکنندگان امنیت روانی
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیل توسط ایران از زبان معاون رئیسی
  • اختصاص ۳ شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های تولید و سرمایه‌گذاری
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیلی توسط ایران
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران
  • شهادت ۱۳ فلسطینی در دور جدید بمباران غزه/ وضعیت بغرنج کودکان+فیلم
  • پیگیری برای اجرای اعتراض اینترنتی به جرائم رانندگی
  • پیگیری برای اجرای اعتراض اینترنتی به جرائم رانندگی/ افزایش مبلغ جریمه‌ها هنوز ابلاغ نشده است
  • لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان در دستور کار مجلس