Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@16:26:32 GMT

کدام کالاهادر مهر ماه رکورددار گرانی شدند؟ +قیمت ها

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۰۵۱۰

کدام کالاهادر مهر ماه رکورددار گرانی شدند؟ +قیمت ها

در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در مهر ماه مربوط به شکر است که قیمت آن ۷۵.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۳۰۰ تومان در شهریور سال قبل به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت شکر نیز در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.  

وضعیت قیمت برنج ایرانی و خارجی

همچنین در یک ساله منتهی به مهر ماه، برنج ایرانی در رتبه دوم افزایش ثیمت در بین کالاهای اساسی قرار دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک در مهرماه امسال با ۶۱.۳ و ۶۱.۸ درصد افزایش، از حدود ۲۹ هزار تومان در مهر سال قبل، به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود.

پیش از این هم اواخر خرداد ماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ذخیره کم برنج خارجی خبر داده بود و چند بار خواستار کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج شد. چراکه دوره ممنوعیت فصلی هرسال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آبان‌ماه ادامه دارد، اما امسال ممنوعیت ثبت سفارش برنج زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آبان برداشته شد.

قیمت برنج تایلندی و پاکستانی نیز درهمین ماه ۲۹.۸ و ۱۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۱۳ و ۲۳ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۷ هزار تومان در مهر امسال رسیده است.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مهر ماه با افزایش ۴۲.۳ درصدی به نزدیک به ۲۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

البته گزارش‌های میدانی از بازار در اواخر مهر ماه ماه حاکی از ورود قیمت مرغ به کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی بود که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین امسال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آبان با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۶۰.۴ و ۳۳.۵ درصد افزایش در مهر امسال به حدود ۱۳۲ و ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۸۲ و ۹۹ هزار تومان بوده است.  

بر این اساس، کمترین کاهش قیمت در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به برنج پاکستانی بوده است.

کدام کالاها طی یک ماه گران شدند؟

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده، به جز گوشت گوسفندی با کاهش ۱.۱ درصدی، در مهر امسال نسبت به ماه قبلش بین ۱.۹ درصد (شکر) تا ۸.۴ درصد (برنج هاشمی) افزایش یافته است.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت کالاهای اساسی رکورددار گرانی ماه مشابه سال نسبت به ماه هزار تومان مهر ماه سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از پیشتازی شیلات و کشاورزی این جزیره در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش دوشنبه شب خبرگزاری تسنیم از قشم، محمدمنصور عظیم‌زاده اردبیلی در نشستی با رسانه‌ها با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در جهت افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در قشم، اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در قشم و در شرکت‌های شیلاتی و در حوزه کشاورزی افزون بر 100 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه واردات کالاهای 15 درصد گمرکی نیز با افزایش 200 درصدی مواجه بودیم که این افزایش درآمدها در فرآیند و رونق جزیره نقش مهمی ایفا می‌کنند

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: پارسال در بحث حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد در سال 1401 در حوزه خودرو و مسافر 27 درصد تغییرات مثبت را داشتیم که همه اینها در رشد و توسعه جزیره جهانی قشم تاثیرگذار بوده است.

عظیم‌زاده اردبیلی با تاکید بر اینکه در بخش صنایع و اشتغال ایجاد شده هم شاهد رشد 25 درصدی در این منطقه آزاد بودیم، یادآور شد: در بخش عقد قراردادهای فعالیت‌های صنعتی که منجر به تحویل زمین به سرمایه‌گذاران شده است هم با واگذاری 80 زمین صنعتی شاهد رشد قابل توجه بودیم.

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیک در این سازمان با هدف تسهیل در ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران در آینده نزدیک خبر داد.

عظیم‌زاده اردبیلی تصریح کرد: با فعال شدن پنجره واحد الکترونیک در قشم تمام مراحل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در یک فرآیند زمانی کمتر از یک ماه انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: بحث تسهیل و ایجاد تحرک در حوزه سرمایه‌گذاری برای شفافیت و جذب بالاتر فعالان اقتصادی از هدف‌گذاری‌های مهم سازمان منطقه آزاد قشم است که توسط کمیته سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم ابراز داشت: پنجره واحد الکترونیک به کمیته سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا فرآیند اقدامات سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن و به صورت شفاف انجام شود.

انتصاب سرپرست جدید گمرک منطقه آزاد قشم

عظیم‌زاده اردبیلی با اشاره به انتصاب سرپرست جدید گمرک منطقه آزاد قشم، ابراز داشت: شفافیت و انجام امور گمرکی با رویکردی تسهیل گرانه قانونی، با کمترین تنش و بدون رویه تبعیض آمیز، کار ویژه گمرک منطقه آزاد قشم در سال جاری است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح فرآیندهای گمرکی در ماه‌های گذشته با جدیت دنبال شده و امروز شاهد بهبود وضعیت هستیم و انتظار داریم این روند در سال 1403 نیز ادامه پیدا کند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: مجموعه مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب یک تیم متحد با تعامل دو سویه برای پیشرفت و توسعه گمرک منطقه آزاد قشم و توسعه تجارت و صادرات منطقه فعالیت می کنند.

عظیم‌زاده اردبیلی با اشاره به تراز مثبت تجاری منطقه آزاد قشم، افزود: حجم صادرات و صادرات مجدد این منطقه آزاد در سال گذشته به بیش از 505 میلیون دلار با تراز تجاری مثبت 313 میلیون دلار رسید که این آمار یکی از بهترین ترازهای مثبت مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای قوانین و تفسیر یکسان و تسهیل گرانه از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جهت رفع برخی موانع موجود، فعالیت‌های گمرک را در مسیر رشد و تعالی قرار داده است و امیدواریم در آینده نیز شاهد ادامه این روند باشیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: گمرک باید به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند که منافع سازمان منطقه آزاد قشم به صورت کلان و پایدار حفظ و تامین شود.

عظیم‌زاده اردبیلی با اعلام اینکه سال 1402 در تمام شاخص‌های عملکردی معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با افزایش درآمدها همراه بوده‌ایم، افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری چه در بحث صدور فعالیت‌ها و چه در بحث تمدید مجوزها حدود 20 درصد رشد داشته‌ایم.

وی با تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های محسن رضایی‌فر، مدیر سابق گمرک منطقه آزاد قشم، ادامه داد: فعال شدن بندر شهید کاوه و رشد قابل توجه آمار تجارت و بویژه صادرات در یک سال گذشته، اقدامات ارزشمندی در یک سال گذشته بود که شایسته تقدیر است.

عظیم‌زاده اردبیلی بیان داشت: همراهی موثر و مثبت هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم جهت تسهیل امور گمرکی و رفع موانع محیطی و بیرونی گمرک، با تصویب بخشنامه‌های متنوعی در حوزه مشوق‌ها و تسهیل‌گری، کمک شایانی به رونق تجارت در قشم در سال 1402 کرد.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • گرانی سرسام آور هزینه های یازدهمین نمایشگاه صنایع ریلی
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟
  • این خودرو رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی شد؛ ساینا، شاهین، سمند، ام وی ام و فونیکس چقدر قیمت خورد؟ | جدول قیمت ها
  • صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد | قیمت بیت کوین به کدام سو می رود؟