Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، قیمت انواع برنج ایرانی در سال جاری به طور ناگهانی و بی سابقه افزایش یافت و این درحالی است که بالا رفتن قیمت ها در زمان برداشت این محصول دور از انتظار بود.
به طور معمول خرید هر محصول تولیدی بدون واسطه و مستقیم از کشاورزان باید قیمتی پایین تر از بازار که با واسطه وارد مراکز عرضه شده، داشته باشد، در حالیکه این روش معمول برای محصول برنج صدق نمی کند و سالانه بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان در سراسر استان زنجان هنگام برداشت برنج از شالیزارهای طارم برای خرید برنج به شالی کوبی های این شهرستان مراجعه می کنند و عده ای دیگر از برنجکاران طارمی هنگامی که محصول هنوز در شالیزارها است آن را پیش فروش می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالانه افزایش قیمت تا مبلغی نسبت به سال گذشته طبیعی به نظر می رسید اما امسال این محصول با افزایش ۵۰ تا ۵۶ درصدی به مصرف کننده عرضه شد و در زمان حاضر نیز این روند ادامه دارد.
در شرایط حاکم، دولت برای تنظیم بازار برنج به واردات از کشورهای هند، پاکستان و تایلند با قیمتی پایین تر از نرخ داخلی اقدام کرد تا بلکه بتواند کمر قیمت های بالای تولید داخلی را بشکند و تنظیم بازار انجام شود اما با بررسی قیمت انواع برنج در مراکز عرضه به نظر می رسد، این هدف دولت به طور کامل محقق نشده است.

تولید برنج در استان زنجان چهار درصد کاهش دارد
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان گفت: امسال ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان در شهرستان های طارم، زنجان، ماهنشان زیر کشت برنج رفت.
حسین عامری یادآوری کرد: از این زمین ها ۱۱ هزار تن برنج برداشت و روانه بازار شد.
به گفته وی، در شهرستان زنجان یک‌هزارو ۷۰۰ هکتار، طارم ۸۰۰ هکتار و ماهنشان نیز ۱۵۰ هکتار زیرکشت برنج بود.
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته میزان تولید انواع برنج در استان ۱۱ هزارو ۵۰۰ تن بود.
به گفته عامری، این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از چهار درصد کاهش دارد.


حدود  چهار هزار تن برنج وارداتی در زنجان توزیع شد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: با توجه به خشکسالی های ناشی از کاهش نزولات آسمانی در سال زراعی جاری، میزان تولید برنج کشور بر اساس اعلام شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، ۱۸ و نیم درصد کاهش یافته است‌. 
ولی الله زمانی افزود: از سوی دیگر به منظور حمایت از کشاورزان شالیکار، دولت مکلف است نسبت به محدودیت واردات برنج در دوره زمانی خاصی اقدام کند که براساس پیش بینی های لازم برای جبران این کاهش تولید از محل موجودی ذخایر راهبردی کشور توزیع این محصول در استان زنجان نیز انجام می شود.
وی اظهار داشت: برنج وارداتی از انواع هندی، پاکستانی و تایلندی است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: برای تداوم طرح توزیع برنج وارداتی و افزایش آن هیچگونه محدودیتی نداریم.
زمانی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا اول آذر ماه سه هزار و ۹۵۰ تن از این برنج در بازار استان توزیع شده است.
 وی افزود: از همه شبکه‌های توزیع منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری، کارمندی و مصرف محلی دعوت می‌شود در صورت نیاز به برج وارداتی از طریق کارگروه‌های تنظیم بازار استانی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و یا صنعت، معدن و تجارت استان اقدام کرده و برنج مورد نیاز را تامین و توزیع کنند.
به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان، قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ و پاکستانی نیز ۲۰ هزار و پانصد تومان است.


برنج ایرانی ۶۰ درصد گران شده است
یکی از برنج فروشان زنجانی گفت: نوعی از برنج داخلی که سال گذشته ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان برای مصرف کننده عرضه می شد امسال به ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان رسیده است.
حسین رمضانلو یادآوری کرد: باتوجه به اینکه امسال کشت برنج به دلیل کم آبی پایین بود کیفیت آن نیز کاهش یافته است.
این برنج فروش زنجانی ادامه داد: برنج علی کاظمی سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان بود که این نرخ در مهرماه همزمان با برداشت محصول به ۴۵ هزار تومان رسید و در حال حاضر نیز ۴۷ هزار تومان است.
وی ادامه داد: فقط قیمت برنج علی کاظمی در ۲ نوبت کمتر از سه ماه ۵۰ و ۵۶ درصد افزایش یافته است.
رمضانلو افزود: قیمت هر کیلوگرم برنج صدری که ۳۵ هزار تومان در سال گذشته بود به ۵۸ هزار تومان رسید که افزایش ۶۵ درصدی یافته است.
وی اضافه کرد: البته انواع مختلفی از این نوع برنج ها با مخلوط شده خارجی در بازار با قیمت پایین نیز وجود دارد.

یک شهروند زنجانی حاضر در این مغازه تاکید کرد: سالانه برنج‌ مورد نیاز خودمان را مستقیم از برنجکاران خرید می کردیم.
کبری شاهینی افزود: تاکنون که بیش از ۲ ماه از فصل برداشت سپری می شود نتوانسته ایم برنج مورد نیاز خودمان را با این قیمت های گزاف خرید کنیم.
وی اضافه کرد: نظارتی به قیمت برنج انجام نمی‌شود و برنجکاران وقتی محصول را برداشت نکرده اند آن را با قیمت های گزافی که خودشان تعیین می کنند سر شالیزار  به دلالان می فروشند.

برچسب‌ها ستاد پشتیبانی برنامه‌ی تنظیم بازار برنج زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برنج زنجان برنج زنجان استان زنجان گفت تنظیم بازار هزار تومان سال گذشته قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق

به گزارش قدس آنلاین، رضا کنگری در پاسخ به چرایی افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در روزهای اخیر گفت: با توجه به تعطیلات عید توزیع برخی از کالاهای اساسی به درستی انجام نشد و همین موضوع منجر به افزایش برخی اقلام در بازار شده است.

وی افزود: در حال حاضر توزیع کالاهای اساسی مانند روال سابق انجام می‌شود و بازار به ثبات رسیده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اضافه کرد: در کالاهایی چون برنج و شکر  مشکلی وجود ندارد و عرضه آنها با قیمت مصوب است.

وی در ادامه گفت: وزارت جهادکشاورزی هر کیلو شکر را با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به بنکداران می‌دهد. بنکداران نیز با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌دهند و آنها نیز موظفند با رعایت قیمت مصوب هر کیلو ۲۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسانند.

کنگری تصریح کرد: برنج هندی نیز با قیمت هر کیلو ۳۳ هزار تومان در اختیار بنکداران قرار می‌گیرد که باید با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد. برنج پاکستانی نیز با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان به بنکداران تحویل داده می‌شود که در نهایت با قیمت ۳۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی همچنین افزود: نظارت بر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز بر اساس آمار تراکنش آنها است تا مشخص شود دقیقا با چه قیمتی اقلام به فروش می‌رسد. اگر چه بازرسان اتحادیه نیز نظارت‌های لازم را بر بازار دارند تا قیمت‌ها بالا نرود و همچنین با گرانفروشی نیز برخورد خواهند کرد.

وی همچنین در خصوص حبوبات نیز گفت: قیمت حبوبات در بازار آزاد متفاوت شده است. وزارت جهادکشاورزی به آن ورود کرده و نظارت های لازم را انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • بازگشت بلند قامت‌ترین مرد ایران به اردوی والیبال نشسته
  • نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق
  • توانمندی‌های زنجان در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود
  • قیمت جدید گوشت، مرغ، روغن و برنج اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت روز برنج ایرانی و خارجی یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳
  • بازگشت رونق به بازار برنج ایرانی | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟