Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

معتمدی: آخرین وضعیت تجمیع دانشگاه علامه طباطبایی

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آخرین وضعیت تجمیع این دانشگاه در پردیس مرکزی گفت: ۵ دانشکده در اولویت انتقال به پردیس مرکزی هستند.


عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی ، با اشاره به آخرین وضعیت تجمیع دانشکده‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در پردیس مرکزی گفت: با توجه به اینکه مشکل کمبود منابع مالی داریم قرار است با شهرداری و یا سازمان‌های دیگر همکاری‌هایی صورت بگیرد که بتوانیم به صورت تهاتری ساختمان‌های جدید در پردیس مرکزی احداث کنیم.

وی افزود: خوابگاه‌ها و دانشکده‌هایی که دانشگاه علامه طباطبایی در سطح شهر تهران به صورت پراکنده دارد از نظر مالی ارزش بالایی دارد و می‌توانیم به صورت تهاتری کار تجمیع را انجام دهیم بنابراین نیاز به منابع مالی بالایی ندارد.

معتمدی اضافه کرد: اگر بتوانیم با شهرداری به توافق برسیم و فضا‌ها را به شهرداری واگذار کنیم می‌توانیم تجمیع را انجام دهیم، اما مشکل ما کمبود فضای پردیس مرکزی است که باید زمین‌های اطراف را خریداری کنیم و فضای پردیس را گسترش دهیم.

 

شرایط خوابگاه‌های علوم پزشکی به پیش از کرونا بازگشت

عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد: با توجه به پیرو مباحث مطرح شده در نشست اخیر معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و شرایط مناسب پیش آمده در کنترل بیماری کووید - ۱۹، پیشنهاد می‌شود در صورت لزوم از حداکثر ظرفیت اسمی خوابگاه‌های دانشجویی برای اسکان دانشجویی که هر دو نوبت واکسن را دریاف کرده اند بهره برداری به عمل آید.

اقناع و همراه سازی دانشجویان و رفع نگرانی‌های احتمالی در خصوص اسکان حداکثری و شناسایی بیماران و افراد مشکوک و قرنطینه آن‌ها در شرایط مناسب همچنان مورد تاکید است.

 


گنجی: افزایشی در اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی نداشتیم


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی در خوابگاه‌ها نرخ اجاره بهای خوابگاه نه تنها افزایش نداشته؛ بلکه نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در خصوص جزئیات افزایش نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت خوابگاه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است، ۲۰۶ هزار تومان از هر اتاق اجاره بها دریافت می‌کردیم که امسال به ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته؛ چرا که مثلا اتاق‌های دونفره به یک نفر کاهش یافته است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود اجاره بها افزایش پیدا کرده؛ اینگونه نیست و دو سال است که خوابگاه‌ها خالی هستند و در این دو سال صندوق رفاه هیچ مبلغی از دانشجو دریافت نکرده است. حتی دانشگاه‌ها خوابگاه‌های خود گران را نیز تحویل ندادند و تلاش شده که خوابگاه‌ها نگه داشته شوند و برای دانشجویان آماده نگه دارند.

 

فاطمی‌پور: پیگیری برای ورود دولت به عرصه ساخت خوابگاه متاهلی

معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه خوابگاه‌های متاهلی گفت: پیگیر هستیم که دولت بخشی از ساخت مسکن را در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی به خصوص خوابگاه‌های متاهلی انجام دهد.


حجت الاسلام فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از آخرین اقدامات این نهاد برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی خبر داد و گفت: در این حوزه دو رویکرد می‌توان داشت یکی اینکه، متاهلینی که الان هستند می‌توان به آن‌ها خوابگاه داد و یا اینکه که یک قدم جلوتر برویم به دانشجویان بگوییم که اگر ازدواج کنید ما تامین خوابگاه را به عهده می‌گیریم که این خود هم مشوقی برای زوج‌هاست و اگر دانشجو احساس کند که می‌تواند خوابگاه را تامین کند، صد در صد به سمت تشکیل خانواده می‌رود.

وی افزود: در دوره کرونا هم یکی از دلایل افزایش آمار ازدواج کاهش هزینه‌های هنگفت در این بازه از بین رفته بود، همین که این موانع برداشته شد تعداد ازدواج‌ها افزایش پیدا کرد و اگر دانشجو هم بداند که به مدت چند سال می‌تواند از خوابگاه متاهلی استفاده کند این خود انگیزه‌ای برای ازدواج دانشجو خواهد بود و باعث افزایش آمار ازدواج دانشجویی می‌شود.

معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم، پیگیری و وصل کردن نهاد‌ها به یکدیگر در این حوزه که وظایفی دارند؛ چرا که نه اعتبارات این موضوع در اختیار ما است و نه خوابگاه‌ها در اختیار نهاد است و تلاش ما این است که شبکه‌ای را طراحی کنیم که اقدامات را به سرعت جلو ببریم.

 

 

شرایط پرداخت وام‌های تحصیلی به دانشجویان

وام تحصیلی از جمله وام‌های دانشجویی است که به دانشجویان مجرد حداقل ۱۵ میلیون ریال و به دانشجویان مجرد حداکثر ۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

 ثبت نام وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان از دهه اول آبان ماه آغاز شده و دانشجویان می‌توانند تا اوایل دی ماه برای ثبت نام به پورتال صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنند.

وام‌های دانشجویی شامل وام شهریه، وام تحصیلی، وام ویژه دکتری، وام ضروری و وام مسکن متاهلی است که دانشجویان با توجه به شرایط تعیین شده می‌توانند وام مورد نیاز خود را دریافت کنند.وام تحصیلی از جمله وام‌های دانشجویی است که به دانشجویان مجرد حداقل ۱۵ میلیون ریال و به دانشجویان مجرد حداکثر ۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

 

 

فراخوان انتخاب دانشجوی ممتاز در دانشگاه معارف به مناسبت روز دانشجو

دانشگاه معارف اسلامی به مناسبت روز دانشجو فراخوان انتخاب دانشجوی ممتاز علمی و فرهنگی از میان دانشجویان فعال و ممتاز را برگزار می‌کند.

 به مناسبت روز دانشجو و هفته پژوهش دانشگاه معارف اسلامی در نظر دارد از دانشجویان ممتاز و فعال در عرصه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو و همچنین هفته پژوهش، تجلیل به عمل آورد، بر همین اساس فراخوان انتخاب دانشجوی ممتاز علمی و فرهنگی را برگزار می‌کند.

شرایط انتخاب دانشجوی ممتاز علمی و فرهنگی

۱. انتخاب دانشجوی ممتاز علمی و فرهنگی بر اساس بالاترین امتیاز‌های کسب شده و فارغ از گرایش تحصیلی خواهد بود.

۲. آخرین فرصت زمان ارسال فرم و مستندات آن پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۰ است.


اسامی موسسات مجاز و فاقد اعتبار اعزام دانشجو به روز رسانی شد

 سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اسامی موسسات فاقد اعتبار و موسسات مجاز اعزام دانشجو را اعلام کرد.

بر این اساس، دانشجویان متقاضی اعزام به خارج از کشور می‌توانند برای اعزام به خارج از کشور ازمجوز فعالیت این موسسات اطلاع یابند.


گلایه دانشجویان علم وصنعت از نحوه اسکان در خوابگاه‌ها

معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به اعتراض دانشجویان از نحوه اسکان در خوابگاه‌ها گفت: مشکلی از بابت ظرفیت اسکان در خوابگاه نداریم و دانشجویان بر اساس مجوز معاونت آموزش و پژوهش در خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند.

حامد سعیدی گوگرچین، معاون دانشجویی دانشگاه علم وصنعت ، در پاسخ به گلایه‌های دانشجویان این دانشگاه برای اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در بحث خوابگاه‌ها آنچه که برای ما اهمیت دارد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در دوره پژوهشی هستند مطابق مصوبات مراجع ذی صلاح پذیرای این دانشجویان هستیم و بر اساس رعایت پروتکل‌ها ظرفیت لازم برای اسکان دانشجویان داریم و مشکلی از این جهت نداریم.

 


وی در خصوص میزان ظرفیت خوابگاه‌ها گفت: آنقدر که معاونت آموزشی و پژوهشی مجوز فعالیت دانشجویان در دانشگاه را بدهد که آن هم بر اساس مجوز‌های وزات علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا صادر می‌کند به اندازه کافی ظرفیت ایجاد کردیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: انواع کانال‌های ارتباطی را با دانشجویان داریم و مشکلی از این بابت که دانشجویی درخواست اسکان داشته و دانشگاه با آن مخالفت کرده باشد را نداریم. البته امکان دارد دانشجویانی گله داشته باشند که مجوزی بابت فعالیت آن‌ها در دانشگاه داده نشده است.


سید فضلی: خبر خوش دانشگاه آزاد برای زوج‌های دانشجو

سید فضلی، سرپرست صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی ازدواج به زوج‌های دانشجو خبر داد.


وی افزود: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج دانشجویی از بانک رسالت دریافت کنند. بر اساس تفاهم نامه‌ای که داشتیم پرداخت این تسهیلات، تسهیل شده است و به سرعت پرداخت می‌شود.

سرپرست صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشجویانی که در حین تحصیل ازدواج می‌کنند علاوه بر تسهیلات ازدواج بانک مرکزی، تسهیلات ازدواج دانشگاه آزاد را نیز دریافت کنند.

 

یونیورسیاد زمستانی دانشجویان جهان لغو شد

فدراسیون بین المللی ورزش‌های دانشگاهی جهانی (FISU) اعلام کرد به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا سی امین دوره مسابقات یونیورسیاد زمستانی ۲۰۲۱ دانشجویان جهان لغو شد.

در حالی که قرار بود سی امین دوره مسابقات یونیورسیاد زمستانی ۲۰۲۱ دانشجویان جهان از تاریخ یازدهم لغایت ٢١ دسامبر ٢٠٢١ (٢۰ تا ٣۰ آذر ۱۴۰۰) در شهر لوسرن سوئیس برگزار شود، فدراسیون بین المللی ورزش‌های دانشگاهی جهانی فیزو اعلام کرد به دلیل به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا (Omicron) این مسابقات لغو و برگزار نخواهد شد؛ بنابراین گزارش فیزو اعلام کرد به دنبال برگزاری جلسه کمیته اجرایی FISU و کمیته اجرایی بازی‌های یونیورسیاد زمستانی لوسرن ۲۰۲۱ و با توجه به محدودیت‌هایی که برای ورود توسط مقامات کشور سوئیس با توجه به شناسایی ویروس کرونا Omicron و همچنین انتظار می‌رود که در روز‌های آینده محدودیت‌های بیشتری در مواجهه با محدودیت‌های سفر در سوئیس و سراسر جهان، داشته باشیم ما چاره‌ای جز لغو یونیورسیاد زمستانی لوسرن ۲۰۲۱ نداریم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه آزاد وام دانشجویی خبرهای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی صندوق رفاه دانشجویان خوابگاه های دانشجویی یونیورسیاد زمستانی فرهنگی و دانشجویی دانشجویان مجرد دانشجویی دانشگاه وام های دانشجویی اسکان در خوابگاه دانشگاه ها خوابگاه ها دانشگاه آزاد پردیس مرکزی میلیون ریال روز دانشجو ۲۰ میلیون بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم

به گزارش جماران؛ کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر تظاهرات‌های ضد صهیونیستی مجازی شد.

روزنامه عبری زبان "اسرائیل هیوم" اعلام کرد کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضد صهیونیستی مجازی شده است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند، برگزار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که 133 نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند.

 

 

 دستگیری بیش از ۱۳۳ دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیای آمریکا

از دو روز قبل صدها نفر از فعالان دانشجویی سوسیالیست و حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا در اعتراض به نسل کشی در غزه تجمع کرده و در محوطه این دانشگاه چادر زده‌اند. 

 معترضان خواستار قطع همکاری و سرمایه‌گذاری دانشگاه در اسرائیل هستند.

 

 

اداره پلیس نیویورک: ۱۳۳ نفر به صورت شبانه دستگیر شده و بعد از صدور احضاریه‌های دادگاهی برای آنها آزاد شده‌اند. 

این تحصن با برخورد شدید پلیس و حراست دانشگاه و تعلیق برخی دانشجویان روبه رو شده است.

 

 

نقشه تحصن دانشجویان در سراسر آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل علیه غزه

پس از دستگیری بیش از 100 دانشجو از کالج بارنارد و دانشگاه کلمبیا در تحصن که خواستار قطع همکاری دانشگاه ها با اسرائیل در بحبوحه جنگ این رژیم علیه غزه بودند، تظاهرات در سراسر آمریکا به راه افتاده است. تحصن هایی در MIT، Tufts، Emerson College، NYU، The New School، دانشگاه میشیگان، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشگاه Vanderbilt و دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill آغاز شده است.

 

 

دانشگاه کلمبیا کلاس های حضوری را لغو کرده؛ کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود. سازمان دهندگان این تجمعات می گویند حداقل 50 دانشجو از بارنارد و 35 دانشجو از کلمبیا تعلیق شده اند. تعداد فزاینده ای از فارغ التحصیلان کلمبیا و بارنارد، کارمندان و سخنرانان مهمان نیز علناً این موسسات معتبر را محکوم یا اعلام کرده اند.

در ییل، حداقل 45 دانشجو در حالی که پلیس تلاش می کرد تا یک تحصن را در جمعه شب پاکسازی کند، دستگیر شدند. اعتراضات در محوطه دانشگاه ادامه دارد.

 

دیگر خبرها

  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • قانون متعهدین به خدمت، منشا مشکلات صنفی دانشجومعلمان / دانشگاه شهیدرجایی خوابگاه متاهلی ندارد
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود