Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@13:21:05 GMT

وقتی فناوری به کمک نابینایان می‌آید

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۰۸۹۶

وقتی فناوری به کمک نابینایان می‌آید

ایسنا/اصفهان برای افراد دارای معلولیت، شکاف دیجیتالی قبل از همه‌گیری کرونا هم وجود داشت؛ این شکاف برای افراد دارای اختلالات بینایی شدیدتر است، اما ابزارهای جدید راه‌های جدیدی را برای مشارکت بیشتر این افراد باز می‌کند.

شیوع بیماری کووید-۱۹ جامعه را وارد عصر جدید زندگی از راه دور کرد. زندگی که بیشتر و بیشتر به ابزارهای دیجیتال و گوشی های هوشمند وابسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با استفاده بیشتر از گوشی های هوشمند در دوران شیوع کرونا، افراد دارای معلولیت در استفاده از این ابزارها با مشکلات بیشتری روبرو شدند و از میان انواع معلولیت‌ها، زندگی نابینایان سخت‌تر هم شد.

شرکت‌های بسیاری در حال کار برای مقابله با این مشکل هستند. BlindSquare که توسط توسعه‌دهنده اهل فنلاند Ilkka Pirttimaa ساخته شده، یکی از این نمونه‌ها است. این برنامه را که بیش از ۶۰ هزار نفر در ۱۸۶ کشور استفاده می کنند به ۲۶ زبان موجود است.

این برنامه از نقشه خیابان و داده های Foursquare استفاده می کند تا به افرادی که دارای اختلال بینایی هستند کمک کند تا براحتی حرکت کنند، مکان کاربران را تعیین می‌کند و اطلاعات صوتی درباره کافه‌ها، کتابخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و موارد دیگر را بر اساس علایق کاربر ارائه می‌کند.

کاربران دستگاه های خود را تکان می دهند تا مکان فعلی و اطلاعات مربوط به جاذبه های اطراف و همچنین اطلاعات سفر را بشنوند.

مدیر شرکت مستقر در هلسینکی که BlindSquare را تولید می‌کند، می‌گوید BlindSquare همچنین با برنامه‌های ride-hailing کار می‌کند تا کاربران بتوانند بدون  استفاده از برنامه دیگری با Uber تماس بگیرند.

این برنامه همچنین می تواند توسط افراد نابینا و ناشنوا مورد استفاده قرار گیرد.

ابزاری دیگر با هدف افزایش دسترسی نابینایان، Be My Eyes است، اپلیکیشنی که افراد دارای نقص بینایی را به داوطلبان بینا برای کمک از طریق تماس ویدیویی زنده برای انجام کارهای روزمره متصل می‌کند.

این پلتفرم در طول همه‌گیری جهانی شاهد افزایش ۳۳ درصدی کاربران بود و اکنون به بیش از ۳۲۰ هزار کاربر نابینا، کم‌بینا و سایر کاربرانی که نیاز به پشتیبانی بصری دارند خدمات ارائه می‌دهد.

در حالی که بسیاری از سازندگان فناوری نیاز به تغییر قابلیت دسترسی دارند، رهبران صنایعی مانند اپل، شرکت آلفابت، گوگل و مایکروسافت در ایجاد پلتفرم‌هایی با قابلیت دسترسی و طراحی به‌روزرسانی‌ها برای جبران نسخه‌های قبلی گام‌هایی برداشته‌اند.

برای مثال، به‌روزرسانی iOS ۱۴ اپل می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد در تماس گروهی از زبان اشاره استفاده می‌کند یا خیر، همچنین گوگل صفحه‌کلید بریل را در صفحه‌خوان TalkBack اندروید خود و همچنین ویژگی‌های زیرنویس زنده را توسعه داده است. مایکروسافت بر روی محصولات ایکس باکس دستگاه های لمسی قرار داده است تا افرادی که دید ضعیفی دارند بتوانند به تنهایی آنها را باز کنند.

سال گذشته، گوگل یک صفحه کلید مجازی بریل برای اندروید معرفی کرد تا به افراد کم بینا امکان خواندن و نوشتن در گوشی های هوشمند را بدهد. صفحه کلید بریل گوگل برای افراد کم بینا برای گوشی های هوشمند سیستم اندروید توسعه یافته است.

همچنینAccessNow یک برنامه وب سایتی است که از نظر بصری قابل دسترسی است و به کاربر کمک می کند که مکان ها را بر اساس قابلیت دسترسی آنها نقشه برداری و بررسی کند. با کمک این برنامه افراد از قبل می توانند بفهمند کدام مکان ها یا پلتفرم ها قابل دسترسی نیستند.

منبع:bloomberg

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی معلولان نابینایان گوشی های هوشمند افراد دارای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ پایگاه ورزش قهرمانی نابینایان در کشور ایجاد شده است

محمدرضا مظلومی روز سه‌شنبه در مجمع انتخاباتی هیات نابینایان و کم بینایان استان زنجان با تاکید بر اینکه ورزش نابینایان خاص بوده و نیازمند بودجه و توجه روزافزون است، گفت: هم اکنون گروه‌های هدف ما در رشته‌های گلبال، دو و میدانی، شنا، شطرنج و جودو فعالیت می‌کنند.

رییس فدراسیون ورزش نابینایان و کم بینایان با بیان اینکه گروه‌های هدف ما از برخی امکانات محروم هستند، گفت:انتظار داریم همگان به ویژه مسوولان، کمک حال ورزش نابینایان و کم‌بینایان باشند البته این قشر به ترحم نیازی ندارند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و به طور معمول مسابقات قهرمان کشوری برای ورزشکاران جامعه هدف فدراسیون در رده‌های مختلف سنی برگزار می شود.

مظلومی افزود: در یک دهه گذشته افتخارات زیادی در بازی‌های آسیایی و پارا المپیک توسط ورزشکاران نابینا و کم بینای کشور کسب شده که اوج آن در پارا المپیک توکیو بود.

رییس فدراسیون نابینایان و کم بینایان افزود: در این دوره هشت ورزشکار نابینا موفق به کسب ۶ مدال (چهار طلا و ۲ نقره) شدند.

مظلومی با بیان اینکه ورزشکاران این فدراسیون در رشته‌های جودو، گلبال و دو و میدانی سهمیه حضور در پارا المپیک پاریس را کسب کرده اند، گفت: امیدواریم موفقیت‌های گذشته همچنان تداوم یابد.

به گفته مظلومی سال گذشته از سوی فدراسیون ۵۰ نفر به مسابقات پارا آسیایی اعزام شدند و ۱۴ نشان طلا، ۱۶ مدال نقره و ۱۴ نشان برنز برای کشور به ارمغان آمد.

وی با بیان اینکه فعالیت در هیات نابینایان و کم‌بینایان نیازمند برنامه‌ریزی و تامین اعتبارات لازم است، افزود: رئیس جدید هیات استان باید این مهم را با همکاری اعضای مجمع مورد توجه قرار دهد.

مظلومی افزود: استان زنجان نیز می تواند در یکی از رشته‌های فعال‌تر خود وارد عمل شود و برای میادین مختلف نماینده داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این مجمع، با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم این اداره کل در سال جاری توجه به هیات های بیماران خاص، ناشنوایان و نابینایان است، ادامه داد: تلاش می کنیم با تامین اعتبارات لازم تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت ورزشکاران این هیات ها را فراهم کنیم.

جواد بازرگان خاطرنشان کرد: بستر سازی‌ برای حضور گروه‌های هدف این ورزش در میادین مختلف موجب شکوفا شدن استعدادهای ورزشی استان می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت
  • اردوی تیم گلبال در اردبیل برپا شد
  • ۱۵ پایگاه ورزش قهرمانی نابینایان در کشور ایجاد شده است
  • وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند
  • باقری: صهیونیست‌ها بدانند در صورت خطای مجدد، در کمتر از چند ثانیه پاسخ سهمگینتری دریافت خواهند کرد
  • هشدار باقری به اسرائیل: مقیاس پاسخ ایران در ثانیه خواهد بود
  • جاده دسترسی شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل بهسازی و آسفالت می‌‍‌‎شود