Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@21:05:40 GMT

سومین روز مذاکرات وین چگونه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۲۴۸۹

سومین روز مذاکرات وین چگونه گذشت؟

مذاکرات فشرده وین در حالی ادامه دارد که تهران تاکید کرده است تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود نخواهد داشت.

ایران آنلاین/ روز چهارشنبه و در سومین روز از مذاکرات وین، جلسه کارگروه مسائل هسته‌ای در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل "کوبورگ" وین آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه علی رغم تشکیل کارگروه تعهدات هسته ای، عمده تمرکز گفت‌وگوها بر موضوع لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و رایزنی ها در این خصوص به صورت فشرده ادامه پیدا کرد. عصر همین روز، کارگروه لغو تحریم ها نیز تشکیل جلسه داده و به صورت تخصصی، رایزنی ها برای لغو تحریم ها را آغاز کرد. پس از رایزنی چند ساعته طرفین، ادامه مذاکرات به امروز (پنج شنبه) موکول شده و قرار شد تا خواسته‌های ایران برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده ارائه شود.

مذاکرات فشرده وین در حالی ادامه دارد که تهران تاکید کرده است تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود نخواهد داشت. این در حالی است که تهران پیشتر در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها در روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌ و مشخص مطرح کرده و به هیأت‌های حاضر در جلسه توصیه کرده است تا به صورت سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

رایزنی های دیپلماتیک
در همین حال "علی باقری کنی" مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در ادامه رایزنی های فشرده دیپلماتیک در وین، با "انریکه مورا "معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات دیدار و گفتگو کرد.

پس از آن رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با روسای هیات‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دیدار کرده و طرفین پیرامون مهمترین موضوعات و گفت‌وگوهای جاری با محوریت "لغو تحریم‌ها" به بحث و تبادل نظر پرداختند.

باقری کنی پس از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی، با "میشائیل لینهارت" وزیر امور خارجه اتریش، ملاقات کرده و از میزبانی وین برای برگزاری مذاکرات جاری، قدردانی و تشکر کرد. دو طرف در این ملاقات، پیرامون مسائل و روابط دوجانبه و بین المللی و همچنین مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همزمان با این دیدار، وزارت امور خارجه اتریش با انتشار پیامی توییتری از حمایت وین از تمامی طرف‌های مذاکره کننده برای رسیدن به توافق در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام خبر داد. وزارت امور خارجه اتریش همچنین در پیام توییتری دیگری، از دیدار وزیر خارجه این کشور با "رابرت مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داده و تاکید کرد: وین از تلاش تمامی طرفین برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی اش حمایت می‌کند.

ادعای جدید آژانس اتمی
تنها ساعاتی از پایان مذاکرات روز سوم در وین نگذشته بود که دیدبان هسته‌ای سازمان ملل با انتشار بیانیه ای مدعی شد که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را با استفاده از سانتریفیوژهای IR-۶ در تاسیسات فردو آغاز کرده است. در این بیانیه آمده است: تهران، اورانیوم هگزافلوراید با سقف غنای ۵ درصد را به زنجیره آبشار متشکل از 166 سانتریفیوژ IR-۶ در فردو تزریق کرده است.

در واکنش به چنین ادعایی،"محمدرضا غائبی"سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته ای کشورمان، یک گزارش فنی معمول بروزرسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول  به اطلاع آژانس رسانده و آژانس نیز ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران گازدهی به سانتریفیوژهای IR-۶ را در فردو برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را آغاز کرده است و ایران به آژانس اجازه داده است تا راستی آزمایی خود در این سایت را افزایش دهد.

دروغ‌پراکنی‌های رژیم صهیونیستی
در همین حال، "سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی به خبرسازی‌های گسترده رژیم صهیونیستی همزمان با برگزاری مذاکرات وین اشاره کرده و نوشت: رژیم اسرائیل که حیاتش به تنش وابسته است، بار دیگر دست به کار شده و برای مسموم کردن مذاکرات وین در شیپور دروغ می‌دمد.

خطیب زاده افزود: "همه طرف‌ها در اتاق، اکنون با آزمون استقلال و اراده سیاسی برای به انجام رساندن ماموریتشان مواجه هستند؛ بی‌توجه به خبرهای جعلی که برای تخریب چشم‌انداز موفقیت ساخته و پرداخته شده‌اند".

برجام، هیچ جایگزینی ندارد
"ماریا زاخارووا"سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با تاکید بر این که برجام، هیچ جایگزینی ندارد گفت: هرگونه سخن درباره وجود طرح دیگر، نگاه ها را از اجرای این توافق منحرف و روند مذاکرات را دشوارتر خواهد کرد.

وی عصر روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی افزود: در حال حاضر همه شرایط برای اجرای کامل برجام در این توافق گنجانده شده و  همه اظهارات در مورد وجود طرح ب و سناریوهای مشابه یا تهدیدها، توجه را از حل این مساله منحرف خواهد کرد. زاخارووا همچنین با اشاره بر این که طرف های مذاکره کننده در وین، خواهان بازگشت هر چه سریعتر به برجام در حالت اولیه هستند  تصریح کرد: این ادعا که وضعیت مذاکرات در نقطه صفر قرار دارد، ارزیابی کاملا نادرست است.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال بر اقدامات گسترده طرف روسی در برگزاری مذاکرات کنونی تاکید کرده و گفت: مذاکرات برجام، در فضایی سازنده جریان داشته و ما امیدواریم که در جستجوی راهکار لازم، اقدامات لازم مبذول شود.

بیشتر بخوانیم:

نخستین روز مذاکرات وین چگونه گذشت؟

دومین روز مذاکرات وین چگونه گذشت؟

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت امور خارجه مذاکره کننده لغو تحریم ها مذاکرات وین رایزنی ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...

به گزارش همشهری آنلاین، کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.

کنعانی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولتهای ثالث در خصوص این موضوع تصریح نمود.

وی گفت: بدون تردید دولتهای ذیربط می‌توانند در پرتو همکاریهای دوستانه و در راستای منافع مشترک، به دور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

کد خبر 847070 منبع: ایرنا برچسب‌ها ناصر کنعانی اردن وزارت امور خارجه کویت خبر ویژه

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان
  • الفتی، سومین ژیمناست تاریخ ایران در المپیک