Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@04:38:58 GMT

ماجرای ترور آیت‌الله سیدرضی شیرازی چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۶۵۳۱

ماجرای ترور آیت‌الله سیدرضی شیرازی چه بود؟

آیت‌الله سیدرضی شیرازی از علمای تهران دار فانی را وداع گفت. ایشان در ۲۴ تیر ۱۳۵۸ از سوی گروهگ فرقان ترور و به شدت مجروح شد. آیت الله سید رضی شیرازی در آن تاریخ امام جماعت مسجد شفا بود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، روزنامه اطلاعات در ۲۵ تیر درباره این عملیات تروریستی نوشت: «ساعت ۲ بعد از ظهر روز گذشته حجت‌الاسلام سید رضی شیرازی بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد شفا واقع در یوسف‌آباد به تنهایی از یکی از کوچه‌های فرعی یوسف‌آباد به منزل خود می‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین مسیر وی مورد سوءقصد دو نفر مرد ناشناس قرار گرفت.»

این گزارش افزود: «حجت‌الاسلام سید رضی شیرازی از سه قسمت بدن مجروح شدند.»

آیت‌الله سیدرضی شیرازی بعدها درباره ترور خود توسط گروهک فرقان گفتند: «یکی از روزهای تیرماه ۱۳۵۸ بود. از مسجد، تک و تنها، در هوای گرم، خیلی آرام می‌آمدم به طرف کوچه سوم که یک طرفش به کوچه مسجد و یک طرفش به کوچه ابن‌سینا می‌خورد. هیچ کس در کوچه نبود. دیدم جوانی حدود شانزده هفده ساله از پشت سر من ‌می‌آمد. کوچه را طی کرد تا سر کوچه. نگاهی به دو طرف کوچه کرد و برگشت، تا رسید مقابل من. همینطور نگاهش می‌کردم، هیچ احتمالی به ذهنم نرسید. حتی نگاه کردم که این بچه کیست که من تا به حال او را ندیده‌ام، ظاهر مذهبی‌ای هم نداشت؛ شلوار مخملی پوشیده بود و پیراهن سفید و قد کوتاهی داشت. وقتی رسید جلوی من، دیدم دست کرد در جیبش و هفت تیرش را در آورد. تازه من فهمیدم که مقصودش چیست. خشاب تفنگ را جلوی خود من گذاشت. ایستادم و خواستم با او صحبت کنم و ببینم حرفش چیست، شاید اشتباه گرفته یا حرفی دارد. همین که ایستادم که صحبت کنم، او به طرف من نشانه گرفت. دستم را که به طرفش بردم که چرا می‌خواهی بزنی، شلیک کرد. یک تیر به دستم خورد. تیر دوم از بالای عمامه‌ام رد شد و خورد به دیوار. تیر سوم خورد به پای راستم (که حالا در پای راستم یک میله هست). پایم شکست و نشستم. داد زدم که مردم بیایید. او مسلط بر من بود، چون کوچه کوچک بود و هیچکس در آن نبود. فقط در پشت دری که من جلویش افتاده بودم زنی گریه می‌کرد. ولی کسی هم در را باز نکرد. فهمیده بوده که این حادثه اتفاق افتاده. چهارمین تیر به شریان من خورد و خون جاری شد. مجموعاً پنج گلوله زد که یکی به دیوار خورد و چهار تا به من اصابت کرد. پیشخدمتی داشتم که در حیاط، باغچه را آب می‌داد. از بس من صدا کردم، آمد به کوچه و وقتی او آمد، ضارب در رفت. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این ضارب در کوچه خلوتی که هیچکس در آن نبود از پشت سر من آمد و تا انتهای کوچه رفت و سپس برگشت تا به روبروی من رسید. می‌خواست دقت کند که کسی در آن اطراف نباشد. او می‌توانست در کوچه و از پشت سر مرا بزند و هیچکس نمی‌فهمید. من فکر می‌کردم ضارب تنهاست ولی وقتی فرار کرد دیدم یک موتوری در انتهای کوچه منتظر اوست که سوار شدند و فرار کردند. بعد کمیته را خبر کردند و مردم آمدند و شلوغ شد. ما را بردند به بیمارستان ۵۰۱ ارتش. آنجا یکی دو شب ماندیم. آقایان آمدند و اظهار محبت کردند، آقای محمود طالقانی، آقای اشراقی و ... بعد از آن من را منتقل کردند به بیمارستان پارس. پنجاه روز در بیمارستان پارس بودم.»

در پی این واقعه، امام خمینی در پیامی خطاب به آیت‌الله سید رضی شیرازی فرمودند: «خبر ناگوار سوءقصد به جنابعالی، از طرف عناصر فاسد رژیم منحط سابق، موجب نگرانی و تأثر گردید. در این موقع که نهضت اسلامی با قاطعیت به راه خود ادامه می‏‌دهد و بدخواهان را به یأس و نومیدی می‏‌کشد، با این حرکات مذبوحانه می‏‌خواهند به خیال فاسد خودشان ایجاد وحشت در ملت مسْلم کنند؛ غافل از آنکه ملتی که جوانان نورسشان از شهادت در راه هدف - که همان اسلام است - استقبال می‌کنند، از سوءقصدها و ترورها نمی‌‏هراسند. سوءقصد به اشخاصی که در طول عمر به خدمت خالق و خلق اشتغال داشته‌اند، ارادۀ آنان را مصمم‌تر و حقانیت مکتب را واضح‌تر می‌نماید. گروهی که به اسم اسلام، فرزندان اسلام را ترور می‌کنند و به اسم خلق، زندگی خلق را به تباهی می‏‌کشند، می‏‌توان آنها را جز هواخواهان اجانب و خیانتکاران به اسلام و خلق مسلمان دانست؟ از خداوند تعالی سلامت و بهبودی جنابعالی را خواهانم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترور گروه فرقان سید رضی شیرازی آیت الله سید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۶۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت ترور شهید المبحوح را محکوم می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه با صدور بیانیه‌ای جنایت ترور شهید «فایق المبحوح» مدیر عملیات پلیس فلسطین در نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم و از این جنایت ابراز انزجار کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه ضمن اشاره به اینکه این ترور خلاف قوانین بین‌المللی است بیان کرد: اشغالگران فایق المبحوح را که به هماهنگی با عشایر غزه و آنروا برای ورود کمک‌ها اقدام می‌کرد ترور کردند.

این نهاد دولتی فلسطینی تاکید کرد: المبحوح مشغول اقدامات غیرنظامی و بشردوستانه صِرف بود و به موجب قوانین بین‌المللی باید امنیت وی تامین می‌شد و نباید مورد تعرض قرار می‌گرفت.

همچنین دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه بیان کرد: ترور المبحوح تنها ۲ روز پس از ورود ۱۵ کامیون حامل کمک‌ها به شمال غزه صورت گرفت و این موضوع نشانگر پافشاری اشغالگران بر رویکرد تحمیل گرسنگی، ایجاد آشوب و محروم‌نمودن ساکنان نوار غزه از دستیابی به غذا است.

گفتنی است کمی پیش‌تر منابع فلسطینی اعلام کردند که «فایق المبحوح» مدیر عملیات پلیس فلسطین در نوار غزه و مسوول تامین امنیت کامیون‌های حامل کمک‌ها در این باریکه به شهادت رسیده است.

این منابع تاکید کردند که شهید فایق المبحوح مدیر عملیات پلیس فلسطین در نوار غزه بوده و ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این شهید مدیر عملیات امنیت داخلی جنبش حماس بوده، دروغ است.

بر اساس گزارش‌های رسیده شهید المبحوح خود را تسلیم نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی نکرده و با سلاح خود به مبارزه با دشمن پرداخته است و موفق شده یک نظامی صهیونیست را به هلاکت برساند و ۲ نظامی دیگر صهیونیست را نیز زخمی کند.

منابع فلسطینی اعلام کردند که هدف رژیم اشغالگر صهیونیستی از ترور المبحوح اثرگذاشتن روی روند تامین امنیت کامیون‌های حامل کمک و تشدید آشوب امنیتی در نوار غزه است که اشغالگران سعی در ایجاد آن دارند.

کد خبر 6058384

دیگر خبرها

  • عکس| تصویر جدید علی دایی و همسرش در کنار مریم شیرازی
  • جنایت ترور شهید المبحوح را محکوم می‌کنیم
  • شوخی بحث‌برانگیز سریال زیرخاکی با شیرازی‌ها
  • برگزاری جشنواره بنی‌آدم در شیراز؛ ۵ فروردین‌
  • شیراز میزبان جشنواره نوروزی «بنی‌آدم» می‌شود
  • کمپین خبرگزاری فارس برای پیگیری ماجرای باغ 1000 میلیارد تومانی ازگل (+لینک)
  • ماجرای انتشار اسناد تخلف قابل تامل در مجموعه تحت مدیریت آیت‌الله صدیقی و سوالی مهم از آیت‌الله و دفتر او
  • محدودیت‌های ترافیکی در مقاصد گردشگری شیراز
  • کتائب حزب‌الله عراق: بغداد به آمریکایی‌ها مصونیت دهد، درهای جهنم گشوده می‌شود
  • کتائب حزب‌الله: بغداد به آمریکایی‌ها مصونیت دهد، درهای جهنم گشوده خواهد شد