Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، جمعه دوازدهم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و هفتم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با سوم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوازدهم آذر) به شرح زیر است:

تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۴۲ سال پیش در چنین روزی دوازدهم آذر سال ۱۳۵۸ هجری شمسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، به منظور فراهم آمدن زمینه ‏های عَمَلی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شئون مملکت، لازم بود قانون اساسی، که مبین بنیاد‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران باشد، بر اساس اصول اسلامی، به وجود آید. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلام ‏شناسان و فقه‌های بزرگ و با کوشش‏‌های مستمر و شبانه ‏روزی شهیدان گرانقدری همچون آیت‏ اللَّه بهشتی و تاکید امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه قوانین مصوبه در آن مجلس "باید صد در صد اسلامی باشد" در مدتی کمتر از چهار ماه تنظیم شد. پس از آن، قانون اساسی، جهت همه ‏پرسی به ملت ارایه شد و طی روز‌های دهم و یازدهم آذر ۱۳۵۸، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ایران با دادن ۹۹/۵ درصد رأی موافق، قانون اساسی جمهوری اسلامی را مورد تصویب نهایی قرار دادند و پس از آن، حضرت امام خمینی (ره)، قانون اساسی را جهت اجرا، تنفیذ کردند. قانون اساسی که جهت ‏گیری اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تعالیم و ارزش ‏های اسلام، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسان‏‌ها تعیین کرده است، دارای ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل بود که پس از بازنگری آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزایش یافت.

آزمایش اولین موشک بالستیک ساخت ایران

۳۴ سال پیش در چنین روزی دوازدهم آذر سال ۱۳۶۶ هجری شمسی اولین موشک بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران با موفقیت آزمایش شد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران در جنگی نابرابر با ابرقدرت ‏های دنیا، در حال دفاع از کیان اسلامی بود و دامنه تحریم‏‌ها علیه ایران رو به افزایش می‏ گذاشت، یکی از انواع موشک ‏های زمین به زمین بالستیک، مراحل آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند و نخستین تولید آن در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گرفت. ایران اسلامی با موفقیت در این آزمایش، در واقع به مرحله جدیدی از توان رزمی برای حفظ کشور قدم گذاشت که در سال‏‌های پس از جنگ با کمک کارشناسان توانمند داخلی به سرعت رشد و ارتقا یافت. کوشش در خودکفایی ایران در این مرحله، تلاشی موفق برای تضمین مرز‌های جغرافیایی کشور بود که از طریق ایجاد رعب در قلب دشمنان اسلام و به عنوان یک تهدید بالقوه و بازدارنده برای هر متجاوزی که حتی فکر زورآزمایی با نظام اسلامی را در سر داشته باشد، عمل می ‏کند.

رحلت ابن مقسم، مفسر بزرگ قرآن

۱۰۸۹ سال پیش، در ماه ربیع الثانی سال ۳۵۴ هجری قمری «ابن مِقسَم»، محدث و ادیب مسلمان درگذشت. او در بغداد متولد شد و از علمای بزرگ این شهر همچون عباس بن فضل رازی کسب فیض کرد. گرچه ابن مقسم، تالیفاتی در علم نحو دارد، اما بیش از همه به علوم قرآنی اشتغال داشت. کتاب «الانوار فی تفسیر القرآن» ازجمله آثار او است.

موافقت با قانون اساسی مشروطه

۱۱۶ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم ربیع الثانی سال ۱۳۲۷ هجری قمری سرانجام پس از مخالفت‌های سرسختانه محمد علی شاه قاجار با انقلاب مشروطه، به دنبال افزایش قدرت مشروطه خواهان، شاه قاجار موافقت خود را با قانون اساسی مشروطه اعلام کرد. بدین ترتیب محمد علی شاه که قبلاً با مردم مبارز و مشروطه خواهان ایران مقابله کرده بود، تسلیم آنان شد و برخلاف میل باطنی خود، دست خطی مبنی بر لازم الاجرا بودن قانون اساسی را به مجلس شورای ملی ارسال کرد و بدین ترتیب دوران یک ساله استبداد صغیر به پایان رسید.

درگذشت آیت الله طباطبایی از رهبران روحانی قیام مشروطه

۱۰۴ سال پیش، به روایت‌های متواتر تاریخی، در چنین روزی بیست و هفتم ربیع الثانی سال ۱۳۳۹ هجری قمری آیت الله سید محمد طباطبایی سنگلجی، از رهبران روحانی قیام مشروطه در تهران درگذشت. میرزا سید محمد طباطبائی معروف به آقا سید محمد طباطبائی سنگلجی، از مجتهدان شیعه و از آزادی‌خواهان و رهبران جنبش مشروطه ایران بود. وی در آغاز جنبش مشروطه همراه با سید عبدالله بهبهانی، به مخالفت با عین‌الدوله و استبداد پرداخت. وی در مهاجرت به حضرت عبدالعظیم شرکت داشت و پس از توپ بستن مجلس شورای ملی توسط محمد علی شاه قاجار، دستگیر و به خراسان تبعید شد، اما با پیروزی مشروطه‌خواهان به تهران بازگشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت. در هنگام جنگ جهانی اول به قم، کرمانشاه و استانبول رفت و سپس به تهران بازگشت و پس از مدتی درگذشت.

روز جهانی معلولین

سوم دسامبر روز جهانی معلولین است. به منظور بهبود موقعیت و ارتقای جایگاه افراد معلول در جوامع بشری، در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۶۲ ش برابر با ۱۹۸۳ م، روز سوم دسامبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نام گرفت. طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به نارسایی‏‌های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می ‏آیند. افراد معلول، یک دهم جمعیت بسیاری از کشور‌ها را تشکیل می‏ دهند. تخمین زده می ‏شود که هشتاد درصد از معلولان، در کشور‌های درحال توسعه زندگی می ‏کنند، زیرا اغلب معلولیت‏‌ها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقبت ‏های بهداشتی و آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی است. می ‏توان بسیاری از معلولیت ‏ها را از طریق مراقبت‏‌های اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و همچنین مراقبت ‏های حرف ه‏ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی و... از بین برد. امروزه باید خود معلولین نیز در طراحی و اجرای برنامه ‏های توانبخشی خود سهیم باشند. با این روش، افراد با معلولیت‏‌های شدید نیز قادر خواهند بود استقلال زیادی داشته باشند.

شکست امپراتوری عثمانی در جنگ بالکان

۱۰۹ سال پیش در چنین روزی سوم دسامبر سال ۱۹۱۲ میلادی ترک‏‌های عثمانی در جنگ بالکان شکست سنگینی را متحمل شده و عقب ‏نشینی از اروپا را آغاز کردند. در دوره صلح مسلح که از سال ۱۸۷۱ م تا آغاز جنگ جهانی اول به طول انجامید، حوادثی در شبه جزیره بالکان روی داد که می‏ توان آن‏ها را زمینه ‏ساز نخستین جنگ جهانی در قرن بیستم دانست. پس از موافقت عثمانی با واگذاری منطقه بوسنی و هرزه گوین به اتریش، مشروط به عدم حمایت اتریش از استقلال بلغارستان، روسیه نیز درصدد کسب امتیاز برآمد. با اعلام استقلال بلغارستان و پیوستن جزیره کُرت به یونانْ، اوضاع در منطقه بالکان بحرانی شد در این شرائط در ۲۸ اوت ۱۹۱۲ م منطقه جبل اسود به دولت عثمانی اعلام جنگ داد و بلغارستان، صربستان و یونان نیز به حمایت از آن برخاستند. بیش از ۷۰۰ هزار نظامی دول متحد در مقابل بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ترک عثمانی قرار گرفتند طی این نبرد که برای نخستین بار از هواپیما استفاده شد نیرو‌های متحد تا دروازه استانبول پیش رفتند. این جنگ در نهایتْ، با شکست عثمانی در سوم دسامبر ۱۹۱۲ م خاتمه یافت و باعث شد تا دولت عثمانی سرزمین‏‌های اروپایی خود را از دست بدهد.

فاجعه انفجار گاز در کارخانه آمریکایی در هند و کشته شدن ۲۵۰۰ هندی

۳۷ سال پیش در چنین روزی سوم دسامبر سال ۱۹۸۴ میلادی فاجعه نشت و انفجار گاز در یک کارخانه امریکایی در هند رخ داد. در سوم دسامبر ۱۹۸۴ م، فاجعه عظیم نشت گاز‌های شیمیایى که مربوط به کارخانه چند ملیّتی امریکایى "یونیون کاربایْد" بود، در شهر پوپال هند، روی داد. این حادثه که بر اثر بی‏ احتیاطی و عدم رعایت استاندارد‌های ایمنی از سوی مسؤولین کارخانه، واقع شد، گاز خطرناک ام. آی. سی که از مواد اصلی تشکیل دهنده سمِّ مرگبار سیانور است، از سه منبع زیرزمینی آن نشت کرد و در فضا پراکنده گردید. بر اثر نشت گاز در این روز، حداقل ۲۵۰۰ نفر از مردم بی‏گناه شهر پوپال هند، کشته و ده‏ها هزار نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از روز جهانی کودک تا شهادت عزالدین قسام

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سال پیش در چنین روزی جمهوری اسلامی ایران ربیع الثانی سال دوازدهم آذر قانون اساسی سوم دسامبر روز جهانی هجری قمری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت

علی بهادری جهرمی از کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالا‌های اساسی و دارو به ۱ درصد خبر داد که از اول فرودین ماه اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رأی هیأت دولت، تعرفه واردات و صادرات کلیه کالا‌ها به تصویب رسید و بزودی ابلاغ خواهد شد. سعی شد در این تعرفه‌ها، جهت‌گیری در حمایت از کنترل قیمت اقلام مورد مصرف مردم و حمایت از تولید داخل باشد.

وی افزود: هم‌چنین برای تسریع اجرای تکالیف و بودجه امسال و تحقق شعار سال، ضوابط اجرایی بودجه به تصویب هیأت وزیران رسید.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت برای حمایت از تأمین کالا‌های اساسی مالیات ارزش افزوده و هم‌چنین حقوق گمرکی کالا‌های اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تأمین دارو و نهاده‌های دامی را به ۱ درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید