Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@21:45:41 GMT

کارخانه آرد در قرق معتادان

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۷۵۱۶

کارخانه آرد در قرق معتادان

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی :  وقتی می‌خواهیم به آن سوی ساختمان برویم و سر و گوشی آب بدهیم، اهالی وکسبه هشدار می‌دهند که حسابی مراقب باشیم چون ماه‌هاست معتادان و کارتن‌خواب‌ها لابه‌لای بقایای کارخانه قدیمی پرسه می‌زنند و به نظر می‌رسد نگرانی اهالی بی‌دلیل نیست؛ چرا که‌ تردد افراد خلافکار به داخل این ملک مخروبه در روز روشن تهدیدکننده است، چه رسد به اینکه تاریکی هوا هم دست و بالشان را برای هر تهدیدی باز بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات کارخانه مخروبه آرد خیابان شهیدان بهرامی (یاران سابق) آنقدر آزاردهنده بوده که اهالی به کمک معتمدان و ریش‌سفیدان شکواییه‌ای تهیه کرده و آن را به دست مسئولان، از جمله رئیس کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج)، رسانده‌اند تا شاید گره بخت فروبسته‌شان گشوده شود.

کارخانه آرد مخروبه چند هکتار مساحت دارد و در تقاطع خیابان‌های حیدری شمالی و جنوبی قرار گرفته است. ‌ تردد از میان انبوه نخاله‌های ساختمانی بسیار دشوار است و هر آن احتمال دارد که هنگام راه رفتن تعادل‌مان به هم بخورد و روی تکه‌های سنگ و آجر بیفتیم. کارخانه آرد مخروبه آن‌طور هم که به نظر می‌رسد خالی نیست و از فاصله چند متری افرادی دیده می‌شوند که در محوطه انتهایی کارخانه جولان می‌دهند و انگار حال‌شان زیادی حسابی خوش است.
«احمد دامغانیان» از اهالی خیابان شهیدان بهرامی علت به‌وجود آمدن این وضع نابسامان را در محل زندگی‌اش همکاری نکردن مالکان کارخانه آرد مخروبه با شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کند و می‌گوید: «سال گذشته پس از ۳۰ سال طلسم تعریض و بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی شکسته شد. شهرداری با رأی دادگاه و همکاری قوه قضائیه توانست بخش زیادی از این معبر را تعریض کند که یکی از این قسمت‌ها عرض اشغال شده توسط کارخانه آرد بود که این کار تأثیر مثبت زیادی در رفت‌وآمد شهروندان داشت.

هرچند اقدام شهرداری منطقه در تخریب دیوار این کارخانه متروکه کاملاً قانونی و برای باز پس‌گیری حقوق شهروندان بود، اما متأسفانه مالک یا مالکان این کارخانه از شهرداری شکایت کردند و نگذاشتند که این کار به‌طور کامل اجرا شود و تپه‌های خاک و نخاله ایجاد شده مربوط به این ماجراست.» این شهروند از مسئولان شهرداری منطقه می‌خواهد که به نمایندگی از اهالی در دادگاه حاضر شوند و حق و حقوق شهروندان را از متولیان کارخانه آرد مخروبه و متروکه پس بگیرند.

 در جست‌وجوی آرامش و امنیت

 معتادان در جای جای این کارخانه مخروبه دیده می‌شوند. آنها لابه‌لای نخاله‌های ساختمانی مواد جاساز می‌کنند تا موقع مصرف یا فروش به دردسر نیفتند. بعضی از معتادان، وسایل خرده‌ریز، جارو، ملحفه کثیف و وسایل زهوار در رفته را در قسمت‌های مختلف کارخانه مخروبه گذاشته‌اند. به گفته اهالی، اینجا به خانه و زندگی معتادان وکارتن‌خواب‌ها تبدیل شده و پس از گذشت چند ماه از این وضعیت آنها خود را مالک اینجا می‌دانند. در نقطه‌ای نزدیک به وسط زمین کارخانه چند درخت وجود دارد که چند معتاد کنار آن مواد مصرف می‌کنند. آنها چنان سرگرمند که متوجه حضور ما نمی‌شوند. این‌طور که حاج «علی نوری» از ساکنان خوشنام محله عنوان می‌کند، شب‌ها در این محل بیش از ۵۰ ‌ـ ۶۰ معتاد و کارتن‌خواب جمع می‌شوند و شب را به صبح می‌رسانند. او از این وضعیت در محل زندگی‌اش ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: «تردد آدم‌های ناباب به داخل کارخانه متروکه امنیت و آسایش مردم را به کل از بین برده است. وقتی احساس می‌کنیم که برای نجات محله‌مان نمی‌توانیم‌کاری انجام دهیم خیلی ناراحت می‌شویم.»

 باید فکری کرد

این ملک مخروبه که مدت زیادی هم از تخریب آن توسط مسئولان شهرداری نگذشته، چرا باید این‌قدر مشکل‌آفرین و دردسرساز باشد و چرا متولیان مربوطه برای ساماندهی وضعیت این زمین اقدامی نمی‌کنند. این سؤال و سؤال‌هایی مثل این دغدغه هر روز اهالی است که هنوز پاسخی برای آن نیافته‌اند. «ناصر امان‌اللهی» از اهالی خیابان شهیدان بهرامی عنوان می‌کند که این کارخانه آرد سال‌ها به حال خود رها شده بود و هیچ سود و منفعتی برای ساکنان نداشت تا اینکه شهرداری دیوار آن را تخریب کرد تا برای مردم پیاده‌راه مناسب و ایمن بسازد، اما بعضی‌ها نمی‌خواستند که رفاه و آسایش مردم بیشتر شود و به همین دلیل سنگ جلو راه شهرداری انداختند و حتی نگذاشتند این نخاله‌ها از محل جمع‌آوری شود.» سرگرم تهیه گزارش هستیم که تعدادی از معتادان داخل کارخانه مخروبه به سمت ما می‌آیند و با تهدید نمی‌گذارند تا از این محل و آدم‌های داخل آن عکس بگیریم.

یکی از شهروندان محله با آنها صحبت می‌کند و تلاش می‌کند تا فضا را آرام کند. او می‌گوید: «اهالی از اینکه معتادان در محله‌شان امنیت را از مخدوش کرده‌اند، ناخشنودند و باید هرچه زودتر فکری برای این مشکل پیدا شود. بعضی از این معتادان با این شرایطی که دارند روی بازگشت به خانه را ندارند یا پولی ندارند که بروند کمپ ترک اعتیاد و درمان شوند. به نظر من مسئولان باید جز حل مسئله کارخانه مخروبه به فکر ایجاد محلی برای نگهداری و درمان این افراد باشند. در غیراین صورت، این افراد به جای دیگری نقل مکان می‌کنند و مشکلات‌شان همچنان باقی می‌ماند.»

 نامه‌نگاری‌ها راه به جایی نبرده است

«شهروندان حدود ۵ ماه قبل درباره بروز مشکلات عدیده کارخانه آرد مخروبه نامه‌نگاری کرده‌اند، اما تاکنون راه به جایی نبرده‌اند.» این موضوع را حاج «صفر سازور» یکی دیگر از اهالی محله ولی‌عصر(عج) می‌گوید و ادامه می‌دهد: «وضعیت کنونی کارخانه متروکه بسیار تأسف‌بار است. معتادان و کارتن‌خواب‌ها به داخل ساختمان کارخانه مخروبه آمد و رفت دارند و اعضای خانواده وفرزندان‌مان شب‌ها جرأت عبور و مرور از کنار این ملک مخروبه را ندارند. بعضی از معتادان برای به دست آوردن پول خرید مواد به سرقت و خفتگیری دست می‌زنند.» یکی دیگر از ساکنان محله که نمی‌خواهد نامش مطرح شود، می‌گوید: «بارها دیده‌ام معتادان لوازم دزدی را به داخل ملک مخروبه می‌برند تا آنها را بین خود تقسیم کنند. آنها از فروش وسایل سرقتی پول موادشان را تأمین می‌کنند.»

خواسته اهالی را با جدیت پیگیری می‌کنیم

کارخانه آرد متروکه مالک خصوصی دارد و شهرداری نمی‌تواند برای دیوارکشی بخش بیرونی اقدام کند. اما با توجه به درخواست اهالی و همچنین بروز انواع مشکلات اجتماعی از جمله تردد معتادان به داخل ساختمان مخروبه کارخانه، برای پاکسازی و ساماندهی محل اقدام خواهد شد. شهروندان نگران نباشند چون ضمن تعامل با مالک از او می‌خواهیم که برای رفع این مسائل با شهرداری همکاری کند.
حسین هوشمند، شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۸

کد خبر 639932 برچسب‌ها همشهری محله شهرداری منطقه ۱۵ اعتیاد - معتاد اعتیاد - مواد مخدر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شهرداری منطقه ۱۵ اعتیاد معتاد اعتیاد مواد مخدر کارخانه مخروبه شهرداری منطقه ملک مخروبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

یکی از سنت‌های قدیمی این مرز و بوم، برف چال به معنای گودال برف است که در گویش مازندرانی به آن وَرفِ چال می‌گویند.

این آیین، ریشه‌ای تاریخی و مذهبی دارد و پیشینه آن به دوره آل بویه در طبرستان، باز می‌گردد. امروزه این مراسم در منطقه اسک وشِ شهرستان لاریجان همچنان گرامی داشته می‌شود و اهالی اجرای آن را مهم می‌شمارند.

ساکنان این منطقه از جمله اهالی روستای آب اسک، نیاک و … گرد هم می‌آیند و در روزی معین از فصل بهار، بقایای برف‌های زمستانی را از کوهستان برداشته و در جایی مشخص در دامنه کوه دماوند انبار می‌کنند.

حضور چشمه‌های شفا دهنده و آب‌های معدنی جوشان در روستای آب اسک از عوامل مهم تداوم و تقویت باور به قداست آب است و همین مساله انجام مراسم برف چال را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد.

زمان اجرای این مراسم مشخص نیست چرا که روز اجرای آن بسته به عوامل طبیعی و آب و هوایی و بر اساس وجود برف در منطقه مشخص می‌شود.

مراسم برف چال تعاون و همیاری روستاییان ناحیه را به نمایش می‌گذارد و به کینه‌ها و کدورت‌ها نیز پایان می‌بخشد.

این مراسم موجب تامین آب مورد نیاز دام داران در تابستان می‌شود و از این رو به رونق دام داری در منطقه نیز کمک می‌کند. این سنت از سال‌های دور به یادگار مانده و هنوز هم در قلب مردم جایگاهی ویژه دارد.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران
  • جمع آوری هدفمند و کم خطای معتادان متجاهر در ورامین
  • ساماندهی معتادان متجاهر و جمع‌آوری ۱۹۵ تن پسماند در جنوب تهران
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • شهادت دو رزمنده دیگر حزب الله در راه قدس
  • لحظات نفس‌گیر نجات هفت نفر از اهالی روستای تلمیشان گرفتار در آب
  • نجات ۷ نفر از اهالی کنارک گرفتار در سیل + فیلم
  • لحظه نجات ۷ نفر از اهالی کنارک سیستان و بلوچستان گرفتار در سیل
  • نجات ۷ کودک گرفتار در سیل توسط اهالی بلوچستان
  • تولدی دیگر در شورآباد