Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@16:15:50 GMT

توسعه مدیریت شهری با کاهش اتکا به کمک‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۸۳۰۰

توسعه مدیریت شهری با کاهش اتکا به کمک‌های دولتی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جمالی نژاد افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، شهرداری‌ها برای افزایش خدمت رسانی و اجرای پروژه‌های شهری و تقویت زیرساخت‌ها به به اعتبارات دولتی امید نبندند و در کنار درآمدهایی که دارند و منابعی که باید تولید کنند از اعتبارات دولت هم استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی کشور باید به دنبال آن باشیم که اتکاء اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم و شهرداری به عنوان یک نهاد مستقل و غیردولتی باید به خودش متکی باشد و با استفاده از ظرفیت موجود شهر را اداره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید اعتقاد داشته باشیم که با ظرفیت و استفاده از توان خودمان می‌توانیم زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه شویم و این باور باید در شهرداری‌ها و شوراها با جدیت تقویت شود و وزارت کشور تلاش می‌کند در این موارد همکاری و همراهی لازم با مدیریت شهری را به عمل آورد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه با پیگیری‌های مستمری که در دولت و مجلس صورت گرفت، لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال نهایی شدن است و همچنین سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش یافت، در عین حال تصریح کرد: شهرداری‌ها باید خودکفا باشند، لذا تهیه برنامه‌ها و طرح‌های مشخصی برای چگونگی رسیدن به خودکفایی شهرداری‌ها بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی و رقابتی و متناسب با موقعیت شهرها باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

جمالی نژاد همچنین با بیان اینکه می‌بایست از تمامی ظرفیت‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای توسعه امور شهر و روستا استفاده شود و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای مشارکت قوی این نهادها در دستور کار وزارت کشور است، ارتقا و تقویت هویت اسلامی – ایرانی شهرها بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اداره شهرها بر اساس محله محوری با رویکرد تقویت هویت محله و بهره گیری از توانمندی‌های اندیشمندان و نخبگان و کارشناستان برای بررسی موضوعات شهری از طریق تشکیل هیأت‌های اندیشه ورز را از جمله اولویت‌های وزارت کشور در حوزه مدیریت شهری عنوان نمود.

وی همچنین خواستار نظارت دقیق بر نحوه هزینه‌کرد منابع مالی و اعتبارات شهرداری‌ها، اختصاص کامل اعتبارات به پروژه‌های تعریف شده، توجه به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری، ارتباط نزدیک شهرداران و مسؤولان شهرداری با مردم با هدف افزایش اعتماد سازی و پاسخ‌های منطقی به مطالبات مردمی و پرهیز از دادن وعده‌هایی که تحقق آنها سخت و محال است و تلاش برای جذب مؤثر بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد و سرمایه گذاران در برنامه‌های مدیریت شهری شد.

جمالی نژاد همچنین گفت: حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر در برخی شهرداری‌های شهرهای بزرگ و کلانشهرها متحول شده ولی این حوزه همچنان نیازمند برنامه ریزی های دقیقی برای بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود و مشارکت مؤثر فعالان این عرصه‌ها و ارائه آموزش‌های مؤثر مردمی با هدف افزایش آگاهی شهروندان می‌باشد و در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در تلاشیم زمینه تقویت شهرداری‌ها در این موضوعات را فراهم نمائیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین از برنامه‌های این وزاتخانه برای تأمین نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تأمین تجهیزات موردنیاز آتش نشانی‌ها، ارتقای فعالیت‌های مدیریت پسماند بویژه در استان‌های ساحلی شمالی و جنوبی کشور و ارائه قیر به شهرداری‌ها خبر داد.

وی همچنین افزود: برطرف نمودن مشکلات مرتبط با تأمین آب و ساماندهی مسائل مربوط به آب و فاضلاب شهرهای استان خوزستان و بررسی طرح‌ها و برنامه‌های این موارد در همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی در اولویت وزارت کشور قرار دارد.

جمالی نژاد همچنین خواستار تسریع مسؤولان مدیریت شهری و استانداری خوزستان در ارسال فهرست کارکنان شهرداری‌های این استان برای تبدیل وضعیت نیروهایی قرارداد کار معین به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شد.

کد خبر 5366464

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مهدی جمالی نژاد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شهرداری مدیریت شهری شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا قاسم سلیمانی قوه قضاییه بنیاد شهید و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گردشگری نیروی انتظامی مواد مخدر شرکت مترو تهران شورای عالی قضایی سازمان جهانی گردشگری شهرداری ها و دهیاری ها مدیریت شهری جمالی نژاد وزارت کشور برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نماینده ولی فقیه به اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه/ برای جبران عقب افتادگی‌ها از حواشی بپرهیزید

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: متاسفانه وضعیت توسعه شهری ارومیه اصلا مطلوب نیست و در بسیاری از مباحث عقب افتادگی وجود دارد که تاوان این را مردم می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ادامه داد: برای جبران عقب افتادگی‌ها انتظار بنده این است از حواشی موجود پرهیز کنید و به صورت جهادی وارد عمل بشوید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: در برخی کشورها، مدیریت شهری مشوق‌هایی برای مشارکت مردم در توسعه شهری قرار داده است که نتیجه خوبی هم گرفته اند. برای مثال در فلان کشور، اگر فردی در حوزه بافت فرسوده شهری سرمایه گذاری بکند و تبدیل به بافت جدید نماید، مدیریت شهری در بحث عوارض مشوق‌هایی قرار داده است که توصیه بنده هم این است که مردم را در توسعه شهری با قرار دادن مشوق، مشارکت دهید و از ظرفیت عظیم مردم غافل نشوید.

امام جمعه ارومیه افزود: اگر واقعا کمر همت برای حل مشکلات مردم ببندید، بنده در کنار شما هستم و مطمئنا مردم نیز همراهی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی بیان کرد: برخی از مشکلات موجود شهری، از جمله مسئله سدمعبر مرتبط با اقتصاد مردم است ولی برخی از مشکلات، از جمله ترافیک شهری و عدم تناسب المان‌های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه مربوط به عدم مدیریت صحیح است.

 وی افزود: البته در بحث سدمعبر نیز نظارت موثری وجود ندارد. در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم باوجود اینکه داخل مغازه خالی است، پیاده رو و محل تردد مردم را اشغال کرده اند.

در این دیدار سه نفر از شورای اسلامی شهر ارومیه از جمله رئیس و نایب رئیس شورا حضور نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم / خودکفایی در تولید آسفالت شهری
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه
  • توسعه شهری ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
  • هشدار نماینده ولی فقیه به اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه/ برای جبران عقب افتادگی‌ها از حواشی بپرهیزید
  • دارایی‌های مختلف شهرداری بورسی می‌شوند
  • توسعه شهر ارومیه با جلب مشارکت مردم
  • قم موفق‌ترین کلان‌شهر کشور در حوزه پسماند؛ کاهش میزان دفن مستقیم به صفر
  • آغاز نخستین رویداد خلاقیت و نوآوری مشهد