Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@05:50:53 GMT

مواد غذایی که نباید با معده خالی بخورید

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۹۹۰۵

مواد غذایی که نباید با معده خالی بخورید

اینکه چه زمانی یک مواد غذایی را بخوریم، در نوع خود برای سلامتی شما حایز اهمیت است. این مطلب به شما کمک می‌کند که باید‌ها و نباید‌ها در مصرف مواد غذایی در اصطلاح عمومی با «شکم خالی» را بدانید.

آبمیوه‌های حاوی شکر: مصرف این نوشیدنی‌ها با معده خالی از آنجا که با شکر تصفیه شده پر شده‌اند، میل شما را به پرخوری در طول روز افزایش داده و باعث ایجاد التهاب در بدن میشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوجه فرنگی: اگر از ریفلاکس معده یا زخم معده رنج می‌برید، قطعا نباید گوجه فرنگی را به وعده صبحانه خود اضافه کنید. گوجه فرنگی حاوی اسید تانیک است که میزان اسیدیته معده شما را افزایش داده و علائم تان را وخیم‌تر می‌کند.

چای و قهوه: مصرف این دو نوشیدنی در وعده‌ای که هنوز معده شما خالی است، باعث تهوع و درد معده می‌شود. نوشیدن قهوه با معده خالی علائم گاستریت و ریفلاکس را تا حد زیادی تشدید می‌کند.

مرکبات: خاصیت اسیدی دارند و مصرف آن‌ها با معده خالی، اسیده معده را به مقدار بسیار زیادی افزایش داده و روی عشای مخاطی معده اثر نامطلوبی گذاشته و منجر به نارحتی‌های گوارشی و استفراغ می‌شود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود آب پرتقال، را با شکم خالی مصرف نکنید و پیش از خوردن آنها، حتما لقم‌های نان یا بخشی از صبحانه را میل کنید.

نوشیدنی‌های سرد: اگر با معده خالی انواع نوشیدنی‌های سرد مصرف کنید، سرمای آن معده و روده‌ها را تحریک کرده و باعث انقباض آن‌ها می‌شود. این انقباض‌ها پس از مدتی، بدن را به سمت اختلال در واکنش‌های شیمیایی آنزیمی متفاوت پیش برده و موجب بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

موز: موز غنی از منیزیم است. خوردن موز با معده خالی، به شدت و به طور ناگهانی مقدار منیزیم در بدن را افزایش داده و منجر به به هم خوردن تعادل بین منیزیم و کلسیم در خون فرد می‌شود، و ممکن است اثرات بازدارنده‌ای روی قلب و عروق داشته و در نهایت سلامت انسان را به خطر اندازد.

ماست: خوردن ماست با معده خالی، در بدن واکنش ایجاد می‌کند. بهترین کار مصرف آن، دو ساعت پس از شام یا قبل از خواب است. این روش نه تنها باعث طراوت بدن و بهبود هضم غذا شده، بلکه می‌تواند یبوست را نیز برطرف سازد.

آدامس جویدن: هنگامی که آدامس می‌جوید، اسید‌های معده ترشح می‌شوند و می‌توانند پرز‌های معده را از بین ببرند. جویدن طولانی مدت آدامس به مشکلاتی همانند ورم و التهاب معده منجر می‌شود.

دارو‌های مسکن: این کار باعث می‌شود در بلند مدت مشکلات گوارشی برای فرد ایجاد شود.

مواد غذایی که خوردن آن با شکم خالی مفید است:

تخم مرغ: شما باید این ماده غذایی را با معده خالی مصرف کنید تا در طول روز احساس گرسنگی به سراغ تان نیاید.

زغال اخته: کم کالری و غنی از مواد مغذی برای تعادل فشار خون، بهبود متابولیسم و بهبود سطح حافظه است.

هندوانه: این میوه خوشمزه علاوه بر این که مقادیر زیادی آب را در خود جای داده، غنی از لیکوپن است و سلامت قلب و عروق و سلامت چشم شما را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

آجیل: هیچ غذایی مانند آجیل برای مصرف با معده خالی مفید نیست. انواع آجیل حاوی پروتئین و چربی‌های سالم است که منجر به کاهش اسید معده و پیشگیری از زخم معده می‌شود.

فرنی: مصرف این گزینه غذایی در وعده صبح باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شود و در بین بردن سموم بدن و افزایش باکتری‌های خوب روده موثر است.

منبع: ایرنا

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه معده درد تغذیه افزایش داده معده خالی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه در ماه رمضان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کنیم؟

ایسنا/گیلان معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان اهمیت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان را یادآور شد و گفت: با پیروی از برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان هم می توان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۲۷ اسفندماه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: روزه داری در کنار اجرای برنامه غذایی صحیح در این دوران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلب بیماری هایی که عادات اشتباه غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن ها دخالت دارند، بسیار تاثیرگذار و کمک کننده است.

وی با تعریف برنامه غذایی متنوع و متعادل، گفت: این برنامه شامل تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است که رعایت میانه‌روی و تعادل با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی در آن توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: روزه‌داران در این ایام باید از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مغزها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وعده سحری و دو وعده افطار و شام، وعده های اصلی در ماه مبارک رمضان است افزود: در وعده سحری از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند، استفاده شود. همچنین در وعده سحری سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی باید مصرف شود.

رضوانی نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه های گازدار، شربت ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ را موجب تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز دانست و یادآور شد: توصیه می شود در وعده سحر این نوشیدنی ها مصرف نشوند و مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان ادامه داد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می شود.

وی درباره وعده افطاری نیز، توضیح داد: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده کرد. مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است هم برای وعده افطار توصیه می شود.

به گفته رضوانی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بـدون روغن غذای مناسبی برای افطار است و خوردن آش های غلیظ و چرب در وعده افطار توصیه نمی شود.

وی مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است را برای روزه داران بسیار محدود توصیه کرد و افزود: به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین و... در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، شام را به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری برشمرد و اظهار کرد: بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، شام را صرف کنند.

وی بیان کرد: در وعده شام می توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج به شکل پلو و خورشت، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

رضوانی عنوان کرد: غذایی که در وعده شام خورده می شود باید کم چرب و کم نمک باشد و پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین «ث» و پیش ساز ویتامین «آ» است را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد و ادامه داد: سبزی ها و میوه ها دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

وی تاکید کرد: به روزه داران توصیه می شود در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت های خانگی بسیار کم شیرین استفاده کنند.

رضوانی ابراز امیدواری کرد: روزه داران عزیز با رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری بهره مند شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چند توصیه سلامتی برای ماه مبارک رمضان
  • اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی
  • مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند
  • راهکار‌های ترک عادات غذایی اشتباه در ماه رمضان
  • خوردن این غذا‌ها در افطار و سحر ممنوع
  • چگونه در ماه رمضان عادات غذایی اشتباه را اصلاح کنیم؟
  • قبل از سفر هوایی از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید
  • تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • با عادت‌های غذایی سرطان‌زا آشنا شوید
  • توصیه‌هایی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری