Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:12:42 GMT

کروناویروس دلتا می‌تواند از اثر واکسن فرار کند!

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۰۷۴۰

کروناویروس دلتا می‌تواند از اثر واکسن فرار کند!

پژوهشگران "دانشگاه گلاسگو" در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که کروناویروس دلتا می‌تواند با جهش یافتن، از ایمنی حاصل از واکسن فرار کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس استاندارد، واکسن‌ها در کاهش دادن میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ موثر هستند اما پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که ظهور گونه‌های نگران‌کننده کروناویروس ممکن است اثربخشی واکسن‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش که توسط دانشمندان مرکز پژوهش ویروس "دانشگاه گلاسگو"(University of Glasgow) انجام شده است، نشان می‌دهد که کروناویروس نوع دلتا ممکن است در فرار از واکنش محافظتی واکسن‌ها موفق‌تر باشد.

جهش‌ها، شکل پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را تغییر می‌دهند، از شناسایی پادتن جلوگیری می‌کنند و ویروس را قادر می‌سازند تا از ایمنی حاصل از واکسن فرار کند. میزان مصونیت گیرندگان واکسن در برابر نوع دلتا هنوز ناشناخته است.

پژوهشگران برای تعیین ظرفیت انواع گوناگون کروناویروس از جمله آلفا، بتا و دلتا در فرار از واکنش ایمنی محافظتی واکسن‌ها، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از افراد سالمی را که واکسن "فایزر"(Pfizer) یا "آسترازنکا"(Astra Zeneca) دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

۱۵۶ نفر دو دوز و ۵۰ نفر یک دوز واکسن را دریافت کرده بودند. آنها پروتئین‌های "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) را در یک سیستم مدل ویروس، در معرض نمونه‌های به دست آمده از افراد واکسینه‌ شده قرار دادند و واکنش پادتن را مشاهده و اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند که پادتن‌ها چگونه به طور مؤثر از آلوده کردن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و به خنثی‌سازی ویروس می‌پردازند.

پژوهشگران دریافتند که واکسن‌ها از بدن در برابر همه انواع کووید-۱۹ محافظت می‌کنند اما کاهش خنثی‌سازی پادتن در هر دو نوع بتا و دلتا را نیز خاطرنشان کردند. نوع دلتا در همه گیرندگان واکسن فایزر و آسترازنکا، واکنش ایمنی را به ترتیب ۴/۳۱ و ۵/۱۱ برابر کاهش داد.

اگرچه این پژوهش با یافته‌های جدید سازمان "بهداشت عمومی انگلستان"(PHE) مبنی بر اثربخشی کمتر واکسن در برابر نوع دلتا مطابقت داشت اما برای بررسی مستقیم اثربخشی واکسن طراحی نشده بود. همچنین در مورد بررسی سرم‌شناسی افرادی که واکسن "مدرنا"(Moderna) یا "جانسون اند جانسون"(Johnson & Johnson) را دریافت کرده بودند، گزارشی ارائه نکرد.

به رغم اینکه واکسن‌ها همچنان در پیشگیری از عفونت شدید و مرگ و میر، بسیار موثر هستند اما نظارت مداوم بر خنثی‌سازی در برابر انواع جدید نشان داده است که ویروس به مرور زمان، به تکامل خود به ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد.

واکسن‌های تقویت‌کننده، احتمال ابتلا به انواع جدید کروناویروس را که در حال حاضر در گردش هستند، کاهش می‌دهند. به گفته پژوهشگران، احتمالا طرح‌های جدیدتر واکسن نیز برای جلوگیری از ابتلا به انواع جدیدتر ویروس مورد نیاز هستند.

این پژوهش، در مجله "PLOS Pathogens" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 کرونای دلتا واکسن کروناویروس پروتئین پادتن دانشگاه گلاسگو نوع دلتا واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی خیاط زاده با اشاره به توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی گفت: هرگونه رفتار غیربهداشتی در ایام عید می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

 خیاط‌زاده با بیان اینکه خوردن و آشامیدن غذای ناسالم در این ایام بیماری التهابی روده ایجاد می‌کند گفت: در غذاخوری‌های بین راهی این مشکلات بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طی ایام نوروز همکاران بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طرح ضربتی به صورت مداوم بر تمامی محل‌های عرضه غذا نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل ماه مبارک رمضان افراد به غذاخوری‌های غیرمعتبر که از لحاظ امنیت غذایی سالم نیستند مراجعه نکنند ادامه داد: هموطنان تا حد امکان و تا زمانی که به مکان ثابت نرسیده‌اند از خوردنی‌هایی که در مدت زمان طولانی فاسد نمی‌شوند استفاده کنند در غیر این صورت کودکان و بزرگسالانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر دچار مخاطره می‌شوند.

خیاط‌زاده اذعان کرد: انواع ویروس‌هایی که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند تنها راه انتقال آنها از طریق تنفس اتفاق می‌افتد انتظار داشتیم بعد از کرونا فرهنگ استفاده از ماسک و عدم حضور افراد علامت دار در تجمع ادامه پیدا کند تا ویروس‌های سرماخوردگی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در روز‌های پایانی سال در مکان‌های سرپوشیده استفاده از ماسک به راحتی از انتقال بیماری‌ها پیشگیری می‌کند گفت: افراد علامت دار بهتر است قبل از مسافرت برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنند تا بهبود یابند اما اگر برنامه‌ریزی کرده و امکان تغییر وجود ندارد حتما از ماسک استفاده کنند.

وی به نکات استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: قرار دادن ماسک زیر چانه، دست زدن به قسمت بیرونی ماسک و استفاده طولانی مدت از آن یکی از راه‌های مهم انتقال ویروس می‌باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ماسکی که خیس نشده باشد به مدت ۶ تا ۸ ساعت قابل استفاده است اما اگر خیس شود باید ماسک دیگری جایگزین شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مایعات فراوان در طی مسافرت ضروری است یادآور شد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، قلب و عروق و فشار خون هستند یا جزو افرادی هستند که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید در طول سفر به خود بیشتر اهمیت دهند.

خیاط‌زاده افزود: برای تمام بیماری‌های ویروسی درمان خاصی وجود ندارد و فقط در آنفلوانزا می‌توانیم قرص اوسلتامیویر تجویز کنیم بنابراین تنها راه پیشگیری و درمان رعایت نکات بهداشتی، استراحت، استفاده از مایعات و برخی مسکن‌ها است.

وی اذعان کرد: افراد علامت دار روز اول قبل از مراجعه به پزشک از آنتی بیوتیک‌هایی که از هر داروخانه‌ای قابل تهیه است استفاده می‌کنند با این کار برای میکروب‌هایی که شاید در آینده وارد بدن شود مقاومت میکروبی ایجاد می‌کنند چراکه هیچ کمکی به ویروس‌ها نخواهد کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: تمام مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز شبانه روزی بهداشت استان در ایام تعطیل به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • چطور از شر «تبخال» خلاص شوید؟
  • ماجراجویی یک کاندیدا در انتخابات آمریکا؛ رابرت کندی جونیور کیست؟
  • آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان
  • متهم ردیف اول بیماری کبد چرب بشناسید
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • ۲۸ اسفند در دنیای علم چه خبر؟
  • درمان سریع زگیل در خانه با محلول گیاهی در کمتر از 10 روز
  • استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان