Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا، پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی (اکو) در اوایل هفته جاری در عشق‌آباد (ترکمنستان) با حضور سران این نهاد منطقه‌ای برگزار شد. در حاشیه این اجلاس در راستای توسعه دیپلماسی منطقه ای، مذاکراتی با روسای جمهوری سایر کشورها انجام شد که به مرحله قرارداد نیز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق برای سواپ سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران از جمله مهم‌ترین دستاوردهای حاصل شده در حاشیه این نشست بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در این نشست تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

رییس جمهوری افزود: اینک نیازمند دخالت جمعی دولت‌های عضو هستیم تا آثار مخرب همه‌گیری کرونا را از منطقه دور کنیم و مناسبات و تعاملات فی‌مابین را با شتاب مناسب و به کمک تجربه‌هایی که در حوزه سلامت و آموزش و تولید دارو داشته‌ایم، ارتقا دهیم.

کارشناسان اقتصادی از این موضع دولت سیزدهم حمایت کرده و توجه به توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و اتحادیه های منطقه ای را راهکاری مطمئن برای افزایش صادرات غیر نفتی می دانند.

در این راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اساس فعالیت این سازمان برای همکاری های منطقه ای بود تا به رشد اقتصاد این کشورها کمک کند و اعضا با یافتن راهکارها فعالیت های اقتصادی خود را توسعه دهند.

«موسی آقایی» بیان اینکه هدف اساسنامه های سازمان همکاری های اکو از نظر اقتصادی برای منطقه هنوز به ثمر نرسیده است، تصریح کرد: در برنامه ریزی ها دستاورد بیشتری پیش بینی شده بود و همکاری های منطقه ای باید از جایگاه کنونی فراتر می رفت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان با بیان اینکه برای توسعه تجاری، حذف و رفع موانع در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: بهبود زیربنایی از جمله در زمینه حمل و نقل و لجستیک از برنامه هایی بوده که تاکنون نتایج کافی را در برنداشته است.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهوری در سفر اخیر خود به ترکمنستان در زمینه بهبود مناسبات اعضای سازمان همکاری های اقتصادی اکو، گفت: اجرای موافقتنامه های همکاری میان کشورهای منطقه بر تجارت ایران تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت که می تواند استمرار یابد.

آقایی با بیان اینکه ازبکستان به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری های اقتصادی اکو کشوری در حال توسعه است، تاکید کرد: این کشور برای ایران از موقعیت مناسبی برخوردار است و بازار مناسبی برای محصولات ایرانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان در ازبکستان از کالاهای ایرانی استقبال می کنند، اظهار داشت: افزایش تجارت با این کشور می تواند توسعه صادرات را برای ایران به دنبال داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان خاطر نشان کرد: بازار کشورهای عضو همکاری های اقتصادی اکو ظرفیت تجاری بسیاری دارند که توسعه روابط می تواند صادرات ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

تجارت ۷ میلیارد دلاری با اکو در نیمه نخست ۱۴۰۰

به گزارش ایرنا، ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند.

بر اساس اعلام گمرک، در نیمه نخست امسال، حجم تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، ۱۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار بود که رشد ۶۷ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش کالای تبادل شده را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.

از مجموع کالای تبادل شده، ۱۲ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۸۳۹ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۷۲ دلار، سهم صادرات و ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ دلار نیز سهم واردات از ۹ کشور عضو سازمان همکاری های اکو بود.

ترکیه با هفت میلیون و ۲۱۴ هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار با رشد ۳۹۶ درصدی در وزن و ۲۴۷ درصدی در ارزش در رتبه نخست، افغانستان با خرید ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تن به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار با کاهش ۲۵ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش در جایگاه دوم، پاکستان با خرید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار با رشد ۴۱ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش در جایگاه سوم، ازبکستان با خرید ۴۱۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار با رشد ۴۳۸ درصدی در وزن و ۳۲۸ درصدی در ارزش در جایگاه چهارم و جمهوری آذربایجان با خرید ۳۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۲ میلیون دلار با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش در جایگاه پنجم صادرات ایران قرار گرفتند.

همچنین ترکیه با ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار ۸۷ درصد وزن و ۹۰ درصد ارزش، پاکستان با ۱۱۰ میلیون دلار و رشد ۱۳ درصدی، ازبکستان با ۶۶.۵ میلیون دلار و رشد ۵۴ درصدی، قزاقستان با ۳۲ میلیون دلار و رشد ۴۹ درصدی، جمهوری آذربایجان با ۲۲.۷ میلیون دلار و رشد ۱۰۱ درصدی، ترکمنستان با ۲۱.۵ میلیون دلار و رشد ۲۸۹ درصدی، افغانستان با ۶.۴ میلیون دلار و رشد ۴۱۶ درصدی، تاجیکستان با ۴.۷ میلیون دلار و رشد ۱۶ درصدی و قرقیزستان با ۱.۴میلیون دلار و کاهش ۵۱ درصدی در اول تا پنجم واردات به ایران قرار دارند.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آبان ماه ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان عشق آباد جمهوری آذربایجان صادرات غیر نفتی ازبکستان ترکمنستان توسعه صادرات قزاقستان واردات تجارت ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان عشق آباد جمهوری آذربایجان صادرات غیر نفتی ازبکستان ترکمنستان توسعه صادرات قزاقستان واردات تجارت ترکیه درصدی در ارزش در جایگاه همکاری های اقتصادی اکو هزار تن کالا به ارزش میلیون دلار با رشد سازمان همکاری جمهوری آذربایجان میلیون دلار و رشد درصدی در وزن ۲ میلیون ۲ میلیارد ارزش ۲ منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان یزد

ایسنا/یزد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از صادرات بیش از یک میلیارد دلاری صادرکنندگان یزدی طی ۱۱ ماهه سالجاری از گمرکات کشور خبر داد.

«محمدکاظم صادقیان» افزود: صادرکنندگان استان یزد در مدت یازده ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۱ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار از گمرکات کشور صادرات داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به میزان صادرات استان از گمرک یزد گفت: صادرات استان در ۱۱ ماه سال جاری دو هزار و ۸۷۳ تن کالا به ارزش ۴۶۸ میلیون دلار از گمرک استان یزد اعلام شده است.

صادقیان تصریح کرد: در این مدت علاوه بر کاشی و سرامیک، انواع محصولات و مقاطع فولادی، انواع هیدروکربن، انواع نایلون و کیسه فریزر، انواع لوله و پروفیل، انواع ظروف شیشه‌ای، اکسید مولیبدن و فرو مولیبدن، انواع سیم و کابل، پسته و مغز پسته، انواع روفرشی، کالاهای عمده صادراتی از گمرک استان یزد هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی صمت یزد، این مسئول ادامه داد: کشورهای عراق، امارات متحده عربی،  پاکستان، افغانستان، عمان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان  و گرجستان، ۱۰ کشور برتر مقصد صادراتی از گمرک استان یزد هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد 100 درصدی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی
  • پیش بینی تحقق رشد ۵ درصدی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲
  • سفیر پاکستان در تهران: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان باید به ۵ میلیارد دلار برسد
  • سفیر پاکستان در تهران: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان باید به 5 میلیارد دلار برسد
  • سفیر جدید ایران در نیجر با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • آمادگی مازندران برای تحقق رشد اقتصادی ۱۲ درصدی
  • تا اردیبهشت سال آینده اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب می‌رسد
  • ارتباط پایدار با کشور‌های منطقه را پیوند‌های اقتصادی تضمین می‌کند
  • ارتباط پایدار با کشورهای منطقه را پیوندهای اقتصادی تضمین می‌کند
  • رشد ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان یزد