Web Analytics Made Easy - Statcounter

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند، تصریح کرد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

به گزارش برنا، علی باقری پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از گفت‌وگوها با ترکیب یک هیات جدید شامل افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته تاثیر خودش را روی طرف مقابل گذاشت و برخی طرف‌ها در صحبت‌هایی که در جلسات داشتیم به این نکته اشاره کردند که ترکیب هیات نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی افزود:‌نکته دوم اینکه در این دوره از گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید، تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به طور مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما در دو زمینه یکی در موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همینطور در مورد موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به طور مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی برای مذاکره است و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستند مستدل و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

باقری گفت: از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آن‌ها پس از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند.

وی خاطر نشان کرد: ما بارها و حتی در جلسه آخر کمیسیون مشترک تصریح کردیم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکراتی ما آمادگی دارد که گفت‌وگوها را در همین زمان ادامه دهد. ولی به هر حال چون آن‌ها می‌خواستند پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهند این درخواست را مطرح کردند و ما موافقت کردیم که آن‌ها به پایتخت‌هایشان بروند تا برای هفته پیشرو پاسخ‌ها را آماده کنند و ارائه پاسخ‌ها به طرف ایرانی مبنایی برای مذاکره بین دو طرف قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: هواپیما اسلامی ایران جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران دولت ایران ایران پایتخت جمهوری اسلامی ایران دولت هواپیما جمهوری اسلامی ایران پاسخ مستند پایتخت ها گفت وگوها طرف مقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران مقابل حوادث هسته‌ای چقدر است؟

 

به گزارش تابناک، ایران به عنوان یک کشور دارای نیروگاه اتمی فعال و تاسیسات هسته‌ای برنامه مدیریت اضطراری پرتویی دارد یا خیر.

ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای نیروگاه اتمی فعال و فعالیت‌ها و تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای باید در برابر حوادث طبیعی و خسارات ناشی از آن، برنامه‌ای مدون و عملیاتی داشته باشد. حوادث هسته‌ای ویژگی‌های خاصی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها این است که این حوادث محدود به مرزهای آن کشور نیستند و ابعاد رادیولوژیکی وسیعی پیدا می‌کنند که با حواس پنج‌گانه درک نمی‌شوند؛ از این رو، لزوم یک برنامه مدون پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از چنین پدیده‌هایی در کشور ضروری است.

بیش از یک دهه پیش کشور به لزوم تدوین چنین طرحی اقدام کرد و این طرح در نهایت تهیه و ارائه شد، اما به دلیل برخی نواقص و عدم تطابق با قوانین و استانداردهای بین‌المللی مورد بازبینی قرار گرفت.

«طرح ملی مدیریت شرایط اضطراری پرتویی» بر اساس بند الف ماده ۴۱ قانون پنج‌ ساله برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور مصوب ۱۳۹۵ تصویب شده است که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف شد با رعایت اصول پدافند غیرعامل نسبت به تدوین طرح ملی مقابله با شرایط اضطرارای نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای با همکاری سازمان (برنامه و بودجه)، وزارت‌خانه‌های دفاع و پشتیبانی، نیروهای مسلح، امور خارجه و سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام کرده و آن را به تصویب شورای‌ عالی امنیت ملی برساند.

از سال ۱۳۹۰ این طرح از طرف سازمان پدافند طراحی و ابلاغ شد اما به دلایل فنی نتوانست به خیلی از اهدافش دست پیدا کند، چرا که برخی از استانداردهای بین‌المللی که در مدیریت شرایط اضطراری باید در طرح گنجانده می‌شد، نبود. به همین دلیل در برنامه ششم توسعه تصویب شد تا این برنامه بازبینی شود و این وظیفه به سازمان انرژی اتمی داده شد. در سال ۱۳۹۷ بازبینی این طرح شروع شد و این کار حدود دو سال و نیم زمان برد تا به یک توافق جمعی با تمامی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دست پیدا کنند و در نهایت در  سال ۱۳۹۹ شورای عالی امنیت ملی این طرح را تصویب کرد. در پایان سال ۱۴۰۱ بعد از جلسات متعدد در شورای عالی امنیت ملی این طرح ابلاغ شد.

اهداف برنامه مدیریت شرایط اضطراری پرتویی به طور خلاصه به شرح زیر است؛

مدیریت یکپارچه شرایط اضطراری پرتویی،

اطمینان از همسو و هم‌راستا بودن ظرفیت‌های مناسب و کافی در سازمان های پاسخ در سطح استانی و ملی،

کاهش آسیب‌پذیری جامعه،

افزایش تاب‌آوری جامعه،

کاهش و محدود کردن حادثه در محل وقوع و کاهش پیامدهای آن،

ارتقای خدمات سلامت مردم شامل پیشگیری از آثار قطعی و مرگبار حادثه و کاهش آثار احتمالی و بلندمدت حادثه،

ارتقای سطح آموزش و اطلاع رسانی عمومی،

مردم یاری و صیانت از مردم،

کاهش پیامدهای روانی،

حفاظت از محیط زیست و

کاهش پیامدهای اقتصادی و بهره‌گیری از توان همه ارگان‌های پاسخ جهت کنترل حادثه.

یکی از موضوعات جدی در این برنامه این است که این طرح باید با ساختار مدیریت بحران کشور به طور یکپارچه عمل کند و جنبه ملی داشته باشد و ذیل آن برنامه‌های تخصصی برای مقابله و جبران خسارات حوادثی مثل زلزله، حوادث شیمیایی، سیل و غیره در نظر گرفته شود.

در این طرح وظایف و مسئولیت‌ها به طور جزیی و با دقت تشریح شده است و دامنه شمول آن تقریبا به تمام حوادث سیستمی که در تاسیسات هسته‌ای و غیر هسته‌ای رخ می‌دهد یا در حوادثی از جمله گم شدن یا سرقت مواد هسته‌ای، سقوط سفینه فضایی و غیره برمی‌گردد. تنها حوزه‌ای از حوادث که از شمول این طرح خارج است، بحث حمله نظامی  یا حمله هسته‌ای به کشور است که در این مورد به دلیل نوع ساختار پاسخ، مدیریت آن در این طرح نمی‌گنجد، البته اقدامات تروریستی که به حادثه در تاسیسات هسته‌ای منجر می‌شود، در طرح ملی مذکور دیده شده است.

در حالت کلی سه وضعیت پرتودهی بر اساس مقرارت ملی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که در کشور برای هر سه وضعیت دستورالعمل خاص وجود دارد. یکی از مسائلی که در طرح ملی دیده شده است و ضروری است در اجرای کار هم مورد توجه باشد، انطباق دستورالعمل‌ها با استانداردهای بین‌المللی و آژانس است، چون اگر این انطباق وجود نداشته باشد در تعامل با کشورهای همسایه یا در توافقات دو جانبه در استفاده از تجارب و مدیریت عملیاتی با چالش‌های جدی رو به رو می شویم. 

در طرح ملی سه طبقه‌بندی کلی برای حوادث وجود دارد؛ اول حوادثی است که در تاسیسات هسته‌ای رخ می‌دهند و منشاء آنها در درون تاسیسات است. دوم، حوادثی که خارج از تاسیسات رخ می‌دهد، مثل حمل و نقل مواد هسته‌ای، سقوط سفینه فضایی، سرقت و گم شدن چشمه رادیواکتیو و غیره، نوع سوم حوادثی است که خارج از کشور انجام شود، اما کشور متاثر از آن حوادث می‌شود مثل اتفاقی که در یکی از نیروگاه‌های کشورهای همسایه رخ دهد. طرح ملی بر اساس این سه مفهوم از حوادث برنامه‌ریزی شده است و پاسخ‌ها و مدیریت در دو سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین دبیرخانه ستاد مدیریت شرایط اضطرار در وزارت کشور تشکیل می‌شود و رییس ستاد وزیر کشور است. در شرایط خاص که نیاز به بسیج ملی در سطح وسیع باشد، این تصمیم در سطح شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور اتخاذ می‌شود.

 

علاوه بر این، در این طرح تجهیز، آموزش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی متخصص که در شرایط بحرانی باید به کار گرفته شوند، در نظر گرفته شده است. علاوه بر این آمادگی و تجهیز هر استان باید متناسب با توان و نیاز هر استان باشد. مثلا نیازمندی استان بوشهر با استان خراسان شمالی متفاوت است یا استان‌هایی که دارای تاسیسات هسته‌ای هستند یا دارای تاثیرپذیری جدی از حوادث برون مرزی در دسته بندی اول قرار گیرند. اما مسئولیت مدیریت کار به عهده استانی است که حادثه در آن رخ داده است.

شایان ذکر است با توجه به پروژه‌های هسته‌ای جدید که در کشور در حال انجام است و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، تغییراتی در این طرح در کوتاه مدت اعمال خواهد شد و وظیفه اعمال این تغییرات به ستاد ملی اجرای طرح سپرده شده است.

اگر حوادث هسته‌ای در بالاترین سطح در کشور داشته باشیم، شورای عالی مدیریت بحران تشکیل می‌شود که سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات کلان در آن برنامه‌ریزی می‌شود، اما این شورا در شرایط خاص فعال می‌شود و حوادث دیگر در سطوح پایین‌تر در ستاد ملی مدیریت بحران تصمیم‌گیری می‌شود. هم‌چنین تمام سازمان‌های کشور تحت نظارت ستاد ملی و استانی قرار می‌گیرند. این ستادها در حوزه رادیولوژیکی و اثرات آن و پیش‌بینی از تبعات، از مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور مشاوره می‌گیرند.

به طور کلی این طرح به ما نشان می‌دهد در شرایط اضطرار مدیریت بحران چگونه باید انجام گیرد و هر سازمان و شهر و استانی چه اقداماتی را باید انجام دهد. وجود چنین دستورالعلمی می‌تواند راهگشای موثر و مهمی در شرایط بحرانی باشد. این ساز و کار در مرداد ماه سال جاری توسط وزیر کشور به تمام سازمان‌های مختلف ابلاغ شده است و تدوین طرح‌های استانی در دستور کار است و در پایان سال جاری قرار است اولین طرح در استان بوشهر آماده شود که شامل عملکرد نیروگاه در شرایط اضطرار است.

 

 

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها برای حضور مسافران نوروزی در اردبیل برنامه‌ریزی کنند/ آمادگی در مقابل مشکلات آب‌وهوایی ضروری است
  • ادامه حواشی ژاوی: اعتراض تا حد اخراج! (عکس)
  • ارائه بورسیه‌ تحصیلی و تجارب گردشگری ایران به افغانستان
  • آمادگی توانمندسازی جامعه ایثارگر را در حوزه‌های مهارتی داریم
  • حماس: نتانیاهو در راستای اهداف شخصی برای ادامه جنگ تلاش می‌کند
  • رایزنی‌های گسترده مصر و حماس برای تکمیل روند مذاکرات آتش‌بس در غزه
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به یک صهیونیست: آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته به گور خواهد رفت
  • آمادگی ایران مقابل حوادث هسته‌ای چقدر است؟
  • اعلام آمادگی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار