Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@09:19:27 GMT

- آی معلم! دست از سر اون بچه‌ها بردار

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۰۹۶۰

عصر ایران؛ فردین علیخواه- (عضو گروه جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان)

یکی از شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آزادم تعریف می‌کند:
«بعدظهرِ هشتم آذر سال 1376 بود. بله. همون روزِ مسابقه فوتبال ایران و استرالیا. ما توی کلاسمون در مقطع اول دبیرستان هنوز تعیین رشته نکرده بودیم و این احتمال وجود داشت که هر کدوم از بچه‌ها به رشته‌های مختلفی شامل فنی‌حرفه‌ای، کار و دانش، ریاضی، تجربی و انسانی برن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از اونجایی که مدیر مدرسه تشخیص داده بود عموم دانش‌آموزان در درس ریاضی ضعیف هستن برای درس ریاضی کلاس تقویتی گذاشته بود و شرکت در اون رو هم برای همه اجباری کرده بود.
این در حالی بود که خیلی از ما، که یکی‌شون من باشم، اصلاً قصد ادامه تحصیل در رشته ریاضی رو نداشتیم.

نماینده کلاس هر چقدر پیش مدیر التماس کرد که ما با بچه‌های دیگه تعطیل بشیم(چون ساعت شروع بازی بعد از تعطیلی مدرسه بود) مدیر مدرسه به هیچ عنوان راضی نشد کلاس رو تعطیل کنه.
حتی ازش خواستیم که مابین کلاس که حالت زنگ تفریح داشت گزارش بازی رو از رادیو برای ما پخش کنن که اون رو هم قبول نکرد.

ما اون روز سر کلاس ریاضی نشستیم ولی چه نشستنی!

وقتی تعطیل شدیم اون بازی تاریخی و گل خداداد عزیزی هم تموم شده بود …»


گروه پینک فلوید که به اجرای آهنگ‌های اعتراضی شهرت دارد در سال 1979 اثری عرضه کرد که از ساخته‌های راجر واترز، یکی از بنیان‌گذاران گروه بود.

مصراع نخست این ترانه با «ما نیازی به تحصیلات نداریم» شروع می‌شود و همسرایان، که دانش‌آموزند، در ترجیع‌بند ترانه با خشم و نفرت معلمان را خطاب قرار می‌دهند و فریاد می‌زنند:

«آی معلم! دست از سرِ اون بچه‌ها بردار»

آنچه در متن این ترانه و ویدئو‌های مربوط به آن برجسته بود کنترل سفت و سخت رفتار و ذهن دانش‌آموزان، اعمال قدرت و تحمیل اراده بر آنان، و در مجموع درونی کردن انضباط با ابزار‌های خشن بود. این اثر در سال‌های بعد نیز همچنان مورد توجه منتقدان نظام‌های آموزشی قرار داشت و هم اکنون نیز ویدئوی آن بینندگان بسیاری دارد.

احتمالاً آن مدیر مدرسه تصور می‌کرد که ریاضی شوخی نیست و نسل آینده‌ساز باید خوب ریاضی یاد بگیرد، شاید هم تصور می‌کرد که نسل آینده‌ساز باید منضبط بار بیاید و جامعه به آدم‌های منضبط نیاز دارد، یا اینکه مدرسه جای تفنن و شاید هم لهو و لعب نیست و آنچه اساسِ آموزش را تشکیل می‌دهد جدیت و سخت‌کوشی دانش‌آموز است.

نمی‌دانم. شاید هم با خودش فکر می‌کرد که اگر کوتاه بیاید بدون تردید بعد‌ها دانش‌آموزان درخواست‌های دیگری خواهند داشت پس بهتر است اکنون از خود نرمشی نشان ندهد. دلیل هر چه باشد ایشان حسرتی در دل دانش‌آموزان بینوای آن کلاس کاشت که هرگز به آسانی فراموش نخواهند کرد.

و موضوع تنها به حسرتی غمناک ختم نمی شود: تنفر از مدرسه، کلاس و کتاب هم هست. دوستی تعریف می‌کرد که برادر نوجوانش در حیاط خانه یک کیسه‌بوکس آویزان کرده است و گاهی بر آن مشت می‌کوبد.

آنچه تعریف ایشان را برای من قابل تأمل می‌کند آن است که می‌گفت برادرش با ماژیک روی کیسه‌بوکس نام چند نفر از معلمانش را نوشته است و هر بار با خشم بر روی آن مشت می‌کوبد و با خودش حرف می زند.


آنچه در ابتدای سطرهای این نوشته آمد شاید مربوط به چند دهه قبل باشد ولی سیاستِ « کنترل و انضباط»، آن هم در خشن‌ترین صورت‌های آن هنوز از نهادهای رسمی این کشور دور نشده است. سرکوب شادی‌ها، سرخوشی‌ها و شور و هیجان‌ها و تبدیل آنها به حسرت، خشم و نفرت مهم‌ترین هنر نهادهای رسمی در این کشور است.
...................................
کتاب‌های دیگری از همین قلم برای خریدن و خواندن:

فردین علیخواه/ تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند/ نشر هنوز
فردین علیخواه/ از لذت آنی تا ملال فوری/ نشر هنوز

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانش آموزان بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس

معاون اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، گفت: استان نیازمند یک هزار کلاس درس است که در قالب احداث و بازسازی، احداث می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مهدی اسعد امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: 1800 فضای آموزشی با 10 هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد که اداره کل نوسازی مدارس، وظیفه نوسازی و توسعه مدارس را در اختیار دارد.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان نیازمند یک هزار کلاس درس برای احداث و نوسازی است که 500 کلاس درس در قالب تخریب و نوسازی و 500 کلاس درس در قالب احداث است.

اسعد بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که شاخص پراکندگی وجود دارد، به دلیل اینکه به خاطر بافت اقلیمی، مدرسه‌ای با کمتر از 10 دانش‌آموز راه‌اندازی شده که باعث شده میزان سرانه فضای آموزشی بالا رود، مشکل سرانه آموزشی در بعضی نقاط سرانه سیاه است که به معنی سرانه زیر3 متر است، منظریه و شهر لردگان از جمله این سرانه‌های پایین آموزشی هستند.

وی با اشاره به استانداردسازی گرمایشی در سطح مدارس، مطرح کرد: هدف در این استانداردسازی این است که شعله مانند بخاری در مدارس وجود نداشته باشد، 8 هزار کلاس درس در سطح استان استانداردسازی گرمایشی شده‌اند که برخی در طول احداث و برخی دیگر بعد از احداث استانداردسازی گرمایشی شده‌اند، حدود 2 هزار کلاس درس همچنان استانداردسازی گرمایشی نشده‌اند.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مدارس کانکسی در سطح استان، گفت: 19 مدرسه کانکسی در سطح استان وجود داشت که احداث 10 مدرسه از آن شروع شده است، 9 مدرسه دیگر به دلیل عدم تامین زمین، هنوز شروع به احداث نشدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قدمت و آثار مشهود مانند ترک‌های دیوارها، 100 مدرسه خطرآفرین در سطح استان وجود دارد که اگر مقاوم‌سازی ممکن باشد، مقاوم‌سازی می‌شود وگرنه تخریب و بازسازی می‌شوند، عمده این 100 مدرسه از جمله تخریب و بازسازی هستند، در کنار این مدارس نیز 100 مدرسه دیگر نیاز است در سطح استان احداث شود.

علیمردان علیمردانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان چهارمحال و بختیاری در این نشست اظهار داشت: مجمع از سال 78 در سطح کشور تشکیل و در استان نیز به‌صورت رسمی از سال 95 آغاز به فعالیت کرده است که در سازماندهی و جذب خیرین و کمک به دانش آموزان و احداث مدارس و غیره فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز در استان، گفت: 640 میلیارد ریال اعتبار در این جشنواره جمع‌آوری شد که بیش از نیمی از آن تاکنون برای ساخت و نوسازی مدارس، محقق شده است.

محمد صفرزاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در این نشست عنوان کرد: اکنون 82 پروژه خیری در سطح استان با 70 مدرسه و 351 کلاس درس در حال اجرا و احداث است که 46 هزار متر مربع فضای آموزشی به فضاهای آموزشی اضافه می‌کند.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 2 نمازخانه، 8 سالن ورزشی و یک مجتمع آموزشی فرهنگی، مطرح کرد: مجموع این فضاهای احداثی در استان، 58 هزار و 200 متر مربع متراژ آن است که با مشارکت خیرین در حال احداث هستند.

صفرزاده با اشاره به اینکه سرانه آموزشی کشور 8.39 متر مربع و در استان 8.25 متر مربع است، خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فضاهایی که در سطح استان در دست احداث است، مورد نیاز است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • ۸۸ مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به ۱۰۹ کلاس درس
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • شکرگزاری در کلاس ریاضی
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • معلمی با حقوق ۳۰ هزار تومانی!
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش