Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@21:02:24 GMT

مهم‌ترین نگرانی والدین معلولان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۲۰۸۳

مهم‌ترین نگرانی والدین معلولان

مدیر گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد جمعیت جهان از معلولیت رنج می‌برند، گفت: افراد در اوج معلولیت نیز می‌توانند دارای استقلال ذهنی و فکری باشند.
نوید میرزاخانی مدیر گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی ضمن گرامیداشت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان، با اشاره به اینکه تقریباً ۱۵ درصد جمعیت جهان از معلولیت رنج می‌برند گفت: میزان شیوع معلولیت در مردان بیش از زنان است و تقریباً حدود ۵۵-۵۱ درصد معلولان کل جهان را مردان و ۵۰-۴۸ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرز بین سلامتی و معلولیت را بسیار باریک عنوان کرد و افزود: در یک لحظه و با یک سانحه ممکن است فرد سالم دچار معلولیت شود. اما افراد در اوج معلولیت نیز می‌توانند دارای استقلال ذهنی و فکری باشند و مهارت‌های بهتری را برای زندگی خود کسب کنند.

به گفته وی، معلولیت یا کم توانی صرفاً شامل اختلال عملکرد حرکتی، ذهنی و روانی نمی‌شود بلکه امروزه تعریف وسیعی دارد و سلامت جسمی، روحی، روانی، فکری و تمام مهارت‌های مورد نیاز یک فرد برای زندگی را در بر می‌گیرد.

میرزاخانی، معلول را فردی عنوان کرد که دچار نقص در مهارت‌های حرکتی، رفتاری، شناختی، احساسی، هوشی و هیجانی هست و نمی‌تواند مستقلاً عملکرد مناسبی در جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد: معلولیت صرفاً محدود به اختلالات جسمی و ذهنی و هوشی نمی‌شود. بلکه اگر فردی به دلیل استرس و اضطراب بالا قادر به انجام کار‌های روزمره خود نباشد یا از لحاظ هیجانی نتواند خود را کنترل کند و احساس امنیت و آرامش نداشته باشد و عملکرد زندگی روزمره وی مختل شده باشد به عنوان معلول شناخته می‌شود.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، هدف تیم توانبخشی ارتقای سطح زندگی و استقلال عملکردی فرد معلول است و با انجام مداخلات درمانی مناسب برای افزایش استقلال، بهبود عملکرد و سلامت روانی، روحی، جسمی، ذهنی، فکری و شناختی مددجو تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به تجربه خود در حوزه سلامت روان کودکان به ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم خاطرنشان کرد: آسیب‌های ناشی از اختلالات اوتیسم، ADHD و اختلالات حرکتی و یادگیری در کودکان یکی از معضلات مهمی است که باعث رنج و سردرگمی خانواده‌های این کودکان شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: والدین این معلولان همواره نگران آینده فرزند خود هستند که پس از مرگشان چه کسی یا سازمانی از فرزندشان مراقبت و نگهداری خواهد کرد و مشکلات و موانع زندگی وی را رفع می‌کند.

میرزاخانی با اشاره به حمایت‌های دولتی و انجمن‌های گوناگون از این افراد در کشور‌های مختلف گفت: در انگلیس اخیراً دولت هزینه نگهداری معلولان ذهنی و مبتلایان به سندرم داون را تا پایان عمرشان تقبل کرده و باعث رفع نگرانی والدین این بیماران شده است.

وی سازمان بهزیستی را مهم‌ترین نهاد حمایتگر از معلولان در کشور عنوان کرد که در زمینه‌های مختلف به آنان کمک می‌کند و هزینه‌ای را به صورت ماهیانه به آنان اختصاص داده و از نظر درمان‌های توانبخشی نیز آن‌ها را حمایت می‌کند. همچنین انجمن‌هایی نیز در سراسر کشور برای حمایت از معلولان وجود دارد که از نظر درمانی و توانبخشی و آموزشی کمک می‌کنند.

میرزاخانی در ادامه گفت: یادمان باشد معلولیت یک بیماری نیست. بیماری یک اختلال متابولیکی است که درون بدن وجود دارد و با دارو و مداخلات درمانی کنترل شده یا بهبود می‌یابد، اما معلولیت آسیب و نقصی است که ممکن است تا آخر عمر همراه فرد باشد و فرد باید بتواند با آن زندگی کند.

وی افزود: باید معلولان را در جامعه به رسمیت بشناسیم و به عنوان یک شهروند نیاز‌های آنان را در نظر داشته باشیم، مشکلات آن‌ها و خانواده‌هایشان را درک کنیم، در کنار آنان باشیم و به آن‌ها کمک کنیم.

به گفته میرزاخانی، خانواده‌های معلولان به مرور دچار فرسودگی و خستگی می‌شوند و نیازمند مشاوره‌های رفتاری، حرکتی، درمانی، روانی، عاطفی و هیجانی هستند تا بتوانند به عنوان یک حمایت گر به خوبی نقش خود را در خانواده برای معلول ایفا کنند.

وی با اشاره به اهمیت به رسمیت شناختن معلولان در جامعه بر عدم جداسازی معلولان از سایر افراد جامعه تاکید کرد و به اهمیت آموزش از طریق رسانه‌ها و خانواده‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: تعداد افراد معلول در جامعه بسیار زیاد است و نباید آن‌ها را از افراد عادی جدا کنیم.

به گفته میرزاخانی، این یکپارچه سازی باید از همان کودکی در جامعه صورت گیرد. همه بیاموزند که در جامعه افراد معلول نیز وجود دارند و چشم‌ها به دیدن معلولان در کنار سایر افراد در مدرسه، پارک و جامعه عادت کند و برای ایجاد امکانات و شرایط رفاهی بهتر برای زندگی آن‌ها تلاش کنیم.

وی، پیشگیری از معلولیت را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: پیشگیری یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های ناشی از معلولیت را کاهش دهد و با ارائه آموزش‌های لازم می‌توان از بروز بسیاری از معلولیت‌های روانی، حرکتی، جسمی و رفتاری پیشگیری کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غربالگری‌ها را شامل آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و غربالگری‌های قبل از بارداری و حین بارداری و پس از تولد ذکر کرد و با اشاره به اینکه آزمایشات و غربالگری‌ها باعث شناسایی بسیاری از معلولیت‌ها و بیماری‌ها می‌شود به تمام هموطنان توصیه کرد حتماً آزمایشات و غربالگری‌ها را در زمان‌های معین انجام دهند.

میرزاخانی به وجود ابزار‌های غربالگری بسیار خوب در دانشکده توانبخشی اشاره کرد که می‌تواند برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در خانه‌های بهداشت غربالگری‌های جسمانی و بیماری‌های متابولیک از همان ابتدای تولد نوزاد انجام می‌شود و دانشکده توانبخشی نیز ضمن هماهنگی با بیمارستان‌های تابعه دانشگاه به انجام برخی غربالگری‌ها از نظر روانی و سلامت جسمانی و حسی و حرکتی می‌پردازد.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: دانشکده‌های توانبخشی سراسر کشور می‌تواند خدمات مناسبی را به افراد معلول و کم توان ارائه می‌دهند و کارشناسان و متخصصان تمام رشته‌های توانبخشی با علم کافی، مهارت‌ها و مداخلات درمانی را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

منبع: مهر

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: معلولان معلولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشکده توانبخشی غربالگری ها خانواده ها مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه ساله یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با هدف جلب همکاری‌های بین بخشی در راستای ارتقای سلامت جامعه به نام «هفته سلامت» نامگذاری می‌شود.

امسال با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش مشارکت مردم و بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت بهداشت، «سلامت خانواده با مردمی سازی» به عنوان شعار محوری هفته سلامت انتخاب شده است تا مفاهیم اساسی و وظایف جمعی در جهت تحقق پوشش همگانی سلامت تبیین شود.

با توجه به اینکه چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» نامگذاری شده است در گفت‌وگو با دکتر پریسا قاسمی متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به بررسی نقش خانواده‌ها در سلامت روان جامعه پرداختیم.

متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سلامت خانواده نقش بسیار مهمی در سلامت روان جامعه دارد، گفت: امنیت و سلامت محیط خانواده می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه اعضای خانواده داشته باشد و این تأثیرات مثبت به جامعه منتقل می‌شوند.

روابط میان والدین و فرزندان؛ اساس سلامت روانی اعضای خانواده

قاسمی با تاکید بر اینکه روابط میان والدین و فرزندان اساس سلامت روانی اعضای خانواده را تشکیل می‌دهند، افزود: تأمین سلامت روانی افراد خانواده سهم به سزایی در تأمین و حفظ سلامت روان جامعه دارد و عدم تأمین سلامت روان خانواده می‌تواند آسیب‌های شدیدی بر پیکره جامعه وارد کند.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به لزوم آشنایی تمامی اعضای خانواده با مهارت‌های زندگی برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده اشاره و تصریح کرد: یکی از مخاطرات کنونی در محیط‌های خانواده، خودکشی در میان کودکان و نوجوان است که والدین نقش کلیدی در پیشگیری از آن دارند.

قاسمی از والدین خواست تا ضمن فراهم کردن فرصت ابراز وجود به فرزندان با آنها درباره احساسات و مشکلاتشان صحبت و گفت‌وگو کنند که این مساله در حفظ سلامت روانی خانواده نقش مؤثری دارد.

وی افزود: والدین باید به تغییرات رفتاری، افسردگی، اضطراب و سایر نشانه‌های هشدار دهنده فرزندان خود توجه تا آنها احساس حمایت و دلگرمی از سوی والدین را دریافت کنند.

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه صحبت در مورد خودکشی، کناره‌گیری از ارتباطات اجتماعی، نوسانات خلقی و استفاده یا افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است نشانه‌هایی از در معرض خطر خودکشی بودن فرد باشد، اظهار کرد: در کنار صحبت والدین، باید از مشاوره با متخصصان روانپزشکی و روانشناسی برای ارزیابی و درمان مشکلات عمیق‌تر استفاده کرد.

قاسمی با تاکید بر اهمیت ایجاد محیطی امن و بدون خشونت در خانه خاطرنشان کرد: ورزش، فعالیت‌های بدنی و تفریحات مناسب می‌تواند به بهبود سلامت روان خانواده کمک کند.

وی با بیان اینکه حمایت عاطفی مداوم اعضای خانواده به یکدیگر در سلامت روان خانواده مهم و ضروری است از والدین خواست تا همیشه با آرامش و حمایت از فرزندان به حرف‌های آنها با توجه کامل گوش دهند و از قطع کردن حرف‌های فرزندان (حتی اگر غیرمنطقی یا اغراق‌آمیز بود)، سرزنش کردن، تحقیر یا نادیده گرفتن احساسات و نگرانی‌های آنها خودداری کنند که این حمایت والدین تأثیر بسزایی در سلامت روانی و احساسی فرزندان دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه این توصیه‌ها جایگزین کمک حرفه‌ای متخصصین روانپزشکی و روانشناسان نمی‌شود، گفت: خانواده‌ها در زمان‌های بحرانی می‌توانند از طریق ارتباطات‌های تلفنی و اینترنتی با کارشناسان مداخله در بحران تماس بگیرند.

قاسمی خاطرنشان کرد: سامانه گویا ۰۲۱۴۰۳۰ وزارت بهداشت، مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی، سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، سامانه ۱۵۷۰ ویژه دانش آموزان، خط مداخله در بحران در بیمارستان روزبه تهران به شماره ۵۴۴۶۷۰۰۰ و عنوان ره آوا و سامانه چت نوشتاری به آدرس https://irancrisisline.org/get-help/text از مهمترین راههای ارتباطاتی ایجاد شده برای رفع مشکلات سلامت روان خانواده‌ها است.

کد خبر 6086181

دیگر خبرها

  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • پیگیری جدی برای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن کودکان
  • ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج
  • اهدای پنج دستگاه ویلچر به افراد دارای معلولیت
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری از فروردین ماه امسال
  • نامناسب بودن معابر، مشکل آزار دهنده معلولان کردستانی