Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرانی و نبود نظارت کارای قضایی و دولتی بر بازار به جایی رسیده است که حتی وزارت بهداشت نیز خواهان نظارت بر قیمت‌ها شده تا مواد غذایی ضروری از سبد معیشت برخی خانوارها حذف نشود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم می‌کنیم!

محمدصادق جوادی‌حصار، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است: برخی می‌گویند دوره اصلاحات به پایان رسیده و باید جایگزینی برای آن مشخص شود، اما این ادعا هنوز در جبهه اصلاحات هیچ مقبولیتی ندارد و عده زیادی معتقدند باید روی ریل اصلاحات حرکت کنیم، ولو آنکه «لوکوموتیو» ما در مسیر،  در مقطعی دچار ایست و تخریب شده یا قدرت پیش‌روی خود را از دست داده باشد.

او می‌افزاید: ما نمی‌توانیم ریل اصلاحات را عوض کنیم، می‌توانیم آن را تعمیر و بازسازی کنیم یا حتی پیش‌برنده جدیدی را با راهکاری جدید در مجموعه خود تعبیه کنیم، اما مد نظرمان نیست که بخواهیم مسیر اصلاحات را تغییر بدهیم،  چرا که ریل جایگزین هیچکدام از مختصات مورد قبول جریان اصلاحات را ندارد.

جوادی‌حصار درباره اینکه آیا آسیب شناسی جریان متبوعش در انتخابات ۱۴۰۲ (انتخابات مجلس دوازدهم) تکمیل می شود؟ تصریح کرد:

"اصلا نباید به صورت موضوعی با این قضیه برخورد کنیم، انتخابات نباید ما را از اصل و ماهیت روند اصلاح دور کند. لازم است درمان ریشه‌ای صورت بگیرد و باید به انتخابات پیش رو به عنوان یک مرحله گذر نگاه کنیم. انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نباید تاثیری در تصمیم بازسازی و نگاه اصلاحی ما داشته باشد و حتی در صورت ضرورت ممکن است از انتخابات بگذریم و بگوییم به انتخابات نمی‌رسیم، از این رو به هیچ وجه، نباید اصلاح و آسیب‌شناسی را فدای انتخابات کنیم."[۱]

*این از مظلومیت مردم ایران و نظام اسلامی است که شاهد ظهور و بروزهای جریانی سیاست‌باز هستند که همواره در طراحی دهشتناک‌ترین فتنه‌ها علیه مردم نقش داشته، اثر از کارآمدی در مانیفست آن دیده نمی‌شود و مهمتر از همه اینکه صراحتا و بدون هیچ پروایی دست به "تحریم انتخابات" می‌زند و از تکرار آن هم اِبایی ندارد.

ما قضاوت پیرامون صحبت‌های جوادی‌حصار را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

ستاد اصلاحات، پیش از این در جریان انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ نیز با هدف ریل‌گذاری برای ایجاد "فتنه اقتصادی" و یکسره کردن کار نظام اسلامی، دست به تحریم انتخابات‌ مجلس و ریاست‌جمهوری زده است و تأسف اینجاست که این رفتار مغایر با اصول سیاست‌ورزی و دموکراسی؛ هرگز آنطور که باید و شاید در مجامع اندیشه‌ای کشورمان به نقد کشیده نشده است و عده‌ای حتی از آن خبر هم ندارند...

تصریح می‌شود که تحریم انتخابات در هیچ منطقی و در هیچ حکومتی پذیرفته نیست و کسانی که مدعی هستند نامزدی در انتخابات ندارند؛ اولا باید برای معرفی نامزدهای حائز صلاحیت اقدام کنند و ثانیا می‌توانند از نامزدهای نزدیک به خود حمایت داشته باشند.

***

فغان مدیران دولتی از درد گرانی!

وزارت بهداشت هم خواستار نظارت بر قیمت‌ها شد

اعتمادآنلاین به تازگی در گزارشی نوشت: طبق اعلام زهرا عبداللهی؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در سال گذشته، حدود ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و حدود ۵۴ هزار مادر باردار یا شیرده دچار سوءتغذیه پس از معرفی توسط وزارت بهداشت به کمیته امداد، مشمول دریافت این سبدهای حمایتی تغذیه‌ای شده‌اند اما این مقام مسوول حوزه سلامت و امنیت غذایی در وزارت بهداشت معتقد است که گرانی‌ها و تورم قیمت کالاهای اساسی و همچنین اقلام موجود در این سبدهای حمایتی، ایجاب می‌کند که ارزش ریالی و موجودی این کارت‌های هوشمند افزایش یابد که به گفته این مقام مسوول، در صورت پاسخ سازمان برنامه و بودجه به مکاتبات این دفتر برای افزایش اعتبارات مورد نیاز، وجه و اعتبار این کارت هم افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: عبداللهی با اشاره به همکاری مشترک با کمیته امداد برای توزیع سبد غذایی حمایتی برای کودکان و مادران دچار سوءتغذیه، از توزیع بسته امنیت غذایی برای ۸ استان دارای ناامنی غذایی هم خبر داد و در توضیح ضرورت تداوم حمایت‌ها از سوی دولت گفت: "به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت موادغذایی، نظارت جدی برای کنترل قیمت مواد غذایی بسیار مهم است؛ زیرا بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰درصد کاهش یافته چون پس از شیوع کرونا عده‌ای بیکار شدند و درآمدشان را از دست دادند. "[۲]

*نکته مطروحه در صحبت‌های این مقام ذیربط وزارت بهداشت که شمولی گسترده دارد، بحث لزوم نظارت بر قیمت‌هاست.

در واقع شاهد این هستیم که نبود نظارت کارا بر بازار و قیمت‌ها حتی مسئولان دولتی مرتبط با اقلام کالاهای بازاری را نیز به فغان آورده است.

گرانی فعلی در بازار ایران از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و بازاری پیروی نمی‌کند و برخورد کارای قضایی و دولتی با آن یک ضرورت است.

و البته تا این برخورد نباشد، هیچ اثری از کاهش محسوس قیمت‌ها و رفع گرانی هم نخواهد بود.

دقت شود که برخورد کارا با گرانی بیقاعده همچنین موجب فراگیری اثر برخورد نیز خواهد بود و مانع گرانی در بازار اقلام مختلف می‌شود.

به دیگر سخن اینکه روش‌هایی مثل توزیع اینترنتی، فرض بر موفقیت نیز صرفا برخی ابعاد محدود بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بخش عمومی و ویترین بازار همچنان به حرکت در مسیر بی‌قاعدگی قیمتی ادامه خواهد داد.

***

حزب هزار فامیل و مغز کژ کارکرد

"باشگاه افسران" حزب اتحاد ملت تشکیل شد

هفتمین مجمع عمومی حزب چپ اتحاد ملت اخیراً در حالی برگزار شد که حداقل ۵ نفر از فرزندان و نزدیکان رجال اصلاحات به عضویت شورای مرکزی آن درآمده‌اند.

به گزارش مهر، عمادالدین خاتمی، ساجده عرب‌سرخی، زهره آقاجری، صدیقه شکوری‌راد و مهدی شیرزاد از جمله این افراد هستند. [۳]

*این رخداد عجیب در حالی است که حزب سیاسی بایستی خانه نخبگان در جهت حل مشکلات کشور باشد نه محلی برای قبیله‌پروری یا باشگاه افسران!

اما حکما ستاد اصلاحات قرائت دیگری از این تعریف عقلانی دارد زیرا شاهدیم که حزب اتحاد ملت بعنوان یکی از تأثیرگذارترین احزاب چپ، یک روز اصلی‌ترین کارویژه حزب یعنی "حضور در انتخابات" را نقض می‌کند و دست به تحریم انتخابات می‌زند. و روز دیگر هم در اطراف خود سیم خاردار می‌کشد و به جای دعوت از نخبگان و دادن صندلی‌های حزبی به نخبگان صاحب کارنامه؛ شورای مرکزی حزب را تبدیل به "قبرستان خانوادگی" کرده و اقدام به گماردن کسانی می‌کند که بعنوان افسران سیاسی تربیت شده و هیچ شأنیت نخبگی ندارند.

البته بایستی از این قبیله‌گرایی حزبی به قبلیه‌گرایی ذهنی هم پی برد و علت‌العلل عمده اشتباهات و دشمنی‌های ستاد جریان چپ را همین فضای بسته ذهنی و دانشی دانست. چه اینکه وقتی عزمی برای شنیدن حقیقت نباشد، نه حزب جای نخبگان خواهد بود و نه ذهن جای تحلیل‌های عقلانی و نخبگانی!

تبدیل شدن حزب اتحاد ملت به حزب هزار فامیل همچنین در حالی است که طی هفته‌های اخیر شاهد انتقادات گسترده‌ای از جانب برخی اصلاح‌طلبان با ادعای فامیل بازی در دولت سیزدهم نیز بوده‌ایم.

***

1_ https://etemadonline.com/content/525013

2_ https://etemadonline.com/content/524478

3_ mehrnews.com/xWCZD

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو حزب اتحادملت فامیل بازی هزار فامیل اصلاح طلبان فتنه اقتصادی وبلاگ مشرق گرانی نظارت برقیمت ها نظارت بر بازار وزارت بهداشت کمیته امداد امام خمینی مشرق نیوز انتخابات 1402 تحریم انتخابات تحریم خاموش انتخابات جبهه اصلاحات فرماندهان فتنه تحریم انتخابات حزب اتحاد ملت وزارت بهداشت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مروری بر رویدادهای جهانی نشان می‌دهد که حتی در حوزه اقتصاد نیز اغلب خبرها حول پاسخ نظامی قدرتمند ایران به رژیم صهیونیستی می‌چرخد. در چنین شرایطی برخی خبرها از افزایش فشارها از سوی نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بر دولت این کشور برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران حکایت دارد. بااین‌حال تحلیل‌گران بین‌المللی می‌گویند در شرایط فعلی افزایش تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند منجر به رشد قیمت نفت و افزایش تورم در آمریکا شود و این چیزی نیست که جو بایدن به آن علاقه‌مند باشد؛ چراکه افزایش تورم می‌تواند به کاهش آرای رأی‌دهندگان آمریکا به نفع بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بینجامد که آبان‌ماه برگزار می‌شود. تحلیل‌گران غربی دیروز درهمین‌باره به رویترز گفتند که بعید است پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی باعث شود دولت بایدن اقدام چشمگیری علیه صادرات نفت ایران انجام دهد؛ زیرا نگران افزایش قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت نفت با حمله ایران به صهیونیست‌ها

در رویدادی دیگر آمارها نشان می‌دهند که به‌دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت طلا و نفت تمایل زیادی به صعود پیدا کرده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند افزایش تنش‌ها می‌تواند قیمت طلا را به ۲۴۰۰دلار و نفت را به ۱۰۰دلار برساند.

همچنین در فضای اقتصاد جهان مشخص شد که آمریکا در حال قطع ارتباط شرکت‌های چینی با سایر کشورهاست و به‌تازگی فشارهای تازه‌ای را به امارات وارد کرده است. خبرگزاری بلومبرگ درهمین‌باره نوشت: یک شرکت اماراتی فعال در زمینه هوش مصنوعی در یک توافق پشت‌پرده با اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا توافق کرده است سرمایه‌گذاری در چین را قطع کند زیرا درغیراین‌صورت با تدابیر تنبیهی واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1227466 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • پیشکسوت WWE: اتحاد پال هیمن و قهرمان جدید سنگین وزن فوق العاده خواهد بود
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • فیلم| پرنده‌ای که با تقلید صدای آژیر پلیس افسران را حیرت‌زده کرد