Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سپاه منصور ابتدا درباره مساله بزرگ این روزهای سازمان صداوسیما، اینگونه بیان کرد: در حال حاضر کسی دل و دماغ کار کردن ندارند، به خاطر اینکه مسئولان فکر می‌کنند فقط خودشان هستند که خرج زندگی دارند، اجاره خانه می‌دهند و زن و بچه دارند. مدیران فکر می‌کنند تمام کسانی که طرف قرارداد تلویزیون هستند اجاره خانه ندارند، خرید نمی‌کنند، زن و بچه ندارند، خرج رخت و لباس نمی‌دهند، فقط چون عاشق کارشان هستند چشم‌شان کور، دنده‌شان نرم، باید بیایند مجانی کار کنند و بروند!

این بازیگر تصریح کرد: متاسفانه حقوق‌ عوامل کارها درست پرداخت نمی‌شود؛ فرقی هم نمی‌کند چه در تلویزیون و چه در سینما این روزها اوضاع خوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی مواقع پیش می‌آید که متاسفانه برخی عوامل قهر کرده، کار را رها می‌کنند و می‌روند. به خدا ما هم زندگی داریم، وقتی ما می‌آییم و کار می‌کنیم، به امید این هستیم که زندگی‌مان بچرخد وگرنه آزار که نداریم. متاسفانه آنهایی که مسئولان سینما و تلویزیون هستند، این مسائل را متوجه نمی‌شوند و به شکل انگشت‌شمار فقط ممکن است تهیه‌کنندگانی در تلویزیون باشند که ما را درک کنند.

سپاه منصور سپس در پاسخ به اینکه پیام اصلی‌تان به عنوان یک هنرمند پیشکسوت به رییس صداوسیما (پیمان جبلی) برای حل معضلات فعلی تلویزیون چیست؟ خاطرنشان کرد: اول سانسورها را کم کنند. دوستان بنشینند و ببینند شبکه‌های ماهواره‌ای چه دارند که مردم ما را جذب می‌کنند؟ چه چیزهایی از این شبکه‌ها را ما نمی‌توانیم نشان بدهیم و چه چیزهایی را می‌توانیم نشان می‌دهیم؟ برای مثال موسیقی که می‌توانیم داشته باشیم. متاسفانه تلویزیون در بخش سانسور سخت‌گیری‌های عجیب و غریب می‌کند و آنچه در موردش سختگیری می‌کند، بد اندر بدترش را جوانان در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بینند، آیا این اتفاق برایشان مهم نیست؟

این هنرمند در ادامه همین بحث اظهار کرد: سریال‌های ماهواره آنچنان جذابیتی هم ندارند اما کارهای ما عقب‌افتاده هستند و باید حتماً تمهیداتی بیندیشیم که چه کار کنیم فیلم و سریال‌هایمان برای جوانان جذاب‌تر باشند. نمی‌گوییم خلاف موازین شرع عمل کنیم، اما در حال حاضر خیلی محدودیت داریم؛ به عنوان مثال مادری که دست و بالش تنگ است و مجبور است هر روز به فرزندانش تخم‌مرغ بدهد، یک روز تخم مرغ را خاگینه می‌کند، یک روز املت درست می‌کند، یک روز تخم مرغ شل درست می‌کند و ...؛ بالاخره تنوعی ایجاد می‌کند تا بچه‌ها غذا را بخورند و می‌گوید بیشتر از این ندارم و نمی‌توانم چیز دیگری بخرم اما همان تخم مرغ را به پنج ـ شش مدل درست می‌کند تا برای بچه‌ها تکراری نشود.

یک ژانر داستانی را مدام زیراکس می‌کنیم؛ چقدر تکرار؟

بازیگر سریال های «معصومیت از دست رفته»، «دوران سرکشی»، «مرگ تدریجی یک رویا»، «اغما»، «دردسرهای عظیم۲» و «نون خ ۱» همچنین به تنوع موضوع و ژانر در سریال‌های تلویزیونی اشاره کرد و این بخش را یکی دیگر از معضلات بزرگ صداوسیما دانست.

سپاه منصور تاکید کرد: بعد از سانسور، تنوع موضوع در صداوسیما واقعا جای بحث دارد. ما در کارهایمان تنوع نداریم و بعضا موضوعی را که مردم خوششان می‌آید، در دستگاه چاپ می‌اندازند و زیراکس می‌زنند. متاسفانه تمام داستان‌ها شبیه هم شده‌اند. دوستان کمی به خودشان زحمت بدهند یا اینکه یکسری افرادی که آگاه‌تر و باسوادترند به این کار را بیاورند تا فهم این را داشته باشند که حداقل کارهای متنوع‌تری را تصویب کنند.

قسط آخر تلویزیون را کی داده کی گرفته

وی همچنین مساله بحث دستمزدهای برنامه‌سازان و هنرمندان را از دیگر معضلات صداوسیما دانست و در این زمینه گفت: دیگر معضلی که ما را اذیت می‌کند، همان‌طور که اشاره کردم دستمزدهای عوامل و بازیگران است. تلویزیون دستمزدها را نمی‌دهد و می‌گوید بیایید همه مجانی برای من کار کنید! چرا؟؟ این موضوع فقط حرف من نیست و درد خیلی‌هاست. قسط آخر تلویزیون هم که مثل مهریه می‌ماند، کی داده و کی گرفته! در واقع دوستان قسط آخر پروژه‌ها را حق خودشان می‌دانند، باقی قسط‌ها را هم که به موقع نمی‌دهند. متاسفانه کسی به داد هنرمندان و برنامه‌سازان تلویزیون نمی‌رسد. حداقل یک نفر باید حرف‌های ما را هم بشنود و دردی دوا کند.

چرا حال خوب را از تماشاگر تلویزیون دریغ می‌کنیم؟

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون همچنین درباره بحث نیاز و ضرورت ساخت سریال‌های کمدی که این روزها از مهم‌ترین مطالبات مردمی از رئیس صداوسیماست و اینکه چرا تلویزیون نتوانسته در سال‌های اخیر طنزهای قابل توجهی داشته باشد و آثار ماندگار گذشته را تکرار کند؟ خاطرنشان کرد: مردم خسته و کوفته به خانه‌هایشان می آیند، همراه با فشارهای اقتصادی و مشکلات و محدودیت‌های کرونایی، حداقل باید این امید را داشته باشند که در تلویزیون یک کار طنز خوب تماشا کنند و لذت ببرند. این سوال را باید از مسئولان بپرسید که چرا نمی‌خواهیم مردم وقتی خسته به خانه‌هایشان می آیند بخندند؟ حالا ما انتظار قهقهه زدن از مخاطب نداریم اما در حدی که حالشان خوب شود؛ چرا حال خوب را از تماشاگر تلویزیون دریغ می‌کنیم؟

نمی‌دانم درباره «خوشنام» چه بگویم

او که این روزها مقابل دوربین علیرضا نجف‌زاده در سریال طنز «خوشنام» ایفای نقش می‌کند، درباره اینکه این مجموعه را چطور می‌بیند؟ گفت: من هیچ وقت عادت نکردم از آثاری که در آنها حضور دارم تعریف کنم. واقعاً نمی‌دانم «خوشنام» موفق هست یا خیر، باید در زمان پخش ببینیم چطور می‌شود. خودم از گروه بسیار راضی‌ام چون هم گروه و هم بازیگران بسیار عالی‌اند و همکاران خوبی دارم. همچنین کارگردان و تهیه‌کننده همه خوب هستند فقط تلویزیون ما را اذیت می‌کند. نقشم را هم در این مجموعه خیلی دوست دارم وگرنه اصلاً قبول نمی‌کردم بعد از یک سال و نیم دوری ایفای نقش کنم اما در مورد نقشم دوست دارم در زمان پخش صحبت کنم.

از مردن می ترسم!

سپاه منصور که اوایل پروژه «خوشنام» به کرونا مبتلا شده بود، درباره دشواری‌های کار در ایام کرونا به ویژه در سریال‌های آپارتمانی مثل «خوشنام» که در لوکیشن‌های سربسته ریسک بالاتری برای عوامل دارند، بیان کرد: من یک سال و پنج ماه به خاطر کرونا کار نکردم، چون از مردن می‌ترسم (با خنده). خوشبختانه هر دو دُز واکسنم را تزریق کرده بودم اما بعد از گذشت حدودا ۱۵ روز، در پروژه «خوشنام» علیرغم رعایت‌هایی که می‌کردم اما کرونا گرفتم ولی خوشبختانه خفیف بود و به خیر گذشت. درست است که می‌گویند از هرچه بترسی سرت می آید.

وی افزود: در حال حاضر همچنان پروتکل‌ها سر صحنه «خوشنام» رعایت می‌شود و به غیر از بازیگرانی که مقابل دوربین هستند، همه ماسک دارند؛ ضمن اینکه یک خانم پرستار سر صحنه حاضر می‌شود و مرتب تب، فشار و اکسیژن ما را چک می‌کند و ویتامین ب یک به ما می دهند، اگر خدای ناکرده موردی هم باشد سریعا اخطار می‌دهند. هر کسی هم که وارد صحنه می‌شود باید ماسک داشته باشد، هر بازیگری هم که کارش تمام می‌شود بلافاصله ماسکش را می زند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی بیماری اس ام ای فریده سپاه منصور بازیگر سریال های تلویزیونی شبکه های ماهواره ای آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی بیماری اس ام ای سپاه منصور تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها

به گزارش قدس آنلاین، فصل اول این سریال در نوروز 98 پخش شد و جزو سریال‌های موفق تلویزیون در فضای طنز و کمدی بود بطوریکه فصل چهارم آن در نوروز پارسال پرمخاطب ترین سریال نوروزی شد.

فصل پنجم سریال «نون. خ» هم به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی با فیلمنامه‌ای از امیر وفایی ساخته شد و بازیگرانی چون سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و … در آن نقش آفرینی می کنند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون معتقد است استقبال مخاطبان از فصل پنجم «نون‌.خ» نشان می‌دهد که تنوع در لوکشین و نمایش فضاها و موقعیت‌های گوناگون کاراکترها باعث شده تا این سریال گرفتار دام کلیشه ها نشود. ضمن اینکه خلاقیت در متن، نوآوری در پردازش شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و تصویرسازی‌های مناسب باعث غنی‌تر شدن محتوای داستان در مسیر تبدیل شدنش به اثری فرهنگ‌ساز و خلاق شده است.

اما این سریال چه ویژگی هایی دارد که مردم آن را دوست دارند؟ آذین پاسخ می دهد: یکی از ویژگی های مهم آثار طنز تلویزیون، استفاده از عناصرسرگرم کننده و موقعیت های درست کمدی است. مردم دوست دارند که ضمن سرگرم شدن، محتوایی غنی و آموزنده هم ببینند. این سریال شادمانی، سرگرمی، امید و توجه به فرهنگ رنگین اقوام را به عنوان عیدانه سال نو به مخاطبان تلویزیون هدیه داد.

* یکه تازی در برهوت آثار کمدی

به باور وی، هر چقدر قصه های آثار کمدی برگرفته از زندگی و واقعیت های جامعه باشد و به شکلی حرفه ای و هنرمندانه بیان شوند، مخاطبان بیشتری پیدا می کنند و یادآور می شود: مسیری که سریال «نون.خ» از فصل نخست شروع کرده و تا فصل پنجم ادامه یافته، مسیر یکنواختی از نظر میزان استقبال و کیفیت ساخت نبوده و فرازو و فرودهایی داشته است مثلا فصل سوم این سریال نسبت به فصل دوم، ضعیف تر بود اما آنچه مهم است اینکه در برهوت آثار خوب کمدی در تلویزیون «نون.خ» یکه تاز میدان است.

آذین ادامه می دهد: از سوی دیگر بکارگیری هنرمندان مطرح و باتجربه، و تسلط و تجربه سعید آقاخانی در تولید آثار طنز، منجر به ساخت سریالی قابل قبول شده است. همچنین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی بویژه در فصل پنجم، سبب شده که مخاطب ضمن تماشای یک قصه جذاب و پخته تر شدن بازیگران در ایفای نقش هایشان، آشناپنداری بیشتری با کلیت قصه و شخصیت ها داشته باشد.

به گفته این منتقد سینما و تلویزیون، ماجرای ماه عسل سلمان و شیرین در فصل پنجم بهانه ای شد تا مخاطب همراه با شخصیت های سریال از منطقه کردستان خارج شود، به مناطق جنوب شرقی کشور سفر کند و با فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان آشنا شود در واقع گروه طناز «نون.خ» به رهبری سعیدآقاخانی در این فصل با رویکردی متفاوت از فصل‌های پیشین و با طرح چند موضوع فرعی بر بستر خط اصلی داستان به موقعیتی جدید سفر کردند.

وی با اشاره به امتیازات سریالهای چند فصلی که باعث احساس نزدیکی بیشتر مخاطب با شخصیت ها و قصه های هر فصل می شود، خاطرنشان می کند: البته پربیینده شدن «نون.خ» به این معنا نیست که اثری درجه یک و فاخر است بلکه تنها پهلوان رینگ کمدی تلویزیون است و آثار کمدی دهه های هشتاد و نود تلویزیون، جلوتر از آن هستند.

* «نون.خ» به سرنوشت «پایتخت» دچار نشود

او با بیان اینکه سریال «نون.خ» با توجه به ویژگی ها و مختصات سریال «پایتخت» ساخته شده است، می گوید: این مجموعه از آثار رضا عطاران و مهران مدیری که برای چندمین بار از تلویزیون بازپخش می شوند، عقب تر است اما چون رقیبی ندارد، نظر مردم را جلب کرده است.

این منتقد سینما و تلویزیون یکی از دلایل توقف «پایتخت» را افتادن در ورطه تکرار و کلیشه دانسته و می افزاید: آنچه می تواند به حیات آثاری همچون «نون.خ» کمک کند، همسویی با اتفاقات و واقعیت های روز جامعه و مطالبات مردم است. نوآوری، خلاقیت و غنی تر کردن محتوا با ترسیم مناسبات اجتماعی از ضرورت های نگارش فیلمنامه برای فصل های بعدی این سریال است.

به گفته آذین، سریالهایی که پیش تر ساخته شده اند و در مقاطعی موفق بودند پس از مدتی به دام کلیشه افتادند و تماشاگر شاهد بازی ها، دیالوگ ها و فضاسازی های تکراری بود به طوریکه همه اتفاقات برایش قابل پیش بینی می شد، این به معنای مرگ تدریجی یک سریال است در حالیکه یک اثر هنری باید نوآورانه و خلاقانه باشد و حرفهای جدیدی برای مخاطب داشته باشد.

او تاکید می کند: موقعیت های کمدی در چنین آثاری بایستی با دقت و حساسیت ترسیم شوند تا به دام تمسخرهای قومی و لهجه ای نیفتند. وجود نگاه انتقادی به مسائل روز و اتفاقات جاری هم مهم است چون اثری که خنثی نباشد، مخاطبانش را راضی می کند.

* ضرورت تعامل تلویزیون با طنازان محبوب مردم

آذین درباره اینکه از جمع طنازان دهه هشتاد تلویزیون، تعداد محدودی همچون سعید آقاخانی با صدا و سیما همکاری دارند درباره اینکه مدیران سازمان برای نگه داشتن هنرمندان باتجربه چه باید بکنند، می گوید: تلویزیون باید در یک تعامل گسترده و هدفمند درهایش را به روی همه هنرمندان متعهد و دغدغه مند باز کند. نگاه فعلی مدیران سازمان به تولیدات، محدود و انحصارطلبانه است یعنی عده ای خاص در گونه هایی خاص با تلویزیون همکاری می کنند در حالیکه عرصه کمدی، هنرمندان ماهر و باتجربه زیادی دارد اما به دلایلی با تلویزیون همکاری ندارند و این عدم همکاری دوطرفه است در حالیکه دوطرف می توانند پای یک میز بنشینند و در راستای خواسته های مردم با هم صحبت کنند تا به تعامل برسند.

او اضافه می کند: وقتی درهای تلویزیون بسته باشد شاهد تولید آثار توسط چند هنرمند محدود هستیم و عجیب اینکه همین هنرمندان محدود هم در حوزه های تخصصی خودشان به کار گرفته نمی شوند یعنی مهران غفوریان و جواد رضویان به جای اینکه در یک سریال طنز بدرخشند در قامت مجری دیده می شوند!

به باور آذین، اگرچه تلویزیون بایستی در راستی منافع مردم با هنرمندان تعامل کند اما قرار نیست که به هنرمندان مطرح و سلبریتی ها، باج بدهد و می گوید: برخی از هنرمندان با این تصور که تلویزیون به حضورشان نیاز دارد برای همکاری، تقاضای دستمزدهای غیرمتعارف و بالا دارند ولی عرصه هنر، جای کاسبی و تجارت نیست بلکه عرصه خدمت به مردم است. تنگ شدن دایره هنرمندان در تلویزیون، نه به نفع صدا و سیما است و نه مردم چرا که تمام سبد آثار کمدی و درام سیما به چند سریال با سازندگانی تکراری محدود می شود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • ۶۶ درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین
  • نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...
  • «نون. خ ۵» پربیننده‌ترین شد و «زیرخاکی» محبوب‌ترین
  • چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها
  • رکوردهای خاص «نون. خ ۵» و «زیرخاکی»
  • سیاوش چراغی‌پور؛ از «زیرخاکی» تا سریال جدید سروش صحت
  • سعید آقاخانی چطور «نون‌خ۵» را محبوب نگه می‌دارد؟
  • سریال‌های تلویزیون بین دو تا سه میلیون بازدید دارند
  • پدرم تا کی باید نقش یک پسر جوان را بازی کند؟ | گفت و گوی با فرزند امین حیایی
  • دارا حیایی: پدرم تا کی می‌تواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟