Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان یکی از استان‌های مرکزی کشورمان است که با داشتن بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی، یکی از قطب‌های مهم صنعتی در ایران محسوب می‌شود. جمعیت استان اصفهان بیش از 5 میلیون و 300 هزار نفر است. نرخ بیکاری در استان اصفهان در سال 1395، 12.7 درصد بوده است که این نرخ در شهرستان‌های لنجان، شاهین شهر و خوانسار بالاتر از سایر شهرستان‌های این استان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته قابل ذکر است که این نرخ بیکاری در سال 1399 به عدد 11.6 درصد رسید که همچنان رقم بالایی است.

بدون شک مهم‌ترین دلیل نرخ بیکاری در اصفهان، چالش‌ها و موانعی است که پیش روی کارجویان در این استان قرار دارد. در این مطلب قصد داریم چالش های کاریابی و استخدام در استان اصفهان را نام برده و هرکدام را توضیح دهیم.


چالش‌ها و موانع کاریابی استان اصفهان

همان‌طور که گفتیم، نرخ بیکاری اصفهان در سال 1399 رقم 11.7 درصد بوده است که از نرخ بیکاری کل کشور بالاتر است؛ اما چه موانعی باعث عدم اشتغال و بیکاری بالای اصفهانی‌ها شده است؟ در ادامه برخی از این چالش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.


عدم استخدام افراد متأهل و دارای فرزند در اصفهان

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که پیش روی کارجویان اصفهانی متأهل وجود دارد این است که کارفرمایان افرادی را که 5 تا 6 نفر، تحت سرپرستی آن‌ها قرار دارد و حتی آن‌هایی را که متأهل هستند، در اولویت استخدام قرار نمی‌دهند. از‌این‌رو، بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند افراد مجرد را به کار بگیرند و همین امر، تأمین معاش خانواده‌های فرزند دار و متأهل را دچار مشکل بزرگی کرده است.


کمبود نیروی متخصص

یکی دیگر از چالش های کاریابی و استخدام در استان اصفهان، عدم وجود نیروی انسانی متخصص است؛ زیرا در دانشگاه‌ها، مهارت‌های خاصی به دانشجویان یاد داده نمی‌شود و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتی مهارت‌‌های تخصصی رشته خود را به‌صورت عملی فرا نگرفته‌اند. در استان اصفهان نیز بسیاری از سازمان ها و شرکت‌های خصوصی در حال استخدام نیرو هستند و از جذب نیروی بخش دولتی خبر چندانی نیست. همچنین این موضوع که اغلب شرکت‌های خصوصی نیاز به نیروی متخصص در رشته‌های مختلف دارند، استخدام را برای نیروهای غیرمتخصص سخت‌تر کرده است. علاوه بر این، دیوان عدالت اداری در سال 1398 اعلام کرد که کارفرمایان باید امکانات مختلفی مانند حق بیمه در اختیار نیروهای کارآموز خود قرار دهند که باعث شد بسیاری از شرکت‌های خصوصی دوره‌های کارآموزی نیروهای غیرمتخصص را کمتر از قبل کنند.


رشد جمعیت و نرخ بالای مهاجرت به اصفهان

بسیاری از کارجویان و نیروهای کار از استان‌هایی مانند خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان به شهرهای مختلف استان اصفهان برای پیدا کردن کار مهاجرت می‌کنند که همین امر، در اشتغال افراد ساکن اصفهان مشکل بزرگی ایجاد کرده است. علاوه بر تمامی این موارد، خشکی زاینده‌رود و کمبود منابع آب برای کشاورزی در این استان باعث کاهش انگیزش شغلی، بیکاری و افزایش نرخ مهاجرت بسیاری از افراد از روستاها به شهر اصفهان شده است.


رکود اقتصادی

خشکی زاینده‌رود در سال‌های اخیر، تأثیر بسیاری روی رکود اقتصادی استان اصفهان داشته است و بسیاری از صنایع را در این استان دچار مشکل و حتی توقف کرده است. همچنین به دلیل خشکی این رود، صنعت گردشگری اصفهان نیز با مشکل جدی روبرو شده است.؛ به‌طوری‌که در سال 1396 نزدیک به 2.5 میلیون توریست از اصفهان بازدید کردند و این رقم در سال 1397 با خشکی زاینده‌رود، به 700 هزار نفر رسید. با رکود اقتصادی و تعطیلی بسیاری از صنایع، افراد زیادی بیکار شدند و نرخ اشتغال این استان نیز کاهش یافت.

شیوع ویروس کرونا

همان‌طور که می‌دانید بعد از همه‌گیری کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها مخصوصاً مشاغل خدماتی، ضررهای مالی جبران‌ناپذیری دیدند و ازاین‌رو به آمار افراد بیکار این استان افزوده شد و نرخ مشارکت اقتصادی این استان را کاهش داد.

بهبود موانع استخدام در اصفهان با کاریابی‌های آنلاین

تمام مواردی که به‌عنوان چالش های کاریابی و استخدام در استان اصفهان تا اینجا نام برده شد، بدون شک تأثیر منفی روی میزان اشتغال اصفهانی‌ها گذاشته است و نرخ بیکاری را در این استان بیشتر از قبل کرده است. با‌این‌حال، یکی از موانعی که در گذشته برای کاریابی در این استان نیز وجود داشت، روند کاریابی‌های سنتی بود. پیش‌ازاین مردم اصفهان باید برای پیدا کردن کار به‌صورت حضوری به مراکز کاریابی استان یا شهر محل زندگی خود رجوع می‌کردند یا فرصت‌های شغلی را در سایت رسمی شرکت‌های مختلف دنبال می‌کردند که مشکل آن هم طولانی بودن روند کاریابی و گاهی عدم انتشار فرصت‌های شغلی در سایت‌های رسمی بود.

هم‌اکنون با گسترش سایت‌های کاریابی مختلف، مردم اصفهان و سایر استان‌های کشور می‌توانند تمامی آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها و صنایع استان خودشان را در سایت‌های کاریابی به‌صورت یکجا مشاهده کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری یا جستجو به دنبال فرصت‌های شغلی نیست. سایر مزایای کاریابی‌های آنلاین و مدرن عبارت‌اند از:

ساخت و ارسال رزومه به‌صورت رایگان برای تعداد نامحدودی از آگهی‌های استخدامی اطلاع یافتن از جدیدترین فرصت‌های شغلی به صورت ایمیل یا انتشار در صفحه‌های مجازی کوتاه شدن روند کاریابی و استخدام مشاهده دلیل رد شدن رزومه یا مصاحبه شغلی توسط کارفرما و شرکت‌ها مشاهده آگهی‌های استخدامی تمامی گروه‌های شغلی در سرتاسر کشور امکان مشاهده میزان حقوق و مزایا، ساعت کاری و بسیاری موارد دیگر در انواع آگهی‌های استخدامی وضعیت اشتغال‌زایی بخش‌های مختلف استان اصفهان چگونه است؟

بر اساس آمار سال 1399، نرخ اشتغال‌زایی بخش خدمات استان اصفهان بیشترین رقم یعنی 49 درصد و در بخش‌های صنعت و کشاورزی، نرخ اشتغال‌زایی به ترتیب 34.4 درصد و 16.7 درصد بوده است. بخش خدمات اصفهان شامل اصناف، بازرگانی، گردشگری و ساختمان است که بخش گردشگری به دلیل وجود جاذبه‌های دیدنی و جذاب این استان، مهم‌ترین بخش خدمات محسوب می‌شود.

استان اصفهان از نظر تعداد منابع موجود در کشور در رتبه اول قرار گرفته است و وجود صنایع مختلف پتروشیمی، پالایشگاه و ... اصفهان را به استانی صنعتی تبدیل کرده است. همچنین در نواحی شمالی و غربی این استان بخش کشاورزی رونق زیادی دارد؛ اما در سال‌های اخیر با کمبود منابع آبی رونق آن کمتر شده است.

صنایع و کارخانجات مهم استان اصفهان در سال 1400

شرکت‌ها و کارخانجات مهم زیادی در استان اصفهان وجود دارند که سهم بیشتر آگهی‌های کاریابی و استخدام اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند تا حدی چالش های کاریابی و استخدام در استان اصفهان را کاهش دهند که در ادامه برخی از معروف‌ترین آن‌ها را نام می‌بریم.

اسنوا

شرکت اسنوا که در سال 1384 تأسیس شده است، زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب است و در شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان قرار دارد. این شرکت برای بیش از هزار نفر در کشور به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است و سهم بزرگی در اشتغال‌زایی استان اصفهان نیز داشته است.

فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان که بزرگترین مجتمع تولید فولاد در کشور است، در جنوب غربی شهر مبارکه واقع شده است. این مجتمع در حال حاضر برای 3000 کارخانه و کارگاه تولیدی در کشور مواد مختلف تولید کرده است. همچنین شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، فولاد امیرکبیر کاشان و فولاد سنگان از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه هستند.

سولیکو کاله

گروه سولیکو کاله که در سال 1387 تأسیس شده است، رتبه 48 را در بین شرکت‌های فعال در زمینه تولید مواد غذایی در جهان کسب کرده است. این گروه که در سرتاسر ایران نمایندگی دارد، در اشتغال‌زایی استان اصفهان و سایر استان‌های کشور، نقش پررنگی ایفا کرده است.

شرکت فولاد نطنز

شرکت فولاد نطنز که در سال 1378 تأسیس شده است، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت است که انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی و انواع محصولات فولادی را تولید می‌کند. این شرکت که در شهر صنعتی فولاد نطنز واقع شده است، تاکنون در کشور، حداقل 10 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

جمع‌بندی

نرخ بیکاری در استان اصفهان در سال‌های اخیر بسیار متغیر بوده و روند آن کاهشی و در برخی موارد نیز افزایشی بوده است. همچنین بر اساس آخرین آمار از تابستان سال 1399، نرخ بیکاری استان اصفهان به 11.7 درصد رسیده است. این نرخ بالای بیکاری به دلیل چالش های کاریابی و استخدام در استان اصفهان مانند عدم تمایل برخی کارفرمایان برای استخدام افراد متأهل و دارای فرزند، کمبود منابع آبی و خشکی زاینده‌رود، همه‌گیری ویروس کرونا، کمبود نیروی متخصص، رشد بی رویه جمعیت در این استان و رکود اقتصادی در این استان است. با‌این‌حال، به دلیل پتانسیل بالای این استان در صنایع گردشگری و همچنین پالایشگاه‌ها و معادن زیاد این استان، می‌توان این موانع را با سیاست‌گذاری‌های مناسب و تخصیص بودجه تا حدی کمتر کرد. همچنین با پیدایش کاریابی‌های آنلاین در سال‌های اخیر، روند کاریابی شکل جدیدتر و بهتری به خود گرفته است که باعث بهبود وضعیت جذب و استخدام در این استان و در سرتاسر کشور شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آگهی های استخدامی خشکی زاینده رود سال های اخیر نرخ بیکاری اصفهان در سال فرصت های شغلی رکود اقتصادی اشتغال زایی چالش ها شرکت ها سال 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ فروردین، آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ حسن نورانی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان با اشاره به انتشار دفترچه دومین آزمون استخدامی ویژه فرزندان شهدا و جانبازان۷۰ درصد گفت: ثبت‌نام برای شرکت در دومین آزمون خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر از ۱۷ اسفندماه آغاز شد و تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سایت ثبت‌نام مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir با استفاده از راهنمایی‌های همکاران مطلع استانی مطابق با شرایط مندرج در دفترچه راهنمای این آزمون ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

افراد مجاز به شرکت در این آزمون به استناد بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه صرفاً فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر هستند. 

 

 

دیگر خبرها

  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • آگهی استخدام شرکت مترو اصفهان
  • ۳۱ فروردین، آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان
  • جریان جهانی بی‌اعتبار شدن مدارک دانشگاهی/ استخدام در تسلا هم مدرک نیاز ندارد
  • ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان برای بررسی راهکارهای قانونی کاهش هزینه ساخت مسکن در استان
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • ◄ چالش های تنظیم گری در حمل و نقل ریلی/ آیا راه آهن می تواند تنظیم گر حمل و نقل ریلی باشد؟
  • مشارکت مردم رکن اساسی تکمیل پروژه‌های شهری است
  • استخدام ۲ قهرمان کشتی مازندران
  • موانع و مشکلات اجرایی پروژه راه آهن خراسان جنوبی بررسی می شود