Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان سمنان طی ماه گذشته، صحبت‌های بسیاری را در محافل اقتصادی و اجتماعی استان پیرامون نحوه اجرای مصوبات به همراه داشت مصوباتی که به خصوص در بخش آب و تولید بسیار چشم گیر بودند و می‌توانند به اقتصاد استان کمک شایانی داشته باشند.

سفر رئیسی به استان سمنان که مشکلات عدیده ای مانند بی آبی، بیکاری، کم رونقی در تولید، کاهش سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف، آسیب‌های اقتصادی کرونا، خشکسالی و مهاجرت از روستاها، فقدان بازار برای تولیدات، مسائل پیرامون نهاده‌های دامی و دامداران و کشاورزی و… را تجربه می‌کند، روزنه امیدی را در دل‌های مردم ایجاد کرد تا بتوان گشایشی در استان شاهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش قصد داریم تا علاوه بر بررسی مصوبات سفر به این موضوع بپردازیم که تا چه زمان این مصوبات می‌توانند به کمک ظرفیت‌های استان سمنان بیایند و شاهد کاهش مشکلات باشیم.

تصویب ۱۴۵ طرح در سفر رئیس جمهور

استاندار سمنان بلافاصله دو روز پس از سفر رئیس جمهور، نشست خبری را ترتیب داد و در آن با بیان اینکه مصوبات خوبی در سفر به تصویب رسیده که تلاش داریم آنها را اجرا کنیم، اعلام کرد: ۱۴۵ طرح به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد ریال در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان سمنان مصوب شد.

نگاهی به پروژه‌های مصوب شده در این سفر نشان می‌دهد که توجه به تولید، آب، راه و مسکن، روستاها و بعد از آن گردشگری، ورزش و جوانان، کشاورزی و خشکسالی و… در اولویت دولت قرار داشته‌اند از سوی دیگر نسبت به مقوله تسهیلات رونق تولید و احیای اشتغال از دست رفته استان نیز حساسیت‌هایی وجود داشته است.

همچنین پروژه‌های مصوب در سفر نهم استانی هیئت دولت قرار است توسط ۲۵ دستگاه، به اجرا در بیایند که نشان می‌دهد پراکندگی خوبی نیز بین حوزه‌های مختلف استان در این مصوبات دیده شده که می‌تواند بخش‌های بیشتری از مشکلات و کمبودهای این منطقه مستعد را پوشش دهد اما پروژه‌ها می‌توانند در موعد مقرر یعنی بازه زمانی سه ساله نهایتاً تا پایان دولت سیزدهم اجرا شوند؟

پیگیری مصوبات در اولویت

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به مهمترین برکات سفر رئیس جمهور به استان، گفت: در این سفر برای تأمین نیاز و رفع مشکلات مردم فقط ۴۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی مصوب شده است همچنین در این سفر شاهد تصویب ۱۰۰ هزار میلیارد طرح در حوزه اقتصادی هستیم که مقرر شد تا سال ۱۴۰۳ و پایان دولت سیزدهم اجرایی شوند.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه جلسات مختلفی با مسئولان نهادهای استان گذاشته شده تا شرایط اجرایی شدن این طرح‌ها و اختصاص اعتبارات بیش از پیش مسیر شود، بیان داشت: پیگیری مصوبات سفر مهم‌ترین برنامه استانداری و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود و برای این منظور نهایت تلاش مان را خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات آب، روستاها، راه، آبخیزداری، تولید و… در زمره نکاتی است که در مصوبات سفر دیده شده است، افزود: تأمین آب برای شرب و صنعت از جمله اولویت‌های استان سمنان محسوب می‌شود که در این سفر نیز اعتبارات خوبی برای آن گذاشته شد.

آب و آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان به صورت اختصاصی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها برای تقویت منابع زیرزمینی استان سمنان در نظر گرفته شده است، گفت: قرار است با این اعتبارات ۱۳۵ هزار هکتار طرح در بخش‌های مذکور تا سه سال آینده اجرایی شود.

جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات به اتمام پروژه‌های آبخیزداری استان سمنان اختصاص خواهد یافت، بیان کرد: برای مقابله با خشکسالی و کم آبی استان نیاز داریم سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کنیم که یکی از مهمترین راهکارهای ما در این زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری و مهار سیلاب‌ها و روان آب‌ها است.

از سوی دیگر اما سد فینسک برای آبرسانی به سمنان، سرخه و مهدی شهر یکی از مهمترین طرح‌هایی است که در سفر رئیس جمهور به استان سمنان مطرح شد و به گفته استاندار سمنان «اعتبار سد فینسک ۱۰۰ درصد اختصاص یافت و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این طرح به مرحله اجرا وارد شود» این در حالی است که هنوز مشخص نیست این سد تا چه زمان باید در مراحل صدور مجوز و اداری باشد به خصوص اینکه نمایندگان مازندران نیز درباره این سد اظهار نظرهای متفاوتی کرده‌اند و باید دید آیا این سد در بازه زمانی سه ساله افتتاح می‌شود؟

سمنان نیاز به آب دارد

آنطور که مسئولان استان سمنان می‌گویند توسعه این استان بدون آب امکان پذیر نیست. از سوی دیگر انتقال آب خزر نیز نیازمند میلیاردها تومان اعتبار و مجوزهای زیست محیطی و همچنین شرایط بعد از انتقال شامل آب شیرین کن، نمک گیری و.. است که به نظر نمی‌رسد تا پایان دولت سیزدهم به اتمام برسد پس باید برای تأمین آب سمنان چه کرد؟

نماینده سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث سد فینسک و همچنین انتقال خزر از راهکارهای حل مشکل آب سمنان محسوب می‌شود، گفت: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به سد فینسک تخصیص یافته، به حساب آب منطقه‌ای واریز شده و در نتیجه باید این طرح به اجرا برسد.

این در حالی است که هاشمی استاندار سمنان نیز چندی پیش اعلام کرده بود «سمنان با مشکل جدی آب روبرو است لذا تهیه لوله انتقال مصوب شده و خوشبختانه همه از مسئولان دولتی تا نمایندگان پای کار هستند چرا که اولویت و اهمیت آب را برای استان سمنان می‌دانند» از سوی دیگر باید گفت هنوز مشکل جانمایی جدید روستاهایی که قرار است زیرآب بروند نیز صورت نگرفته و در نتیجه به نظر می‌رسد فینسک به پروسه سه ساله تعهدات اجرای طرح‌های ریاست جمهوری نرسد مگر اینکه کار جهادی مقدمات آن را در همین یکی دو سال آتی صورت دهد.

تصفیه خانه و پساب فاضلاب شهرها

پساب فاضلاب شهرها از دیگر اقداماتی است که مقرر شد با تخصیص اعتبارات در همین بازه زمانی کوتاه صورت گیرد پروژه‌ای که سال‌ها است در گیر و دار بروکراسی است و موانع آن برطرف نشده است. داستان تصفیه خانه سمنان خود یک گزارش مجزا است اما به صورت کوتاه باید گفت در سال‌های اخیر یک شرکت هندی مسئول ساخت آن شد این شرکت بنا به برخی دلایل که از جمله آنها می‌توان عدم صرفه مالی را مثال زد، کار را رها کرد و شهرداری سمنان جایگزین آن شد حالا در جریان سفر رئیس جمهور به استان نیم نگاهی نیز به این طرح شد تا بتوانیم شاهد تأمین آب مورد نیاز صنایع استان باشیم.

علی اکبر باغبان مدیر طرح پساب شهر سمنان در گفتگو با مهر با بیان اینکه طرح تصفیه خانه ۳۱۰ کیلومتر خط انتقال دارد که ۲۳۰ کیلومتر از آن اجرایی شده است، گفت: مقرر شده طی سه سال احداث ۸۰ کیلومتر خط انتقال از سوی شهرداری سمنان صورت گیرد که فعلاً هشت کیلومتر از آن را اجرا کرده‌ایم.

طرح فاضلاب سمنان طی سه سال اخیر پیشرفت قابل توجهی نداشته و حالا نیز باید ۷۰ کیلومتر دیگر از خط انتقال فاضلاب در این مجموعه توسط شهرداری اجرا شود آن هم خط انتقالی که بعد از مدت‌ها تازه شاهد احداث ۱۰ کیلومتر از آن بودهایم که البته شهرداری نیز مقصر نیست چرا که یکباره این بار بر دوشش نهاده شده و باید اعتبارات آن را تأمین کند در نتیجه به نظر نمی‌رسد این طرح نیز فعلاً به زودی تکمیل شود اما در صورت تکمیل این طرح شاهد خواهیم بود که ۷۵ درصد پساب به صنعت و ۲۵ درصد به کشاورزی سمنان تعلق خواهد گرفت که خود کمک بزرگی است به خصوص که شهرک‌های صنعتی هم از حالا اعلام آمادگی کرده تا پساب را بخرد.

برخی طرح‌ها همین حالا هم اجرا شدند

در این بین برخی طرح‌ها هم هستند که بلافاصله اجرایی شده‌اند برای مثال یک کارشناس جهاد کشاورزی که نخواست نام خود را به خبرنگار مهر، اعلام کند بیان داشت: بلافاصله پس از اعتراض دامداران و همچنین سفر رئیسی به استان سمنان موضوع توزیع عادلانه نهاده‌های دامی در سراسر استان اجرا شده و سهمیه‌ای که از شاهرود کسر می‌شد امروز در تمام شهرستان‌های استان سمنان یکسان شده است در نتیجه راه برای سو استفاده بسته شده و اندکی از مشکلات دامداران حل شده است.

موضوع دیگری که بلافاصله بعد از رفتن رئیس جمهور از سمنان اجرا شده مقوله مرمت کاروانسرای سمنان است. کمتر از یک روز پس از دستور وزیر میراث‌فرهنگی شاهد بودیم که کارشناسان میراث در مکان حضور یافته و مرمت را آغاز کردند آنطور که دوست محمدی مدیرکل میراث فرهنگی سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: حذف دیوار خارجی الحاقی یکی از نخستین اقداماتی بود که در این مجموعه شروع شد و امیدواریم به زودی شاهد کامل شدن مرمت باشیم.

حمید رضا دوست محمدی با بیان اینکه انتقال زباله‌های ساختمانی که وضعیت خوبی به مکان نداده بود نیز انجام شده است، بیان کرد: خالی کردن بندهای فرسوده و اجرای مجدد اندود با مصالح همگون که شکل زیبایی به مکان بدهد در کنار حذف اندودهای جدید بر دیوار آجری کاروانسرا به شکل سنتی از دیگر اقداماتی است که در دست اجرا هستند.

ساخت ۲۸ هزار مسکن در ۴ سال تعهد شده است

مسکن دیگر موضوعی بود که در سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان هم مصوبه داشت و هم مورد توجه قرار گرفت حالا اما مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در برخی شهرستان‌های استان سمنان مانند سرخه مشکل تأمین زمین برای مسکن داشتیم، گفت: چند راهکار برای رفع مشکل و تأمین زمین برای طرح جهش مسکن در نظر گرفته شد که از جمله آن می‌توان به تغییر کاربری اشاره کرد.

حسین دهقان با بیان اینکه شناسایی زمین‌های دولتی از دیگر اقداماتی است که برای مقوله کمبود زمین مسکن اقدام ملی در نظر گرفته شده است تا شاهد اجرای فوری مصوبات سفر رئیس جمهور و رفع نیاز مردم به مسکن باشیم، ابراز کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در زمینه مسکن به خصوص در سرخه که مشکل تأمین زمین وجود دارد، مسائل رفع شوند و مردم زودتر دارای مسکن شوند.

وی با بیان اینکه سهمیه استان سمنان در طرح جهش تولید مسکن هفت هزار و ۲۳۱ واحد مسکونی است، تاکید کرد: چهار هزار و ۷۷۴ واحد مسکونی سهمیه غرب استان سمنان و مابقی سهم شهرستان‌های شاهرود و میامی است و قرار است تا طی چهار سال ۲۸ هزار و ۹۲۴ واحد مسکونی ساخته شود به عبارت دیگر تعهد راه و شهرسازی استان سمنان سالانه بیش از هفت هزار و ۲۳۱ واحد مسکونی است.

طرح‌های راه سازی نیازمند اعتبار

در استان سمنان همچنین تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز مسکن مهر نیز راه اندازی شده است کمیته‌ای که مدیرکل دفتر فنی استانداری، معاون عمرانی، مسکن شهرسازی و.... در آن عضویت دارند و کارشان رفع موانع مسکن و سرعت بخشیدن به دستورات رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین دیگر مسئولان است که به نظر می‌رسد تعهدات مسکن آنطور که مسئولان می‌گویند می‌تواند عملی شود اما در زمینه راه هنوز باید گفت مشکلاتی وجود دارد.

در سفر دولت به استان سمنان ۱۴۵ طرح مصوب شد که ۲۰ طرح از آن در حوزه راه بوده است از محورهای فیروزکوه، معلمان تا بی ارجمند و میامی و… همگی نیازمند اعتبارات هستند محور سمنان به فیروزکوه به طول ۶۰ کیلومتر یکی از مهمترین مطالبات مردم سمنان در سفر رئیس جمهور بود که فاز اول آن نیز افتتاح شد و قرار است در سه سال آتی فاز دوم آن نیز به بهره برداری برسد. آبان ماه همین امسال بود که وزیر راه و شهرسازی ۱۰ کیلومتر از باند دوم مسیر ۲۷ کیلومتری سمنان به فیروزکوه را افتتاح کرد اما هنوز ۱۷ کیلومتر دیگر مانده است.

تکمیل مرکز درمان ناباروری، آب رسانی به روستاها، راه روستایی، صنایع و گردشگری، بوم گردی و خط انتقال گاز به جنوب دامغان و شاهرود و برخی روستاهای دیگر از جمله دیگر طرح‌هایی هستند که هرکدامشان در سفر رئیس جمهور مطرح و مقرر شده به زودی به نتیجه برسند که البته برای بررسی آنها نیاز به مجالی بیشتر است اما باید گفت در این سفر ١٠ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان تسهیلات نیز پیش بینی شده که به گفته مسئولان قرار است طی سه سال در کنار پروژه‌های عمرانی از محل اعتبارات سفر، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بنیادهای مستضعفان و برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ١٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز برای واحدهای کشاورزی، مسکن و صنعت تأمین شود که باید دید این موضوع تا چه میزان محقق خواهد شد.

کد خبر 5365388

منبع: مهر

کلیدواژه: سفر استانی سید محمد رضا هاشمی بی آبی دولت سیزدهم استانداری سمنان خشکسالی میراث فرهنگی سمنان راه و شهرسازی ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا زلزله آلودگی هوا معلولان تبریز گناوه سفر رئیس جمهور به استان سفر رئیس جمهور استان سمنان استاندار سمنان استان سمنان میلیارد تومان راه و شهرسازی هزار میلیارد واحد مسکونی خبرنگار مهر سوی دیگر مصوبات سفر خط انتقال پروژه ها سد فینسک باید گفت مصوب شد مقرر شد سه سال طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور پنج شنبه به سمنان می‌آید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان گفت: دور دوم سفریکروزه رییس جمهور به استان سمنان پنج شنبه سی ام فروردین ماه با ورود به فرودگاه سمنان و بعداز ظهر پنج شنبه هم با ورودبه فرودگاه شاهرودو در جمع مردم شاهرود خواهد بود.

استاندار سمنان بااشاره به اینکه دور دوم سفر رییس جمهور بااولویت دیدار‌های مردمی خواهد بود افزود: رییس جمهور در مسجد امام سمنان ودر استادیوم ورزشی شاهرود دیدار مردمی خواهد داشت.

دور اول سفریکروزه رییس جمهور ۱۳ آبان ۱۴۰۰ بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۰۰ درصدی مصوبات عمرانی سفر اول رئیسی به سمنان
  • جشن احیای بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در استان سمنان
  • دیدار رئیس‌جمهور با مردم استان سمنان/ مصوبات سفر اول اجرایی شد
  • دیدار رئیس جمهور با مردم استان سمنان/ مصوبات سفر اول اجرایی شد
  • رئیس جمهور پنج شنبه به استان سمنان می‌آید
  • رئیس‌جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
  • رئیسی پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
  • رئیس جمهور پنج شنبه به سمنان سفر می‌کند
  • تحقق ۴۲۰۰ میلیار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی
  • رئیس جمهور پنج شنبه به سمنان می‌آید