Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@18:43:46 GMT

خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۵۴۳۲

خیر ارز به چه کسانی می‌رسد؟

اما نکته‌ای که وجود دارد، درباره سیاست اخیر بانک مرکزی است. بانک مرکزی در سال‌های اخیر قانونی را وضع کرد که به دلایل مختلف همچون مسافرت، درمان و تحصیل در خارج از کشور به ازای هر کد ملی حدودا مبلغ ۲۰۰۰ یورو اختصاص می‌دهد. گر چه هدف سیاست بانک مرکزی از اعطای ارز به هر کد ملی برای کاهش فشار روی بازار و متعادل کردن قیمت‌ها است، اما این امر سبب ایجاد فعالیت‌های سوداگرایانه نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه‌های گذشته اختلاف قیمت دلار در سبزه میدان و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی افراد زیادی را برای دلار سهمیه‌ای به صف صرافی‌ها کشانده است تا از اختلاف چند هزار تومانی صرافی و بازار آزاد سود ببرند. در این بین، برخی دلالان برای کسب سود و منفعت شخصی به سراغ اجاره کارت ملی افراد کم برخوردار رفته و با اجاره کارت ملی آن شخص به مبلغ ناچیز از سهمیه ارز آن فرد سود می‌جوید  و این اجاره کارت ملی به نوعی بلای جان اقتصاد کشور شده است، اجاره کارت ملی برای واردات ۷۰۰ خودرو پورشه که چند سال پیش یکی از پرونده‌های پر سر و صدا در گمرک کشور شد.

بانک مرکزی می‌تواند با ایجاد مکانیزم، افرادی را که شرایط دریافت مصارف ۲۵ گانه را دارا هستند، شناسایی کند و فقط به اشخاص حقیقی و حقوقی که شرایط دریافت ارز را دارا میباشند ارز اختصاص دهد و  با نظارت و اشراف کامل جلوی خیرات ارز برای دلالان بازار را بگیرد تا ارز به دست افرادی که نیاز واقعی دارند، برسد نه اشخاصی که اهداف سوداگرایانه دارند.

اخباری که از نحوه توزیع ارز مسافرتی شنیده می‌شود، حاکی از آن است که هنوز ایراداتی دارد و سودجویان با ارائه بلیت‌های صوری اقدام به دریافت ارز مسافرتی می‌کنند. در کشوری که با مشکل کمبود منابع ارزی مواجه است، باید روش‌های اختصاص ارز نیز متناسب با شرایط موجود کشور تغییر کند و سختگیرانه‌تر شود تا واجدین شرایط واقعی ارز دریافت کنند.

* عضو اتاق بازرگانی ایران و چین

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1579324

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز بازار طلا و ارز ارز تک نرخی صرافی بانک مرکزی اجاره کارت ملی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

به گزارش همشهری آنلاین،‌ علیرضا غفاری سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی در ارتباط زنده با بخش خبر سیما گفت: سقف تراکنش غیر حضوری شبکه بانکی از ۱۰۰ میلیون روزانه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی گفت: به موجب ابلاغیه امروز بانک مرکزی به شبکه بانکی،‌ سقف انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی به یک میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین تراکنش های خرید با ابزارهای پذیرش و پوزها و IPG ها و تراکنش غیر حضوری از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد طبق بخشنامه امروز بانک مرکزی،‌ نقل و انتقال وجوه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون نیاز به ارائه مدارک ومستندات داشت که این آستانه هم به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و تا ۴۰۰ میلیون نیاز به مستندات نیست و مازاد بر آن باید با ارائه مستندات و مدارک باشد.

سقف برداشت از خودپرداز بانک بطور روزانه ۲۰۰ هزار تومان از هر کارت و سقف انتقال وجه کارت به کارت با دستگاه خودپرداز بانک ۱۰ میلیون تومان در روز است.

کد خبر 846725 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم بانک بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی