Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@20:07:57 GMT

مناطق کم بارش کشور به ۲۴ استان افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۹۷۴۴

مناطق کم بارش کشور به ۲۴ استان افزایش یافت

به گزارش جام جم آنلاین، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر خواهد بود، گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

وضعیت بارشی تاکنون کشور هم نشان می‌دهد بارش‌های انجام شده نسبت به دو سال پیش چندان وضعیت مطلوبی نیست، چنانچه گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، بالاترین بارش در این هفته و هفته آتی متعلق به حوضه آبریز اصلی دریای خزر خواهد بود و از مجموع حدود ۳۰ حوضه آبریز درجه دو، ۱۳ حوضه هفته آینده یک قطره بارندگی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون و بر اساس تازه ترین گزارش بارش، میزان بارندگی‌ های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۲ آذرماه به ۳۲.۶ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۵۳.۱ میلی‌متر) کاهش ۳۹ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۴۰.۶ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بعد از تداوم بارندگی‌ ها در هفته‌های اخیر نگاهی به وضعیت بارش مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۲۹.۹ میلی‌متر، مازندران با ۲۴۳.۸ میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بررسی‌ بارش‌ ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با ۵.۹ میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با ۶ میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با ۷.۵ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌ بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۱۲ آذرماه بوده‌اند.

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان‌ فارس و ایلام نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۷۶ و ۶۸ درصد کاهش داشته، هرچند از ۳۱ استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز ۲۴ استان دارای کاهش بارش هستند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خشکسالی سال آبی بارندگی ۶ میلی متر سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از رشد ۵۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری استان خبر داد و گفت: گرد و غبار طی امروز(هفتم فروردین) به تدریج از جو استان خارج می‌شود.

علی محمد زورآوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده بود طی امروز (هفتم فروردین) شاهد نفوذ گرد و غبار به جو استان باشیم، اظهار کرد: توده گرد و غباری که امروز باعث افت کیفیت هوا و کاهش دید افقی خصوصا در مناطق مرزی استان شده، به تدریج از کرمانشاه خارج می‌شود.

وی از احتمال وقوع ناپایداری‌هایی طی فردا یاد کرد که می‌تواند منجر به افزایش ابر، در بعضی ساعات وزش باد و حتی رگبارهای پراکنده باران در برخی نقاط استان از جمله مناطق شمالی و غربی شود و یادآور شد: این ناپایداری‌ها بارش قابل توجهی برای سطح استان نخواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت بارندگی‌های سال زراعی جاری نیز یاد و میانگین بارش‌های استان در این مدت را حدود ۳۸۸ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته با بارش حدود ۲۵۰ میلی‌متری ۵۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش ۳۶۵ میلی‌متری شش درصد رشد داشته است.

زورآوند میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را نیز ۳۳۳ میلی‌متر عنوان کرد که نسبت به سال گذشته با بارش ۲۰۳ میلی‌متری ۶۴ درصد رشد داشته، اما نسبت به بلندمدت تغییری نداشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارش سطح استان در سال زراعی جاری مربوط به پاوه به میزان ۸۱۵ میلی‌متر بوده، خاطرنشان کرد: بارندگی پاوه نیز نسبت به سال قبل ۳۸ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان، کمترین بارش سال زراعی جاری نیز از سنقر به میزان ۲۳۴ میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد رشد و نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

زورآوند میانگین بارش سامانه اخیر طی ۴۸ ساعت گذشته را نیز برای سطح استان ۲۱ میلی‌متر و برای شهر کرمانشاه حدود ۲۸ میلی‌متر دانست و ادامه داد: بیشترین بارش را از قصرشیرین و به میزان ۳۸ میلی‌متر و کمترین بارش را نیز در گیلانغرب با حدود ۱۰ میلی‌متر داشتیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از تردد در این مسیر‌ها خودداری کنید
  • فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات کشور
  • فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات کشور/ از تردد در مسیرهای مستعد وقوع بهمن اجتناب شود
  • قزوین با هشت درصد کاهش بارندگی روبروست
  • ۲۵۲ میلی‌متر بارندگی در نیمه اول سال آبی در آذربایجان‌غربی
  • گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها
  • شهرک گلستان شیراز صدرنشین بارندگی در فارس
  • آبگیری و بازگشت طراوت به سدها و تالاب‌های فارس
  • شهرک گلستان شیراز صدرنشین بارندگی در استان فارس
  • اهواز با یک بارش ۳۸ میلی زیر آب رفت