Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امروزه نقش بخش خصوصی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست و دولت ها می کوشند تا با حمایت از این بخش هدف های خود در بخش های مختلف اقتصادی را دنبال کرده و به توسعه ممالک خود بپردازند.

امروزه همه فعالان و اندیشمندان بخش اقتصادی به این موضوع اذعان دارند که هر کشوری که خواهان داشتن اقتصادی قوی باید از بخش خصوصی پویایی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز تلاش های زیادی برای تقویت بخش خصوصی و کمرنگ کردن حضور و دخالت دولت در اقتصاد انجام شده با این وجود فعالان بخش خصوصی معتقدند برای پیاده سازی اهداف اقتصادی کشور همچون جهش تولید و رشد صادرات باید حمایت ها از این بخش چندین برابر شده و قوانین و مقررات نیز بازنگری و اصلاح شوند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین به منظور بررسی آخرین عملکرد و فعالیت های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین و همچنین مطالبات بخش خصوصی استان با "مهدی بخشنده" رئیس این اتاق به گفت و گو پرداخت که ماحصل آن در ادامه آمده است.

ایرنا: مقام معظم رهبری امسال را سال "تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نام گذاری کردند، تحقق این شعار تا چه کمک حال بخش خصوصی است؟

نام گذاری امسال به این عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب اولا حاکی از آگاهی و درک عمیق ایشان از نیازها و اولویت های کشور است، بدون شک با تحقق این شعار بخش زیادی از مشکلات و موانع پیش روی تولید و اقتصاد کشور از میان برداشته خواهد شد.

دولتمردان و مدیران دستگاه های اجرایی باید برای تحقق این شعار به معنای واقعه کلمه بکوشند، متاسفانه خیلی از مدیران میانی و اجرایی در کشور توجه لازم را به شعار سال ها ندارند و در برخی مواقع نه تنها مانع زدایی نمی کنند بلکه خود نادانسته بر سر راه تولید و صادرات و کارآفرینی مانع ایجاد می کنند.

ایرنا: پیشنهادات فعالان بخش خصوصی برای حل مشکلات بخش تولید چیست؟

قوانین اقتصاد کشور برای یک شرایط عادی تدوین شده اند در حالی که ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن قرار داریم، مثلا قانون تجارت کشور مربوط به ۱۰۰ سال قبل است

قوانین اقتصادی کشور برای یک شرایط عادی تدوین شده اند در حالی که ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن قرار داریم و تحریم های ظالمانه و حضور فعالانه کشورهای منطقه در عرصه تولید و صادرات بازنگری در قوانین و مقررات را ضروری کرده است.

فعالان بخش تولید و صادرات به عنوان رزمندگان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی کمک و پشتیبانی لازم رسانده شود که متاسفانه در خیلی مواقع این رویکرد را نمی بینیم.

خیلی از فعالان اقتصادی گلایه دارند به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف تولید و توسعه کسب و کار خود کنند باید در اتاق های ادارات معطل امضا و کاغذبازی باشند اگرچه در این دولت اقدامات خوبی برای کاهش بروکراسی و تسریع در اعطای مجوزها برداشته شده ولی باید گام های بیشتری برداشته شود.

ایرنا: نقش بانک ها در کمک به بخش خصوصی و اجرای طرح های اقتصادی در این شرایط چیست؟

باید واقع بینانه به مسایل نگاه کنیم، بانک های ما امروز قادر نیستند انتظارات بخش خصوصی را برآورده ساخته و تمامی نیازهای اقتصادی کشور را تامین مالی کنند، شرایط تورمی اقتصاد موجب شده آنها وادار به کار بنگاه داری شده و از اهدافشان دور شوند، در چنین شرایطی و برای تامین مالی طرح های اقتصادی باید به سمت دیگر ظرفیت های اقتصادی مانند بورس رفت که البته کف جامعه و خیلی از فعالان اقتصادی هنوز با ساختار و سازوکار آن آشنایی لازم را ندارند و این یکی از معضلات پیش روی اقتصاد کشور است.

ما در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین تلاش زیادی داشته ایم تا فعالان اقتصادی استان را با بورس و ظرفیت های متنوع آن در جهت تامین مالی و پیشبرد طرح ها و اهداف اقتصادی بخش خصوصی آشنا کنیم.

ایرنا: برای توسعه صادرات که از نیازهای مهم کشور در جهت رشد اقتصادی است، تا چه اندازه به بازنگری قوانین و مقررات نیازمند هستیم؟

در خیلی از کشورهای توسعه یافته قوانین و مقررات همپا با تحولات و تغییرات مورد بازنگری قرار می گیرند و این درحالی است که مثلا قانون تجارت ایران به حدود ۱۰۰ سال قبل بازمی گردد، بدون شک تجارت امروز با یک قرن قبل خیلی تفاوت پیدا کرده و نمی توان با مقررات و قوانین آن دوره در روزگار امروز فعالیت داشت.

به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده ایم تا هر قانونی که برای بخش های اقتصادی به تصویب می رساند یک بند نیز افزوده شود که قانون مربوطه پس از یک دوره چندساله مورد بازنگری قرار بگیرد.

امروز خیلی از قوانین و مقررات و بخشنامه ها با یکدیگر تضاد دارند و این موضوع تصمیم گیری را برای مدیران اجرایی سخت، پرمخاطره و پر ریسک کرده است.

بروزرسانی و اصلاح قوانین و مقررات در واقع بخشی از همان مانع زدایی ها هستند که برای اقتصاد کشور از نان شب هم واجب تر است و یک موضوع اولویت دار برای مملکت به شمار می رود چرا که به واسطه آن شاهد جهش تولید و رشد صادرات و رسیدن به توسعه اقتصادی خواهیم بود.

ایرنا: از پبشنهادها و نظرات مشورتی بخش خصوصی برای تصویب قوانین و مقررات بهره گرفته می شود؟

اخیرا بله، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین در این زمینه نقش پررنگی ایفا کرده و با کمیسیون های مختلف مجلس در ارتباط است.

به طور جدی تلاش می کنیم تا مدیران را با واقعیت های اقتصادی و موجود آشنا کنیم و به آنها مشورت دهیم تا شاهد تصمیم گیری مناسب و تصویب قوانین و مقررات خوب و راهگشا برای اقتصاد کشور باشیم.

خوشبختانه در استان قزوین نمایندگان مجلس ارتباط بسیار خوب و نزدیکی را با کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی و اعضای هیات رئیسه اتاق دارند و از نظرات بخش خصوصی برای پیشبرد توسعه استان و کشور استفاده می کنند.

ایرنا: به عنوان یک کارشناس و نخبه اقتصادی و کارآفرین برتر، برای رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم ها چه پیشنهادی دارید.

بانک مرکزی در دولت قبل با بخشنامه های خود ظلم زیادی به صادرات غیرنفتی کرد و صادرات کشور را از ریل اصلی خود خارج ساخت

تحریم ها در این بخش را باید یک نعمت و فرصت دانست تا از شر اقتصاد تک بعدی، آکواریومی و گلخانه ای خلاص شویم، اکنون بهترین فرصت برای توسعه صادرات غیرنفتی است و باید درآمدزایی معمول کشور را حول این محور قرار دهیم و پول فروش نفت و معاینات گازی و محصولات پتروشیمی را صرف توسعه زیرساخت های کشور و بروزرسانی آن کنیم.

برای تحقق این هدف همان طور که در پاسخ به سوالات قبل گفتم ضروری است تا شاهد بروزرسانی قوانین و مقررات باشیم و همه سنگ ها از جلوی پای بخش خصوصی برداشته شود.

متاسفانه در ۲ سال پایانی دولت دوازدهم شاهد تصمیم گیری های عجولانه، غلط و بدون برنامه ریزی در حوزه صادرات بودیم و با جرات می گویم که بانک مرکزی با بخشنامه های خود در این دوره ظلم زیادی به صادرات غیرنفتی کرد و صادرات کشور از ریل اصلی خود خارج شد.

امیدواریم مدیران اقتصادی دولت سیزدهم و رییس بانک مرکزی که فردی جوان، کاربلد و خوش فکر است بتواند با تصمیمات درست و برنامه های مناسب صادرات کشور را به مسیر اصلی و ریل خود بازگردانند.

ایرنا: نقش دولت در توسعه صادرات چیست؟

به نظرم هرجا که دولت ها در حوزه صادرات ورود و دخالت کرده اند نه تنها شاهد پیشرفت اقتصاد نبوده ایم بلکه پسرفت کرده ایم بنابراین بهتر است دولت صادرات را به حال خود بگذارد چرا که صادرکنندگان خودشان مسیرشان را پیدا می کنند و بلدند چگونه تحریم ها را دور بزنند و ارز حاصل را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و معتقدم دولت باید تنها نقش نظارتی و پشتیبانی داشته باشد و مداخله گرد نباشد.

البته دولت باید در برخی مسایل اقتصادی به شکل درست ورود داشته باشد از جمله در حوزه تامین کالاهای اساسی برای مردم، در حال حاضر دولت نباید اجازه دهد کالاهایی که به آنها یارانه تعلق گرفته و با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می شوند به روش های مختلف از کشور خارج و قاچاق شوند، مثلا می توان با تعیین عوارض تا حد زیادی جلوی این کار را گرفت.

ایرنا: از فعالیت های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین و اهداف تعیین شده آن بگویید.

ما همه تلاش و انرژی خود را به کار گرفته ایم تا موانع و مشکلات سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی را کم کرده و از بین ببریم و بسیاری از فعالان اقتصادی که هم در قزوین و هم در سایر استان ها فعالیت دارند به این موضوع اذعان دارند که مسالی و مشکلات آنها در قزوین نسبت به سایر استان ها خیلی کمتر است.

قزوین استانی پیشرو در بسیاری از عرصه های اقتصادی و تولید کشور است و قزوین نقل قول بسیاری از محافل اقتصادی کشور است.

امروز تصمیمات اقتصادی در استان با نظرات اتاق بازرگانی رقم می خورد و همدلی و انسجام خوبی بین مدیران اقتصادی استان و فعالان بخش خصوصی وجود دارد که آنرا مرهون تلاش های همکاران خود در اتاق و همراهی خوب مدیران ارشد استان و دستگاه های اجرایی هستیم.

ایرنا: از قزوین به عنوان یکی از قطب های صنعت کشور نام برده می شود اما به نظر می رسد میزان صادرات متناسب با ظرفیت های تولیدی آن نیست، موافقید؟

ما در قزوین واحدهای تولیدی بسیار خوبی داریم که حتی در خاورمیانه نمونه هستند اما باید یادآور شد که خیلی از تولیدات و کالاهای قزوین از بنادر و یا مرزهای هوایی و زمینی کشور صادر می شوند و صادرات آنها به نام استان ثبت نمی شود.

از سوی دیگر حجم بالایی از صادرات کشور به محصولات پتروشیمی و معاینات گازی اختصاص دارد که استان قزوین در این خصوص بی بهره است.

از طرفی قزوین هنوز پایانه صادراتی ندارد و با وجود مصوبات مختلف هنوز در این رابطه کمبود داریم و همچنین نبود فرودگاه با وجود برخورداری از صنایع صادرات محور از موانع صادراتی استان ما هستند که تاثیر منفی در این حوزه می گذارند.

ایرنا: پس معتقد هستید که سهم صادرات قزوین خوب است؟

معتقدم با توجه به ظرفیت های صنعتی قزوین، وضعیت مطلوب نیست، ما خیلی از بازارها را از دست داده ایم و نباید خودمان را گول بزنیم، خروج از FATF و وضع تحریم های ظالمانه و مشکلات داخلی باعث شده تا صنایع ما نتوانند آنطور که باید در حوزه صادرات فعال باشند.

قزوین از قطب های صنعت قطعه سازی خودروسازی است اما فناوری و تکنولوژی لازم را برای اینکه محصولات خود را به سایر کشورها صادر کند ندارد، از سوی دیگر ما صنایع لبنی و غذایی بزرگی داریم که بیشتر نیازهای پایتخت را تامین می کنند و جنبه صادراتی چندانی ندارند.

اگر خواهان افزایش سهم قزوین در صادرات هستیم باید به سمت ایجاد و توسعه صنایع با فناوری بالا برویم که البته نیاز به توسعه زیرساخت ها، ارایه تسهیلات و مشوق برای جذب سرمایه گذاران دارد و همچنین باید از حضور صنایع آلاینده و انرژی بر و آب بر پرهیز کنیم، چرا که تجربه ثابت کرده منافع این صنایع به بیرون از استان می رسد و آنها پول های خود را به بانک های تهران می دهند و مالیاتشان را هم همین طور و تنها آلودگی و مشکلاتشان برای قزوین است.

ایرنا: اتاق قزوین در زمینه مراودات با کشورهای خارجی چه اقدامی انجام داده است؟

تجار ایرانی برای فعالیت در کشورهای منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند، مثلا بازرگانان ایرانی در قزاقستان باید ویزا بگیرند، مجوز کرونا دریافت کنند و اجازه گشایش حساب بانکی ندارند در حالی که تجار ترک هیچ کدام از این محدودیت ها را ندارند

در سال های اخیر برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آسیای میانه و شرق آفریقا اقداماتی را انجام داده ایم اما باید یادآور شد ما دوباره تاکید می کنم در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و در این شرایط هرجا که قدم می گذاریم فعالان اقتصادی کشورهای هم تراز همسایه نیز در آنجا حضور دارند و حمایت تمام قد دولت خود را نیز پشت سرشان دارند ولی وزارت امور خارجه ما در این حوزه هنوز همپای این کشورها نیست.

فراموش نکنیم پشتیبانی تمام قد دولت ها از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان باعث می شود ریسک سرمایه گذاری و حضور در بازارهای خارجی کاهش یابد.

تجار ایرانی برای فعالیت در کشورهای منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند، به عنوان نمونه در سال های اخیر تلاش زیادی برای حضور در بازار قزاقستان کردیم اما تجار ایرانی برای حضور در این کشور با موانع اولیه روبرو هستند، آنها باید ویزا بگیرند، مجوز ویژه سلامت و عاری بودن از کرونا دریافت کنند و تازه امکان گشایش حساب بانکی نیز برایشان وجود ندارد اما تاجران ترکیه ای بدون ویزا به این کشور می آیند و نیازی به مجوز کرونا ندارند و به راحتی حساب بانکی نیز باز می کنند و در این جا باید پرسید که نقش وزارت خارجه ما برای حمایت از فعالان اقتصادی برای فعالیت در خارج از کشور چیست؟

نباید تصور کنیم برای ما در خارج از کشور فرش قرمز پهن می کنند، باید دولت ها به این حوزه ورود پیدا کنند و بستر حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را در کشورها فراهم کنند.

به نظرم به جای اینکه سیاسیون به کشوری بروند و فعالان اقتصادی را همراه خود کنند باید شاهد عکس این قضیه باشیم، یعنی سرمایه گذاران که برای حضور در بازار یک کشور برنامه ریزی کرده اند سیاسیون را برای پشتیبانی از خود همراهشان کنند.

ایرنا: ارتباط تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه و دوست مانند عراق و سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای منطقه با موانع زیادی روبرو هستیم مثلا هنوز از یک شرکت قوی حمل و نقل کالا ویژه صادرات برخوردار نیستیم

ما نباید خودمان را فریب بدهیم، اقتصاد و تجارت در حوزه بین الملل از مسایل مربوط به سیاست و ارتباطات سیاسی بین کشورها جدا هستند و اعتقادم براین است در حوزه اقتصادی کشورها دوستی ندارند و همه رقیب یکدیگر هستند و می خواهند برنده باشند و این یک نکته اساسی است، البته مقامات و سیاسیون می توانند از تعامل و رابطه دوستانه ای که با سران کشورها دارند به نفع اقتصاد خود نیز استفاده کنند و در این زمینه باید خیلی فعال تر باشیم.

در رابطه با این صحبتم یک نمونه می آورم، عراقی ها امروز کالاهایی را از ما خریداری می کنند که برایش تقریبا بسیار ارزان تمام می شود و سایر کالاها را با وجود آمادگی ایران برای صادرات از کشورهایی که حتی با آنها ارتباط خوبی ندارند تهیه می کنند چرا که منافع اقتصادی این گونه اینطور ایجاب می کند.

امروز ما برای تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای منطقه با موانع زیادی روبرو هستیم، مثلا یک شرکت بزرگ و قدرتمند حمل و نقل کالا در کشور که ویژه صادرات باشد نداریم.

برخی در مجلس فریاد خودکفایی می زنند که ما قادریم کانتینر سردخانه دار تولید کنیم و اجازه واردات نمی دهند در صورتی که تولیدات متناسب با حجم نیازهای اقتصادی کشور و فعالان صادراتی نیست و به همین دلیل نمی توانیم از فرصت های صادراتی به خوبی استفاده کنیم، مثلا به دلیل همین ضعف قادر نیستیم محصولات و میوه های کشاورزی خود را که مشتریان خارجی خوبی هم دارد صادر کنیم.

یک مثال می آورم به دلیل نبود زیرساخت لازم و سیستم حمل و نقل مناسب قادر نیستیم کیوی خود را به هند صادر کنیم و هندی ها این میوه را از آن سوی دنیا یعنی نیوزلند وارد می کنند، در چنین شرایطی کامیون ها و تریلرها در گمرک اجازه ترخیص پیدا نمی کنند که معتقدم این مساله به نوعی یک خودتحریمی است.

ایرنا: شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت را تا چه حد در حل مسایل مشکلات و مشکلات فعالان اقتصادی موثر می‌بینید؟

این شورا اگرچه ظرفیت های قانونی زیادی دارد اما در برخی اوقات مصوبات آن اجرا نمی شود و دستگاه ها یا وزارتخانه ها به دلیل منافع دستگاهی زیربار آن نمی روند که موجب می شود جلسات راهگشایی لازم را نداشته باشد.

ایرنا: ماجرای اعتراض عده ای از فعالان اقتصادی به عدم صدور کارت های بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی قزوین چیست؟

یکی از مسایلی که در سال های گذشته مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد و منجر به ایجاد پرونده های قضایی شد صدور کارت های بازرگانی برای افراد فاقد صلاحیت بود و موجب شد میلیاردها تومان از حق دولت از بین برود

صدور کارت های بازرگانی فرایندها و چارچوب های خاص خودش را داراست، یکی از مسایلی که در سال های گذشته مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد و منجر به ایجاد پرونده های قضایی شد صدور کارت های بازرگانی برای افراد فاقد صلاحیت بود و موجب شد میلیاردها تومان از حق دولت از بین برود.

ما در صدور کارت های بازرگانی جدید یا تمدید کارت ها اهلیت افراد را با دقت بررسی می کنیم و فعالان اقتصادی واقعی مشکلی برای دریافت کارت ندارند، در اتاق قزوین طی سال های اخیر با دقتی که در این رابطه صورت گرفته تعداد تخلفات ناشی از کارت های بازرگانی به صفر رسیده است.

همچنین اخیرا عده ای هجمه هایی علیه مدیریت اتاق بازرگانی قزوین داشته اند و مدعی بودند که اتاق کاری انجام نداده که قضاوت در این خصوص را به افکار عمومی و جامعه می سپاریم.

ایرنا: اخیرا اتاق بازرگانی قزوین به حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز ورود پیدا کرده، در این خصوص توضیح دهید.

قزوین ظرفیت های بی بدیلی در این حوزه داراست و باید از این ظرفیت برای خلق ثروت برای استان استفاده کرد، اخیرا با همکاری شهرداری در تلاش هستیم تا سرمایه گذاری های گردشگری را توسعه ببخشیم.

به دلیل ظرفیت های طبیعی و آثار متنوع تاریخی می توانیم بهترین هتل خاورمیانه را در قزوین داشته باشیم و سرمایه گذاری های زیادی را در بخش گردشگری این شهر ببینیم، در تلاشیم با همکاری شهرداری، قزوین را به قطب گردشگری ورزش های هیجانی و آفرود ایران و منطقه تبدیل کنیم.

به نظرم با شهردار جدید قزوین که از روحیه انقلابی و جهادی برخوردار بوده و انسان خوش فکری است بتوانیم فعالیت های خوبی را در این حوزه کلید بزنیم و به این شهر و استان برای اینکه به جایگاه خود در عرصه گردشگری دست بیابد کمک کنیم.

ایرنا: اتاق بازرگانی قزوین پس از شیوع کرونا در اجرای رزمایش کمک های مومنانه مشارکت خوبی داشت، در این خصوص توضیح بدهید.

فعال واقعی اقتصادی کسی است که درد جامعه را درد خود می داند و ما به عنوان نمایندگان فعالان بخش خصوصی و خدمتگذاران این قشر از سوی آنها اجازه پیدا کردیم که در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود کمک هایی را در جهت جبران خسارات کرونا در شرایطی که دشمنانی که فریاد حقوق بشر می زنند حتی از ورود دارو به کشور جلوگیری می کنند، به اقشار آسیب پذیر داشته باشیم.

ضمن کمک به تامین نیازهای غذایی اقشار آسیب پذیر که با کمک و همراهی برادران سپاه و بسیج انجام شد، امسال از ۲ هزار و ۶۰۰ کادر درمان استان بابت زحمات و فداکاری هایشان در راه مبارزه با کرونا تجلیل کردیم.

اتاق بازرگانی قزوین همچنین در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود مصالح مورد نیاز ۲۸ واحد مسکونی مناطق سیل زده لرستان را نیز تقبل کرد و امیدواریم در ادامه راه نیز مشارکت های ما در این گونه امور با همراهی فعالان بخش خصوصی بیشتر شود.

برچسب‌ها گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران تولید داخلی استان قزوین صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران تولید داخلی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران تولید داخلی استان قزوین صادرات غیر نفتی صنایع و معادن و کشاورزی قزوین صدور کارت های بازرگانی اتاق بازرگانی قزوین فعالان اقتصادی کشورهای منطقه برای اقتصاد کشور فعالان بخش خصوصی قوانین و مقررات صادرات غیرنفتی سرمایه گذاران اقتصادی کشور زیادی روبرو استان قزوین صادرات کشور بخش خصوصی مانع زدایی تحریم ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حمزه حورسی در نشست رفع موانع تولید با فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو افزود: تدوین مقررات برای سرژمین اصلی در وزارتخانه ها بدون استثنا قائل شدن مناطق آزاد باعث بروز مشکل شده و رعایت این قوانین در مناطق آزاد برای تولیدکنندگان فشار زیادتری را تحمیل کرده است.

وی افزود:‌ مناطق آزاد در دنیا موتور پیشران اقتصاد هستند، چون فعالیت های تولیدی و خدماتی در این مناطق با استفاده از مزیت های قانونی کمتر از قلمرو گمرکی کشور کم هزینه تر و محصولات تولیدی رقابتی تر هستند.

این مسئول با تایید صحبت های تولیدکنندگان در خصوص اجرایی نشدن قانون ماده ۶۵ اضافه کرد: مناطق آزاد الگوی به کارگیری روش ها و مدل های جدید مدیریتی باید باشند و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی این مناطق فارغ از دیوانسالاری قلمرو گمرکی کشور بایستی مسائل و مشکلاتشان به فوریت حل و فصل شده و صدور پروانه و ثبت شرکت و کل فرآیند دریافت مجوز سرمایه گذاری در حداقل زمان ممکن به انجام برسد.

این جلسه در شهرک صنعتی ماکو طی بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد برگزار شد.

 

دیگر خبرها

  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است
  • بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است