Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار و کارآفرینی اتاق بازرگانی تهران گفت: باید برای جراحی اقتصاد به فکر اصلاحات اساسی بود که یکی از آن‌ها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و درنتیجه حذف فشاری است که به منابع ارزی کشور وارد می‌شود. علی نقیب در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با تاثیر ارز ترجیحی در معیشت مردم گفت: این سیاست از همان ابتدا با فساد همراه بوده است که خود بانک مرکزی هم اعلام کرد که هفت میلیارد دلار از منابع ارزی کشور جهت واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده و در مقابل کالای مربوطه و موردنیاز مردم وارد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که ارز چند نرخی زمینه ساز بروز فساد است، بنابراین تا زمانی که ارز با چند نرخ در بازار وجود داشته باشد برچیده شدن بساط رانت و فساد در عمل شدنی نیست.
نقیب ظهار داشت:  اجرای طرح ارز ترجیحی قرار بود کمک حال مردم و به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه باشد، اما در عمل هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد، هرچند این احتمال وجود دارد که ارز ترجیحی در حد کمی تاثیرگذار بوده، اما در کل به دلیل این که ارز ترجیحی با ارز آزاد فاصله دارد قطعا با فساد همراه است.
وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا ارز ترجیحی انگیزه تولید را کاهش داد، گفت: پرداخت سوبسید(یارانه) به واردات کالا‌های اساسی عملا به معنای یارانه به کالا‌ها و کارگران خارجی است و با توجه به افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان داخل عملا قدرت رقابت از تولیدکننده داخلی گرفته می‌شود و ادامه این ارز نقش پررنگی در کاهش انگیزه تولید داشته است.
نقیب افزود: متاسفانه تصمیمات دولت چندان کارشناسی شده نبود و این طرح ارز ترجیحی بیشتر ناشی از تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی برای جلوگیری از مشکلات مردم بود که اثرات منفی آن شامل تولید داخل هم شده است.
وی همچنین در خصوص اینکه آیا حذف ارز ترجیحی باعث گرانی می‌شود، گفت: اقتصاد یک وجه ندارد، اقتصاد چند وجهی است. افزایش قیمت کالای اساسی رخ خواهد داد، اما اگر تولید ناخالص داخل را بالا ببریم و در پی آن توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته باشیم، به یقین در بلند مدت تعادلی بین تولید و مصرف برقرار خواهد شد.   نقیب ادامه داد: در غیر این صورت بسیاری از بخش‌های اقتصاد دچار آسیب‌های زیادی خواهد شد. به عبارت بهتر ما نمی‌توانیم اقتصاد را عادی ببینیم، درحالی که در شرایط بحرانی وجود داریم؛ بنابراین در چنین شرایطی که کشور با کسری بودجه و محدودیت منابع ارزی روبرو است؛ تصمیمات باید تصمیمات کلان باشد تا بتوان سفره‌ی مردم را کامل کرد و اشتغال ایجاد کرد که حذف ارز ۴۲۰۰ دقیقا یکی از این تصمیمات است.
نائب رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار و کارآفرینی اتاق بازرگانی تهران گفت: باید حذف ارز ترجیحی منجر به افزایش درآمد مردم و بالا رفتن توان خرید آن‌ها شود، لذا در این راستا نیازمند برنامه ریزی مناسب هستیم. به عنوان مثال افزایش مبلغ یارانه همه دهک‌ها خود با معایبی همراه است؛ بنابراین در شرایط موجود اگر قرار است به توسعه اقتصادی دست یابیم باید برنامه داشته باشیم.
نقیبی در پایان خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی کلان اقتصادی خیلی از مشکلات حل شدنی است، ما دراقتصاد نمی‌توانیم هر لحظه تصمیم جدیدی بگیریم، چرا که این کار با آسیب همراه خواهد بود، همچنین تصمیم گیری پشت در‌های بسته نمی‌تواند مشکلات را حل کند. باید برای جراحی اقتصاد به فکر اصلاحات اساسی بود که یکی از آن‌ها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و در نتیجه حذف فشاری است که به منابع ارزی کشور وارد می‌شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: بودجه ارز ارز ترجیحی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بودجه ارز ارز ترجیحی حذف ارز ۴۲۰۰ منابع ارزی ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند

تین نیوز

رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه جهش تولید و رونق حمل ونقل دریایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، گفت: پسکرانه بنادر از ظرفیت ویژه ای در راستای توسعه فعالیت های صنعتی و تولیدی برخوردار، هستند.
 به گزارش تین نیوز به نقل از  اقتصادسرآمد، رضا رستمی در مورد تحقق شعار سال 1403 مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و نقش مردم و فعالان اقتصادی در توسعه اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: جهش تولید با حمل ونقل به ویژه حمل ونقل دریایی، ارتباط مستقیم دارد و توسعه صادرات غیرنفتی با توسعه فعالیت های صنعتی و تولیدی و پویایی حمل ونقل دریایی رقم می خورد.
وی افزود: اقتصاد ایران ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد.
رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور دو مسئله بسیار مهم برای اقتصاد کشور هستند، عنوان کرد: باید از ظرفیت مردم و بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این موارد استفاده کنیم و موجبات رونق اقتصاد کشور را فراهم کنیم.
رستمی با اشاره به اینکه در بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد با ترافیک کشتی روبرو هستیم، گفت: این مسئله حاکی از وجود بار در بنادر کشور است وبنابراین باید در پسکرانه بنادر در راستای ساخت سیلو، انبار، فعالیت های تولیدی و صنعتی نگاه ویژه داشته باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت مردم در این مسیر استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اراضی پشتیبانی بنادر و ظرفیت های دریایی و بندری کشور باید با ایجاد ثبات و اطمینان در اقتصاد کشور، شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در پسکرانه بنادر باشیم و مردم و فعالان اقتصادی را در این مقوله دخیل کنیم.
رییس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه با مشارکت مردم و بخش خصوصی می توانیم شاهد رونق حمل ونقل کشور در بخش های مختلف دریایی، ریلی، جاده ای و…باشیم، گفت: باید مانع از ایجاد قوانین و مقررات خلق الساعه شد و این اطمینان را به بخش خصوصی داد که می تواند در حوزه فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش صنعتی و تولیدی در پسکرانه بنادر ورود کند.
رستمی خاطر نشان کرد: با ایجاد ثبات و اطمینان، مانع از تزلزل در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی خواهیم شد و با پیوند تولید و حمل ونقل می توانیم زمینه ساز رونق اقتصاد ایران و اشتغال آفرینی، شویم.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • الگوی حکمرانی تولید تدوین شود/ اگر به مردم میدان داده شود جهش تولید اتفاق می‌افتد
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • برنامه های هند برای توسعه تعاونی ها
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند
  • فردا؛حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • منابع و مصارف بودجه تبدیل به قانون شده است
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد