Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@11:49:06 GMT

به صدا درآمدن زنگ تنش آبی در بانه

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۱۰۴۳

به صدا درآمدن زنگ تنش آبی در بانه

ایسنا/کردستان چند روز پیش نماینده مردم بانه در مجلس در حضور وزیر نیرو اعلام کرد که شهرستان ۱۶۰ هزار نفری بانه فقط برای ۲۰ روز حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب آب دارد، یعنی با جیره بندی هم ۲۰ روز دوام نمی‌آورد.

اعلام ذخیره آب شرب بانه برای ۲۰ روز آن هم توسط نماینده مردم بانه، به صدا درآمدن زنگ تنش آبی شدیدی در این شهرستان است که مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال جاری، به لحاظ کم آبی سال پر تنشی برای استان کردستان به ویژه شهرستان بانه بود و بسیاری از مردم این شهرستان برای تامین آب شرب خود دست به دامان چشمه‌های اطراف شهر شده‌اند.

صف‌های طولانی شهروندان در طول شبانه روز در اطراف چشمه‌های ناحیە بانە و حومە در پی بحران کم آبی برای تامین آب شرب روزانه، معضل بزرگی است که این روزها بیشتر از سالیان قبل در این شهرستان به چشم می‌خورد و این در حالی است که آب بسیاری از چشمه‌ها نیز در تابستان خشک شده و حال شهرستان بانه با معضل بی‌آبی جدی روبه‌رو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر حجم کلی مخزن سد عباس‌آباد که جهت تأمین آب شرب شهر بانه قابل استحصال می باشد در حال حاضر ۱.۲ میلیون مترمکعب است که در مجموع بر حسب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا دو ماه آینده تأمین آب از سد عباس‌آباد با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه ادامه خواهد داشت.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اجرای خط ۲.۵ کیلومتری با لوله فولادی  ۴۰۰ میلی‌متر، در شهریور ماه، با اعتبار بالغ بر ۴.۲ میلیارد تومان، مشکلی برای انتقال آب تا ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه، به تصفیه خانه موجود شهر بانه، وجود ندارد.

وی عنوان کرد: همچنین از گالری چاه پائین دست سد بانه به میزان حدود ۴۰ تا ۵۰ لیتر بر ثانیه آب پایدار، به تصفیه خانه این شهرستان انتقال داده می‌شود؛ اما نکته قابل تأمل این است که هم اکنون و با توجه به بارندگی‌های اخیر، رواناب به سدهای عباس‌آباد و بانه حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه در هر کدام از سدهای مذکور بوده که به ذخیره آبی این دو سد کمک قابل توجهی کرده است.

آریانژاد اضافه کرد: همچنین با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های پیش رو، این انتظار می‌رود که ورودی این سدها افزایش یابد.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان برای ذخیره‌سازی هر چه بیشتر آب در سدهای عباس‌آباد و بانه برای فصول گرم سال، با توجه به آبدهی مناسب رودخانه بوئین در فصل زمستان، در نظر دارد قسمت اعظمی از " ۲۰۰ لیتر بر ثانیه" آب قابل انتقال سد عباس‌آباد به تصفیه خانه موجود را، از این رودخانه تأمین نماید؛ با این اقدام امکان ذخیره آب بیشتر در سد عباس‌آباد، مقدور خواهد بود و به سلامت از مرحله تنش آبی شهرستان بانه، عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: همچنین با اجرای تقریبا ۵ کیلومتر خط لوله فولادی ۷۰۰ از ایستگاه پمپاژ بوئین به تپه عثمان‌آباد و تکمیل ۲۲ کیلومتر، محدودیت ارسال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از سد عباس‌آباد به تصفیه خانه موجود، مرتفع می‌گردد.

به گفته این مقام مسئول اجرای ۱.۷ کیلومتر خط انتقال آب از کانی‌اصحاب به سد عباس‌آباد، جهت افزایش حجم ذخیره آب سد بانه، در حال انجام می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: جهت تکمیل خط انتقال ۲۲ کیلومتر آب شرب از محل سد عباس آباد تا تصفیه خانه موجود شهر بانه و افزایش میزان آب هدایت شده، "حداکثر تا ۳۸۰ لیتر بر ثانیه" در حال حاضر باقیمانده خط به میزان ۴.۶ کیلومتر در حال انجام عملیات بوده و حداکثر تا پایان سال، به بهره برداری خواهد رسید.

آرش آریانژاد در پایان یادآور شد: در راستای تأمین آب شرب پایدار شهرستان بانه، احداث سد کانی گویژان در شهرستان بانه در حال حاضر در حال اخذ ردیف  ماده ۲۳ بوده که با پیگیری‌های جدی این شرکت، ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرائی‌ در آن خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران آب بحران کم آبی بانه آب شرب استانی اجتماعی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه تصفیه خانه موجود تصفیه خانه شهرستان بانه سد عباس آباد حال حاضر ذخیره آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ حسین اسماعیلی ثانی افزود: سازمان بهزیستی در کنار سایر سازمان‌های حمایتی به استناد فتوای مراجع عظام تقلید و مجوز شورای زکات کشور و شهرستان، همه ساله جهت کمک به جامعه هدف اقدام به ایجاد پایگاه جمع‌آوری فطریه می‌کند.
وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: اداره بهزیستی خلیل‌آباد و مؤسسات خیریه تحت نظارت این سازمان، تعداد ۱۰ پایگاه جمع‌آوری زکات فطریه در سطح شهر و تعداد ۲۵ پایگاه به‌صورت مشارکتی با همکاری مراکز نیکوکاری در سطح روستا‌ها اقدام به جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره کرده است.
رئیس اداره بهزیستی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه اداره بهزیستی خلیل‌آباد تاکنون مبلغ ۸۵۸ میلیون ریال زکات فطریه و مبلغ ۲۴۲ میلیون ریال کفاره در سطح شهرستان جمع‌آوری کرده است، تصریح کرد: زکات فطریه جمع‌آوری شده در حال واریز به‌حساب جامعه هدف و نیازمند در راستای معیشت، درمان و لوازم ضروری زنان سرپرست خانوار، معلولان و کودکان بی‌سرپرست است.
وی با بیان اینکه اداره بهزیستی خلیل‌آباد بالغ بر یک هزار و ۵۵۰ معلول و ۵۵۰ زن سرپرست خانوار تحت حمایت خود دارد، اذعان کرد: خوشبختانه هیچ معلول و زن سرپرست خانواری پشت نوبت خدمات بهزیستی در سطح شهرستان وجود ندارد.
اسماعیلی ثانی از کمک ۴۰۰ میلیون ریالی مردم خلیل‌آباد به بهزیستی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در سال قبل ۴۰۰ میلیون ریال میزان کمک مردم به صندوق‌های این اداره بود که کمک‌های جمع‌آوری شده در فرصتی ۴۸ ساعته در اختیار محرومان و نیازمندان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در کلیه روستا‌های شهرستان مراکز نیکوکاری به‌صورت مشترک توسط کمیته امداد فطریه آنان جمع‌آوری شد، تشریح کرد: کمک‌های جمع‌آوری شده دراسرع‌وقت بین نیازمندان جامعه هدف این اداره شامل افراد کم‌توان ذهنی و خانواده‌های نیازمند دارای معلولیت وزنان سرپرست خانوار و دیگر افراد تحت پوشش توزیع شد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه این اداره با کمک مردم شهرستان توانست در پایان ماه مبارک رمضان گام مؤثری در کمک به جامعه هدف خود بردارد، بیان کرد: مبلغ فطریه جمع‌آوری شده شهرستان نیز به‌منظور کمک به نیازمندان همین شهرستان هزینه شد.

دیگر خبرها

  • تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان
  • کشف ۷۰۰۰ لیتر سوخت قاچاق در بیرجند
  • جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد
  • کشف بیش از ۱۷ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در سرایان
  • کشت برنج در پارس آباد مغان ممنوع شد
  • دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد
  • آمادگی افتتاح طرح‌های برق منطقه‌ای سمنان با سه‌هزار میلیارد ریال در سفر دولت
  • حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد
  • عاملان تیراندازی در خرم‌آباد دستگیر شدند
  • ۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در اردستان کشف شد