Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، وزنه‌برداری زنان این سال‌ها و با وجود نوپا بودن، شاهد تاریخ‌سازی دخترانی بود که امید به آینده را روشن کرده‌اند، دخترانی که از سال ۹۶ با راه‌اندازی این رشته گام بر تخته‌هایی گذاشتند تا با بالا بردن پولاد آهنین و قرار گرفتن بر روی سکوهای قهرمانی یکی پس از دیگری افتخارآفرین باشند.

یکی از وزنه‌بردارانی که در این مدت توانست برای ایران نخستین مدال جهانی را کسب کند، «یکتا جمالی» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به مدال برنز رسید و شگفتی‌ساز شد.

وی در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۱ جوانان جهان در ازبکستان در دسته ۸۷ کیلوگرم با مهار وزنه ۹۲ کیلوگرم در یک ضرب و ۱۱۶ کیلوگرم در دوضرب به مدال نقره رسید تا نخستین  دختر ایرانی باشد که سکوهای مسابقات قهرمانی جهان را در این رده سنی فتح ‌می‌کند.

«اورسلا پاپاندرا» سرپرست سابق فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با اشاره به اینکه کار «یکتا جمالی» بسیار عالی بود، افزود: این حرکت قابل تقدیر و چشمگیر است. به نظر می‌رسد اقدامی که فدراسیون ایران برای توسعه این رشته در بین زنان در دستور کار قرار داده نتیجه بخش بود و زنان ایران در رشته وزنه‌برداری به سرعت در حال رشد و رسیدن به عناوین آسیایی و جهانی هستند.

اما این مدال، آغازی برای رسیدن به به سکوهای بالاتر بود. جمالی که پیش از این در رده جوانان در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ به برنز رسیده بود، برای رسیدن به مدالی خوشرنگ‌تر از برنز راهی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان عربستان شد تا برای ایران تاریخ‌سازی دیگری داشته باشد. وی در دسته ۸۱ کیلوگرم با رکورد ۹۰ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۱۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۰۵ کیلوگرم یک مدال برنز و دو مدال نقره گرفت و نایب قهرمان نوجوانان جهان شد تا نام خود را به عنوان یکی دیگر از افتخارآفرینان رده نوجوانان ثبت کند.

هر چند جمالی پس از این تاریخ‌سازی عنوان کرد که توقع بیشتری از خود داشت و باید به مدال طلا می‌رسید و تصور نمی‌کرد که به نقره این رقابت‌ها دست یابد.

بعد از افتخار آفرینی «یکتا جمالی» برنزی شدن «غزاله حسینی» در این رقابت‌ها، اکبر خورشیدی مشاور فنی تیم ملی وزنه‌برداری زنان گفت: وزنه‌برداری زنان نیازمند زمان است و خوشحالیم که با گذشت چهار سال نتیجه تلاش‌های دختران وزنه‌بردار را با کسب مدال در مسابقات جهانی عربستان دیدیم. ایستادن بر روی سکوی رقابت‌های جهانی آسان نیست و کشورهای روسیه و آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده‌اند و عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشتند. با توجه به این شرایط باید در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم.

پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان جهان چند روز دیگر در ازبکستان آغاز می‌شود و جمالی در کنار سیده‌الهام حسینی، الناز باجلانی و فاطمه یوسفی راهی این رقابت‌ها خواهد شد. حسینی که عنوان نخستین مدال‌آور تاریخ وزن‌برداری زنان را در مسابقات بین‌المللی ترکیه به عنوان یکی از گزینشی‌های المپیک توکیو در سال ۹۸ کسب کرده است، می‌تواند در کنار سایر نفرات از شانس‌های  کسب  مدال جهانی باشد.

مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ جهان در ۲ بخش زنان و  مردان از شانزدهم تا بیست و ششم آذرماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار می شود.

الناز باجلانی در دسته ۷۶ و فاطمه یوسفی در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم در گروه B  وزنه خواهند زد.

رکورد ورودی الناز باجلانی در این دوره ۲۱۲ کیلوگرم است و فاطمه یوسفی نیز با رکورد ۲۲۰ کیلوگرم گام در این مسابقات می گذارد.

رکورد ورودی سیده الهام حسینی نیر ۲۲۷ کیلوگرم است. او در دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه خواهد زد و در این دسته بیشترین رکورد ۲۶۰ کیلوگرم است. 

رکورد ورودی یکتا جمالی نیز ۲۲۱ کیلوگرم است.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: یکتا جمالی وزنه برداری زنان یکتا جمالی مسابقات قهرمانی رقابت ها برداری زنان وزنه برداری یکتا جمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرادخانی: اسکیت هنری جای پیشرفت دارد/ آرزویم حضور روی سکوی قهرمانی جهان است

بیتا مرادخانی دارنده مدال نقره قهرمانی آسیا و ملی پوش اسکیت هنری اظهار کرد: ما در ۲۷ فروردین ماه عازم جزیره  قشم شدیم برای  طرح آموزشی که وزارت ورزش برای ملی پوشان و کاپیتان‌های تیم ملی در نظر گرفته بود. در روز اول یک دیدار با وزیر ورزش و جوانان داشتیم که برای ما مفید بود به دلیل اینکه کلاس ملی پوشان مطرح و درباره آن صحبت  شد. خیلی خوشحالم که در این دوره که اولین دوره اخلاق حرفه‌ای و روایت  پیشرفت بود در کنار قهرمانان و ملی پوشان کشورمان  حضور داشتم.

او افزود: سال گذشته برای رشته اسکیت هنری سال بسیار خوبی بود به دلیل اینکه ما پس از سال‌ها موفق به اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا شدیم و حتی با تجربه کمی که داشتیم توانستیم خوشرنگ‌ترین مدال‌ها را از آن خودمان کنیم و همه این‌ها را از تلاش، سختکوشی و ایجاد انگیزه می‌دانم. ما سال‌ها به مسابقات اعزام نشدیم، اما انگیزه مان را از دست ندادیم و تلاش‌های بی پایان خانم میرزازاده  را در این موفقیت موثر می‌دانم. در حال حاضر ما در شهریور ماه مسابقات جهانی در رم  را داریم و امیدوارم در آنجا نیز خوش بدرخشیم.

مرادخانی گفت: در حال حاضر شرایطمان خوب است و داریم تمرین می‌کنیم. رشته اسکیت هنری خیلی جای پیشرفت دارد و با کمک‌های فدراسیون اسکیت و هیئت ورزش استان تهران می‌توانیم مدال بیشتری کسب کنیم.

ملی پوش اسکیت هنری تصریح کرد:  بزرگترین آرزویی که دارم این است که روی سکوی قهرمانی جهان بروم که با حمایت فدراسیون اسکیت آرزوی دست نیافتنی هم نیست.

او افزود: ما هنوز پاداش مدال مسابقات قهرمانی آسیا را از وزارت ورزش دریافت نکرده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها

دیگر خبرها

  • ۶ مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور
  • مرادخانی: اسکیت هنری جای پیشرفت دارد/ آرزویم حضور روی سکوی قهرمانی جهان است
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • علی داوودی: اگر یک درصد هم فکر کنم شانس مدال ندارم، المپیک رفتنم جالب نیست
  • قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات آسیایی
  • حسین رضازاده هنوز طلایه‌دار طلایی‌هاست
  • ساحلی بازان ایران نایب قهرمان شدند/ هت تریک مدال تقوی در والیبال
  • کشتی‌گیران ایران در روز دوم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا قرقیزستان
  • میزبان و زمان برگزاری مسابقات وزنه‌برداری کارگری مشخص شد