Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@12:11:50 GMT

کاهش تورم مسکن در آبان ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۱۸۵۰

کاهش تورم مسکن در آبان ۱۴۰۰

به گزارش مهر به نقل از مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ۱۴۰۰ به عدد ۲.۲۰ درصد رسیده است؛ یعنی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید نسبت به آبان ۱۳۹۹، به طور متوسط ۲۰.۲ درصد بیشتر پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل (۲۲.۴) ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل است که در آبان ماه ۱۴۰۰ این اطلاع به عدد ۰، ۵- درصد رسیده است. تورم ماهانه آبان ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳.۵ درصد)، ۴.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۴۰۰ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۸.۵۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۳)، ۷.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است. جهت محاسبه درصد تغییرات قیمت واحدهای مسکونی، شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت‌ها را بهتر نشان می‌دهد. زیرا مشخصات واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف می‌توانند تغییرات زیادی داشته باشند که در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نیستند. به عنوان مثال، تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یک دوره امکان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یکدیگر قابل مقایسه نخواهند بود.

شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیک این مشکل را برطرف می‌کند و اثر تغییرات کیفی در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد، بنابراین با وجود اینکه متوسط قیمت املاک مسکونی نسبت به شاخص قیمت برای عامه جامعه ملموس‌تر است با این حال به دلیل حذف تغییرات کیفی در محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک تغییرات قیمت در این روش بسیار دقیق‌تر از تغییرات روش متوسط قیمت است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی کوهرنگ تورم مسکن کاهش تورم آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی کوهرنگ متوسط قیمت شاخص قیمت نرخ تورم آبان ماه ماه قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۱۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد

محمدعلی شاه‌حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با اشاره به نتایج شاخص نرخ تورم ماهانه استان یزد در فروردین سال ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: بر اساس آمار‌ها نرخ تورم فروردین ماه در استان یزد ۲.۳ درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۰.۳ درصد کمتر است.

وی از روند کاهشی نرخ تورم ماهانه زیر گروه‌های کالایی خوراکی‌ها و غیر خوراکی‌ها در استان خبر داد و افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اسفندماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه استان یزد برای زیرگروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۲ درصد و برای زیرگروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۴ درصد بوده که به ترتیب یزد در گروه کالایی خوراکی‌ها رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور (بر اساس رتبه بندی بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ) را کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد اظهار داشت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد نیز پس از ماه‌ها به زیر میانگین کشوری رسید، این درحالی است که نرخ برای استان در فروردین ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۹.۳ درصد بود که نرخ کشوری ۳۰.۹ درصد می‌باشد.

شاه‌حسینی با اشاره به پایین‌تر بودن نرخ تورم ماهانه از شاخص‌های متناظر کشوری تصریح کرد: این موضوع نشان از موفقیت رصدخانه کنترل و پایش تورم استان یزد و برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط مدیران اقتصادی استان برای کاهش تورم است.

وی خاطرنشان کرد: تداوم برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای کنترل تورم در استان موجب خواهد شد تا فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: رصدخانه کنترل و پایش تورم استان که به ابتکار استاندار یزد ایجاد گردیده، با رصد دقیق ریشه‌های تورمی استان و تدوین طرح‌های بهبود، به صورت مستمر و شبانه روزی تلاش کرد با اجرای برنامه‌های اصلاحی تورم استان را مهار کند و تاکنون در دو شاخص تورم ماهانه و نقطه به نطقه موفقیت چشم گیری داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد