Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - وضعیت منابع آبی چهارمحال و بختیاری چندسالی است که به نقطه قرمز رسیده است و کاهش بارندگی‌ها و سطح آب‌های زیر زمینی این استان را با چالش جدی و مهم کم آبی مواجه کرده، شهرستان خانمیرزا نیز از این‌قاعده مستثنی نبوده و درگیر بحران آب است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که به جز مناطقی در نوار شمالی کشور و بخش‌های کوهستانی و کوهپایه‌ای، اغلب پهنه کشورمان خشک و نیمه خشک است، از این‌رو، کم بودن آبهای شیرین در دسترس برای مصرف جوامع روستایی و شهری و ضرورت مدیریت بهینه منابع آبی، موضوعی جدید در ایران نیست اما بحرانی‌تر از قبل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به خشکسالی‌های اخیر و عدم مدیریت آبی، استان چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که با وجود پر آب بودن در تامین آب شرب مردم خود با مشکل مواجه است، مشکلی که امروز به بحران‌ تبدیل شده است و برخی از شهرها و روستا‌های این استان درگیر آبرسانی سیار هستند.

وضعیت منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری چندسالی است که به نقطه قرمز رسیده است و کاهش بارندگی‌ها و سطح آب‌های زیر زمینی این استان را با چالش جدی و مهم کم آبی مواجه کرده است، آب مشکل مهم برخی از روستا‌های این استان است، همچنین لازم است بگوییم مردمان این استان در کنار آب هستند ولی خود تشنه و در تامین آب شرب مشکل دارند، عدم‌ مدیریت درست مشکلی بر مشکلات مردم افزوده است.

شهرستان خانمیرزا از توابع این استان نیز با وجود شهرستان بودن علاوه بر کمبود امکانات، مردمان آن از نبود آب نیز رنج می‌برند، آبرسانی که در برخی نقاط به صورت سیار است و مردم را به رنج انداخته است، در برخی نقاط نیز آب شرب پایداری وجود ندارد، وجود آب پایدار می‌تواند حلال مشکلات این مردم باشد اما زمانی که همتی از سوی مسئولین برای رفع این مشکلات باشد.

صحبت‌های مسئولان حاکی از این است که خشکسالی‌های اخیر و تغییر اقلیم علت اصلی مشکل اصلی بحران آب در این شهرستان نیست و عدم مدیریت آبی و سستی در این امر از هر چیز دیگری بیشتر بر روی این مسئله تاثیرگذار بوده است.

 بحران آب رابطی به خشکسالی ندارد

یوسف مرادی فرماندار شهرستان خانمیرزا، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم،  با اشاره به وضعیت بحرانی آب در این شهرستان، اظهار داشت: وضعیت منابع آب دشت خانمیرزا، به دلیل برداشت بی رویه از آبخوان و آب‌های زیر زمینی و عدم مدیریت شرکت متولی، طی ده‌ها سال به شرایط بحرانی تبدیل و اکثر چاه‌ها بعد از کف شکنی مداوم، خشک شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بحران منابع آب دشت خانمیرزا ربطی به خشکسالی ندارد‌، افزود: لازم به ذکر است عنوان کنیم بحران امروز آب این شهرستان ربطی به خشکسالی‌های اخیر ندارد،‌ بلکه این بحران و خشکی ناشی از عدم مدیریت و یا مدیریت نادرست می‌باشد.

فرماندار شهرستان خانمیرزا تصریح کرد: در واقع منابع زیر زمینی چنانچه خوب مدیریت شود، می‌توان دوره تداوم خشکسالی را به‌خوبی گذرانده و خسارات ناشی از آن را به حداقل امکان رساند، برای آب شرب، پروژه تأمین آب مجتمع روستایی خانمیرزا از سال 1396 شروع شده است و بیش از 50 درصد پیشرفت دارد ولی هنوز آماده بهره‌برداری نیست.

چاه‌های آب خانمیرزا یا خشک شده یا بسیار کم‌آب شدند

 مرادی ادامه داد: ان‌شاءالله با اعتبارات امسال و تلاش شرکت آبفا بعضی از روستاهایی که مشکل حاد دارند، رفع مشکل خواهند شد و بعضی دیگر روستاها با حفر چاه نیاز آن‌ها برطرف می شود، بخش ارمند مجتمع آبرسانی کمبودهایی دارد که با تلاش شرکت آبفا حل خواهد شد.

فرماندار خانمیرزا خاطرنشان کرد: برای تامین آب کشاورزی طرح انتقال آب در جریان است و با تامین منابع مالی روند کار سرعت خواهد گرفت‌، در تلاش هستیم مشکلات آبی را در شهرستان خانمیرزا کاهش دهیم.

مرادی در پایان با اشاره به اینکه از 700حلقه چاه موجود در شهرستان خانمیرزا 200 حلقه چاه به طور کامل خشک شده است، یادآور شد: 400 حلقه چاه دیگر 30 تا 80 درصد کاهش آب دهی دارند و لازم است فکری اساسی در این رابطه شود.

تابستان گذشته مردم همراهی کردند

مراد محمودی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه که شهرستان خانمیرزا با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر در قالب یک شهر و 63 روستا خدمات آبرسانی انجام می‌شود، اظهار داشت: این روستا‌ها در قالب سه مجتمع آبرسانی با نام‌های مجتمع چالگاه، ارمن، سالهاد و 5 روستا به صورت تک روستایی اقدامات خدمات رسانی و تامین آب شرب آن‌ها انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: بزرگترین مجتمع ما به نام مجتمع خانمیرزا حتی در سطح استان در این شهرستان قرار دارد که این مجتمع با تحت پوشش قرار دادن حدود 35 روستا در حال فعالیت است، اعتبارات مطلوبی که در  ردیف بودجه امسال از محل محرومیت‌زدایی پیش‌بینی شده است ان شاءالله با تخصیص به موقع آن اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در مابقی روستا‌ها و در شهر آلونی شرکت آبفا با توجه به خشکسالی‌های که وجود داشت سال گذشته اقدامات بسیاری از جمله حفر 6 حلقه چاه، تجهیز و راه‌اندازی، تعویض پمپ‌ها و تاسیسات برای برداشت بیشتر آب باعث شد بتوانیم مسئله بحران آب و خسکشالی در سال جاری را پشت سر بگذاریم، اما متاسفانه خشکسالی‌ همچنان چهره مخدوش شده و خشن خود را نشان می‌دهد و با این وضعیت کار کمی سخت‌تر خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه آب جایگزینی ندارد، گفت: مردم شهرستان خانمیرزا در طی تابستان گذشته همراهی خوبی داشتند، روستا‌های شهرستان خانمیرزا همانند روستا‌های دیگر استان متاسفانه برخی از این روستا‌ها را ما مجبور شدیم آبرسانی آن‌ها را با تانکر انجام دهیم، تعداد روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی شدند چیزی بالغ بر 10 روستا است که آبرسانی به آن‌ها انجام شد و مردم دچار مشکل نشدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته روستای مرادان که جمعیت آن حدود 5 هزار نفر است و سالیان سال از بی آبی و کم آبی رنج می‌برد با یک کار جهادی و حفر یک حلقه چاه و همچنین اجرای یک کیلو‌متر خط انتقال فولادی و یک کیلومتر شبکه برق، این چاه وارد مدار و مشکل آب این روستا حل شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم: مخالفتی با انتقال آب نداریم/ به زودی مشکلات آبی استان حل خواهد شد نیمی از مردم استان چهارمحال و بختیاری آب شرب پایدار ندارند مصائب بی‌آبی در چهارمحال و بختیاری/ آبرسانی سیار 16 هزار نفر از اهالی "لردگان" با تانکر

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شرکت آبفا در راستای مدیریت مصرف اقداماتی انجام داده و خواهد داد تا بحرانی متوجه مردم این شهرستان‌ها نشود، شبکه‌های آبرسانی در این روستا‌ها متاسفانه فرسوده است و با پیش بینی‌هایی که شده و تخصیص به موقع اعتبارات، شبکه‌ها بازسازی خواهد شد.

انتهای پیام/7540/ی

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری شهرستان خانمیرزا بهره برداری عدم مدیریت زیر زمینی شرکت آبفا تامین آب منابع آب خواهد شد حلقه چاه روستا ها بحران آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: شهرستان کاشمر با ۱۱۵ هزار هکتار وسعت جزو شهرستان‌های بیابانی خراسان رضوی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت در زمره اراضی ملی است.

میثم روشنی افزود: مسئله تغییرات اقلیمی از یک طرف و وقوع سیلاب‌های ناگهانی از سوی دیگر با توجه به مقدار ناچیز بارندگی و پراکنش و شدت نامناسب نزولات جوی، وضعیت آبدهی چاه‌ها و قنوات و به طور کلی تأمین آب را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمرگفت: با وجود دو کانون مهم فرسایش بادی در جنوب کاشمر و همچنین بروز پدیده ریز گردها، فرونشست‌ها، آلودگی هوا و پدیده بیابان‌زایی، ضرورت فعالیت‌های اصلاحی احیائی را در سطح شهرستان دو چندان کرده است.

 روشنی افزود: با توجه به لزوم تأمین منابع آبی به رغم کمی این منابع، برای کاشت نهال، با محدودیت مواجه بودیم هرچند عملیات تغییر محل و احیای چاه موتور ایستگاه تثبیت شن با پیگیری‌های زیاد و همکاری منابع آب شهرستان و اعتبارات تخصیصی، بعد از ۲۵ سال درحال اقدام است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری در راستای تأمین آب شرب و کنترل سیلاب، یک مورد اجرای بند خاکی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در حوزه شهری بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان اجرا شد و طرح تکمیل بند خاکی حوزه دره گرگ با حجم عملیات ۱۰۸۰ متر مکعب با یک میلیارد ریال اعتبار اجراشد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر افزود: همچنین در سال گذشته بند خاکی حوزه شمال غرب شهرستان با حجم بالغ‌بر ۳۷ هزار متر مکعب خاک‌ریزی و بند گابیون سنگ ملات با اعتباری ۳.۵ میلیارد تومان احداث شد.

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پست قرنطینه دامپزشکی در شهرستان خانمیرزا
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • تداوم بارش‌ها در اصفهان تا چهارشنبه / سیلاب در نطنز و آب‌گرفتگی در بعضی محورهای استان
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد
  • اصلاح شبکه آبرسانی روستای گیروناویک شهرستان خوی
  • آب سد شهدای تنگ ارم به روستاهای این بخش رسید