Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید مجیدی کارگردان ایرانی در مسترکلاسی در جشنواره ترکیه‌ای بیان کرد که همه تصور می‌کنند امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلم‌ها را بسازیم ولی ما از صفر شروع کردیم و برای هر فیلم جنگیدیم.

به گزارش قدس آنلاین، مجید مجیدی کارگردان فیلم‌های مطرح سینمای ایران به عنوان مهمان ویژه چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «دوستی هلال احمر استانبول» با حضور در سینما اطلس ترکیه تجربیات خود در زمینه فیلمسازی را با سینماگران، دانشجویان و علاقه‌مندان ترکیه‌ای و خارجی سینما به اشتراک گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مستر کلاس که با اجرای فیصل سویسال کارگردان ترکیه‌ای دانش آموخته در ایران برگزار شد، در ارتباط با نحوه ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه بسیار دراماتیک و زیبا بود. در مرکزی بودم که بچه‌ها در آنجا بازی می‌کردند و گاهی هنرهای تجسمی و تئاتر برگزار می‌شد. من همیشه صداهای عجیبی را از سال تئاتر می‌شنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه چیزی می‌گذرد. به این ترتیب با تئاتر وارد عرصه هنری شدم و در این رشته تحصیل کردم.

کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» با بیان اینکه «به بازیگری احترام دارم ولی دوستش نداشتم، فقط دوست داشتم که وارد فضای سینما بشوم» گفت: به این دلیل در حین بازیگری در کمتر از یک دهه فیلم‌های کوتاه نیز می‌ساختم. هدف من همواره تبدیل شدن به یک کارگردان خوب بود.

موضوع فیلم‌هایم اهمیت به انسان است

مجیدی اهمیت و توجه به انسان را موضوع اصلی فیلم‌هایش دانست و بیان کرد: انسان دوست دارد تجربه‌های جدیدی را رقم بزند. ایده‌های زیادی برای فیلمسازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد. ما همیشه در واقع یک مسیر را ادامه می‌دهیم که آن توجه به انسان و اهمیت به انسان است. انسان ابعاد بسیار زیبایی دارد که باید به آن پرداخته شود.

کارگردان فیلم‌های «محمد رسول‌الله» و «بید مجنون» با بیان اینکه نسبت به انتقال تجربیات به نسل‌های آینده احساس مسئولیت داریم، افزود: سئوالاتی در مورد انسان دارم که در پی یافتن پاسخ به آن‌ها هستم.

برای ایده‌هایتان تلاش کنید

این کارگردان با اشاره به دشواری‌هایی که در زمینه ساخت فیلم‌ها تاکنون با آنها مواجه شده است، گفت: تصور انسان‌ها این است که امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلم‌ها را بسازیم ولی واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. برای هر فیلم جنگیدیم. برای «بچه‌های آسمان» دو سال تلاش کردم چون تهیه کنندگان رد می‌کردند، اما من به تلاش ادامه دادم.

وی تاکید کرد: جدا از ایده‌ها و نگاه‌هایی که نسل جوان برای هر کاری دارد، باید مبارزه کنند.

کارگردان فیلم «رنگ خدا» در رابطه با اینکه آثار انسان‌ها از خود آن‌ها فراتر می‌رود، گفت: برای خودم لذت‌بخش‌ترین بخش کار ایده‌ای است که به آن می‌رسم. ایده مانند یک جوانه است که از زمین رویش پیدا می‌کند که نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما زایش پیدا کرده و پس از یک روندی، اکران می‌شود و فراتر از شما می‌رود. مثلاً «بچه‌های آسمان» در همه جای جهان اکران شده، اما من هنوز به آن مناطق نرفتم.

اهمیت فیلمنامه در موفقیت فیلم سینمایی

مجیدی با بیان اینکه وقتی شما ایده‌ای دارید، تحقیقات میدانی خیلی به شما کمک خواهد کرد تا به وجوه آن ایده بپردازید، بیان کرد: ایده از چهار مرحله الهام، تخیل، عالم محسوسات و عقلانی عبور می‌کند. اگر این چهار عنصر از آن مراحل به خوبی عبور کرده باشد بدانید که فیلمنامه خوبی از آن تولید خواهد شد.

این کارگردان گفت: اصولاً همه فکر می‌کنند که بهترین قصه دنیا را داشته و اسیر این احساسات می‌شوند. باید بدانیم چگونه از آن عبور کنیم و بدانیم که تا چه حدی واقعی است؛ من وقتی به این حس می‌رسم، از انسان‌هایی از طیف‌های مختلف تعدادی را انتخاب می‌کنم و با زبان قصه آن را تعریف می‌کنم. اگر قصه را خوب تعریف کرده و تاثیر آن را بتوانید ببینید می‌توانید بفهمید که تقریباً در مسیر درستی قرار دارید. فیلمنامه خوب به این معنی است که بیش از نیمی از این مسیر عبور کرده باشیم البته در بخش اجرا هم بسیار مهم است. اما عکس آن شما را به موفقیت نخواهد رساند.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دوستی هلال احمر در ۲ تا ۵ دسامبر برابر با ۱۱ تا ۱۴ آذرماه در استانبول برگزار شد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مجید مجیدی جشنواره ترکیه کارگردان فیلم فیلم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن

کوروش زارعی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به عنوان بازیگری که سالیان سال است در حرفه تئاتر فعال است گفت: پسران و دختران جوان سرزمینم که علاقه‌مند به کار بازیگری در تئاتر هستند، باید اصولی و از راه درست در این مسیر قدم بردارند و اگر می‌خواهند از طریق رانت و پول وارد این کار شوند بنظرم اصلا سمت این کار نیایند، زیرا در واقع مسیر را اشتباه می‌روند.

وی ادامه داد: اگر جوانان ما اصول آموزشی و اخلاقی را به درستی رعایت کنند و در مسیر خود درست پیش بروند خود به خود می‌توانند به صورت حرفه‌ای پیش بروند و در ادامه تلاش کنند تا بتوانند در آینده شهرت و موقعیت خوبی را برای خود به ارمغان بیاورند ولی اگر از ابتدا افراد به دلیل اینکه خود را نشان دهند یا به دلیل مسائل مالی بخواهند وارد چنین حرفه‌ای شوند بهتر است مسیر دیگری را طی کنند و این حرفه جای این ماجراها نیست.

زارعی تاکید کرد: به جوانان توصیه می‌کنم گول آموزشکده‌هایی را که در تهران و شهرستان‌ها بسیار هستند و به اسم تئاتر فعالیت می‌کنند نخورند و پول خانواده‌های خود را هدر ندهند. متاسفانه اکثر این آموزش‌ها برای سرکیسه کردن بچه‌های مردم ساخته شده اند و آنقدر از بچه‌ها پول می‌گیرند که چیزی یاد آن‌ها نمی‌دهند. 

وی افزود: اصول این است که بچه‌ها در ابتدا درس خود را بخوانند و اگر می‌خواهند در مسیر تئاتر یا بازیگری قدم بردارند سپس به هنرستان و بعد به دانشگاه بروند تا به شکل آکادمیک کار را پیگیری کنند. هرچند در دانشگاه خبری نیست و چیزی به آن صورت آموز داده نمی‌شود و خود افراد باید تلاش کنند. دانشگاه یک کاتالیزور است و باید فرد خودش کار را تجربه و آزمون و خطا کند تا بازیگر شود؛ حالا کسی که بتواند قبل از ورود به دانشگاه با یک آگاهی‌ مناسبی با این کار آشنا شود و خود را تقویت کند که اگر بعدا وارد دانشگاه شود خب قطعا موفقیت وی بیشتر و بهتر خواهد بود. همچنین اگر فردی بخواهد مسیری را میانبر بزند به جایی نمی‌رسد و پیشنهادم این است، بچه‌هایی که جوان و نوجوان هستند می‌توانند با جشنواره تئاتر دانش آموزی کار را آغاز کنند. 

جشنواره تئاتر دانش آموزی محل خوبی برای نوجوانان است

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: جشنواره تئاتر دانش آموزی محل خوبی برای نوجوانان است تا افراد استعداد خود را محک بزنند. درست است که بخشی از کار تلاش است، اما بخش دیگر کار استعداد ذاتی است. یعنی اگر فردی استعداد ذاتی نداشته باشد نمی‌تواند در ادبیات هنر‌های تجسمی و شعر و داستان آنطوری که باید و شاید موفق شود. معمولا فرد در آن زمان کار می‌کند مدرک دارد، اما استعداد ذاتی ندارد و افراد در حد همان مدرک لیسانس یا فوق لیسانس و دکترا مانده‌اند و نه یک نمایشنامه‌ای نوشته و نه در کاری بازی کرده‌اند؛ بنابراین جشنواره دانش آموزی محل خوبی است تا آزمون و خطا صورت گیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: ماجرای دیگری در حوزه هنری داریم که تمام دفاتر حوزه هنری ما در استان‌ها، دفتری با نام تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دارند که‌ افراد علاقه‌مند می‌توانند به حوزه‌های تئاتری سراسر کشور مراجعه کنند.  آنجا محل و محفلی برای بچه‌هایی است که به طور رایگان آموزش می‌بینند و پرورش پیدا می‌کنند تا اگر استعداد دارند حمایت شوند به یک سرمایه گذاری مناسبی برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • مجید مجیدی: به تئاتر مدیون هستیم / تاسف از شرایط امروز سینما
  • یاد مجید مجیدی از حضور در تئاتر/ وضعیت الان سینما جای تاسف دارد
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • بلینگام: چنین شبی را در خواب هم نمی‌دیدم!
  • پوپک گلدره ؛ بازیگری که ۶ ماه در کما بود و مرگی که پایانش نبود
  • ماجرای فوت بازیگری که ۶ ماه در کما بود
  • حسینی: خوشحالم در جلسه خداحافظی خمس حضور نداشتم!
  • نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن
  • (عکس) فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه رونمایی کرد