Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فعالان بخش تولید و صنعت در آذربایجان شرقی می‌گویند که اولاً توزیع انرژی در استان‌ها باید با لحاظ واقعیت‌های حاکم بر منطقه صورت گیرد؛ دوم اینکه مواجهه آنان با چالش کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان، موجب کاهش تولید و به تبع ان بهره وری می‌شود.

آنان همچنین از اینکه صنایع، اولین هدف نهاد‌های مسئول در مواقع کمبود انرژی هستند، گلایه دارند و می‌گویند که ادامه این روند واحد‌های تولیدی به ویژه در بخش فولاد را به تعطیلی می‌کشاند که آن نیز به نوبه خود می‌تواند تبعات اقتصادی و کاهش اشتغال را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی می‌گویند که در فصل تابستان با استدلال گرمای مناطق خاصی از کشور، از دسترسی به برق کافی برای تولید محروم هستند و در فصل زمستان نیز به رغم سردسیر بودن این استان، در وهله نخست سهمیه گاز آنجا کاهش می‌یابد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز در این باره گفت: موضوع عدالت در تخصیص سهمیه گاز برای استان‌های مختلف یکی از مهم‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی آذربایجان شرقی می‌باشد، به گونه‌ای که با توجه به سردی آب و هوا و حجم بالای صنایع در این منطقه، شرایط مصرف گاز در این خطه متفاوت با دیگر استان‌ها است.

یونس ژائله ادامه داد: بر اساس مصرف گاز در هر تن تولید در واحد‌های فولادی استان ها، می‌توان مشخص کرد که سهمیه هر استان به چه مقدار باید کاهش یابد و در غیر این صورت، موضوع عادلانه نخواهد بود.

ژائله با بیان اینکه در فصل تابستان با کمبود برق و در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم، تاکید کرد: تامین انرژی دغدغه بزرگی برای صنایع آذربایجان شرقی است و از مسئولان دولتی درخواست داریم در این زمینه فکری به حال بخش خصوصی کنند.

طاهر روحی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: در حال حاضر نیروگاه از مازوت استفاده می‌کند که مشکل کشوری بوده و نیاز به دوگانه سوزی دارد.

وی با بیان اینکه در زمان کمبود برق نیز توانستیم با مدیریت لازم، مشکل را حل کنیم، ادامه داد: اگر این موضوع مدیریت نشود در فصل سرما با مشکل جدی تری مواجه خواهیم شد.

واحد‌های فولادی بدون گاز تعطیل می‌شوند

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان شرقی نیز گفت: در زمان کمبود برق و گاز اقدام به قطعی واحد‌های فولادی استان می‌شود که ادامه این روند منجر به تعطیلی واحد‌ها خواهد شد.

کریم رحیمی ادامه داد: در نیمه اول سال به دلیل گرمای زیاد هوا در استان‌های جنوبی، از سهم برق نیمه غربی کشور کاسته و به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و در نیمه دوم سال با وجود سردی هوا قضیه برعکس می‌شود و ۸۵ درصد سهمیه گاز در فاز اول کم می‌شود. درخواست مطالبه و پیگیری تبعیض و ناعدالتی سهمیه‌ها را داریم؛ از طرفی اینکه چرا فقط بخش فولادی مدنظر است، جای سوال دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد تعداد واحد‌های فولادی کل کشور، ۱۵ درصد کل تولید کشور و هشت درصد کل صادرات فولاد کشور، سهم استان آذربایجان شرقی است، گفت: واحد‌های فولادی استان با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل استان، بالغ بر هفت هزار نفر اشتغال زائی مستقیم ایجاد کرده اند.

مصرف گاز واحد‌های فولادی استان آذربایجان شرقی چهار برابر کل سهمیه صنعتی است

مدیر بهره برداری شرکت گاز استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه محدودیت اعلام شده، بین دو وزارتخانه نفت و صمت صورت گرفته است، گفت: توزیع سهمیه اختصاص داده شده از سوی شرکت نفت برعهده سازمان صمت بوده و خارج از اختیار ما است.

خسرو آریان پور افزود: سهمیه اعلام شده برای صنایع فولادی آذربایجان شرقی در ابتدا روزانه ۸۰ هزار متر مکعب بود که با انجام مکاتباتی، این میزان را به ۱۷۰ هزار مترمکعب افزایش دادیم، در صورتی که واحد‌های فولادی استان از تاریخ ۲۲ آبان تاکنون ۷۰۰ هزار مترمکعب مصرف روزانه داشته اند.

وی اظهار کرد: در خصوص اجحافی که در حق استان آذربایجان شرقی در خصوص تخصیص سهمیه گاز صورت گرفته، باید نمایندگان مجلس همکاری لازم را داشته باشند و با تشکیل جلسه با وزیران به این موضوع بپردازند.

میرحسین شریعت دوست، رئیس هیات مدیره انجمن متالوژی آذربایجان شرقی با انتقاد از وجود تبعیض در سهمیه گاز استان ها، بر مشخص شدن میزان گازی که هر واحد باید در مصرف خود کاهش دهد تاکید کرد.

توزیع سهمیه انرژی در استان‌های کشور عالادنه باشد

یونس اکبرپور پایدار، رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو آذربایجان شرقی نیز گفت: درخواست ما توزیع عادلانه سهمیه گاز در تمامی استان‌ها است.

حسین نائب درختان، نماینده آذر فولاد امین نیز اظهار کرد: برای جبران افت گاز کشور باید از سهمیه تمامی واحد‌های فولادی کشور کم کرد، همچنین می‌توان از واحد‌ها خواست که ساعات کاری خود را کاهش دهند.

فرهاد نیک نفس، مدیر عامل فولاد ظفر نیز گفت: در بحران به وجود آمده در مورد برق همکاری لازم را انجام دادیم، ولی این بحران رفته رفته تبدیل به یک فرآیند می‌شود و باید به فکر حل مشکل در بلند مدت بود.

نسرین درخشانی، مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی هم معتقد است که دلیل اصلی قطعی‌های برق و گاز، عدم توجه به زیر ساخت‌ها است و با وجود اینکه در قالب برنامه رفع موانع تولید، طرح هائی وجود دارد و باید عملی شوند، ولی مغفول واقع و باعث ایجاد کمبود‌ها شده است.

وی گفت: تمامی این اتفاقات ناشی از عدم وجود تامین کننده دیگر به جز شرکت گاز است که واحدها، مجبور به امضای هر نوع قراردادی شده اند و در نهایت صنعت در همه شرایط مظلوم واقع می‌شود.

وی افزود: در برنامه وزارت نفت متاسفانه مشاهده می‌شود که ظرفیت در نظر گرفته برای صنایع فولاد استان بسیار کمتر از صنایع فولادی استان‌های کرمان، هرمزگان، اصفهان و خوزستان است و اگر کمبودی در کشور وجود دارد، باید این موضوع در تمامی استان‌ها باشد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گاز رسانی فصل سرما برف و کولاک واحد های فولادی استان استان آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی نیز سهمیه گاز کمبود برق استان ها نیز گفت واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان اصفهان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در این استان خبر داد و گفت: کاهش آلام بیماران و پشتیبانی از سلامت و درمان بیماران نیازمند به خون با تأمین خون و فرآورده سالم و کافی، مسئولیت اداره کل انتقال خون است.

کیان دهراب پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کاهش آلام بیماران و پشتیبانی از سلامت و درمان بیماران نیازمند به خون با تأمین خون و فرآورده سالم و کافی، مسئولیت و مأموریت اصلی اداره کل انتقال خون است و تلاش می‌شود تا با افزایش کیفیت و کمیت خون و فراورده‌ها به این مهم دست پیدا کنیم.

وی افزود: در استان اصفهان بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی وجود دارد که این بیماران با مشکل انعقادی خون دست و پنجه نرم می‌کنند و به علت نقص ژنتیکی دارای کمبود فاکتورهای انعقادی هشت و ۹ هستند و این کمبود فاکتور، علت اصلی بروز تظاهرات بالینی خونریزی است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار و ۵۵ واحد فرآورده‌ی رسوب کرایو از انتقال خون به مراکز درمانی استان ارسال شده است که ۶۷۸۷ واحد (۴۵ درصد) در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا (ع) اصفهان برای درمان بیماران هموفیلی نوع A (کمبود فاکتور هشت) و سایر فاکتورهای موجود در کرایو (ون ویلیبراند، فیبرینوژن، فاکتور ۹) مصرف شده است.

دهراب پور گفت: در سال ۱۴۰۲، ۴۳ هزار و ۶۶۰ واحد FFP (پلاسما) به مراکز درمانی استان ارسال شده است که از این تعداد ۲۵۸۴ واحد (۶ درصد) در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا (ع) اصفهان برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات کمبود فاکتورهای انعقادی استفاده شده است.

کد خبر 745089

دیگر خبرها

  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی
  • ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان از خدمات انتقال خون استفاده می‌کنند
  • وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان اصفهان
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • فیلم‌هایی که بحران آب را به تصویر کشیده‌اند
  • توزیع کود یارانه دار در آذربایجان شرقی
  • طرح هادی در ۲۰۰۰ روستای آذربایجان شرقی اجرا شد
  • توزیع کود یارانه دار در استان
  • فروش نوروزی ۷۷ میلیارد ریالی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی