Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: حفاظت از خاک پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشورها است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، علیمراد اکبری اظهار کرد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، روز 5 دسامبر مصادف با 14 آذر را روز جهانی خاک نامیده است و هدف این رویداد فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ توجه به خاک و تبیین جایگاه ارزشمند آن به عنوان ثروت تجدیدناپذیر ملی به ویژه در بین نسل های آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که این امر پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشورها است، افزود: پس از اعلام موضوعات فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک و آلودگی خاک به عنوان شعار روز جهانی خاک در سال های گذشته، در سال جاری این شعار تحت عنوان کاهش شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک انتخاب شده است.
اکبری خاطر نشان کرد: از اهداف این مراسم، توجه به جنبه های علمی و فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد یک نقشه راه مطمئن با رویکرد مشارکتی و هم راستا با جوامع بین المللی است تا به یک توسعه پایدار دست پیدا کنیم.
وی در رابطه با مشکلات اراضی قابل کشت در کشور گفت: وسعت اراضی قابل کشت کشور 18.5 میلیون هکتار است که 8.7 میلیون هکتار آن در آبخور سدها است و به صورت سنتی آبیاری می شود، تنها 9.3 میلیون هکتار از این اراضی فاقد محرومیت و مواد آلی است و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد.
اکبری ادامه داد: حدود 4.5 میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش رنج می برد و حدود 4.3 میلیون هکتار از اراضی کشور با محدودیت شوری و قلیایی بودن روبه رو است، حدود 1.5 تا 2 میلیون هکتار از اراضی هم مشکل زه‌دار شدن دارند که یکی از مشکلات در بخش تولید است.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده در حفاظت از خاک عنوان کرد: قانون حفاظت خاک به تصویب مجلس رسیده و آیین نامه اجرایی آن با همکاری های وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط تدوین شده است.
وی افزود: شورای هماهنگی خاک با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری تشکیل شده است که در رابطه با تعیین نقشه راه برای خاک و آب کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی می کند.
اکبری تصریح کرد: حدود 1.6 میلیون هکتار از اراضی کشور تجهیز و نوسازی شده و حدود 480 هزار هکتار عملیات زه‌کشی انجام شده است.
وی ادامه داد: 32 میلیون هکتار آبخیزداری در حوضه های آبخیز کشور، حفاظت و احیای پوشش گیاهی از طریق تهیه بیش از 40 میلیون هکتار طرح مرتع داری، احاله مدیریت جنگل و مرتع در 22 میلیون هکتار از جنگل های کشور، اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در 8 میلیون هکتار از اراضی کشور، توسعه جنگل های دست کاشت در یک میلیون هکتار، تهیه نقش های فرسایش، تهیه اطلس آبخیزداری، اطلس سیل و تهیه نقشه شوری خاک از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از خاک است.




کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حفاظت خاک میلیون هکتار از اراضی کشور حفاظت از خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است

روح الله حسنی رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان مشغول به کار هستند که سالانه ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول تولید می کنند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر پنج درصد از اراضی کشاورزی کشور معادل ۸۳۹ هزار هکتار در استان زنجان است که این میزان شامل ۴۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و ۸۳ هزار و ۴۲۸ هکتار اراضی باغی است.

حسنی با بیان اینکه بیش از ۳۳۸ هزار هکتار از زمین های زراعی استان دیم و بیش از ۱۰۶ هزار هکتار آبی است، تصریح کرد: یک هزار و ۳۲۵ هکتار از سطح زیرکشت باغات استان نیز دیم ۸۲ هزار و ۱۰۳ هکتار آبی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان را ۲۶.۷ درصد بیان کرد و یادآور شد: این میزان در میانگین کشوری ۱۲.۵۷ درصد است.

وی کشاورزی را به عنوان محور پیشران اصلی توسعه اغلب شهرستانهای استان خواند و ادامه داد: ۳۷ درصد جمعیت استان زنجان ساکن مناطق روستایی هستند که این میزان نیز نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

حسنی گفت: همچنین استان دارای یک میلیون و ۵۹۰ هزا رو ۵۹۲ راس دام سبک و سنگین، ۷۹۱ واحد آبزی پروری، ۳۲۰ واحد طیور صنعتی، ۱۸۹ واحد صنایع تبدیلی است.

وی منابع آبی مورد استفاده در استان را شامل یک رشته رودخانه دائمی، حدود ۱۰ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هشت هزار و ۷۳۴ رشته چشمه و ۸۱۷ دهنه قنات بیان کرد.

حسنی با اشاره به شعار سال " جهش تولید با مشارکت مردم"، تاکید کرد: بهره برداران بخش کشاورزی استان رکوردهای بسیار خوبی را طی سالهای اخیر در میزان تولید گندم، توسعه سیستم های نوین آبیاری و بذور گواهی شده ثبت کردند و با توانمندی و ظرفیت های موجود به رکوردهای بهتر و چشم اندازهای تعیین شده در این بخش دست خواهند یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور توسط وزارت نفت اعلام شد
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • رفع تداخلات ارضی از ۶۸ درصد زمین‌های کشاورزی
  • جلوگیری از تصرف ۱۰۰ هکتار ‌اراضی دولتی در میرجاوه
  • پیشگیری از تصرف حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی در شهرستان میرجاوه
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی
  • آزاد سازی ۲۱۱ هکتار زمین ملی و دولتی در استان اصفهان