Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@13:29:46 GMT

تلخ و شیرین زندگی در غـربـت

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۲۷۸۴

تلخ و شیرین زندگی در غـربـت

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: اگر بخواهی از اقوام «ترک» ‌ها بدانی باید به قسمت شمالی محله‌ در محدوده‌ تبرک و پل ذوالفقار و در فضای بین این دو «کردها» را هم می‌توانی در ‌ شمال و شمال غرب محله بیابی، ولی برای برای پیدا کردن افغانستانی‌ها نیازی نیست که به محدوده خاصی بروی، چراکه در سرتاسر محله از دره فرحزاد تا شمال خیابان امامزاده داود(ع) و میان باغ‌ها پراکنده‌اند و در هر معبری‌گاه بدون امکانات وگاه با همه وسایل سرپناهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی در میان کاسبان فرحزاد برای خود کسب وکاری راه انداخته و در میان قوم‌های ساکن محله جایگاهی یافته‌اند، تا جایی که وقتی جشنواره اقوام در سرای محله برگزار می‌شود افغانستانی‌ها هم مانند ترک‌ها، کردها، قوچانی‌ها و ترکمن‌ها به‌عنوان یکی از اقوام ساکن محله، آداب و رسوم، پوشاک و صنایع‌دستی و غذای محلی خود را به نمایش می‌گذارند.

با عبور از بزرگراه یادگار امام(ره) و ورود به خیابان فرحزادی حضور اتباع افغانستانی رابیشتر حس می‌کنی. تعدادی به همراه افرادی دیگر از ایرانی‌ها در چهارراه ورودی به بلوار فرحزادی ایستاده‌اند. یکی در حال جارو کردن فضای مقابل رستوران است. آن دیگری شیشه‌های مغازه‌ای را تمیز می‌کند. کمی بالاتر و بعد از گذر رستوران‌ها و میدان فرحزاد، بافت محلی این محدوده ازپایتخت شروع می‌شود، جایی که حضور بانوان، کودکان و مردان افغانستانی چشمگیرتر است و به هر گوشه‌ای می‌نگری افغان‌ها را می‌بینی. «آویزه» با لباس بلند و رنگی که گویا پوشش بانوان افغانستانی است، در حال خرید نان از نانوایی «حسین معصومی» است. او به زبان اردو ۳ نان می‌خواهد و معصومی با توجه به ارتباط زیادش با اتباع مهاجر متوجه منظورش می‌شود. او می‌گوید: «مهاجرت افغانستانی‌ها به محله فرحزاد به دهه ۵۰ و شاید قبل از آن می‌رسد. اوایل تعدادشان کم بود، به مرور بیشتر و بیشتر شدند. الان در هر گوشه و کناری آنها را می‌بینید.»

 ایرانی و افغانستانی، زندگی مسالمت‌آمیز

از هر ۳ نفری که برای خرید نان می‌آیند یک نفر افغانستانی است. برخی پول نقد می‌دهند و تعدادی هم کارت بانکی دارند. معصومی می‌گوید: «این کارت‌ها را بسیاری از ایرانیان و صاحبان مشاغل تهیه کرده‌اند. خود من چند کارت دست تعدادی از افغانستانی‌ها دارم، چون دردسر پول نقد در شرایط فعلی جامعه خیلی زیاد است.»
اطراف میدان فرحزاد تعداد مغازه‌ها زیاد است و هرچه سمت شمال خیابان فرحزادی می‌رویم، تعدادشان بیشتر می‌شود و در این میان مالکان برخی از این مغازه‌ها اتباع افغانستانی هستند و یکی پوشاک می‌فروشد و دیگری سوپری دارد. «محمد» هم از ۲ سال پیش در نزدیک میدان سوپرمارکت دارد و کارگرش هم نوجوان ۱۲ ساله‌ای به نام «مرزا» است که به تازگی وارد ایران شده است. مرزا در پشت‌بام یکی از خانه‌های خیابان بهاران، با مادر و ۲ خواهرش زندگی می‌کند. «مسرور» وقتی در جریان زندگی مرزا قرار گرفته، او را به شاگردی پذیرفته است: «۱۰ سال پیش روزی که به ایران آمدم، یکی از ساکنان فرحزاد به من جای خواب و کار داد و توانستم به مرور زمان خودم را پیدا کنم. حالا هم نوبت من است که به دیگران کمک کنم.»

 ۷۵‌درصد مددجویان افغانستانی‌اند

تعداد کودکان و نوجوانانی که در محدوده میدان‌ تردد دارند بیش از سایر خیابان‌هاست و برخی به سمت کوچه استخر در حرکتند، جایی که مؤسسه رویش نهال جوان در آن قرار دارد. روی تابلو مؤسسه نوشته شده که با هدف حمایت از کودکان، زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار و خانواده‌های درمعرض آسیب و آسیب‌دیده سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شده، اما گویا بیشتر مراجعانش افغانستانی هستند. از ۵ نفری که به طبقه دوم می‌روند تا در کلاس‌ها شرکت کنند، ۴ نفرافغانستانی هستند. «یاشا» یکی از همین کودکان است که با داشتن ۹ سال سن در کلاس اول درس می‌خواند. او یک سال پیش به ایران آمده و به همراه خانواده ۶ نفره‌اش در خانه‌ای در خیابان سرآسیاب زندگی می‌کند: «در افغانستان مدرسه می‌رفتم، اما چون غیرقانونی وارد ایران شدیم، نتوانستم به مدرسه ایرانی‌ها بروم و ادامه تحصیل بدهم.

برای همین از کلاس اول شروع کرده‌ام.» بیشترین فعالیت مؤسسه حمایت از کودکان‌کار وخیابان است، اما با افزایش افغانستانی‌ها و کودکان آنها که‌گاه مجبورند در چهارراه‌های سرو و دریا، شهرک غرب، پاک‌نژاد دستفروشی و گدایی یا در تعمیرگاه‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها کارگری کنند، حمایت‌هایش از اتباع بیشتر شده است. به گفته «شکیبا سپاسی» مددکار اجتماعی مؤسسه ۷۰‌درصد افراد تحت پوشش افغانستانی‌اند. برخی از آنها زندگی واقعاً بدی دارند و نیازمند حمایت از نظر پوشاک، درمانی و... هستند. از ۸۵ دانش‌آموزی هم که امسال پذیرش شده‌اند تعداد بالایی کودکان افغانستانی‌اند.» سپاسی می‌گوید: «با رایزنی با مدارس محله تعداد زیادی را در واحدهای آموزشی ایرانی ثبت‌نام کرده‌ایم و اگر مدارس نبودند، جمعیت ما خیلی بیشتر می‌شد.»

تیم‌های فوتبال زیادی در محله فرحزاد فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان افغانستانی در آنها بازی می‌کنند مانند تیم‌های پرشین و امید خلخالی‌ها. 2 کودک در سال‌های اخیر از این تیم‌ها جذب تیم‌های خارجی شده‌اند. «اقوام» جشنواره‌ای که فراموش نشد

محله فرحزاد از اقوام مختلف ایرانی و غیرایرانی تشکیل شده است که به مرور زمان به این محله مهاجرت کرده و در کنار فرحزادی‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند. سال ۱۳۹۸، پس از برگزاری جلسه‌های متعدد در دفتر توسعه محله‌ای فرحزاد و با مشارکت گروه سمفونی فرحزاد، متشکل از مؤسسه‌های رویش نهال، مهر و ماه، آینده برتر، خانه دوست اینجاست، دادشهر، جمعیت امام علی(ع) و سرای محله فرحزاد، پیش‌بینی شد در هفته وحدت برای کاهش تعارض قومی، جشنواره اقوام برگزار شود. در این جشنواره علاوه بر اقوام کرد، بلوچ، ترکمن، قوچان، ترک، افغان‌ها هم حضور چشمگیری داشتند و آداب و رسوم، پوشاک، صنایع‌دستی و غذاهای محلی خود را به نمایش گذاشتند. در این جشنواره، اقوام ایرانی با سوزن‌دوزی و غذاهای اتباع بیشتر آشنا شدند و در کنار آن احساس تعلق بین اقوام شکل گرفت. با گذشت ۲ سال هنوز شهروندان افغان مقیم محله فرحزاد از این جشنواره می‌گویند و عکس‌هایش را به یادگار دارند.

 خانه‌های کوچک و بزرگ اجاره‌ای

دختری با عبور از ۴۰ پله، دره فرحزاد را پایین می‌رود تا روزش را در اتاق‌های کوچک و نمور میان باغ‌های خشک شده سپری کند و پسری ۱۰ ساله خودش را به خیابان امامزاده داود(ع) با خانه‌هایی به قدمت بیش از ۴۰ سال می‌رساند، آنجا که‌گاه روی پشت‌بام‌ها با چند بلوک سیمانی و ورق گالوانیزه آلونک‌های بدون امکانات ساخته شده‌ است. برخی هم راهی خیابان‌ها و کوچه‌های سرآسیاب، علمیه، بهاران و... می‌شوند. بیشتر این خانه‌ها را اتباع افغانستانی اجاره کرده و تعداد کمی مالک هستند. «بهادر» یکی از مالکان است که خانه‌ای ۲ طبقه در نزدیکی پارک ۱۵ خرداد دارد. بهادر ۱۵ سال پیش به ایران آمده و با یکی از دختران ایرانی ساکن فرحزاد ازدواج کرده و حالا برای خودش کسب وکاری در محله دارد. خانواده او در طبقه دوم زندگی می‌کنند و طبقه اول را به ۳ خانوار از اتباع افغانستانی که تازه وارد ایران شده‌اند اجاره داده است: «نمی توانستم بگذارم هم‌ولایتی‌هایم آواره باشند. زندگی چند خانوار در یک خانه برای ما در چنین شرایطی عادی است.»
نمونه خانه بهادر در فرحزاد کم نیست، اما اجاره‌ها تفاوت زیادی دارند و هر مالکی باسلیقه خودش کرایه ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومانی را تعیین کرده است. «امیر فرحزادی» از مشاوران املاک نرسیده به خیابان امامزاده ابوطالب(ع) است: «افغانستانی‌ها معمولاً برای اجاره خانه سراغ ما نمی‌آیند و خودشان به واسطه یکی از اقوام‌شان با مالک خانه به تفاهم می‌رسند. حالا فرقی نمی‌کند این خانه بیغوله‌ای در دره باشد یا خانه‌ای با تمامی امکانات در بافت محله.»

مؤسسه خیریه مهر و ماه یکی از انجمن‌های فعال منطقه است که علاوه بر کودکان، برای بانوان کلاس‌های آموزشی و در دوره‌های مختلف بازارچه‌هایی برگزار می‌کند. یکی از فعالیت‌های این مؤسسه آموزش سوزن‌دوزی توسط بانوان افغانستانی به بانوان بی‌سرپرست است.  رسومی که فراموش نمی‌شود

به هر گوشه‌ای از فرحزاد که بروید افغانستانی‌ها هستند. برخی مانند «نصیبه» شرایط مالی خوبی ندارند. او کودک ۹ ماهه‌اش را در آغوش گرفته و میان مغازه‌ها دنبال پیدا کردن سیب‌زمینی ته بار با قیمت ارزان است تا بتواند شکم خود و فرزندش را سیر کند. تعدادی هم در حال کار در مغازه، رستوران و یا در گوشه‌ای از خیابان مشغول تعمیر کفش هستند. در میان‌شان زباله جمع‌کن هم دیده می‌شود. «محمد جهانبخش» که در فرحزاد رستوران دارد تعدادی از کارگرانش افغانستانی هستند: «حضور افغانستانی‌ها در محله فرحزاد بد نیست. بسیاری از آنها نیروی‌کاری خوبی هستند و کارهایی را انجام می‌دهند که برخی از ایرانیان حاضر به انجامش نیستند. آنها از آداب و رسوم‌شان عقب نمی‌کشند که می‌تواند الگوی ما باشد. به‌عنوان مثال دورهمی‌های‌شان را فراموش نمی‌کنند یا در اعیادی مانند فطر و قربان جشن می‌گیرند. در عید قربان حتی فردی که دارا نیست، با همه نداری رسم و رسوم را بجا می‌آورد. کافی است در این ایام به محله بیایید تا ببینید چه خبر است.»
وقتی با جهانبخش درباره شرایط نامناسب ساکنان افغانستانی در محله فرحزاد به واسطه زندگی در خانه‌های نمور، کوچک و بیغوله‌ها گپ می‌زنیم او با نشان دادن چند افغانستانی اطراف‌مان می‌گوید: «گرچه برخی وضعیت بدی دارند، اما این شامل همه نمی‌شود. در رستوران من هر کارگر افغانستانی در کنار ایرانیان بین ۳ تا ۴ و نیم میلیون حقوق می‌گیرد و این به جز انعام و... است. بگذریم از این موضوع که در هر خانواده حداقل ۲ تا ۳ نفر کار می‌کنند، بنابراین همه شرایط بدی ندارند و ما هم مشکلی با حضور آنها در محله نداریم.»

کد خبر 640388 برچسب‌ها همشهری محله مهاجرت افغانستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله مهاجرت افغانستان افغانستانی هستند اتباع افغانستانی افغانستانی ها محله فرحزاد مغازه ها سال پیش خانه ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل دره مخوف تهران به بزرگترین مرکز تفریحی شهر | پاتوق معتادها به اکوپارک تبدیل می‌ شود

همشهری آنلاین-لیلا شریف: رود دره فرحزاد تا دی‌ماه۱۴۰۰ به‌وسیله معتادان متجاهر قرق شده بود و ده‌ها پلاک قرمز و پاتوق غیرمجاز در این منطقه وجود داشت؛ اما با شروع ساماندهی، روددره فرحزاد چهره جدیدی به‌خود گرفته و مقرر شده که یک اکوپارک - با هدف همگام‌شدن فعالیت‌های تفریحی با نگاه خاص به مسائل زیست‌محیطی - در این نقطه ایجاد شود. اکنون پروژه روددره فرحزاد به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. آنطور که علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای‌سبز شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اعلام کرده، «این پروژه منحصربه‌فرد برای نخستین بار در ایران به‌عنوان زیرساخت سبز-آبی شهر تعریف شده است و عملکرد متفاوتی با پارک‌های شهری دارد.» حفاظت از زیستگاه‌های فضای‌سبز برای آیندگان، تشکیل و گسترش اکوسیستم، فعال‌کردن سیستم گردشگری و طراحی پساب فرحزاد برای گونه‌های گیاهی روددره از مزایای پروژه اکوپارک است.

روددره‌های شهر حفظ می‌شوند

مختاری درباره دلایل شکل‌گیری این پروژه مهم فضای‌سبز در تهران گفت: طبق مواد برنامه‌های توسعه دوم تا چهارم شهر تهران (۱۴۰۴-۱۳۹۳) شهرداری موظف است با هدف توسعه پایدار، ارتقای سطح ایمنی و زیست‌محیطی شهر تهران و مدیریت جامع احیاء و ساماندهی رودخانه‌ها و قنوات شهر تهران، به تدوین برنامه جامع احیاء و ساماندهی رودخانه‌ها مشتمل بر روددره‌های کن، وردآورد، درکه، فرحزاد، دربند و دارآباد اقدام کند. به‌گفته او، «به همین منظور طرح احیاء و ساماندهی (ژینایی) روددره‌های شهر تهران تحت عنوان «مطالعات احیاء و ساماندهی روددره‌های درکه، فرحزاد، دارآباد، دربند، وردآورد و کن» در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و مطالعات مرحله اول آنها تهیه و مصوب شد. اهداف این مطالعات ایمن‌سازی‌ رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی، فرهنگسازی و هوشیارسازی اجتماعی نسبت به مسائل زیست‌محیطی و برقراری ارتباط شهر-شهروندان-رودخانه، احیاءی کمی و کیفی جریان پایه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، و نیز بازآفرینی شهری در حوزه مداخله مؤثر رودخانه است.»

پروژه‌ای به وسعت ۱۵۷هکتار

قرار است روددره فرحزاد در ۲فاز اجرایی شود. مختاری در این رابطه گفت: این محدوده به سطح تقریبی ۱۵۷هکتار و طول تقریبی ۵کیلومتر توسط سازمان بوستان‌ها و فضای‌سبز شهر تهران در دست اجراست. این پروژه منحصربه‌فرد برای نخستین بار در ایران به‌عنوان زیرساخت سبز-آبی شهر تعریف شده و عملکرد متفاوتی با پارک‌های شهری دارد. با اجرای این طرح یک عرصه حیات‌وحش (با عنوان تخصصی پهنه مدیریت زیست‌بوم فرحزاد) برای نخستین بار به‌عنوان یک پهنه شهری جدید به پهنه‌های شهر اضافه می‌شود.

همنشینی با طبیعت

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای‌سبز شهر تهران در بخشی از صحبت‌هایش به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه اشاره کرد و افزود: با اجرایی‌شدن این پروژه، شهروندان در محدوده سکونت خود به تمام اجزای یک رودخانه طبیعی کوهستانی با جلوه‌های طبیعی بستر و سواحل آن دسترسی خواهند داشت و می‌توانند در محدوده سکونت خود درک درستی از حیات‌وحش شامل زنجیره اکولوژیک کامل پوشش گیاهی دامنه جنوبی البرز، حشرات، خزندگان، پرندگان و جانوران کوچک‌جثه به‌دست بیاورند. مختاری ادامه داد: از این طریق، شهروندان در محدوده سکونت خود توانایی درک ساختارهای منحصربه‌فرد زمین‌شناسی مانند رخنمون استثنایی گسل شمال تهران، زمین‌لغزش‌های بزرگ، ترانشه‌های طبیعی با ارتفاع بیش از ۴۰متر و... را خواهند داشت؛ همچنین فرزندان شهروندان هم امکان تجربه منحصربه‌فرد طبیعت را در قالب بزرگ‌ترین مدرسه طبیعت کشور پیدا می‌کنند.

استفاده از پوشش گیاهی سازگار با تنش آبی

مختاری در مورد پوشش گیاهی دره فرحزاد نیز توضیح داد: مدیریت شهری تهران می‌تواند برای نخستین‌بار بذر و نهال پوشش گیاهی بومی خود را در این پهنه در قالب باغ تحقیقاتی تولید و در پارک‌ها و فضاهای شهری خود استفاده کند. به‌گفته او، «مزیت انحصاری این فعالیت سازمان آن است که بذر و نهال پوشش گیاهی ارائه‌شده در این محل با تنش کم‌آبی شهر تهران سازگار است و درنتیجه نیاز آبی فضای‌سبز شهر تهران در آینده کاهش خواهد یافت.»

وضعیت پیشرفت پروژه

طی ۱۶‌ماه از آغاز فعالیت اجرایی پروژه روددره فرحزاد، زمان قابل توجهی به رفع معارضان پروژه تخصیص داده شده و کماکان در حال تکمیل است. مختاری درباره پیش‌بینی زمان اتمام این پروژه گفت: با توجه به مدیریت معارضان و مدیریت مالی پروژه، به‌نظر می‌رسد فاز۱ اجرایی پروژه تا انتهای تیرماه۱۴۰۳ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد. برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای اتمام فاز۲ اجرایی پروژه نیز تا انتهای سال۱۴۰۳ تحقق‌پذیر خواهد بود.

دستور ویژه شهردار تهران برای فضای‌سبز مناطق کم‌برخوردار

توسعه فضای‌سبز در پایتخت از گذشته دغدغه‌ای جدی در حوزه مدیریت شهری قلمداد شده است؛ بنابراین با گذشت زمان و افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر، شهرداری نه‌تنها خدمات توسعه فضای‌سبز را محدود نکرده بلکه توسعه ریه‌های تنفسی شهر را همواره در اولویت کاری خود قرار داده و آن را در حد مطلوب نگه داشته است. به همین دلیل در کنار پروژه‌های توسعه فضای‌سبز در دره فرحزاد و نقاط شمالی شهر، تلاش شد نگاه ویژه‌ای به مناطق کمتربرخوردار از منظر فضای‌سبز وجود داشته باشد. مختاری در تشریح توسعه فضای‌سبز و افزایش و گسترش فضای‌سبز در شهر تهران توضیح داد: برابر دستور شهردار تهران در مناطق کم‌برخوردار در حوزه فضای‌سبز همچون مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۹ با هدف افزایش سرانه فضای‌سبز با توجه به‌وجود بافت فشرده مسکونی از حساب مخصوص اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای‌سبز و قطع درختان در جهت تملک و احداث بوستان‌ها اقدام خواهد شد. او ادامه داد: ۶۰۰میلیارد تومان در سال گذشته برای تملک لکه‌های مشجر (دارای فضای‌سبز) هزینه شد که برای احداث بوستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بوستان‌ها به‌زودی پس از طراحی بهره‌برداری خواهند شد و به این ترتیب توزیع عادلانه فضای‌سبز در شهر تهران محقق می‌شود.

کد خبر 846583 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شهرداری تهران اعتیاد - معتاد پایتخت

دیگر خبرها

  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • تبدیل دره مخوف تهران به بزرگترین مرکز تفریحی شهر | پاتوق معتادها به اکوپارک تبدیل می‌ شود
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • بازگشت حمید لولایی به محله خانه به دوش بعد از ۲۰ سال؛ خانه‌ای وجود ندارد + ویدئو
  • داستان شور نمکی‌ها و قصه شیرین کیک‌ و نوشابه بعدازظهر
  • لیگ‌یک/ بازگشت شیرین شاگردان روانخواه در خانه
  • رژیم صهیونیستی اردوگاه «نور شمس» را به شکل کامل ویران کرد