Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: با بودجه دولت مرکزی چین که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، این کشور توانست نمونه اولیه‌ای از یک راکتور هسته‌ای قدرتمند را بسازد که بر اساس محاسبات قدرت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه مهندسی شده آن در ناسا است.

عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رقابت راکتور هسته‌ای چین با قدرت ۱۰۰ برابری نمونه خود در ناسا، اظهار کرد: بر اساس گفته‌های محققان چین این راکتور هسته‌ای فضایی صد برابر راکتور ناسا برای تولید برق توان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ناسا در توضیح پروژه و مأموریت‌های پژوهشی خود، اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بر روی ماه راکتوری برای تولید برق پژوهشگاه و اقامتگاه‌های این کره تعبیه کند و تولید برق از طریق این راکتور انجام شود، اما با بودجه دولت مرکزی چین که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، این کشور توانست نمونه اولیه‌ای از یک راکتور هسته‌ای قدرتمند را بسازد که نام آن را راکتور هسته فضایی گذاشته و بر اساس محاسبات قدرت آن ۱۰۰ برابر بیشتر از نمونه مهندسی شده آن در ناسا است.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: کشور چین با توجه به سیاست‌های خود اطلاعات بسیاری از مأموریت‌ها و پروژه‌های خود ارائه نمی‌دهد و ساخت این راکتور نیز به صورت محافظه کارانه ادامه یافته و جزئیات فنی و تاریخ راه‌اندازی آن مشخص نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تنها وسیله هسته‌ای که چین توانسته به فضا ارسال کند، باتری کوچک رادیو اکتیوی است که در سال ۲۰۱۹ به فضا فرستاد، کشور چین در رقابتی بزرگ با ناسا از یک فعالیت هسته‌ای بسیار کوچک به ساخت یک راکتور هسته‌ای فضایی فوق قدرتمند رسیده است که ناسا پیش‌بینی می‌کرد در سال ۲۰۳۰ بتواند آن را تولید کند. درواقع می‌توان گفت این رقابت یک نشان دادن قدرت نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه راکتور هسته‌ای ساخت چین در دمای بسیار بالای پلاسمایی کار می‌کند، افزود: لازم است بدانیم در این راکتور از لیتیم مایع به عنوان حامل گرما برای افزایش بازدهی تولید برق استفاده می‌شود. این پروژه فضایی قدم بزرگی برای کشور چین است و باعث جذب کمک دیگر کشورها نیز خواهد شد.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها تصریح کرد: درواقع این پروژه می‌تواند به سایر پروژه‌های فضایی در دیگر کشورها نیز کمک کند و همچنین تفاوت تولید برق این راکتور برای تجهیزات کشورهای دیگر که به برق نیازمند هستند، بسیار کاربردی است.

کد خبر 540069

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ناسا فناوري هاي فضايي تازه های فضایی علوم فضایی صنعت فضایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق راکتور هسته ای تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند تصمیم دارد برای همه فضاپیما‌هایی که به خارج از جو زمین پرتاب می‌شوند، اقداماتی تدارک ببیند که از مدار خارج شده و شرایط انتقال آنها به نقطه دیگری بدون هیچ‌گونه آسیب و تبعات مهیا باشد.

 سازمان تحقیقات فضایی هند ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموریت‌های ماهواره‌ای آن پس از بازگشت موشک و هنگام ورود به جو در مدار زمین سوخته و عملا هیچ زباله‌ای باقی نگذاشته است.

رئیس این سازمان هفته گذشته توضیح داد، از تکنیک‌های مشابه خارج کردن مدار برای انجام ماموریت‌های آینده بدون زباله تا پایان این دهه استفاده می‌کند تا در راستای پیشرفت و توسعه ماموریت‌های فضایی از شکل‌گیری آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری شود.

سومانات، رئیس این سازمان در جلسه‌ای به میزبانی کمیته هماهنگی زباله‌های فضایی بین سازمانی (IADC) که ۱۳ عضو آن شامل همه کشور‌های اصلی صنعت فضایی است، شرح داد: در طول سال‌هایی که در این حوزه صنعتی مشغول مطالعه و اجرای عملیات هستیم، متخصصان حوزه فضایی به قددی کسب مهارت کرده‌اند که می‌توانند چالش‌های مرتبط با مدیریت زباله‌های ناشی از ماهواره‌ها را حل و فصل کنند. 

در همین راستا هند اهدافی سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ماموریت‌های فضایی بدون زباله را اجرا کند و این برنامه جهت حفظ فضاپیما‌ها از احتمال برخورد و اجرای ماموریت‌های فضایی به صورت بهینه‌تر است. زباله‌های فضایی یک معضل جدی برای فضاپیما‌ها و موفقیت ماموریت‌ها در فضا به شمار می‌رود و اجرای این طرح اهداف اصلی این کشور شامل کاهش آلودگی و خطرات فضایی و افزایش دقت و ایمنی ماموریت‌های فضایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پیشرفت مهم فناورانه و علمی نشان از تعهد هند به محیط زیست و امنیت فضایی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • رشد ۵/۵ برابری تولید گندم در استان
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد