Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@17:02:27 GMT

محورهای احتمالی در رایزنی با مقام اماراتی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۲۹۴۵

محورهای احتمالی در رایزنی با مقام اماراتی

گروه سیاست سایت فردا – مشاور امنیت ملی امارات یعنی شیخ طحنون بن‌زائد آل‌نهیان امروز به تهران آمده تا با مقامات ایرانی دیدار کند. این سفر احتمالا آغاز فصل جدید از روابط دو کشور خواهد بود. به خصوص که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه نیز در سفر اخیر خود به امارات وکویت از توافق طرفین برای گشوده شدن افق‌های تازه در روابط گفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر امروز اما سفر قابل توجهی است زیرا از سال 2016 تا حالا هیچ مقام عالی‌رتبه اماراتی به ایران نیامده است. تیرگی روابط دو کشور نیز ماجرای سفارت عربستان برمی‌گردد که امارات هم در پی آن مساله سطح روابط خود را با ایران کاهش داد. اکنون اما به نظر می‌رسد که کشورهای منطقه تمایل به از سرگیری روابط با ما دارند. شاهدش نیز چند دور گفت‌وگوی ایران و عربستان که در بغداد انجام شد. 

آنطور که نورنیوز اطلاع داده ‌شیخ طحنون که برادر ولیعهد ابوظبی است، قرار است در ایران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کند. البته ممکن است علی باقری که هنوز برای دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای به وین نرفته هم با او ملاقات کند.

گفتنی است، این اولین تلاش امارات برای بهبود رابطه با ایران نیست و آنها در سال 2019 و بعد از حملاتی که یمنی‌ها به تانکرهای نفتی در خلیج فارس کردند هم تلاش‌هایی کرده بودند. 

به اضافه اینکه انور قرقاش، وزیر مشاور در امورخارجه امارات ماه گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفته بود: «امارات قصد دارد قدم‌هایی برای کاهش تنش با ایران بردارد و این بخشی از سیاست‌ ما برای بهره‌گیری از دیپلماسی و دور شدن از رویارویی است.» قرقاش تاکید کرد که به‌رغم اینکه پیشقدم شدن امارات برای کاهش تنش‌ها با ایران، نگرانی‌های ابوظبی از رفتار ایران در کشورهایی نظیر عراق، سوریه، یمن و لبنان همچنان پابرجاست، اما رویارویی میان دو کشور موجب می‌شود که همه منطقه هزینه‌اش را در دهه‌های آینده پرداخت کند.

حالا اما شیخ طحنون به ایران می‌اید، آن هم درست وقتی که ایران درگیر گفت‌وگوهای هسته‌ای و غیرمستقیم با آمریکا است. احتمالا یکی از محورها گفت‌وگو در رایزنی‌های امروز او تحولات افغانستان باشد که از دو جهت موجب نگرانی اماراتی‌ها است. اول از همه ظهور گروه‌های تندرو در منطقه و دوما مساله ائتلاف سازی‌های جدید که در پی کاهش نقش آمریکا در منطقه مطرح است. 

افزون بر این مقاما اماراتی حتما درباره روابط کشورش با اسرائیل نیز در تهران حرف خواهد زد. به هرحال ایران از توافقی که آنها با اسرائیل امضا کرده‌اند، دل خوشی ندارد و این مساله در روابط فی‌مابین اثرگذار است. 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران امارات دیپلماسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد

حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان اظهار کرد: مردم پاکستان از ابتدای انقلاب علاقه بسیاری به جمهوری اسلامی پیدا کردند و اشتراک‌های فرهنگی و دینی میان مردم دو کشور وجود دارد.

او گفت: مردم این کشور هنگام سفر مقام معظم رهبری به پاکستان استقبال ویژه ای از ایشان به عمل آوردند و همواره دستاوردهای ایران را مورد تحسین قرار می‌دهند.

ترقی ادامه داد: سفر رئیس جمهور به این کشور باعث رفع تنش و ایجاد اتحاد و همبستگی میان دو کشور و ملتهای منطقه خواهد شد و می‌تواند به توسعه دستاوردهای اقتصادی و سیاسی بینجامد.

قائم مقام حزب موتلفه متذکر شد: دشمنان انقلاب اسلامی و گروهک های ضدانقلاب تلاش بسیاری دارند تا از وابستگی ارتش پاکستان به آمریکا برای نفوذ در مرزها و ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده کنند بنابراین تحکیم روابط بین دو کشور نقش موثری خواهد داشت .

این فعال سیاسی افزود: سفر آقای رئیسی به پاکستان آثار و برکات بسیاری خواهد داشت و می‌تواند دو کشور را در جهت نابودی اسرائیل و گروهک‌های تروریستی همبسته تر کند.

او در پایان گفت: پاکستان در پیمان های مشترک بسیاری با جمهوری اسلامی قرار دارد و تقویت روابط با این کشور نقش بسیاری در افزایش تولید و بهبود شرایط اقتصادی و افزایش صادرات غیرنفتی خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی به اسلام آباد
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان
  • رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان
  • رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران و پاکستان
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی