Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پیام پتروشیمی، بورس کالا طی فعالیت خود از ابتدای تأسیس تاکنون، همزمان با تحولات اقتصادی و ایجاد نیازهای جدید فعالان اقتصادی و صنایع مختلف اقدام به معرفی ابزارها و راه‌اندازی بازارهای جدید کرده تا به بخشی از نیازهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پاسخ دهد.

در این راستا، اقداماتی در راستای توسعه ابزارهای موجود در حوزه بازارهای کالایی انجام شده تا همزمان با توسعه بازارهای نقدی، بازارهای مالی نیز گسترش یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابزارهای مختلفی که از جمله آن می توان به راه اندازی قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران با نام کشف پریمیوم برای کمک به کسب و کار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اشاره کرد تا با استفاده از این ابزار بتوان بازار محصولاتی را که تولیدکننده و خریدار مشخصی دارد به سوی آرامش هدایت کرد.

بر این اساس با آغاز و توسعه معاملات قراردادهای کشف پریمیوم به ویژه در رینگ پتروشیمی بورس کالا، هم مجموعه های فعال در حوزه پتروشیمی و هم صنایع پایین دست می توانند اصلی ترین نیاز خود را در بستری شفاف تامین کرده و مشتریان وفادار خود را شناسایی کنند. 

این در حالی است که همواره نگرانی هایی در خصوص تامین مواد برای مصرف کنندگان وجود دارد، ضمن اینکه تولیدکنندگان همواره در خصوص تناوب تولید و انباشت محصول در انبارهایشان برای محصولات فصلی با نگرانی هایی روبه رو هستند، اما عقد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا این مشکلات را مرتفع کرده و نگرانی های آنها را برطرف می سازد.

به منظور بررسی مزایای قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا گفت و گویی با حامد نامداری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه داشته ایم که در ادامه می خوانید:

به اعتقاد شما اصلی ترین مزیت قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا چیست؟

رونق معاملات کالاها در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا راهکاری مناسب برای اطمینان فروشنده از فروش محصول در آینده و همچنین امکان برنامه ریزی خریدار این قراردادها برای تولید آتی است. در واقع به کمک این قراردادها ضمن پوشش ریسک های ناشی از نوسانات قیمتی می توان آینده را هم برای خریدار و هم برای فروشنده تضمین کرد؛ بطوریکه در زمان انعقاد این قرارداد، خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می رسند و قیمت نهایی معامله با اعمال قیمت پریمیوم در زمان معامله نهایی تعیین می شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه مورد نیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی خود اطمینان حاصل می کند.

در این میان فروشنده نیز مطمئن است که هر اتفاقی در شرایط و قیمت ها رخ دهد، به کمک این نوع قرارداد توانسته فروش خود را تضمین و با کشف پریمیوم در زمان انجام معامله نهایی، قیمت محصول خود را نیز بیمه کند.

آیا این قرارداد می تواند به رونق تولید کمک کند؟

قرارداد کشف پریمیوم می تواند برای کالاهای اساسی مختلف در بورس کالای ایران اجرایی شود و برای مثال علاوه بر محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی روی سایر کالاهای صنعتی و معدنی نیز همان طور که در هفته های قبل اجرایی شد، استفاده شود که در صورت فرهنگ سازی مناسب و استقبال شرکت ها، این ابزار مالی می تواند به رونق تولید کمک ویژه ای کند.

آیا عرضه تولیدات داخلی در قالب قرارداد کشف پریمیوم خللی در روند صادرات شرکت ها ایجاد نمی کند؟

اتفاقا این قرارداد یک نظم مناسبی در روند فروش داخلی و صادراتی شرکت ها ایجاد می کند به گونه ای که براساس ابلاغیه وزارت صمت، اگر عرضه ها در این شیوه خریداری نداشته باشد، معادل همان مقدار سهمیه صادراتی به شرکت ها تعلق می گیرد و به این ترتیب با شفاف سازی میزان نیاز داخلی، برنامه ریزی مناسبی در جهت صادرات شرکت ها نیز ایجاد می شود.

لطفا توضیح  ساده تری از قرارداد کشف پریمیوم  ارائه می کنید؟

به زبان ساده می توان گفت که معاملات کشف پریمیوم، قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالا معامله می شود و به موجب آن، طرفین متعهد می شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را بر اساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله نمایند.

در این شیوه، خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می گردد. مکانیسم این قرارداد به گونه ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒﻠﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ میﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می شود.

نقش  بورس کالا در این نوع معامله چگونه است؟

ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ زمانی بین طرفین منعقد می شود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس شده اند. اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮرس ﻣﻴﺎن ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻧﻘﺪ، نسیه ﻳﺎ ﺳﻠﻒ ﻣﻨﻌﻘﺪ می شود.

درباره مزیت های این نوع قرارداد توضیح بیشتری می توان ارائه داد؟

مزیت اصلی این گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها در آن است که در قرارداد کشف پریمیوم خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع اطمینان خاطر دارد. حال آنکه در قراردادی مثل سلف خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش خرید کند. حال آنکه ممکن است برخی خریداران، سرمایه موردنیاز را برای تامین مواد اولیه مصرفی خود در اختیار ندارد، اما برای حفظ تولید آتی خود نیازمند تضمین است که این ضمانت به کمک قرارداد کشف پریمیوم امکان پذیر است. ضمن اینکه فروشنده نیز این اطمینان را پیدا می کند که کالای تولیدی خود را در تاریخ سررسید می فروشد.

گفتنی است، در روز ۲۸ اسفند ماه ۹۶ با تعهد انجام معامله ۱.۵میلیون تن وکیوم باتوم در قالب قرارداد کشف پریمیوم، از ابزار جدید مالی بورس کالای ایران رونمایی شد و سپس قیر، پی وی سی، پلی کربنات و اپوکسی رزین مایع هم در راستای پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به این ابزار پیوست و اکنون با توجه به مزایای متعدد این ابزار علاوه بر محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، محصولات صنعتی و معدنی نیز از طریق قراردادهای کشف پریمیوم معامله می شوند.

برنامه ریزی مطمئن برای تولید

در این خصوص معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز معتقد است که قراردادهای کشف پریمیوم برای صنایع بالادست و پایین دست، دستاورد مهمی مانند برنامه‌ریزی برای تولید و اطمینان خاطر از تامین مواد اولیه به همراه خواهد داشت.

سید جواد جهرمی درباره این نوع قرارداد بر این اعتقاد است که  یکی از دغدغه‌های صنایع بالادستی و پایین دستی، عرضه محصولاتشان و تامین مواد اولیه به طور مستمر بود که با این قرارداد، صنایع محصولات خود را در قالب قرارداد بلند مدت عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه ریزی برای تولید داشته باشند و این قرارداد باعث می‌شود تا صنایعی که مازاد تولید دارند بتوانند برای صادرات کالا نیز برنامه ریزی کنند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: در سال های گذشته همواره فعالان صنعت خواهان ایجاد قراردادهای بلندمدت جهت تامین مواد اولیه بوده اند تا بتوانند از تامین مواد اولیه خود اطمینان حاصل کنند و مانند شرایط فعلی مجبور نباشند هفتگی در خصوص تامین مواد اولیه تصمیم گیری نمایند.

جهرمی افزود: قراردادهای بلندمدت در جای جای جهان اجرا می شوند و با توجه به نیازی که به بورس کالا اعلام شد، قراردادهای کشف پریمیوم به عنوان قراردادهای بلندمدت مورد تصویب شورای عالی بورس قرار گرفت.

وی ادامه داد: قراردادهای کشف پریمیوم برای بالادست دستاورد مهمی مانند برنامه ریزی برای تولید را به همراه خواهد داشت و این واحدها می توانند برای شناسایی دقیق نیاز بازار داخل وارد این قراردادها شوند. علاوه بر این در خصوص تعهدات عرضه، عرضه کنندگان نیز با وجود چنین قراردادهایی به صورت ساده تری قابل برنامه ریزی خواهد بود.

جهرمی همچنین توضیح داد: صنایع پایین دستی نیز با توجه به قراردادهایی که برای فروش دارند و برنامه ریزی تولید کرده اند، می توانند مواد اولیه خود را به صورت بلندمدت خریداری کنند.

منبع: پیام پتروشیمی پربیننده ترین شاخص به ۲میلیون واحد نزدیک می شود / بی اعتنایی بورس به دلار ۳۰هزار تومانی بورس امروز منتظر بودجه ۱۴۰۱ است / ۲۱ آذر روز موعود بازار سرمایه؟ پذیره نویسی صندوق سهامی انار از یکشنبه ۱۴ آذر بزرگترین واگذاری تاریخ بورس در پیش است / دولت سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را عرضه می کند مناظره / بورس به چه قیمتی باید رشد کند؟ / دلیری: برخی دوست دارند برای رشد بورس، تورم افزایش پیدا کند / غلامی: شاخص کل فعلی واقعی نیست

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بورس اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت بورس اوضاع بورس امروز قراردادهای کشف پریمیوم قرارداد کشف پریمیوم قراردادهای بلندمدت بورس کالای ایران تامین مواد اولیه قالب قرارداد کشف پریمیوم مصرف کنندگان بورس کالا برنامه ریزی برای تولید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۳۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه کاهشی شد

رشد دو روز گذشته بورس، امروز ادامه نیافت و شاخص کل با افت ۴۱۸۵ واحد به رقم دو میلیون و ۲۴۹ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه که در دو روز کاری ابتدای سال ۱۴۰۳ به ترتیب با دو رشد ۴۱ هزار و ۱۷ هزار واحد مواجه شده بود امروز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفتمین روز از فروردین ۴۱۸۵ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۱۶ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما ۵۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۵۳ هزار فقره معامله در بورس به ارزش ۴۵۹۶ میلیارد تومان انجام شد.

فولاد، فملیف شپنا و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرو، چکاپا، پارسیان و فولاد از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز چکاپا سایر نمادها منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران نیز امروز ۷۵ واحد کاهش یافت و شاخص کل آن به ۲۵ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۹ هزار فقره به ارزش ۴۲۰۲ میلیارد تومان بود.

خاور، وسپر، انتخاب و آریان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که بجز آریان سایر نمادها قرمز شدند. نماهای پرتراکنش نیز فن افزار، خاور، کرمان و بیوتیک بودند.

با وجود کاهش شاخص کل از اواخر وقت معاملات امروز برخی نمادها روند صعودی به خود گرفتند و به همین دلیل بازار مقداری متعادل شد. سهام انبوه‌سازی، فعالیتهای وابسته به یارانه و محصولات شیمیایی، امروز مورد توجه سهامداران قرار داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آرامش در بازار مرغ کرمان
  • آرامش بر بازار اقلام اساسی حاکم است
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • بورس قرمز شد
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳