Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم با اشاره به جذب ایرانیان خارج از کشور گفت: حدود ۵۰۰ نفر در سال در دانشگاه‌های کشور حضور می یابند. این رقم باید در چهار سال آینده ۱۰ برابر شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت علوم، حسین سالارآملی در نشست کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور که با حضور اعضای کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های مختلف به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: عزم راسخی در راستای ساماندهی به ایرانیان مقیم خارج از کشور در دولت کنونی شکل گرفته است؛ این مسئله را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در این دوره شاهد تحولات شگرفی باشیم و بستر مناسبی جهت همکاری با ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بحث جوامع دور از وطن بحثی بسیار جدی است، افزود: با توجه به مسئله توسعه تکنولوژی و جهانی شدن، کشورهای مختلف این جوامع را قدرت نرم می دانند و ما نیز باید از این زاویه به آن نگاه کنیم.

دبیر کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جوامعی که چند فرهنگ گرایی در آنها رواج دارد در بهره گیری از افراد خارج از کشور موفق تر عمل کرده اند. البته جریان هایی نیز وجود دارد که مانع بهره گیری از ظرفیت این افراد می شود که مهم ترین جریانی که سد ایجاد می کند موضوع رفت و آمد آنهاست. در این راستا باید هویت گرایی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور را افرایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش جمعیت شناسی سازمان ملل متحد سال 2020 آماری از افراد خارج از وطن ارائه کرده است؛ در این گزارش مهم ترین کشوری که توانسته از افراد خارج از کشور خود بهره‌مند شود، کشور هند است.

سالارآملی افزود: در بخشی از این گزارش آماری آمده است که در سال 2019، حدود 548 میلیارد دلار افراد خارج از وطن، پول به کشورشان حواله و سرمایه گذاری کرده اند که 84 میلیارد دلار آن فقط مربوط به کشور هند است.

وی همچنین بر ارائه تصویرسازی دقیق از مجموعه مسائل داخل و خارج از کشور تأکید کرد و گفت: تصویرسازی از نقاط ضعف ما محسوب می شود، باید ابتکار عمل تصویرسازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور را به دست آوریم چرا که معاندان کشور هر روزه به ایران هراسی و تصویرسازی های منفی مبادرت می ورزند.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه مکان برای خدمت به کشور نباید مدنظر قرار گیرد اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور در هر کجای دنیا که باشند می توانند به میهن و سرزمین کهن خود خدمت کنند.

وی بر ضرورت افزایش جذب متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور تأکید کرد و گفت: به طور متوسط حدود 500 نفر در سال در دانشگاه‌های کشور حضور می یابند و انتظار داریم این رقم در چهارسال آینده 10 برابر شود.

دبیر کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور افزود: از بنیاد ملی نخبگان می خواهیم برای فارغ التحصیلان ایرانی 100 دانشگاه برتر دنیا امتیازات ویژه و استثنایی در نظر گیرند تا اکثر آنان تمایل به حضور در ایران یابند.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: به گونه ای پیش رویم که ظرفیت سازی بیشتری کنیم که در خدمت ایرانیان خارج از کشور که به راستی گنجی هستند برای ما، باشیم و آنان را از ایران هراسی به دور نگاه داریم.

در ادامه دکتر کرمی معاون زبان فارسی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم گفت: پتانسیل های خوبی در کشورمان برای تقویت زبان فارسی وجود دارد؛ وجود 50 گروه زبان فارسی، 4 هزار دانشجوی دکتری و 9 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و همچنین انجمن های زبان و ادب فارسی زمینه ها و امکانات مناسبی هستند که ایرانیان خارج از کشور می توانند از آن بهره مند شوند.

برخی دانشگاهها و اساتید نخبگان را تشویق به رفتن می کنندمسئولان برای دغدغه های رهبر انقلاب درباره نخبگان تدبیر کنندحجت الاسلام رستمی:‌ به ایده‌های نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت توجه شود

وی با بیان اینکه نیاز است نهادها تسهیلاتی برای ایرانیان خارج از کشور قائل شوند تا شاهد رشد و حفظ زبان فارسی به عنوان میراث ملی و فرهنگی کشور باشیم، اظهار امیدواری کرد ایرانیان خارج از کشور یک رابط افتخاری معرفی کنند تا بتوانیم از نیازهای آنان آگاهی یابیم.

توانمندسازی نخبگان برای ارتباط با داخل، ایجاد بسترهای نوآوری باز در کشور، ایجاد مکانیزمی برای انجام امور مربوط به فرهیختگان خارج از کشور از شناسایی تا به کارگیری آنان، ایجاد شهرک دانشگاهی برای ایرانیان خارج از کشور، ایجاد راهکار تسهیل تردد نخبگان و اساتید ایرانی و خارجی، ایجاد دانشگاه مجازی ایرانیان خارج از کشور، طراحی مکانیزم اعتمادسازی جهت القای حس «ایران برای همه»، ایجاد مدلها و زیرساخت هایی برای بهره مندی از ایرانیان خارج از کشور، همکاری های آموزش از راه دور، همکاری های علمی در زمینه انتقال فناوری و همچنین بهره‌مندی از توان علمی و مالی این عزیزان در مشارکت و ایجاد شرکت های دانش بنیان از جمله مواردی بود که اعضای کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف به آن پرداختند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان وزارت علوم بنیاد ملی نخبگان وزارت علوم کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور ایرانیان مقیم خارج همکاری های علمی خارج از کشور افراد خارج زبان فارسی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۳۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «متأسفانه اکثر کشورهای اسلامی موضوع غزه را فراموش کرده‌اند و در ایران هم همه‌مان در این ایام درگیر نوروز هستیم و به‌طور کلی همه موضوع غزه را فراموش کرده‌اند و به نظرم به خاطر ظلمی که به مردم غزه شده ما اصلا نباید عید می‌داشتیم.»

بنابر گزارش عصرایران، اینها را آقای علی مطهری گفته که در نوبت اخیر انتخابات تأیید صلاحیت شده بود تا بلکه کمی نرخ مشارکت بالا برود چون با عقاید مشعشع فرهنگی او مشخص بود قادر به جلب و جذب آرای اقشار خاکستری جامعه و تغییر چیدمان نیست و بخت موفقیت نداشت و البته خود نیز اعلام کرده بود اصلاح طلب نیست.

این نوشته به قصد آن است که از ۱۰ منظر مدعای آقای مطهری بررسی و قلم بطلان بر آن کشیده شود:

۱. قبل و بعد نوروز چه؟/ حملات اسراییل به غزه از نیمه مهر ۱۴۰۲شروع شد یعنی قریب ۶ ماه قبل از عید و نوروز ۱۴۰۳ و این یعنی نوروز مزاحم هیچ اقدامی برای تقبیح و توقف آن نبوده است! اگر ایده و طرحی درباره غزه داشتید قبل از عید هم ۵ ماه و نیم وقت و فرصت داشتید والبته اگر خدای ناکرده ادامه یابد بعد از نوروز هم دارید و نوروز هرگز مانع و رادع شما نیست. این گوی و این میدان! مگر این که یگانه ایده شما تبدیل عید به عزا باشد!

۲. جشن هویتی نه سور دربرابر سوگ/ فرموده‌اند: امسال اصلا نباید عید می‌داشتیم. همین جمله نشان می‌دهد ایشان درک دقیقی از نوروز ندارد و آن را تنها به مثابه «عید» در مقابل «عزا» تصور کرده در حالی که نوروز یک آیین/جشن هویتی است. چه، ایرانیان دیر زمانی است در پاس‌داشت آن اصرار دارند تا بگویند اگرچه نیاکان ما اسلام را پذیرفتند اما هویت فرهنگی خود را نباختند و استقلال و پیشینه و بیشینه فرهنگی خود را پاس می‌داریم.

تصور علی مطهری از نوروز اما به مثابه شادی کودکانه در برابر سوگ است و احتمالا ناشی از نگاه ایدیولوژیک و محدود بودن مطالعات فرهنگی او است ولی بهتر است با جلوه‌های دیگر فرهنگی این سرزمین و مهم ترین آنان همین نوروز هم آشنا شوند که در مقاله زیبا و درخشان استاد دکتر پرویز ناتل خانلری منعکس است که در همان سال تولد ایشان - ۱۳۳۶- در مجله سخن منتشر شد:

«مسلمان شدن ایرانیان به ظاهر پیوند ایشان را با گذشته دراز و پرافتخارشان برید. همه چیز در این کشور دیگرگون شد و به رنگ دین و آیین نو درآمد. هرچه نشانه و یادگار گذشته بود، در آتش سوخت و بر باد رفت. اما یاد روزگار پیشین مانند سمندر از میان آن خاکستر برخاست و در هوای ایران پرواز کرد.

بیش از آنچه ایرانیان رنگ بیگانه گرفتند، بیگانگان ایرانی شدند. جامه‌ی ایرانی پوشیدند، آیین ایرانی پذیرفتند، جشن‌های ایران را برپا داشتند و پیش خدای ایران زانوی ادب بر زمین زدند.

از بزرگانی مانند فردوسی بگذریم که گویی رستخیز روان ایران در یک ‌تن بود. دیگران که به ظاهر جوش و جنبشی نشان نمی‌دادند، همه در دل، زیر خاکستر بی‌اعتنایی اخگری از عشق ایران داشتند

نظامیِ مسلمان -که ایران باستان را آتش‌پرست و آیین ایشان را ناپسند می‌داند- آنجا که داستان عدالت هرمز ساسانی را می‌سراید، بی‌اختیار حسرت و درد خود را نسبت به تاریخ گذشته ایران بیان می‌کند و می‌گوید:

جهان ز آتش‌پرستی شد چنان گرم
که بادا زین مسلمانی تو را شرم»

۳. جشن در ورزشگاه آزادی/ در گرماگرم بحث غزه و جنایات اسراییل همین دیروز ( ۷ فروردین ۱۴۰۳) در ورزشگاه آزادی جشن بزرگ مولود نیمه رمضان برگزار شد. موضع ایشان چیست؟ برای امام حسن علیه‌السلام هم نباید به خاطر قربانیان مظلوم غزه جشن می‌گرفتند یا فقط نوروز مد نظرشان است؟

۴. تلاش های قطر/ این ادعا که کشورهای اسلامی موضوع غزه را فراموش کرده‌اند نیز نادرست است. چرا که درست در همان روز که این سخن را گفتند قطر در حال میانجی‌گری برای آتش‌بس بود.

۵. سفره هفت سین در جبهه‌های جنگ/ همه به خاطر داریم که نوروز ۶۴ و نوروز ۶۷ زیر بمباران و موشک باران صدام حسین بود. ایرانیان آن دو نوروز را هم تعطیل نکردند و رزمندگان ایرانی در جبهه های جنگ هم سفره هفت سین می گسترانیدند.

آن قدر عید نوروز برای مردم ما مهم است که تلاش های مرحوم شیخ ابوالقاسم خزعلی برای جای‌گزینی عید غدیر به جای نوروز هرگز به جایی نرسید و خوش بختانه فرزندان هم پی گیر نیستند. آقای مطهری البته به دنبال جای‌گزینی نیست وتنها امسال را گفته ولی باب این امر را می گشاید اگرچه محکوم به شکست است.

۶. رفتار خانواده امام/ چون اسراییل به غزه ظلم کرده ما از جشن هویتی خود دست بکشیم؟ به یاد آوریم که خانواده رهبر فقید انقلاب در هر دو نوبت درگذشت حاج سید احمد خمینی درآستانه نوروز ۷۴ و همسر امام در نوروز ۸۹ مراسمی برگزار نکردند تا به عید آسیب نرسد و نوروز را پاس داشتند. حالا آقای مطهری می گوید نباید عید می‌داشتیم! نه برادر!‌ نوروز تعطیل بردار نیست. نه زیر موشک باران صدام حسین و نه جنایات اسراییل در غزه.

۷. اولین عید/ در سنت ایرانی وقتی کسی سوگوار است در عید به دیدار او می‌روند و می‌گویند اولین عید اوست. یعنی عید را باز تعطیل نمی‌کنند. این را که دیگر باید ایشان بداند.

۸. در حال و هوای قبل/ مشکل علی مطهری این است که نمی‌تواند خود را از پیله‌های فرهنگی که گرد خود تنیده رها کند در حالی که فضای فرهنگی جامعه کاملا تغییر کرده و این در نوع پوشش زنان و دختران و ناله و شِکْوه های صادق کوشکی درباره رفتار مردم در رمضان امسال کاملا هویداست. بر کوشکی البته حرجی نیست ولی آقای مطهری که خود را «صدای ملت» می داند باید قدری بیشتر دقت کند و منتقد ملت نباشد.

۹. ادای شادی زیر فشار تورم/ علی آقای مطهری خیال نکند مردم خیلی سرخوش‌اند. این همه سفر در واقع بیشتر جا به جایی در جاده‌هاست و به خانه اقوام و زادگاه رفتن و گرنه با این قیمت‌ها مجال اقامت در هتل و رستوران رفتن از کثیری از ایرانیان سلب شده و به واقع شاد نیستند و ادای شادی را درمی‌آورند و با این نگاه منظور جناب مطهری تامین شده است! به جای این حرف ها چهار تا محل اقامت درست می کردند. عید را عزا کردن هنر نیست. مردمان افسرده و درگیر غم نان را شاد کردن هنر است!

۱۰. رقبای ماهواره‌ای/ وقتی پیمان جبلی و وحید جلیلی هم کوتاه آمده اند و صدا و سیما تکانی خورده علی مطهری چه می‌گوید؟ اصلا تصور کنید عید ۱۴۰۳ عزا اعلام می شد و تلویزیون هم از صبح تا شب مرثیه پخش می کرد. مردم جامه سیاه می پوشیدند و در مقابل تلویزیون گریه و زاری می کردند یا سراغ کانال های دیگر می‌رفتند؟! با این نگاه ایده علی آقای مطهری با مصالح امنیتی هم سازگار نیست چون اگر به هوای عید تلویزیون داخلی را تماشا کنند لا به لا و در زیر نویس در جریان غزه قرار می گیرند ولی جم و شب خیز و ایران اینترنشنال که چنین نمی‌کنند.

به مقاله دکتر ناتل خانلری بازگردیم که ۶۰ سال قبل از وزیر دانشمند کنونی آموش و پرورش، سکان‌دار فرهنگ فرزندان ایران بود:

«کدام ملت دیگر را می‌شناسیم که به گذشته خود، به تاریخ باستان خود، به آیین و آداب گذشته خود بیش از این پای‌بند و وفادار باشد؟ این جشن نوروز که دو سه هزار سال است با همه آداب و رسوم در این سرزمین باقی و برقرار است، مگر نشانی از ثبات و پایداری ایرانیان در نگه داشتن آیین ملی خود نیست؟

نوروز یکی از نشانه‌های ملیت ماست. نوروز یکی از روزهای تجلی روح ایرانی است. نوروز برهان این دعوی است که ایران، با همه‌ی سال‌خوردگی، هنوز جوان و نیرومند است.»*

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888574

دیگر خبرها

  • ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری ها با ایرانیان مقیم خارج
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور
  • ایرانیان مقیم پاکستان نوروز و نیمه ماه مبارک رمضان را جشن گرفتند
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند
  • قهرمان اروپا جدایی ستاره ایرانی‌اش را اعلام کرد
  • پزشکیان: تورم چند صد برابر شده است
  • تشکر سفارت روسیه از ایرانیان