Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@12:13:55 GMT

چه شد که گاز به نیروگاه شازند نرسید؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۳۶۰۷

چه شد که گاز به نیروگاه شازند نرسید؟

ایسنا/مرکزی این روزها که نیروگاه حرارتی شازند در مدار مازوت سوزی قرار گرفته است، اولین و البته تنها سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا با کمبود گاز روبرو شده‌ایم و چه شد که گاز به نیروگاه نرسید و این غول صنعتی به سمت مازوت سوزی رفت.

در واقع آنچه سوال برانگیز است ایسنت که در روزهای اخیر سرمای شدیدی در کشور و استان مرکزی نداشته‌ایم که مصرف گاز خانگی به یکباره و به شدت افزایش یابد، از طرفی ایران یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، بر این اساس مسئله اینجاست که چه اتفاقی افتاده که گاز کم می آوریم و مجبوریم هوای سالم را قربانی تولید برق که اتفاقا آن هم یک نیاز اساسی است، کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوالات به یک پاسخ کوتاه بسنده و اظهار کرد: در ماه‌های سرد سال روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف می‌شود و پیش بینی می شود مصرف گاز طبیعی در استان در ماه های سرد به حدود ۳ میلیارد متر مکعب برسد.  

وی با اشاره به تمهیدات انجام شده در شرکت گاز از آمادگی کامل این شرکت جهت پایداری جریان گاز طبیعی در استان خبر داد و گفت: میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاه های حرارتی کل کشور با توجه به تصمیمات ستاد ملی سوخت مشخص و با برنامه ریزی امور دیسپچینگ(توزیع گاز) شرکت ملی گاز ایران محدودیت های مصرف گاز طبیعی اعمال می‌شود.

سمیعی ضمن درخواست از مردم جهت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی و بالا بودن میانگین مصرف در ایران نسبت به مصرف جهانی لازم است نسبت به مصرف بهینه و کاهش مصرف گازطبیعی اقدام شود، همچنین دمای رفاه محل سکونت بین ۱۸تا۲۱ درجه باشد و با پوشیدن لباس گرم در منزل و تنظیم دمای آبگرمکن و شوفاژ بین ۵۰تا۶۰ درجه سانتیگراد به شرکت ملی گاز کمک شود.

به گزارش ایسنا؛ اراک در سال‌های اخیر همواره در تیررس آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند بوده است و این واحد صنعتی هرآنچه آلودگی داشته به دلیل جانمایی غلط در غرب اراک و تحت تاثیر جهت وزش باد نصیب اراکی ها شده است، اما نکته قابل تامل این است که هربار این نیروگاه روی سوخت مازوت رفت دلیل قانع کننده ای برای عدم تامین گاز مورد نیاز آن بیان نشد و امسال نیز باز هم اراکی ها نمی دانند چه شد و چه کسی دستور داد که نیروگاه حرارتی شازند گاز دریافت نکند و با سوخت مازوت، گوگرد به ریه های مردم اراک هدیه دهد و در همچنان مشخص نیست که چرا گاز کم می آوریم؟!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گاز نيروگاه شازند اراك استانی شهرستانها مصرف گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق

حبیب قراگوزلو مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای سال ۱۴۰۳ اظهار د اشت: در حوزه افزایش ظرفیت تولید پراکنده برای سال ۱۴۰۳ به میزان ۳۱۳ مگاوات پروژه در برق منطقه‌ای تهران تعریف شده که معادل ۳ برابر ظرفیت در نظر گرفته شده برای سایر شرکت‌های برق منطقه‌ای است.

وی با تاکید بر اهمیت حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: در حوزه تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران اولین برق منطقه‌ای کشور است که موفق به اخذ مجوز فروش گواهی ظرفیت به میزان ۸۱ مگاوات در بورس انرژی شده است که منجر به تأمین مالی نزدیک به ۸,۰۰۰ میلیارد ریال در این بخش برای سال آتی خواهد شد.

قراگوزلو گفت: با بهره برداری از این پروژه‌ها ضمن کسب موفقیت جدید در جلب مشارکت بخش خصوصی، امکان تأمین بخشی از انرژی مصرفی شبکه و تقویت شبکه جهت گذر از پیک بار تابستان محقق خواهد شد و از مزایای افزایش راندمان تبدیل انرژی، تعویق هزینه‌های توسعه شبکه، پیک سایی و کاهش تلفات برق، بهبود سطح ولتاژ و کاهش هزینه‌های انتقال نیرو بهره مند خواهیم شد.

وی تأثیر اجرای این پروژه‌ها را برای مردم با اهمیت دانست و گفت: نصب و راه اندازی این مولدها، موجب تأمین برق پایدار، کاهش مدیریت مصرف‌های احتمالی، افزایش راندمان تبدیل انرژی و حفظ بهتر ذخایر و کاهش آلودگی زیست محیطی می‌شود.

کد خبر 6058233 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شد
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • توقف مازوت‌ سوزی در نیروگاه شازند
  • توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
  • تولید ۸ میلیارد و ۳۸۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است