Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@10:29:18 GMT

توضیح فرهنگستان درباره چند واژه پرحاشیه

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۳۸۲۱

توضیح فرهنگستان درباره چند واژه پرحاشیه

فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته است: واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی طی سال‌های اخیر بازتاب‌های خبری متعددی داشته است؛ عده‌ای با آن مخالف بوده‌اند و عده‌ای دیگر از آن استقبال کرده‌اند و آن را مایه قوام و ماندگاری زبان فارسی دانسته‌اند. نمونه‌ای از آن نیز انتخاب واژه‌هایی مانند «خمیراک» برای «پاستا» و «خمیربرگ» برای «لازانیا» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اعلام این واژه‌ها عده‌ای با آن مخالفت و عنوان کرده‌اند که این واژه‌ها امکان استفاده در فضای عمومی جامعه را ندارند و مورد اقبال قرار نمی‌گیرند. با وجود این حرف و حدیث‌ها، صفحه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در فضای مجازی با بازنشر مطلبی نسبت به انتخاب این واژه‌ها توضیحات بیشتری داده است. در این توضیحات تأکید شده است که واژه‌هایی مانند «خمیراک» و «رشتار»، جزو واژه‌های تخصصی هستند و برای استفاده در نام غذا انتخاب نشده‌اند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال‌های اخیر کوشیده با ورود به حوزه‌های علوم نوین، برخی از واژه‌ها را معادل‌سازی کند که به نظر می‌رسد انتخاب واژه‌هایی چون خمیراک و ... نیز در این حوزه می‌گنجد.

احتمالاً شنیده‌اید یا خوانده‌اید که واژه خمیراک در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای pasta انتخاب شده‌ است، اما آنچه کمتر درباره‌اش گفته می‌شود آن است که این معادل برای استفاده در نام غذا ساخته نشده، بلکه مانند بسیاری از واژه‌های تخصصی برای متخصصان برگزیده شده تا «انواع محصولات خمیری را که از آرد زبرِ گندم سخت و در طی مراحل مختلفِ خمیر کردن و رشته‌‏ای کردن و خشک کردن حاصل می‌شوند»، چنین بنامند.

گروه واژه‌گزینی تغذیه و صنایع غذایی در اوایل دهه ۱۳۸۰ با حضور متخصصانی چون زنده‌یاد مسعود کیمیاگر،  سیدابوالقاسم جزایری، محمد شاهدی،  پروین زندی، فروغ‌اعظم طالبان، و حسن لامع در فرهنگستان تشکیل شد.

این گروه، در ابتدای فعالیت، بررسی واژه‌های مربوط به محصولات خمیری را در برنامه کاریِ خود قرار داد و تصمیم گرفت که با فارسی‌سازی آن‌ها، کار را برای کاربران این اصطلاحات در دانشگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی ساده‌تر و دقیق‌تر کند. چند واژه دیگرِ این مجموعه، که در دفتر اولِ واژه‌های مصوب در سال ۱۳۸۴ منتشر شده عبارت‌اند از: pasta خمیراک، macaroni: نی‌رشته، spaghetti: رِشتار، lasagna: خمیربرگ.

فرهنگستان تاکنون برای نام‌های غذاها معادل‌سازی نکرده‌ و برای غذاهای ملل، ازجمله پیتزا و پاستا و لازانیا، اسپاگتی و ماکارونی معادل فارسی نساخته‌ است.

۵۸۵۸

کد خبر 1580065

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ادبیات فارسی زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۳۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ تا از پرکاربردترین زبان های دنیا: از انگلیسی و عربی تا فارسی و کره‌ای

زبان نقشی اساسی در ارتباط مردم با یکدیگر دارد. در مدرسه، محل کار و تقریبا هر جای دیگری با زبان سروکار دارید. شاید برایتان سؤال شده باشد که پرکاربردترین زبان های دنیا کدام‌اند یا زبان ما ایرانیان در کجای این فهرست قرار دارد.

به گزارش چطور، در این مقاله می‌خواهیم به این سؤالات پاسخ دهیم و رتبه بندی زبان های دنیا به ترتیب میزان استفاده از آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱. زبان انگلیسی تعداد گویشور: ۱٫۴۲۵میلیارد نفر

اهمیت زبان انگلیسی در دنیای امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این زبان که ریشه در انگلستان دارد، امروزه به زبان رسمی سازمان‌های مهم جهانی همچون سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

عجیب نیست اگر در رتبه بندی زبان های دنیا، انگلیسی جایگاه نخست را داشته باشد. زبان انگلیسی همچنین زبان مادری ۶۷ کشور دنیاست، از انگلستان و آمریکا گرفته تا استرالیا. پس اگر به این زبان مسلط باشید، فرصت‌های حرفه‌ای و شخصی زیادی برایتان ایجاد می‌شوند.

۲. زبان چینی ماندارین تعداد گویشور: ۱٫۱۱۸میلیارد نفر

زبان چینی ماندارین یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین زبان های دنیا است. این زبان با اینکه بیش از ۱میلیارد گویشور دارد، به‌خاطر ماهیت آوایی‌اش زبانی چالش‌برانگیز محسوب می‌شود. با وجود این، تسلط به زبان چینی ماندارین فرصت‌های تجاری و فرهنگی خوبی در کشورهای چین، تایوان و سنگاپور برای شما ایجاد می‌کند. زبان چینی ماندارین یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل متحد است که نشان از اهمیت جهانی این زبان دارد.

۳. زبان هندی تعداد گویشور: ۶۰۲میلیون نفر

زبان هندی نه‌تنها زبان مادری هند، بلکه زبان مادری چندین کشور دیگر همچون فیجی نیز هست و در واقع بیش از ۳۴۳میلیون گویشور بومی دارد. زبان هندی لغات و دستور زبانی زیبا دارد که جذابیت این زبان را دوچندان می‌کنند.

۴. اسپانیایی تعداد گویشور: ۵۳۴میلیون نفر

جذابیت و سادگی زبان اسپانیایی آن را به یکی از پرجمعیت ترین زبان های دنیا تبدیل کرده‌ است. این زبان در شبه‌جزیره ایبریا متولد شده است و بیش از ۴۶۰میلیون گویشور بومی دارد. آوا و لهجه دلنشین زبان اسپانیایی زبانزد است. اسپانیایی زبان رسمی ۲۱ کشور است از جمله اسپانیا، مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، ونزوئلا و شیلی.

۵. زبان عربی تعداد گویشور: ۳۷۲میلیون نفر

عربی زبان رسمی ۲۵ کشور جهان در خاورمیانه و آفریقای شمالی است. همین به آن در رتبه بندی زبان های دنیا جایگاه بالایی می‌دهد. عربی یکی از زبان‌های مهم دنیا به شمار می‌آید. ریشه این زبان به شبه‌جزیره عربستان برمی‌گردد و یکی از زبان‌های سامی است. علاوه‌بر تاریخچه غنی، زبان عربی ابزاری مهم برای ارتباطات و تبادلات جهانی محسوب می‌شود.

۶. زبان فرانسوی تعداد گویشور: ۳۰۰میلیون نفر

زبان فرانسوی به‌خاطر جذابیتش به دومین زبان با بیشترین تعداد زبان‌آموز تبدیل شده است. این زبان در ۲۹ کشور همچون فرانسه، سوئیس و بلژیک زبان رسمی محسوب می‌شود. با یادگیری زبان فرانسوی مزایای زیادی از جمله فرصت‌های تجاری و بهبود عملکردهای شناختی پیش پایتان قرار می‌گیرد.

۷. زبان بنگالی تعداد گویشور: ۲۶۵میلیون نفر

زبان بنگالی یکی از پرکاربردترین زبان های جهان و زبان رسمی بنگلادش است. این زبان ریشه در زبان سانسکریت دارد و در دسته زبان‌های هندوآریایی قرار می‌گیرد. همچنین در خیلی از بخش‌های هند از زبان بنگالی استفاده می‌شود.

۸. زبان روسی تعداد گویشور: ۲۵۸میلیون نفر

روسی زبان رسمی کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است و تاریخچه‌ای غنی دارد. این زبان رایج‌ترین زبان اروپا محسوب می‌شود و بخشی مهم از میراث فرهنگی جهانی است.

۹. زبان پرتغالی تعداد گویشور: ۲۲۳میلیون نفر

پرتغالی زبان رسمی ۱۰ کشور و یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا است و در جای‌جای جهان نیز استفاده می‌شود. این زبان همچنین یکی از زبان‌های رومی با بیشترین تعداد گویشور محسوب می‌شود.

۱۰. زبان سواحلی تعداد گویشور: ۲۰۰میلیون نفر

جایگاه دهم رتبه بندی زبان های دنیا به این زبان عجیب می‌رسد. شهرت زبان سواحلی یا کی سواحیلی از شرق آفریقا فراتر رفته است و هم‌اکنون زبانی بین‌المللی محسوب می‌شود. این زبان قدمتی دیرینه دارد و تأثیر بسزایی روی تبادلات فرهنگی داشته است.

عبارت‌های سواحیلی زیادی راه خود را به زبان انگلیسی باز کرده‌اند که احتمالا شما هم بعضی از آنها را شنیده‌اید. عباراتی همچون سافاری، سیمبا و هاکونا ماتاتا از زبان سواحلی هستند.

۱۱. زبان اندونزیایی تعداد گویشور: ۲۰۰میلیون نفر

زبان اندونزیایی با میلیون‌ها نفر گویشور در کشور اندونزی، یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا است. این زبان شباهت زیادی به زبان مالایی دارد و گویشوران این دو زبان می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

۱۲. زبان اردو تعداد گویشور: ۱۷۰میلیون نفر

زبان اردو ریشه‌ای عمیق در تاریخ و فرهنگ کشورهای پاکستان و هند دارد. این زبان که زبان رسمی کشور پاکستان محسوب می‌شود، واژگانی غنی و بیانی شاعرانه دارد.

۱۳. زبان ژاپنی تعداد گویشور: ۱۵۰میلیون نفر

زبان ژاپنی نه‌تنها به‌خاطر لهجه، بلکه به‌خاطر پیچیدگی نظام نوشتاری‌اش شهرتی جهانی دارد. این زبان ۳ نظام نوشتاری کانجی، کاتاکانا و هیراگانا دارد. در کانجی برای نوشتار از حروف چینی استفاده می‌شود و کاتاکانا و هیراگانا الفبای آوایی ژاپنی هستند.

۱۴. زبان آلمانی تعداد گویشور: ۱۳۵میلیون نفر

زبان آلمانی یکی از زبان‌های ژرمنی است که بیشتر در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس استفاده می‌شود. این زبان به‌عنوان یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا جایگاهی ویژه در اتحادیه اروپا دارد. زبان آلمانی یکی از زبان‌های چالش‌برانگیز است که البته یادگیری آن مزایایی ویژه دارد. با یادگیری این زبان انواع فرصت‌های کاری و تحصیلی برای شما محیا می‌شود.

۱۵. زبان پنجابی تعداد گویشور: ۱۲۵میلیون نفر

زبان پنجابی از دسته زبان‌های آوایی جذاب است که در هند و پاکستان استفاده می‌شود. زبان پنجابی زبان رسمی یکی از ایالت‌های حائز اهمیت هند، یعنی پنجاب است. جمعیت بالایی این ایالات باعث شده این زبان در رتبه بندی زبان های دنیا جایگاه نسبتا بالایی داشته باشد.

۱۶. زبان فارسی تعداد گویشور: ۱۱۰میلیون نفر

اگر در رتبه بندی زبان های دنیا منتظر زبان فارسی بودید، اکنون انتظارتان به پایان رسیده است. زبان فارسی جایگاهی ویژه در ایران، افغانستان و تاجیکستان دارد. همان‌طور که می‌دانید، زبان مادری ما میراث فرهنگی غنی‌ای دارد و به اشعار، نقاشی و موسیقی‌اش شهره است.

۱۷. زبان جاوه‌ای تعداد گویشور: ۹۸میلیون نفر

زبان جاوه‌ای یکی از زبان‌های رایج در اندونزی با الفبایی خاص است که زبان رسمی جزیره جاوه، یکی از پرجمعیت‌ترین جزایر دنیا، محسوب می‌شود.

۱۸. زبان چینی وو تعداد گویشور: ۹۰میلیون نفر

برای دومین بار در رتبه بندی زبان های دنیا، زبان چینی را می‌بینیم. این گویش یکی از پرکاربردترین گویش‌های چینی است که به‌ دستور زبانی‌ دشوارش شهرت دارد. خاستگاه زبان چینی وو استان ژجیانگ بوده است، اما امروزه در سراسر کشور چین استفاده می‌شود.

۱۹. زبان ویتنامی تعداد گویشور: ۸۷میلیون نفر

زبان ویتنامی نه‌تنها زبان رسمی کشور ویتنام، بلکه یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا به‌خصوص در نواحی جنوب شرقی آسیاست. این زبان آوایی ۶ آوای مختلف دارد و ازاین‌رو از زبان‌های دشوار برای یادگیری به شمار می‌رود.

۲۰. زبان ایتالیایی تعداد گویشور: ۸۵میلیون نفر

خوش‌آهنگ بودن زبان ایتالیایی سبب جذب علاقه‌مندان زیادی به این زبان شده است. زبان ایتالیایی زبان رسمی کشورهای ایتالیا، سوئیس و واتیکان و بخشی مهم از ماهیت فرهنگی آنهاست.

۲۱. زبان ترکی تعداد گویشور: ۸۵میلیون نفر

زبان ترکی در دل فرهنگی جای گرفته که طی قرن‌ها شکل گرفته است. هارمونی آوای این زبان و دستور زبان خاصش آن را به یکی از جذاب‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل کرده‌ است.

۲۲. زبان مراتی تعداد گویشور: ۸۵میلیون نفر

زبان مراتی یکی دیگر از زبان‌های هندوآریایی است که میان پرکاربردترین زبان های دنیا جای دارد. این زبان اهمیتی ویژه در هند دارد و زبان رسمی ایالت مهاراشتراست.

۲۳. زبان تلوگو تعداد گویشور: ۸۲میلیون نفر

زبان تلوگو یکی از ۲۲ زبان رایج در هند است و از زبان‌های دراویدی به شمار می‌آید. این زبان بیشتر در ایالت آندرا پرادش هند استفاده می‌شود و جایگاهی ویژه در ادبیات هند و بالیوود دارد.

۲۴. زبان تامیل تعداد گویشور: ۷۸میلیون نفر

زبان تامیل یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان است که در کشورهای هند، سری‌لانکا و سنگاپور استفاده می‌شود. این زبان جزو زبان‌های دراویدی است و ساختار دستوری و نظام آوایی منحصربه‌فرد دارد.

۲۵. زبان کره‌ای تعداد گویشور: ۷۷میلیون نفر

زبان کره‌ای در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها میان زبان‌آموزان تبدیل شده است. نظام‌های نوشتاری این زبان، هانگول و هانجا، از دلایل شهرت زبان کره‌ای هستند. وجه تمایز زبان کره‌ای با دیگر زبان‌ها قواعد خاص و جایگاه ویژه احترام در آن است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آموزش سردادن «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» به زبان فارسی به آمریکایی‌ها
  • عکس| استوری جالب ستاره خارجی پرسپولیس به زبان فارسی
  • فیلم/ غافگیری شبکه‌های فارسی زبان خارجی از حمله ترکیبی ایران
  • ۲۵ تا از پرکاربردترین زبان های دنیا: از انگلیسی و عربی تا فارسی و کره‌ای
  • (ویدئو) کارشناسان رسانه‌های فارسی‌زبان درباره تنبیه اسرائیل چه گفتند؟
  • خاموشی چراغی دیگر/ شهر کتاب بهشتی تعطیل شد
  • خاموشی یک کتابفروشی دیگر؛ بهشتی تعطیل شد
  • قمر آریان؛ خورشیدی در قلمرو فرهنگ فارسی
  • (عکس) استوری جالب ستاره خارجی پرسپولیس به زبان فارسی
  • ببینید | کلماتی در زبان فارسی که استاد ادبیات معروف را عصبی می‌کنند!